fredrik2 Skrevet tirsdag kl 16:42 Del Skrevet tirsdag kl 16:42 33 minutes ago, Orion666 said: Folk pusser jo opp his hele tiden. Jeg bor i et gammelt his som stadig får oppgraderinger. Jeg kjøper jo ikke teknologi og standarder fra byggeåret. EU-direktivet får ikke tilbakevirkende kraft, og folk pusser opp og oppgraderer husene sine fordi de har lyst og fordi det er fornuftige investeringer. Enkelte (vel, mange) her inne går i svart så fort EU blir nevnt og mister enhver fornuftig refleks. Vad har ditt svar att göra med det du skrev tidigare og som folk svarade på? Kan sitera dig igen om du glömde vad du skrev "Du vil ikke at folk i Norge skal bo i varme hus? Brakker og campingvogner er bra nok for nordmenn? " Någon kommentar om vad du menade med det? 2 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet tirsdag kl 16:43 Del Skrevet tirsdag kl 16:43 31 minutes ago, Orion666 said: Folk pusser jo opp his hele tiden. Jeg bor i et gammelt his som stadig får oppgraderinger. Jeg kjøper jo ikke teknologi og standarder fra byggeåret. EU-direktivet får ikke tilbakevirkende kraft, og folk pusser opp og oppgraderer husene sine fordi de har lyst og fordi det er fornuftige investeringer. 2024 direktiver har som målsetting at alle hus i 2050 skal være meeeget energieffektive. Så selv om det ikke nødvendigvis har tilbakevirkende kraft må det pisk til. Alle pusser ikke opp og oppgraderer husene sine hele tiden selv om du gjør det. Vil tro de fleste som gjør større renoveringsjobber isolerer litt ekstra når de først er i gang. Så det går av seg selv uten at man må kreve det til fastsatte tidspunkt. 31 minutes ago, Orion666 said: Enkelte (vel, mange) her inne går i svart så fort EU blir nevnt og mister enhver fornuftig refleks. Mulig det. Jeg er ikke en gang kategorisk EU-motstander. 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet tirsdag kl 16:43 Del Skrevet tirsdag kl 16:43 1 minute ago, fredrik2 said: Vad har ditt svar att göra med det du skrev tidigare og som folk svarade på? Kan sitera dig igen om du glömde vad du skrev "Du vil ikke at folk i Norge skal bo i varme hus? Brakker og campingvogner er bra nok for nordmenn? " Någon kommentar om vad du menade med det? Dette er vel klassik "jeg har egentlig ingen argumenter men skriver noe alikevel" Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet tirsdag kl 17:05 Del Skrevet tirsdag kl 17:05 – Diskusjonene i dag er preget av veldig manglende kunnskap. Det er veldig mye rart som blir sagt. https://www.vg.no/nyheter/i/yEydMA/eus-ren-industriavtale-kan-bli-kontroversiell-i-norge Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet tirsdag kl 17:25 Del Skrevet tirsdag kl 17:25 20 minutes ago, Jarmo said: – Diskusjonene i dag er preget av veldig manglende kunnskap. Det er veldig mye rart som blir sagt. https://www.vg.no/nyheter/i/yEydMA/eus-ren-industriavtale-kan-bli-kontroversiell-i-norge -Problemet ifølge Boasson er at nei-siden ofte ignorerer hva som skjer, mens ja-siden ser alt EU vedtar som bra. En god oppsumering 2 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet tirsdag kl 17:37 Del Skrevet tirsdag kl 17:37 1 hour ago, Orion666 said: Folk pusser jo opp his hele tiden. Jeg bor i et gammelt his som stadig får oppgraderinger. Jeg kjøper jo ikke teknologi og standarder fra byggeåret. EU-direktivet får ikke tilbakevirkende kraft, og folk pusser opp og oppgraderer husene sine fordi de har lyst og fordi det er fornuftige investeringer. Enkelte (vel, mange) her inne går i svart så fort EU blir nevnt og mister enhver fornuftig refleks. Når folk sier de har "pusset opp", betyr det av de har malt eller byttet ut kjøkken- eller baderomsinteriør. Er (dessverre) sjelden at folk gjør mer fundamentale forandringer på hjemmene sine. Jeg byttet selv kledning, takstein, vinduer og etterisolerte for 10 år siden. Huset ble bygd på 60-tallet, så hadde stått i ca 50 år. Er langt unna de nye EU-kravene, endte opp på energiklasse E når jeg kjørte energiattest, synes det var skuffende dårlig gitt at jeg faktisk har gjort en god del (solceller og luft-luft varmepumpe i tillegg til vinduene og etterisoleringen). Har ikke planer om å gjøre det om igjen med det første, det var dyrt da og ville vært enda dyrere nå. Kanskje det bør vurderes igjen i 2050. 2 2 1 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet tirsdag kl 17:38 Del Skrevet tirsdag kl 17:38 Jeg kan ikke skjønne hvorfor vi i det hele tatt diskuterer politikk her i landet, alle avgjørelsene blir uansett tatt over hodet til folk av noen veldig få maktsyke jævler. Det som kreves er total endring i hvordan det politiske systemet fungere i norge, og da spesielt hvordan valgkomiteordningen fungerer. Nå er dette en gutteklubben grei ordning, hvor de samme jævlene stemmer seg selv inn maktposisjon om igjen og om igjen i det uendelige. 1 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet tirsdag kl 17:54 Del Skrevet tirsdag kl 17:54 15 minutes ago, freedomseeker said: Jeg kan ikke skjønne hvorfor vi i det hele tatt diskuterer politikk her i landet, alle avgjørelsene blir uansett tatt over hodet til folk av noen veldig få maktsyke jævler. Det som kreves er total endring i hvordan det politiske systemet fungere i norge, og da spesielt hvordan valgkomiteordningen fungerer. Nå er dette en gutteklubben grei ordning, hvor de samme jævlene stemmer seg selv inn maktposisjon om igjen og om igjen i det uendelige. Stortingsrepresentanter har ikke mer stemmerett enn andre, så de stemmer ikke inn seg selv nei. Polikken vi har i dag er stort sett fordi folket har stemt inn partier/representanter som fremmer den. 1 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet tirsdag kl 18:05 Del Skrevet tirsdag kl 18:05 Smule8o skrev (7 minutter siden): Stortingsrepresentanter har ikke mer stemmerett enn andre, så de stemmer ikke inn seg selv nei. Polikken vi har i dag er stort sett fordi folket har stemt inn partier/representanter som fremmer den. Vi stemte nei til EU, likevel så har vi implementert nærmere 98% av EU direktivene. Dette er ikke demokrati Under valget så var også både SP og AP veldig tydelige på at det skulle bli mer nasjonal kontroll, ikke mindre. De norske partiorganisasjonene er nå så topptunge at demokratiet i praksis er avskaffet. Ja, selv vedtak gjort på landsmøtene blir meislet ned om toppene vil ha det annerledes. 2 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet tirsdag kl 18:09 Del Skrevet tirsdag kl 18:09 2 minutes ago, freedomseeker said: Vi stemte nei til EU, likevel så har vi implementert nærmere 98% av EU direktivene. Dette er ikke demokrati Det er fordi folket har stemt på partier som har sagt ja til EØS, 2 minutes ago, freedomseeker said: Under valget så var også både SP og AP veldig tydelige på at det skulle bli mer nasjonal kontroll, ikke mindre. Har det blitt mindre nasjonal kontroll? Eksempler? 2 minutes ago, freedomseeker said: De norske partiorganisasjonene er nå så topptunge at demokratiet i praksis er avskaffet. Ja, selv vedtak gjort på landsmøtene blir meislet ned om toppene vil ha det annerledes. Ledelsen av partiene er stemt inn av landsmøtene. Når landsmøtene da synes det er greit er det akkurat det. Og hvem av disse som ender opp på stortinget er det folket som bestemmer. At folk stemmer på partier som ikke er enige med deg betyr ikke at det er udemokratisk. Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet tirsdag kl 18:24 Del Skrevet tirsdag kl 18:24 Smule8o skrev (12 minutter siden): Ledelsen av partiene er stemt inn av landsmøtene. Når landsmøtene da synes det er greit er det akkurat det. Og hvem av disse som ender opp på stortinget er det folket som bestemmer. At folk stemmer på partier som ikke er enige med deg betyr ikke at det er udemokratisk. Jan Bøhler var medlem i valgkomiteen til AP, han har skrevet om hvordan dette foregikk og det var ikke lystig lesing. Skal prøve å finne igjen den artikkelen. Eide ble også presset oppover på valglisten til en sikker plass etter press fra partiledelsen. Dette er ikke demokrati. Smule8o skrev (13 minutter siden): Har det blitt mindre nasjonal kontroll? Eksempler? Vi får stadig mindre nasjonal kontroll, dette gjelder mange områder og ikke bare energi. Smule8o skrev (13 minutter siden): Det er fordi folket har stemt på partier som har sagt ja til EØS, Det kan jeg si meg enig i, alle andre partier blir feilaktig stemplet som mindre styringsdyktige av en presse som er meget pro EU i sine tilnærminger. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet tirsdag kl 18:41 Del Skrevet tirsdag kl 18:41 Smule8o skrev (1 time siden): Så selv om det ikke nødvendigvis har tilbakevirkende kraft må det pisk til. Nei. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet tirsdag kl 18:43 Del Skrevet tirsdag kl 18:43 Kalle Klo skrev (1 time siden): Når folk sier de har "pusset opp", betyr det av de har malt eller byttet ut kjøkken- eller baderomsinteriør. Er (dessverre) sjelden at folk gjør mer fundamentale forandringer på hjemmene sine. Skjer på alle bauger og kanter her jeg bor. Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet tirsdag kl 18:56 Del Skrevet tirsdag kl 18:56 1 minute ago, Orion666 said: Skjer på alle bauger og kanter her jeg bor. Virkelig? Eneste naboen her som har byttet kledning de siste 10 år gadd ikke å etterisolere en gang så langt jeg kunne se. Kommet opp noen varmepumper, that's it. Vil gjerne høre konkrete eksempler om folk som har forbedret energikarakteren sin betraktelig uten å bruke en formue, da min erfaring har vært så som så. Han bergvarmeprofeten her inne tar jeg med en klype salt, da han hadde vannbåren varme til å begynne med. Frister ikke spesielt mye å rive opp alle gulv i første etasje for å legge rør. Hvis jeg først gjør det, bør jeg nok rive til grunnen (har betongskille mot kjeller) slik at jeg kan isolere også. Blir sikkert bedre, men stor kostnad og masse baluba, man må nesten ta kjøkken og bad i samme slengen. *grøss* Har kjøpt meg varmekamera, så kan jeg heller gjøre litt lavinnsatsoppgraderinger, som å isolere loftsluke, kanskje legge litt mer isolasjon på loftet, tette litt mer på noen utsatte steder. 3 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet tirsdag kl 19:03 Del Skrevet tirsdag kl 19:03 21 minutes ago, Orion666 said: Nei. Jo 2 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet tirsdag kl 19:04 Del Skrevet tirsdag kl 19:04 39 minutes ago, freedomseeker said: Jan Bøhler var medlem i valgkomiteen til AP, han har skrevet om hvordan dette foregikk og det var ikke lystig lesing. Skal prøve å finne igjen den artikkelen. Eide ble også presset oppover på valglisten til en sikker plass etter press fra partiledelsen. Dette er ikke demokrati. Forsatt folket som stemte AP som bestemte at de som sto på valglisten fikk eller ikke fikk plass på Stortinget. Det er demokrati. 39 minutes ago, freedomseeker said: Vi får stadig mindre nasjonal kontroll, dette gjelder mange områder og ikke bare energi. Eksempler? 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet tirsdag kl 19:51 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 19:51 Det å sette ting opp mot hverandre slik Vestre her gjør - det er rett og slett ekstremt,ekstremt, ekstremt...ja jeg har ikke ord..ville sammenligne med Trump og Elon Musk her - men lar være..men det ligger å vaker der oppe sammen med dem. Dersom EU skulle gjøre noe slikt - å true å straffe Norge på helt andre områder enn hva direktivene omhandler - vel så er de neimen ikke noe bedre enn Trump Det er når politikere gjør slike grep man har lyst til å stemme dem langt bort fra maktens tinder....... 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet tirsdag kl 20:05 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 20:05 Det er jo en drøss med eksempler. F.eks kan vi ikke begrense kapasiteten på utenlandsforbindelser selv - all ledig kapasitet skal stilles til rådighet for markedet. Det er ACER veldig tydelig på. Det heter jo ikke EU kontroll for ingenting heller - så EU har definert hvordan vi skal sikre og vedlikeholde biler.EU har egne krav på tuneller og sikkerhet der - som vi har underkastet oss.. EU har til og med definert hvordan agurker skal se ut : 1 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet tirsdag kl 20:15 Del Skrevet tirsdag kl 20:15 1 hour ago, Orion666 said: Skjer på alle bauger og kanter her jeg bor. Bor i ett 35 år gammalt boligfelt. Tror inte det er noen här som har fiksat på husen så de kommer i närheten av kraven som nämts. Er vel upp pussning invändigt, värmepumpar och kanske noen fönster. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet tirsdag kl 20:20 Del Skrevet tirsdag kl 20:20 hensikten med utenlandskabler er fornuftig i utgangspunktet, problemet er at de ikke har greid å komme på en metode som forhindrer ekstreme prisutslag. Med metode regner jeg ikke strømstøtte-ordningen, som bare er kosmetisk/overfladisk, men et tiltak som går på selve strukturen og måten kraftbørsen fungerer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå