Gå til innhold

EUs fjerde energimarkedspakke - hva inneholder den?

Anbefalte innlegg

Maskinfører skrev (4 timer siden):

Vanlig vifteovn ja 😀 mener du den fra Jula ? Baderomsvifte ? ☺️

50137 (2).jpg

Vi bruker en vanlig viftovn fra biltema som kan justeres til 1000W/2000W. Kostet vel kr. 150,-.  Den bråker litt så finnes nok mer stillegående på markedet og termostateen er veldig unøyaktig. Den slås på fullt når vi skal dusje for å få litt ekstra varme siden døren alltid står åpen. Denne løsningen fungerer veldig bra.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trulss skrev (Akkurat nå):

Vi bruker en vanlig viftovn fra biltema som kan justeres til 1000W/2000W. Kostet vel kr. 150,-.  Den bråker litt så finnes nok mer stillegående på markedet og termostateen er veldig unøyaktig. Den slås på fullt når vi skal dusje for å få litt ekstra varme siden døren alltid står åpen. Denne løsningen fungerer veldig bra.

Takk da skal jeg prøve vifteovn 😀

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 timer siden):

Varmekabler på bad og gang øker strømforbruket igjen med en faktor på mer enn 4 i forhold til bergvarme. Kjedelig på bad, som normalt er det rommet med høyest temperatur i huset.

Skotørker er greit for å tørke inni skoene, jeg tenkte mer på snøen du drar med deg inn under skoene og som smelter på gulvet. 

Frikjøling (kjøling via energibrønn) fungerer da slettes ikke dårlig, og prisen er lav om man likevel har en energibrønn. Visste du at hele Ahus kjøles med frikjøling? Selv holder vi jevnt 25 grader i 1.etg og 20 grader på soverom hele sommeren med viftekonvektorer som surrer på lav hastighet og knapt bruker strøm. Går de på lav hastighet bruker de kanskje 50W til sammen, 100W om de går på høy (som stort sett bare skjer om vi kommer hjem etter en tur og de har vært avslått). 

Kjøling av soverom med varmepumpe er lønnsomt? Hvordan får du til det? Da må du jo ha varmepumpe på soverommet, et rom som knapt trenger oppvarming? 

Dine oppkonstruerte problemer er ikke noe problem hos oss, og som nevnt tidligere bruker vi veldig lite strøm. Jeg har aldri sagt kjøing er lønnsomt men det er derimot behagelig. Men mer lønnsomt enn å installere bergvarme! Som nevnt er bergvarme noe av det siste jeg ville brukt penger på, og det kan jeg nok si om alle typer vannbåren varme.

Nå som strømprisen går ned blir det enda dyrere med denne typen investeringer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...