Gå til innhold

EUs fjerde energimarkedspakke - hva inneholder den?

Anbefalte innlegg

Jens Kr. Kirkebø skrev (28 minutter siden):

Fredrikstad. Fyrer ikke med ved overhodet. Husets årlige forbruk er ca. 18.500kWh hvorav ca. 6.000kWh kommer fra solcelleanlegget og 12.500kWh fra strømnettet. Varmepumpa alene (Bosch 3-12kW inverter bergvarmepumpe) bruker ca. 7.500kWh årlig, 2/3 deler til varme og 1/3 del til varmtvann. Med en COP på rett over 4 i årssnitt betyr det at huset har et varmebehov på drøye 20.000kWh. Alt annet forbruk enn varme og varmtvann ligger dermed på rundt 900kWh per måned.

Bergvarmepumpe, installasjon og drift samt solceller kan umulig tjene seg inn om man setter pengene opp man andre finansielle prosjekt. Dette vil da være rent tap.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Orion666 skrev (1 time siden):

Nei. Den er byttet ut med en Opel Grandland som er en bedre bil. 

Jo, Opel Rekord ble produsert mellom 1953 og 1986 (kilde)

Opel Grandland levers som mild hybrid og da kan den til nød brukes, men som elbil blir den for dårlig. Alt for liten plass til å brukes som familiebil.

Opel har uansett alltid vært et produkt man kjøper om man ikke bryr seg om holdbarhet og kvalitet, og mye av det som produseres av Opel i dag (Stellantis) har et frynsete rykte på seg. Skal man ha kvalitet må man kjøpe Toyota eller Honda, med bensin eller hybrid.

Orion666 skrev (1 time siden):

Chevy Tahoe representerer jo selve problemet med fossilbiler. De bare lemper større motorer og mer utstyr på biler som ble utviklet på samme tid som Opel Rekord ble det. Opel har moved on, Chevy forblir i et toxic relationship.

Og hva så? Det er ikke noe problem, bare ha billigst mulig bensin og sørg for å ha stor nok bensintank, stor motor er kult og gromt og med god V8 brumming er det helt fantastisk å kjøre, med behagelige seter, god plass og man slipper å stoppe å lade hele tiden. Små, pinglete elbiler laget med EUs byråkratiske kommunistregler er kjedelige kjøleskap med hjul på. Elbiler er kjedelige og dårlige.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (2 timer siden):

Tull, har du røykt gamle sokker nå?

Det samme sa folk til meg da jeg advarte om at utenlandskablene kom til å sørge for høyere strømpriser. Hva skjedde? Jo, EU har nå ødelagt strømmarkedet vårt og den ene konkurransefordelen vi hadde. Kommer de til å stoppe med det? Nei, de vil aldri gi seg og våre udugelige politikere på Stortinget kommer til å gi etter igjen og igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 time siden):

Bergvarmepumpe, installasjon og drift samt solceller kan umulig tjene seg inn om man setter pengene opp man andre finansielle prosjekt. Dette vil da være rent tap.

Solcellepaneler er et rent tapsprosjekt. Man bør også ha batterier i tillegg for å lagre strømmen fra sol til senere når det ikke er sol. Det er også planlagt å skattlegge solceller. Det er galskap at det i det heletatt vurderes å bygges storskala solceller i Nord-Europa.

Det syke strømmarkedet i Europa er også så sensitivt at selv små endringer kan gi ca 50 kr/kWt. Kanskje det er planen til EU på lang sikt; å gjøre strøm så dyr at fornybart lønner seg? Selv om det vil føre til en økonomisk kollaps?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Fredrikstad. Fyrer ikke med ved overhodet. Husets årlige forbruk er ca. 18.500kWh hvorav ca. 6.000kWh kommer fra solcelleanlegget og 12.500kWh fra strømnettet. Varmepumpa alene (Bosch 3-12kW inverter bergvarmepumpe) bruker ca. 7.500kWh årlig, 2/3 deler til varme og 1/3 del til varmtvann. Med en COP på rett over 4 i årssnitt betyr det at huset har et varmebehov på drøye 20.000kWh. Alt annet forbruk enn varme og varmtvann ligger dermed på rundt 900kWh per måned.

Hvilken innetemperatur praktiseres? Og hvor mange kW/h får du fra solcellene vintermånedene?

Lenke til kommentar
Trulss skrev (3 timer siden):

Bergvarmepumpa erstattet en gammel oljefyr, det tok ca. 7-8 år å tjene inn den investeringen. Så gikk den i 8 år til som jeg sparte bra med penger gjennom, før kompressoren tok kvelden. Etter bytte til ny varmepumpe tar det vel ca. 5 år å tjene den inn igjen siden jeg sparer omtrent 20.000kWh per år (5000kWh til varme med COP på 4,08 i årssnitt gir 15.400kWh spart og 2500kWh til varmtvann med COP på 2,75 i snitt sparer meg for ca. 4400kW. Til sammen oppunder 20.000kWh i forhold til en ren elkjele (som heller ikke ville vært gratis, og oljefyren måtte uansett byttes). Bare på effektavgift sparer jeg omkring 3000,- per år i forhold til elkjele, over varmepumpas levetid fort 50.000,- bare der (og den kostet 102.000,-). 

Luft/vann var aldri aktuelt da de er nesten like dyre som bergvarmepumper og har dårligere COP. Hadde kun spart inn energibrønnen, men fått et plasseringsproblem isteden. 

Luft/luft hadde vært håpløst her med flere bygninger og etasjer, måtte hatt minst 3 stk. + komplettert med panelovner og varmekabler. 

Første del av solcelleanlegget som ble installert i 2013 var nedbetalt i 2022. Da ble del to installert, så får vi se hvor lang tid det tar. Siden jeg er god på egeninnsats (man kan lovlig gjøre minst 70% av installasjonsjobben selv) ble det ikke så dyrt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (19 minutter siden):

Hvilken innetemperatur praktiseres? Og hvor mange kW/h får du fra solcellene vintermånedene?

24-25 grader ligger innetemperaturen på her, er vel stilt inn på 24.5. 

Hittil i januar har jeg produsert 142kWh så det skjer ikke så mye i desember-januar. Februar tipper jeg 6-700kWh og så drar det seg til fra mars av med rundt 1500kWh. 

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (7 timer siden):

Og hva så? Det er ikke noe problem, bare ha billigst mulig bensin og sørg for å ha stor nok bensintank, stor motor er kult og gromt og med god V8 brumming er det helt fantastisk å kjøre, med behagelige seter, god plass og man slipper å stoppe å lade hele tiden. Små, pinglete elbiler laget med EUs byråkratiske kommunistregler er kjedelige kjøleskap med hjul på. Elbiler er kjedelige og dårlige.

Med dine kriterier for kvalitet blir jo hele diskusjonen meningsløs.
Husk oljeskift, bytte av termostat, bytte av oljefilter, bytte av kjølevæske, ventiljusteringer, bytte av luft filter, bytte av tennplugger, bytte av bensinfilter, bytte av tempererurføler, bytte av registerrein, og bytte av multireim. Forsøk å ikke tenke for mye på at bilen din er treg, kald, og dyr i innkjøp og dyr i bruk og står på verksted like mye som den kjører på veien. 
Ha en fin dag. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 timer siden):

Bergvarmepumpa erstattet en gammel oljefyr, det tok ca. 7-8 år å tjene inn den investeringen. Så gikk den i 8 år til som jeg sparte bra med penger gjennom, før kompressoren tok kvelden. Etter bytte til ny varmepumpe tar det vel ca. 5 år å tjene den inn igjen siden jeg sparer omtrent 20.000kWh per år (5000kWh til varme med COP på 4,08 i årssnitt gir 15.400kWh spart og 2500kWh til varmtvann med COP på 2,75 i snitt sparer meg for ca. 4400kW. Til sammen oppunder 20.000kWh i forhold til en ren elkjele (som heller ikke ville vært gratis, og oljefyren måtte uansett byttes). Bare på effektavgift sparer jeg omkring 3000,- per år i forhold til elkjele, over varmepumpas levetid fort 50.000,- bare der (og den kostet 102.000,-). 

Luft/vann var aldri aktuelt da de er nesten like dyre som bergvarmepumper og har dårligere COP. Hadde kun spart inn energibrønnen, men fått et plasseringsproblem isteden. 

Luft/luft hadde vært håpløst her med flere bygninger og etasjer, måtte hatt minst 3 stk. + komplettert med panelovner og varmekabler. 

Første del av solcelleanlegget som ble installert i 2013 var nedbetalt i 2022. Da ble del to installert, så får vi se hvor lang tid det tar. Siden jeg er god på egeninnsats (man kan lovlig gjøre minst 70% av installasjonsjobben selv) ble det ikke så dyrt. 

Jeg har ikke tro på at tallene og beregningene dine stemmer. Selv større borettslag og sameier sliter med å få solcellepaneler lønnsomt, og det samme kan sies om bergvarme med varmepumper.

Det som derimot gir gevinst er luft-luft varmepumper.
Tre luftvarmepumper koster ikke så mye og ville trolig forsvart investeringskostnaden for bergvarme og solcellepanel.

Om du hadde satt investeringskostnaden i banken og heller spart i fond ville du nok foretrukket dette, rent økonomisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...