Gå til innhold

EUs fjerde energimarkedspakke - hva inneholder den?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

den såkalte eksperten i offentlig rett som var invitert, virket nærmest å bagatellisere på alle punkter. Når det er såpass knapp tid, burde redaksjonen bare droppet det, og heller hatt et selvstendig program med flere"eksperter" på tema, så hadde det nok blitt mer nyansert.

Eneste som ble oppnådd, var at hun pratet i stykker alt. AP/H/MDG var selvsagt fornøyd med pratekverna, og punktene ble passe tåkelagt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (1 time siden):

Utrolig at energiministeren står på debatten og sier at "dette er helt uproblematisk".

der sa de om strømkablene også. ville maks føre til prisøkning på 17 øre.

men det er taktikken, driv EU-pakken igjennom nå, så tar vi heller kritikk når symptomene melder seg om x-antall år.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (4 timer siden):

Sverige og Finland har disse direktivene. Hva skjer der da?

Økonomisk ruin ! Samtidig skal Kina bygge 100 nye kullkraftverk i 2025 ! De skal jo produsere alt dette man skal bruke på "nullutslipps husene" :) EU må gjerne kaste seg på dette, og om vi nordmenn gjør det samme ? Det kommer til å koste oss alt til slutt ! Tror jeg foretrekker at Trump kjøper Norge, en at vi selger oss til EU og Tyskland. Det er noe med Tyskland som gjør at det meste de tar i de siste 100 årene ender med undergang. Bak sitter Kineserne og ler seg skakke, de ser for seg at de blir verdens ledende makt rimelig kjapt. 2030 ser lyst ut for de.

Lenke til kommentar
trikola skrev (2 timer siden):

Sålenge et hus ikke trenger fyringspipe av noe slag (i det daglige - ser bort fra beredskapshensyn) er det nullutslipp, er det ikke?

Og når strømmen/fjernvarmen inn i huset er 'grønn' (typisk ikke huseierens ansvar) er det vel også grønn nok - er jo ikke noe flytting av/triksing med utslippet.

Så kan man stille noe krav til effektiviteten (isolasjon etc) som sef skulle ta hensyn til alder og relevans.

det blir jo uten tvil ekstra kostnader for folk enten de bor i blokk eller hus

Sitat

* Energibruken i boligblokker skal reduseres med minst 16 prosent i 2030 og minst 20–22 prosent i 2035.

* Minst 16 prosent av de eldste og dårligste byggene må være renovert innen 2030. Dette øker til 26 prosent i 2033.

jeg vet ikke mange boligblokker det fins i Obos og sameier, men er enormt mange. Disse vil føre til husleie økninger.

Samme for selvstendige boligeiere.

Blir vel innført EU-kontroll på heimen da, dvs. inspektører som går rundt å gir pålegg om hva som må utbedres (enten du har råd til det eller ei)

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
obygda skrev (1 time siden):

Hører litt på debatten og det snakkes om Acer. Også her driver juristen og ikke går dypt nok inn i detaljene. F.eks bestemmer Acer hvilke makspris som markedet skal benytte. Det har kjempebetydnig for prisettingen. Videre bestemmer de algoritmen som skal brukes. Og som input til algoritmen har de f.eks definert at man skal ha flytbasert kapasitet..og hva betyr det? Jo det betyr at man åpner for å flytte mer kraft mellom delområder og følgelig kan dytte mer kraft fra nord til sør. Mao får man tilgjengeliggjort mer av energien for eksport sørover. Elendig av denne juristen å ikke forstå de praktiske konsekvensene av direktivene. Men det er dessverre min erfaring også at de som sitter i slike posisjoner ikke helt forstår de reelle konsekvensene..De kan de overordnede effektene, men som alltid er det i detaljene djevelen finnes. Svakt av denne såkalte eksperten.

"Ekspertene" og juristene som skriver om dette her og slipper til i MSM er jo for dette her, og de er jo ikke idioter. Om de ikke var det ville de aldri slippe til med en millimeter spalteplass eller sendetid, og ikke fått jobb som verken "ekspert" eller jurister noen steder. I alle fall ikke i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (11 minutter siden):

det blir jo uten tvil ekstra kostnader for folk enten de bor i blokk eller hus

jeg vet ikke mange boligblokker det fins i Obos og sameier, men er enormt mange. Disse vil føre til husleie økninger.

Samme for selvstendige boligeiere.

Blir vel innført EU-kontroll på heimen da, dvs. inspektører som går rundt å gir pålegg om hva som må utbedres (enten du har råd til det eller ei)

Det vil ikke føre til husleie økninger, det vil føre til ekstreme husleie økninger ! Og en enorm gjelds byrde for de som har boliger. Der ekstremt mange har strukket strikken til de maksimale allerede. "Du må makse det med en mill til ! 

Men jeg får jo ikke mer lån !

Ok, da må du selge det og leie i stedet. Javel jeg skal selge huset med en liten heftelse ! Det trengs en mill i oppgradering !  Hva blir prisen for et slikt objekt ?

Då går det til tvangssalg og du skal ut på leiemarkedet med ekstreme leiepriser med  en million i restgjeld !  Det er da ikke noe menneskerett å ha et sted å bo !

Høres ut som en forlokkende fremtid. Og så er det Trump som er bekymringen :) Man kunne ledd seg skakk av dette her om det var et galehus man observerte ! Det er virkeligheten i 2030. Om AP får det som de vil. 

Endret av En Gedi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HF- skrev (47 minutter siden):

Sterkt av senterpartiet som står mot presset frå ap!

for se om de står løpet ut, håper det.

forresten noen som vet om AP kan stoppes i stortinget fra å godkjenne avtalepunktene? eller har de flertall med H og MDG?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 minutt siden):

for se om de står løpet ut, håper det.

forresten noen som vet om AP kan stoppes i stortinget fra å godkjenne avtalepunktene? eller har de flertall med H og MDG?

Da ser vi et ekte politisk selvmord begås i Stortinget. AP ville rast ned mot sperregrensen tipper jeg, Høyre velgere flyktet over til FRP og Sylvi  fått rent flertall :)  Tjaaaa tror det ikke før jeg ser det. AP hater dette minefeltet de har rotet seg ut i, de vil inn på trygg grunn igjen, og så sende Høyre og Frp ut i minefeltet til høsten. Men EU står like bak og sier gå Støre for helvete ! Gå ! Det  går sikkert "bra". Vi kan ikke vente til Høsten, da kan Trump ha tatt rotta på oss for lenge siden.

Så da gjenstår det å se, går Støre ? Og følger bondehæren lydig etter ! Bønder har ofte en veldig god sans, de forstår når ting er alvorlig galt og det værer de nå med alle sansene sine.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 minutter siden):

den såkalte eksperten i offentlig rett som var invitert, virket nærmest å bagatellisere på alle punkter. Når det er såpass knapp tid, burde redaksjonen bare droppet det, og heller hatt et selvstendig program med flere"eksperter" på tema, så hadde det nok blitt mer nyansert.

Eneste som ble oppnådd, var at hun pratet i stykker alt. AP/H/MDG var selvsagt fornøyd med pratekverna, og punktene ble passe tåkelagt.

Enig..Vi trenger fagpersoner som kan være mer konkrete mhp hvilke konsekvenser disse ulike direktiver vil bety. F.eks hva vil det typisk koste å rehabilitere et bygg fra 1970 til å bli et nullutslipsbygg? Hva koster det i sør Norge,Finnmark og i München Tyskland? Hvilke støtteordninger vil være der når direktivet settes ut i livet?  Hvilke støtteordninger får man i andre land? 

Så til Acer..Hvilke konkrete saker har man beslutningsmyndighet over og hvordan påvirker dette prisene vi kan få i markedet? F.eks vet jeg at maksprisene i de ulike kraftmarkedene defineres av Acer..og det er jo helt åpenbart at dersom de setter en pris på 500 Euro som maks vs 10.000 Euro som maks for budkurvene så vil det kunne ha enorm betydning for pris volatilitet og sannsynligheten for ekstrem priser.  Videre er valg av prisettingmekanisme som skal benyttes definert av Acer..f.eks om man skal ha pay as bid eller marginalprising. Og hvilken spotpris som skal gjelde for timeavregning for husholdninger når man går over til 15 min oppløsning i spotmarkedet er bestemt av Acer. Ja,dette at vi skal ha 15 min oppløsning i spotmarkedet er jo bestemt av EU via Acer. Er dette til gunst eller ugunst for norske husholdninger? Poenget er at det er mange,mange detaljer her som slår rett ut på lommeboka som da disse såkalte ekspertene ikke ser rekkevidden av. Det er først når man går inn i detaljene ting dukker opp..og  der gjør mange samfunnsaktører desverre en elendig jobb og serverer ofte overfladiske,udetaljerte fremstillinger. Bare se på dette makkverk av en vurdering av effekten den økte overføringskapasiteten ville ha på prissettingen i Norge.  Mange  som bedriver analyse av kraftmarkedene visste at det som kom frem var søppel og feil. De som skrev rapporten må ha hatt liten forståelse av selve budgivningsprosessen og undervurdert effekten av marginalprising og poltiske grep. Mange som analyserte tysk politikk visste at kjernekraften i Tyskland ønsket mange å legge ned. Vi så energiwende..osv..det som var den største overraskelsen av alle var jo faktisk innholdet i denne rapporten som politikerene ble servert..Og noen,uten å nevne navn,har jo noen vært tydelig på at putter man søppel inn,ja da får man søppel ut.

Og i disse dager har hele kraftbransjen trolig brukt  tilsammen milliarder av kroner for å håndtere elektronisk aktivering av regulerkraft..eller mFRR Eam som man omtaler det som..også et EU krav som dytter kostnader over på kraftbransjen som igjen dyttes videre på befolkningen..ingen pratet om kostnadene som EU dyttet på et allerede fungerende nordisk marked gjennom disse markedsendringene..Man bare slukte argumentasjonen fra Brussel om at dette måtte til for å håndtere det grønne skiftet,vedtok endringen og begynte å bruke penger på å få det til. Og det etter NULL samfunnsdebatt eller motforestillinger i Norge..

• Liker 1
Lenke til kommentar
HF- skrev (1 minutt siden):

Trur det er mange med gamle, dårlige hus som ikkje har peiling på kva ap prøver å presse igjennom her.

Skulle dette skje ,vil innen kort tid slike hus falle enormt i pris ! Mangel på boliger eller ikke. Bankene må jo regne dette inn i lån de skal gi til alle som søker boliglån fremover som strekker seg over kanskje 30 år !  Det vil skje så snart de vet at dette her kommer, med en gang selv om man ikke vet betingelsene helt. For her snakker vi om helt ufattelige store verdier.

Vi får om dette skjer håpe at et parti på Stortinget kan ta til vettet, så mange samle seg om dette partiet at de får rent flertall og så hugge av navlestrengen over Skagerak.

Lenke til kommentar
HF- skrev (6 minutter siden):

Trur det er mange med gamle, dårlige hus som ikkje har peiling på kva ap prøver å presse igjennom her.

Enig..det er jo ingen som tør stå rakrygget og fortelle befolkningen sannheten..Man bare legger seg bak en stor stein mange omtaler som det grønne skiftet og later som at dette er gratis.Ja bor man i en liten leilighet på Frogner så kanskje man ser på det som gratis...men for folk flest kan det bli dyrt..veldig dyrt.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

kunne bare ikke dy meg

Spoiler

3 hours ago, trikola said:

Sålenge et hus ikke trenger fyringspipe av noe slag (i det daglige - ser bort fra beredskapshensyn) er det nullutslipp, er det ikke?

Jeg er iallefall godt innafor på nullutslipp. Jeg kaster garantert mer ved inn i ovnen enn det som kommer ut pipa, altså går jeg i minus.

Det er ikke vedfyring som skaper konfliktene her i gata, det er snømåking.

3 hours ago, trikola said:

Og når strømmen/fjernvarmen inn i huset er 'grønn' (typisk ikke huseierens ansvar) er det vel også grønn nok - er jo ikke noe flytting av/triksing med utslippet.

Min strøm er garantert grønn, det har jeg sett med egne øyne. Ytterkappa på inntakskabel til huset har en mørrk fyldig grønnfarge - iallefall i forhold til de som har innstrekk.

Men for å ta et mer seriøst spørsmål som ikke er nevnt så langt jeg kan se.

Man snakker om krav til nullutslippshus. Finnes det estimat på hvor mye mer et nytt hus vil kunne komme til å koste, kontra dagens byggestandard?

-Og et typisk nullutslippshus - hvordan er det med levetid på materiale? Risikerer man å bygge med klasse A, og etter 7-8 år er huset kommet ned i klasse C?

I Norge har vi jo stedvis mye fjellgrunn med dertil utslipp av radongass. Klarer man å bygge et superisolert hus samtidig som man klarer å lufte ut forekomst av radongass?

Solcellepanel høres jo veldig kult ut? Men hvor langt opp mot nord tenker acer at det vil være påkrevd med solcellepanel? Jeg skulle vel klare å tyne ut noen få mV fra panelet idet lysene fra brøytebilen passerer nå i mørketiden.

Lenke til kommentar
obygda skrev (1 minutt siden):

Enig..Vi trenger fagpersoner som kan være mer konkrete mhp hvilke konsekvenser disse ulike direktiver vil bety. F.eks hva vil det typisk koste å rehabilitere et bygg fra 1970 til å bli et nullutslipsbygg?

For å si det slik ! For mange av disse boligene kunne man nesten like godt bare revet og bygget nytt. Her i Norge er det nesten garantert slik. Nedover i Europa ? Glem det, kommer aldri til å skje ! EU kommer til å forgå i indre konflikter og sosial uro lenge før dette her er fullført. Men vi i Norge kommer GARANTERT ! til å kaste oss ut i det med en gang og skal være "snill pike" og best gutt i klassen. Da vanker det jo en flott jobb i ny og ned for noen av disse politikerne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (1 minutt siden):

kunne bare ikke dy meg

Vis skjult innhold

Jeg er iallefall godt innafor på nullutslipp. Jeg kaster garantert mer ved inn i ovnen enn det som kommer ut pipa, altså går jeg i minus.

Det er ikke vedfyring som skaper konfliktene her i gata, det er snømåking.

Min strøm er garantert grønn, det har jeg sett med egne øyne. Ytterkappa på inntakskabel til huset har en mørrk fyldig grønnfarge - iallefall i forhold til de som har innstrekk.

Men for å ta et mer seriøst spørsmål som ikke er nevnt så langt jeg kan se.

Man snakker om krav til nullutslippshus. Finnes det estimat på hvor mye mer et nytt hus vil kunne komme til å koste, kontra dagens byggestandard?

-Og et typisk nullutslippshus - hvordan er det med levetid på materiale? Risikerer man å bygge med klasse A, og etter 7-8 år er huset kommet ned i klasse C?

I Norge har vi jo stedvis mye fjellgrunn med dertil utslipp av radongass. Klarer man å bygge et superisolert hus samtidig som man klarer å lufte ut forekomst av radongass?

Solcellepanel høres jo veldig kult ut? Men hvor langt opp mot nord tenker acer at det vil være påkrevd med solcellepanel? Jeg skulle vel klare å tyne ut noen få mV fra panelet idet lysene fra brøytebilen passerer nå i mørketiden.

Eller det ligger konstant snø opp panelene fra november til mai :) Så finner man ut at dette tåler jo ikke panelene i det hele tatt, og når de er halvveis nedbetalt så må du skifte de ut :) Nullutslipp ! Og i Kina går kullkraftverkene så det ryker året rundt, de skal jo produsere alt dette. Og det kommer de til å gjøre så lenge vi kan betale !  Når vi ikke kan betale så " så låner de oss gladelig pengene " og da er vi Kina sine slaver. Omtrent slik mange land i Afrika er det i dag. Og en ting tror jeg jeg kan si med sikkerhet ! Det er to typer organisasjoner du ikke vil skylde penger ! Mafia og Kina !

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...