Mr.M Skrevet i går, 08:44 Del Skrevet i går, 08:44 Delvis skrev (7 timer siden): Stoler ikke på det heller. Typisk at de først beroliger folk om at de ikke kommer til å kreve. Men hvis der går igjennom og det ikke er noen vei utenom, kommer ganske sikkert kravene og bortforklaringene. fredrik2 skrev (2 timer siden): Ja, kan de ikke förklara hur det kan tänkas bli hvis de skriver under 2024 direktivet. Det har ju faktiskt hårda krav på hus som måste medföra en väldigt massa vedlikhold för att de ska kunna uppnås. vel så viktig som hva regjeringen sier, er hva de ikke sier. det stemmer nok at ingen vil bli kastet ut av huset sitt fordi de ikke har råd til energieffektiviseringen, men det kan myndighetene omgå ved at det f.eks pålegges en klausul på eiendommen, at ved salg/eierskifte, må ny eier påregne å bekoste oppgradering til å oppfylle energi-kravene. med andre ord, man vil kjenne det på lommeboken, det tar bare litt lengre tid. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet i går, 08:47 Del Skrevet i går, 08:47 Orion666 skrev (3 timer siden): Fossilbiler koster grovt sett det de alltid har gjort, det er ingen forskjell der. Staten har gjort de gode bilene rimeligere. Du må gjerne klage på det. 🚙💨 Deg om det. Nei, bensinbiler er mye billigere og bedre enn elbiler. Desverre har norske politikere bestemt seg for at man ikke skal få lov å velge i Norge men istedenfor gjøre som DDR der man bare fikk lov å kjøpe en type bil. Om elbiler hadde hatt samme avgiftsregime som bensinbiler hadde de utgjort ca 5 til 10% av nybilsalget. 2 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet i går, 09:23 Del Skrevet i går, 09:23 Kalle Klo skrev (1 time siden): Jo, går an å isolere på innsiden, men da er det litt begrenset hvor mye man kan legge til. Og dette er mye av problemet, de første oppgraderingene er relativt uproblematiske, men skal man komme seg helt til energiklasse A, så er det mye isolasjon som skal til. I et eldre hus er det allerede litt trangt rundt omkring, så å isolere på innsiden og få enda mindre plass frister ikke. Man må også gjøre huset skikkelig tett og innstallere ventilasjon med varmegjenvinning. De eneste jeg kjenner som har dette, er de som installerte det når huset ble bygd. Nå vet jeg ikke hvordan reglene praktiseres i Norge men i f.eks Sverige er det mange som får klassifisert hus som A uten mye isolasjon eller ventilasjonsanlegg. Man kan ta utgangspunkt i målt energiforbruk, har man data fra nettselskapet for flere år er det godt nok. Bergvarme, gode vinduer, ok isolasjon og et mindre solcelleanlegg på taket pleier å holde i lange baner. Kravet til passivhus er 95kWh/m2 per år. Vårt hus har 15cm isolasjon og ikke noe ventilasjonsanlegg, vi ligger likevel rundt 50kWh/m2 årlig. Altså på nesten halvparten av kravet til passivhus og A-klassifisering. Selv uten solcelleanlegget ligger vi på rundt 75kWh/m2, fortsatt godt under kravet. Og det med to husholdninger på arealet, dvs. to av alt av hvitevarer. Ved implementasjon av EU-krav til klassifisering vil nok metodene for klassifisering også harmoniseres med EU, om det ikke allerede er gjort. Jeg har foreløpig ikke hatt noen grunn til å energiklassifisere huset vårt. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet i går, 09:28 Del Skrevet i går, 09:28 Kalle Klo skrev (1 time siden): Å ettermontere rør og radiatorer i et eksisterende hus, høres ikke så utrolig mye enklere ut enn å rive gulvene, må jeg si. Særlig hvis man uansett skal legge gulvvarme senere. Kanskje man burde starte med å sjekke grunnforholdene. Er ikke de egnet for bergvarme, så er det i hvert fall ikke attraktivt å investere i vannbåren varme. Hvor mye jobb det er å ettermontere kommer som sagt an på hvordan huset er bygd. Er det en firkantet "kasse" vil det ofte være kurant å legge en sløyfe med rør (blanke, pent forlagt) langs ytterveggene i 1.etg. med radiatorer under vinduene. Avstikk fra denne sløyfen opp gjennom taket til 2.etg. der det passer med radiatorer i 2.etg. (trengs færre der). Man kan selvsagt bruke luft/vann varmepumpe om bergvarme ikke lar seg gjøre. Det gir dårligere års-COP, men fortsatt mye bedre enn elektriske varmekabler eller luft/luft varmepumpe. Jordvarme og sjøvarme er også mulig mange steder, men spesielt jordvarme krever en del ekstra jobb. Da bør man helst være hendig med en gravemaskin selv Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet i går, 09:40 Del Skrevet i går, 09:40 fredrik2 skrev (3 timer siden): Vad är det du tror kommer ske? Regeringen sätter en massa regler som tvingar oss att uppgradera? Det kommer ikke til å skje noen forandring i forhold til hvordan det er idag. I populære strøk oppgraderes his til en stadig høyere standard, mens i mindre populære strøk blir det forslumming etterhvert som det offentlige tilbudet reduseres. Ingen EU-direktiver kommer til å påvirke dette i nevneverdig grad. Denne tråden er full av alarmister uten evne til å kalibrere risikoer. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet i går, 09:45 Del Skrevet i går, 09:45 FrihetensRegn skrev (53 minutter siden): Nei, bensinbiler er mye billigere og bedre enn elbiler. Desverre har norske politikere bestemt seg for at man ikke skal få lov å velge i Norge men istedenfor gjøre som DDR der man bare fikk lov å kjøpe en type bil. Om elbiler hadde hatt samme avgiftsregime som bensinbiler hadde de utgjort ca 5 til 10% av nybilsalget. At myndighetene kutter avgifter på elbiler betyr ikke at de forbyr fossilbiler eller gjør dem dyrere. Det betyr at elbiler blir billigere til forbruker. Dette bør du være glad for all den tid elbiler er bedre, billigere i innkjøp, billigere å vedlikeholde og i tillegget er drivstoffet tilnærmet gratis. Du skal ha veeeeeldig særskilte og spesifikke behov dersom du kjøper en ny fossilbil i Norge idag, men dersom du er han ene, så finnes det mange modeller i markedet. Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet i går, 09:46 Del Skrevet i går, 09:46 15 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said: Nå vet jeg ikke hvordan reglene praktiseres i Norge men i f.eks Sverige er det mange som får klassifisert hus som A uten mye isolasjon eller ventilasjonsanlegg. Man kan ta utgangspunkt i målt energiforbruk, har man data fra nettselskapet for flere år er det godt nok. Bergvarme, gode vinduer, ok isolasjon og et mindre solcelleanlegg på taket pleier å holde i lange baner. Kravet til passivhus er 95kWh/m2 per år. Vårt hus har 15cm isolasjon og ikke noe ventilasjonsanlegg, vi ligger likevel rundt 50kWh/m2 årlig. Altså på nesten halvparten av kravet til passivhus og A-klassifisering. Selv uten solcelleanlegget ligger vi på rundt 75kWh/m2, fortsatt godt under kravet. Og det med to husholdninger på arealet, dvs. to av alt av hvitevarer. Ved implementasjon av EU-krav til klassifisering vil nok metodene for klassifisering også harmoniseres med EU, om det ikke allerede er gjort. Jeg har foreløpig ikke hatt noen grunn til å energiklassifisere huset vårt. Hvor bor du? Jeg har 15 cm isolasjon i vegger, luft/luft varmepumpe, lite solcelleanlegg (5700 W) og fyrer en god del med ved. Ligger på rundt 180 kWh/m2. Øvre Romerike, så tendenser til innlandsklima. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet i går, 10:14 Del Skrevet i går, 10:14 Orion666 skrev (21 minutter siden): At myndighetene kutter avgifter på elbiler betyr ikke at de forbyr fossilbiler eller gjør dem dyrere. Det betyr at elbiler blir billigere til forbruker. Dette bør du være glad for all den tid elbiler er bedre, billigere i innkjøp, billigere å vedlikeholde og i tillegget er drivstoffet tilnærmet gratis. Du skal ha veeeeeldig særskilte og spesifikke behov dersom du kjøper en ny fossilbil i Norge idag, men dersom du er han ene, så finnes det mange modeller i markedet. De forbyr bensinbiler om avgiftene er så høye at de blir uoppnåelig for folk flest. En ny Ford Mustang koster 360 000 kr uten avgifter og moms. Men med norske avgifter og moms, koster den ca én million kroner. Dermed blir den uoppnåelig og i praksis forbudt. Og nei, det finnes ikke mange modeller bensinbiler på markedet, som ny. Bare som brukt. Om jeg for eksempel ønsker en Subaru Outback eller Forester så finnes ikke disse lenger. Subaru tilbyr bare én modell nå, og det er en trist liten elbil. Som i et kommunistland der staten skal bestemme hva folk skal kjøpe. Akkurat samme kommunistiske tankegang bruker EU nå på å tvinge folk over på små leiligheter ved å gjøre hus forbudt ved å gjøre dem for dyre. 1 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet i går, 11:38 Del Skrevet i går, 11:38 1 hour ago, Orion666 said: Det kommer ikke til å skje noen forandring i forhold til hvordan det er idag. I populære strøk oppgraderes his til en stadig høyere standard, mens i mindre populære strøk blir det forslumming etterhvert som det offentlige tilbudet reduseres. Ingen EU-direktiver kommer til å påvirke dette i nevneverdig grad. Denne tråden er full av alarmister uten evne til å kalibrere risikoer. Den värsta alarmismen tycker jag du er. Tror nog det kommer finnas många som vill bo i hus som inte har den högsta miljöstandarden och jag tvivlar på att det kommer bli noen slum for eksempel der jag bor. Men priset på boliger varierar ju med både läge och standard men så väldigt billigt er det vel så gått som aldrig i närheten av byer. (de som bor på bygda kommer vel ha ännu mindre chans att eventuellt få solgt nya eller uppgraderade hus i framtiden på grund av prisen). Att miljöklassing ska vara en väldigt viktigt del av pris och efterspörsel tror jag ikke heller vi har nu. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet i går, 11:38 Del Skrevet i går, 11:38 FrihetensRegn skrev (1 time siden): De forbyr bensinbiler om avgiftene er så høye at de blir uoppnåelig for folk flest. Nei. Bensinbiler har rundt regnet samme avgifter som de alltid har hatt. Elbiler har mindre avgifter, men det er en annen skål. Bensinbil er et fullt legalt fremkomstmiddel som er i fri omsetning. FrihetensRegn skrev (1 time siden): Bare som brukt. Om jeg for eksempel ønsker en Subaru Outback eller Forester så finnes ikke disse lenger. Jeg likte Opel Rekord, men de selges ikke lenger. I stedet selges nye modeller som er vesentlig bedre. Deal with it. FrihetensRegn skrev (1 time siden): Akkurat samme kommunistiske tankegang bruker EU nå på å tvinge folk over på små leiligheter ved å gjøre hus forbudt ved å gjøre dem for dyre. Jeg leser ofte hard kritikk av EU, men at EU preges av kommunistisk tankegang er ganske sjelden kost. Her er du unik. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet i går, 11:41 Del Skrevet i går, 11:41 fredrik2 skrev (Akkurat nå): Den värsta alarmismen tycker jag du er. Det er jo ikke veldig alarmistisk å påstå at regulatoriske endringer ikke vil ja særlige praktiske endringer. Du bør forstå slike uttrykk før du anvender dem. Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet i går, 11:45 Del Skrevet i går, 11:45 1 minute ago, Orion666 said: Det er jo ikke veldig alarmistisk å påstå at regulatoriske endringer ikke vil ja særlige praktiske endringer. Du bør forstå slike uttrykk før du anvender dem. Jag kanske menade det du skriver om slum, campingvagnar och frysa om vintern? Vad du egentligen menar förstår jag inte mer än att du är väldigt för EU. 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 19 timer siden Forfatter Del Skrevet 19 timer siden Det som forundrer meg mye er at politikere kan stå på tv og si at et direktiv som vil koste skjorta og gjennomføre er et krav til landet - ikke til den enkelte. Alle fortstår jo at etthvert direktiv til Norge vil ende med en kostnad for hver enkelt - det eneste politikerene kan bestemme er hvordan man skal fordele byrdene - kostnadene vil havne på norske skattebetalere sine hender uansett. Den eneste måten å unngå dette på er å ikke inngå en avtale med EU - mao si nei til slike direktiver som pålegger større utgifter. Sier vi ja til ett direktiv - kommer et nytt neste år osv osv..og kostnaden ved disse vil bli tredd nedover ørene på folk på den ene eller andre måten. 3 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden (endret) Jens Kr. Kirkebø skrev (9 timer siden): Kravet til passivhus er 95kWh/m2 per år. Tja? Hvor man bor, bestemmer mye/nesten alt da. Parametere bør/kan ikke være like om man bor på Kautokeino eller i Sandnes. Hele systemet /kravene kan ikke være homogene etter min mening. Er jo så mange variable inn i bildet som kan påvirke/utelukke krav for de fleste av befolkning, ikke bare i Norge men også innen hele EU. Endret 19 timer siden av Jarmo 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Orion666 skrev (7 timer siden): Nei. Bensinbiler har rundt regnet samme avgifter som de alltid har hatt. Elbiler har mindre avgifter, men det er en annen skål. Bensinbil er et fullt legalt fremkomstmiddel som er i fri omsetning. Jeg likte Opel Rekord, men de selges ikke lenger. I stedet selges nye modeller som er vesentlig bedre. Deal with it. Jeg leser ofte hard kritikk av EU, men at EU preges av kommunistisk tankegang er ganske sjelden kost. Her er du unik. Elbiler er mye dyrere enn bensinbiler, det er derfor de selger så dårlig i andre land som ikke kaster bort penger på å tvinge folk over på elbiler ved avgifter. Elbiler er også mye dårligere enn bensinbiler. Elbiler er tyngre, har dårligere plass, er dyrere, har dårligere rekkevidde og tar lang tid å lade. Men når staten gjør det økonomisk mye mer attraktivt å kjøpe elbil (ofte koster en bensinbil dobbelt så mye som en tilsvarende elbil på grunn av avgifter, mens det i realiteten er motsatt om man fjerner avgifter) så får man de resultatene man ønsker politisk, det handler bare om hvor mye økonomisk press man må bruke. Opel Rekord var et dårlig eksempel da den ikke produseres lenger. Et bedre eksempel er en helt ny Dodge Durango eller Chevrolet Tahoe som ligger rundt en halv million kroner. Dette er fine familiebiler med stor V8 bensinmotor og god plass. Disse vil koste ca 1.5til 2 millioner millioner kroner i Norge med avgifter og moms. EU har helt klart mye kommunistisk ideologi. For eksempel tar de penger fra de rike medlemslandene og gir til de fattige medlemslandene. Norge gir også bort mange milliarder kroner til østeuropeiske land der de blant annet har bygget motorveier. At EU nå vil bruke makt for å utvide sin imperialisme til stadig flere land som Ukraina og Georgia og få mer makt over Norge ser jeg på som gode grunner til å ønske at EU blir nedlagt. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden obygda skrev (28 minutter siden): Det som forundrer meg mye er at politikere kan stå på tv og si at et direktiv som vil koste skjorta og gjennomføre er et krav til landet - ikke til den enkelte. Alle fortstår jo at etthvert direktiv til Norge vil ende med en kostnad for hver enkelt - det eneste politikerene kan bestemme er hvordan man skal fordele byrdene - kostnadene vil havne på norske skattebetalere sine hender uansett. Den eneste måten å unngå dette på er å ikke inngå en avtale med EU - mao si nei til slike direktiver som pålegger større utgifter. Sier vi ja til ett direktiv - kommer et nytt neste år osv osv..og kostnaden ved disse vil bli tredd nedover ørene på folk på den ene eller andre måten. EU gir seg ikke før de har kontroll over Oljefondet. Da kan de bruke pengene på å utvide union til flere land og bygge infrastruktur i Ukraina samt bygge opp et enda større byråkrati. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden FrihetensRegn skrev (14 minutter siden): EU gir seg ikke før de har kontroll over Oljefondet. Da kan de bruke pengene på å utvide union til flere land og bygge infrastruktur i Ukraina samt bygge opp et enda større byråkrati. Tull, har du røykt gamle sokker nå? Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden (endret) Kalle Klo skrev (9 timer siden): Hvor bor du? Jeg har 15 cm isolasjon i vegger, luft/luft varmepumpe, lite solcelleanlegg (5700 W) og fyrer en god del med ved. Ligger på rundt 180 kWh/m2. Øvre Romerike, så tendenser til innlandsklima. Fredrikstad. Fyrer ikke med ved overhodet. Husets årlige forbruk er ca. 18.500kWh hvorav ca. 6.000kWh kommer fra solcelleanlegget og 12.500kWh fra strømnettet. Varmepumpa alene (Bosch 3-12kW inverter bergvarmepumpe) bruker ca. 7.500kWh årlig, 2/3 deler til varme og 1/3 del til varmtvann. Med en COP på rett over 4 i årssnitt betyr det at huset har et varmebehov på drøye 20.000kWh. Alt annet forbruk enn varme og varmtvann ligger dermed på rundt 900kWh per måned. Endret 18 timer siden av Jens Kr. Kirkebø 2 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden FrihetensRegn skrev (42 minutter siden): Opel Rekord var et dårlig eksempel da den ikke produseres lenger. Nei. Den er byttet ut med en Opel Grandland som er en bedre bil. Chevy Tahoe representerer jo selve problemet med fossilbiler. De bare lemper større motorer og mer utstyr på biler som ble utviklet på samme tid som Opel Rekord ble det. Opel har moved on, Chevy forblir i et toxic relationship. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Jens Kr. Kirkebø skrev (19 minutter siden): Fredrikstad. Fyrer ikke med ved overhodet. Husets årlige forbruk er ca. 18.500kWh hvorav ca. 6.000kWh kommer fra solcelleanlegget og 12.500kWh fra strømnettet. Varmepumpa alene (Bosch 3-12kW inverter bergvarmepumpe) bruker ca. 7.500kWh årlig, 2/3 deler til varme og 1/3 del til varmtvann. Med en COP på rett over 4 i årssnitt betyr det at huset har et varmebehov på drøye 20.000kWh. Alt annet forbruk enn varme og varmtvann ligger dermed på rundt 900kWh per måned. Det er imponerende og inspirerende! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå