Gå til innhold

EUs fjerde energimarkedspakke - hva inneholder den?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (2 timer siden):

Ikke helt sammenlignbart nei. Septiksystemer som tømmer vannet ut i naturen er ikke lenger lov av åpenbare miljøhensyn. Det blir litt som å klage på at man plutselig ikke får lov til å tømme søppelen sin utenfor skrenten, selv om man alltid har gjort det før. Eksempelet ditt ville gitt mer mening dersom man ble tvunget til å koble seg på et ordentlig avfallsystem, og samtidig måtte betale for alt utslippet bakover i tid.

Du vil ikke måtte oppgradere hele boligen til Tek-17 fordi du skal bytte et vindu. Men vinduet du bytter må oppfylle kravene.

Skal ikke bytte vindu..skal ha det bort. Så da må jeg isolere der vinduet er..skal det gjøres etter tek-17? Det er spørsmålet jeg kan stille kommunen. 

Lenke til kommentar

Blir mer og mer frustrert av å ikke få detaljene på hva de enkelte direktivene vil gi av effekter. Det er hinsides at våre politikere ikke kan opplyse folket om hva man snakker om. Ser støre på nyhetene driver med skremselspropaganda UTEN å gå inn i detaljene på hva direktivene betyr..han bare forteller hva som kan gå galt om vi ikke godtar direktivene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

SP kommer garantert til å tre ut av regjeringen, men til liten nytte..
- AP kommer til å få flertall for å innføre ACER energipakke 4 av de andre EU-partiene på stortinget dvs. Høyre, Venstre og MDG. 

Dette kommer til å bli dyrt, spesielt for dem som har minst fra før (og de dårligste husene)
Håper de husker dette til kommende valg.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (13 minutter siden):

- AP kommer til å få flertall for å innføre ACER energipakke 4 av de andre EU-partiene på stortinget dvs. Høyre, Venstre og MDG. 

Dette kommer til å bli dyrt, spesielt for dem som har minst fra før (og de dårligste husene)

Jeg tror også at vi etterhvert ende opp med at hele energipakke 4 blir godkjent. Men jeg kan ikke huske at man har et slik debatt uten å gå dypere inn på hva man egentlig er for eller imot.

Vil uansett tenke at jeg er blitt forrådt og dermed må en bare forsøke å vise dette via stemmeseddelen ved neste valg - er lei nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Med en gang Støre nevnte at han har fått signaler på at EU kan være mindre samarbeidsvillige på andre områder hvis vi ikke godtar denne pakken så ble jeg motstander av den ut av prinsipp. Vi er ferdig med å bli utpresset av byråkratene i Brussel.

EØS var meningen å være et økonomisk samarbeid, vi stemte nei for at de skulle tvinge sine regler ellers over på oss. Vi bygger våre hus slik vi ønsker selv takk.

Endret av Mars2029
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (5 timer siden):

Du snakker ikke sant. Jeg byttet kledning og vinduer for 10 år siden, er veldig langt unna det som innføres med 2030 kravet, for å ikke snakke om 2050 kravene. De nyere kravene er mye, mye strengere enn de gamle, og krever massive investeringer. Mest sannsynlig vil det ikke lønne seg å bygge om, kan godt hende man må rive og bygge nytt. Tror du byggebransjen ivrer for dette? Er vann vått? Er paven katolikk?

Er delvis enig i at det sannsynligvis ikke blir innført via tvang. Det ville kunne skape massive protester, kanskje førte til en Norgxit dersom det skulle skje.

Hvis du følger litt med, vil du merke at man har begynt å snakke om grønne lån. Bankene kommer til å få økende krav om at så og så mange % av boliglån er "grønne". Det vil si at de oppfyller EU-kravene. Tilslutt vil man sannsynligvis ikke kunne få lån for å kjøpe ikke-oppgraderte boliger.

Tankevekker for de som har betalt eller vurderer å betale enorme summer for å kjøpe seg et hus som ikke oppfyller reglene... Egentlig greit for de av oss som har eldre hus, for da er det enda mindre aktuelt å oppgradere hvis man uansett ikke oppfyller de nye reglene.

Og hva fører det siste til ? Disse boligene vil falle enormt i pris, alle med vettet i behold kjøper da boliger fra dette er vedtatt som har denne standarden. De som har peiling kan kjøpe eldre hus, men da til en pris som gjør at de kan få disse opp til den krevde standarden, da beregner man prisen på dette og betaler ikke mer for en brukt slik bolig en at det regnestykket går opp. Men igjen, jeg tror at dere bommer. EU skal nå disse kravene innen 2050, og uten at dette settes makt bak ? De vil aldri nå kravene. De gjør aldri det, men de vil garantert prøve.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mars2029 skrev (1 minutt siden):

Med en gang Støre nevnte at han har fått signaler på at EU kan være mindre samarbeidsvillige på andre områder hvis vi ikke godtar denne pakken så ble jeg motstander av den ut av prinsipp. Vi er ferdig med å bli utpresset av byråkratene i Brussel.

EØS var meningen å være et økonomisk samarbeid, vi stemte nei for at de skulle tvinge sine regler ellers over på oss. Vi bygger våre hus slik vi ønsker selv takk.

Enig ! Vi kan si  omtrent følgende og jeg kan godt formulere dette for Støre ! "Kjære EU" vi forsyner dere med gass, mineraler fisk og olje i stor stil. Okei vi gjør det ikke bare for å være snille men for et gjensidig handelsforhold, der dere egentlig trenger våre ressurser mer en vi trenger deres marked. Uansett er dette viktig både for oss og dere. Om dere forsetter å true oss ? Ja da finner vi andre vi kan selge gassen, fisken og mineralene våre til, vi må jobbe litt mer med saken for å finne de rette markedene, men da får dere ringe Putin angående gassen.

Norge forslår at dere faktisk kutter ut å true oss til å følge deres lovverk som en betingelse for å få lov å handle med dere !  Bare glem strømmen vår, den må vi ha selv for å ha kontroll på våres produksjonslinjer, bedrifter og innbyggere. Selvfølgelig om det er overskudd i perioder kan vi selge det til dere for markedspris. Forventer at dere behandler dette seriøst, for om dere ikke er interessert må vi se oss etter andre marked.

PS støre ! Om du kopierer dette skal jeg ha vederlag for det !

• Liker 4
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (1 time siden):

Så, hvis man ikke har penger til dette der så blir man kastet ut av huset? Neppe..

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (16 minutter siden):

Så, hvis man ikke har penger til dette der så blir man kastet ut av huset? Neppe..

Det var snakk om straff, i form av at man ikke kunne selge boligen. Men om dette faktisk har  blitt vedtatt kjenner jeg ikke til.

Det mest absurde som jeg har nevnt tidligere er at norske boliger blir varmet opp ved hjelp av ren vannkraft, i andre land så bruker man sentralvarme fra forbrenningsanlegg og gass. Samt at kravene for å nå disse energikravene blir langt mer omfattende her kontra lengre ned på kontinentet pga klima.

Vi fører også åpne grenser politikk med i praksis uregulert masseinnvandring, nei vi har nok kun sett starten på boligkrisen

Endret av freedomseeker
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I følge regjeringen er det bygningsenergidirektivet fra 2018 det er snakk om å innføre og ikke den utgaven som ble revidert i fjor. Kom ikke kravene til boliger inn i fjorårets revisjon, slik at innføringen av den eldre utgaven ikke vil få noen konsekvenser for privatboliger?

Kilde: https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/eueos_og_energi/Sporsmal-og-svar-om-bygningsenergidirektivet/id3084515/

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (56 minutter siden):

, i andre land så bruker man sentralvarme fra forbrenningsanlegg og gass.

Helt enig, vi sitter i en felle nå. I Finland ble sentralfyring(vannboren med radiatorer i leiligheter og boliger) innført allerede på 40-50 tallet. Og mye vedfyring. osv. Finland har hverken olje eller gass. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (1 time siden):

Det var snakk om straff, i form av at man ikke kunne selge boligen. Men om dette faktisk har  blitt vedtatt kjenner jeg ikke til.

Det mest absurde som jeg har nevnt tidligere er at norske boliger blir varmet opp ved hjelp av ren vannkraft, i andre land så bruker man sentralvarme fra forbrenningsanlegg og gass. Samt at kravene for å nå disse energikravene blir langt mer omfattende her kontra lengre ned på kontinentet pga klima.

Vi fører også åpne grenser politikk med i praksis uregulert masseinnvandring, nei vi har nok kun sett starten på boligkrisen

one-size-fits-all” er det som gjelder i EU - uten tanke på at vi bor i forskjellige klima og har ulike tilgjengelige  fyringsalternativer.
(Kan lett sammenlignes med "ett folk - ett rike" som tidligere har vært forsøkt innført i hele Europa av de samme folkene)

EØS er "solgt" inn som en snill økonomisk avtale. (vel vi har aldri stemt over avtalen)
I seg selv er dette absurd i en verden der fri handel er målet. Vi må betale milliarder for å få lov til å selge produktene Europa er mer og mer avhengige av. Så demokratisk dette er..

I praksis har EØS medført ca 500 nye direktiver i året dvs, vi er opp i over 20.000 direktiver som norske politikere betrakter som strenge lover Norge må følge opp.
Ikke EU-landet Norge har aldri benyttet reservasjonsretten mot nye EU direktiv, vi er flinkeste gutt i klassen - først med å innføre alle nye direktiv spesielt alt som omhandler kontroller og avgifter.

Om folk er uenig i at det skal være slik, så må de stemme på noe annet enn EU-partiene.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, En Gedi said:

Og hva fører det siste til ? Disse boligene vil falle enormt i pris, alle med vettet i behold kjøper da boliger fra dette er vedtatt som har denne standarden. De som har peiling kan kjøpe eldre hus, men da til en pris som gjør at de kan få disse opp til den krevde standarden, da beregner man prisen på dette og betaler ikke mer for en brukt slik bolig en at det regnestykket går opp. Men igjen, jeg tror at dere bommer. EU skal nå disse kravene innen 2050, og uten at dette settes makt bak ? De vil aldri nå kravene. De gjør aldri det, men de vil garantert prøve.

Man kan jo bare spekulere, men det kan resultere i et veldig todelt boligmarked. Et marked med ekstremt dyre, oppgraderte boliger, og et med gamle, der folk må greie seg uten lån, og dermed vil være mye billigere. For noen vil dette kunne være en fordel, men for feks. gamle folk som gjerne skulle solgt sin gamle enebolig og flytte inn i en ny leilighet, vil det være en katastrofe.

Så lenge det er mange nok uoppgraderte boliger, så tviler jeg på at myndighetene vil bruke makt; det blir fort alt for mange sinte, desperate mennesker på en gang. Kun hvis det blir få nok, så kan resten tvinges, gjerne med beskyldninger om at det bare er til pass. Alternativt, så kan folk bo der så lenge de lever, men arvingene arver et verdiløst bygg, og vil kanskje være fristet til å selge tomten (hvis det er i sentrale strøk) til noen som river og bygger nytt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Neptun1 said:

AP og Støre framstår som "EU über alles" og driter totalt i det norske folk. Er enig med Listhaug i at Norge har gjort unna det grønne skiftet. Strømmen vi produserer er grønnare enn noko EU nokon gang vil få til. EU kunne bygd atomreaktorer som kunne produsert mindre forureining enn all bruken av kull og gass. Blander Norge inn skogens opptak av co2(slik EU gjere) er vi milevis foran det EU roter på med. På tide at folk våkner opp og viser ved neste valg at desse som skal presse på Norge all dritten EU finner på ikkje er verdt å gje ei einaste stemme. 

Norge har og votorett til å nekte desse EU-pakkane, så heile denne idiotien om at vi må implementere alsken tull EU finner på er direkte løgn. At AP og Høgre velger å dolke Norge i ryggen burde virkelig få svi til valget i haust. Så kan man håpe på at Venstre og MDG havner under sperregrensa og helst så langt ned at di ikkje får ein enaste rep. på stortinget. 

Reknar og med at Giske har ødelagt sin politiske "comeback" ved å støtte Støre på desse 3 pakkane. Sikkert like greit da han synast å være av samme ulla som Støre. Blir småsur av rævva politikere som synast å ynskje å ødelegge Norge framfor alt anna. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mars2029 skrev (3 timer siden):

Med en gang Støre nevnte at han har fått signaler på at EU kan være mindre samarbeidsvillige på andre områder hvis vi ikke godtar denne pakken så ble jeg motstander av den ut av prinsipp. Vi er ferdig med å bli utpresset av byråkratene i Brussel

enig, vi trenger ikke legge oss flate, vi risikerer ikke å bli "kastet ut", det er et oppdiktet scenario Støre vil innbille oss.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...