Jens Kr. Kirkebø Skrevet mandag kl 15:07 Del Skrevet mandag kl 15:07 sk0yern skrev (59 minutter siden): Helt klart en dårlig løsning. Spørsmålet er om det er kostnadseffektivt å installere målere for sånt for alle leiligheter. Sikkert greit å gjøre ved nybygg, men i gamle bygg? Spørs hvordan fordelingen er lagt opp. Så lenge det er plass og ikke krever store ombygginger er det ikke en stor kostnad. Fjernavlesbare vannmålere er ikke dyrt. Ikke for varme heller, det er bare en gjennomstrømmingssensor og to temperaturmålere (måler forskjellen på tur- og returtemperatur). Spesielt ved installasjon av mange kan prisen bli ganske lav. Må man derimot åpne vegger, montere nye skap osv. så drar det seg fort på. Lenke til kommentar
likferd Skrevet mandag kl 16:41 Del Skrevet mandag kl 16:41 (endret) 1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said: Ja, er den mangedoblet? Jeg så en utregning et annet sted fra ca. 1980. Da lå strømprisen på 62,5 øre inkl. nettleie, i gjennomsnitt. Etter å ha korrigert for konsumprisindeksen gir det en pris på ca. 290 øre i dag. Hittil i januar, typisk årets dyreste måned, ligger snittprisen min på under 40% av dette inkl. nettleie. Strøm ser dermed ut til å ha blitt mye billigere siden 70- og 80-årene. Morsomt nok ble strømmarkedet liberalisert i 1991. Tror du virkelig husholdninger betalte 3kr kwh i 1980, eller kan det være at du misforstod tall som allerede er inflasjonsjustert? (Hint: vi betalte ikke tilsvarende 3kr/kwh på 80 tallet) https://www.faktisk.no/artikkel/stromregningen-var-lavere-for/112503 Endret mandag kl 16:43 av likferd 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet mandag kl 16:56 Del Skrevet mandag kl 16:56 likferd skrev (14 minutter siden): Tror du virkelig husholdninger betalte 3kr kwh i 1980, eller kan det være at du misforstod tall som allerede er inflasjonsjustert? (Hint: vi betalte ikke tilsvarende 3kr/kwh på 80 tallet) https://www.faktisk.no/artikkel/stromregningen-var-lavere-for/112503 Sitat fra ca. 1980. Da lå strømprisen på 62,5 øre inkl. nettleie, i gjennomsnitt. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet mandag kl 17:19 Del Skrevet mandag kl 17:19 (endret) likferd skrev (41 minutter siden): Tror du virkelig husholdninger betalte 3kr kwh i 1980, eller kan det være at du misforstod tall som allerede er inflasjonsjustert? (Hint: vi betalte ikke tilsvarende 3kr/kwh på 80 tallet) https://www.faktisk.no/artikkel/stromregningen-var-lavere-for/112503 Mulig, det var ikke jeg som gjorde utregningen. Men husker vi hadde mye fokus på strømforbruk på den tiden, med egen måler på kjøkkenet. Man måtte holde seg under en viss effektgrense, ellers ble det svinedyrt. VV-bereder ble slått av når komfyren ble brukt osv. I dag prøver jeg å holde meg under 5kW på sommeren og 10kW på vinteren, men grensen vi måtte ligge under for 40-50 år siden var lavere enn det. Lurer på om det var 3kW? EDIT: Fant denne da: http://publikasjoner.nve.no/Epublikasjon/1990/Epublikasjon1990_01.pdf Pris på 45,9 øre i 1990. Det tilsvarer 105,6 øre i dag. Ganske nært det som ser ut til å bli min kostnad denne måneden (som gjerne er en av årets dyreste). Endret mandag kl 17:25 av Jens Kr. Kirkebø 1 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet mandag kl 17:30 Del Skrevet mandag kl 17:30 6 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said: Mulig, det var ikke jeg som gjorde utregningen. Men husker vi hadde mye fokus på strømforbruk på den tiden, med egen måler på kjøkkenet. Man måtte holde seg under en viss effektgrense, ellers ble det svinedyrt. VV-bereder ble slått av når komfyren ble brukt osv. I dag prøver jeg å holde meg under 5kW på sommeren og 10kW på vinteren, men grensen vi måtte ligge under for 40-50 år siden var lavere enn det. Lurer på om det var 3kW? På den tiden brukte man mye mindre strøm til oppvarming. Man hadde oljefyr og enda mer vedfyring. Varmekabler i gulvet ble vel først vanlig utover på 80- og 90-tallet. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet mandag kl 17:33 Del Skrevet mandag kl 17:33 (endret) Jens Kr. Kirkebø skrev (33 minutter siden): Mulig, det var ikke jeg som gjorde utregningen. Men husker vi hadde mye fokus på strømforbruk på den tiden, med egen måler på kjøkkenet. Man måtte holde seg under en viss effektgrense, ellers ble det svinedyrt. VV-bereder ble slått av når komfyren ble brukt osv. I dag prøver jeg å holde meg under 5kW på sommeren og 10kW på vinteren, men grensen vi måtte ligge under for 40-50 år siden var lavere enn det. Lurer på om det var 3kW? EDIT: Fant denne da: http://publikasjoner.nve.no/Epublikasjon/1990/Epublikasjon1990_01.pdf Pris på 45,9 øre i 1990. Det tilsvarer 105,6 øre i dag. Ganske nært det som ser ut til å bli min kostnad denne måneden (som gjerne er en av årets dyreste). Gikk man over den røde pilen så kostet det flesk den gangen. Og mulig da røyk sikringer ved høy belasting. Endret mandag kl 17:53 av Jarmo 1 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet mandag kl 18:38 Del Skrevet mandag kl 18:38 Fatninja skrev (8 timer siden): Nå er prisen på strøm mangedoblet i Norge på noen får år. Ikke bare direkte igjennom strømpriser, men at varer og tjenester har blitt veldig mye dyrere på grunn av at bedrifter må dekke egne strømutgifter. Vi ble lovet 10 øre mer per kilowatt med utenlandskabler. Dette var en åpenbar løgn og meningsmotstandere av dette ble idiotforklart. Jeg driter egentlig i hva denne fjerde energipakken består av, jeg er sterk motstander av den, rett og slett fordi jeg har lært at det er tryggest å anta det værste når det gjelder å ha tillit til at politikerne jobber for vårt beste. Jeg får aldri ett eneste gyldig argument fra Ja-folket hva som er bra med EU for Norges del eller andre land - som ikke melder seg inn for at andre skal finansiere velferd og støtteordninger. (f.eks alle nye medlemsland de siste 20 årene) Trenger vi EU for å fortelle oss hva demokrati, fred og frihet er? Nei, tvert imot. EU fremstår slett ikke som noe demokratisk og noe som hensyntar nasjonal råderett. Norge ble med i EØS for å få lov til å handle med EU-landene. Det skal ikke bare koste oss milliarder i utgifter til medlemslandene vi skal også underkaste oss deres lover og regler for å få lov til å handle med dem. De er en tollunion som opptrer som landeveisrøvere. Det stikk motsatte av frihandel. Formuleringene for å bli medlem av Europabevegelsen er banale; https://www.europabevegelsen.no/derfor-sier-vi-ja 4 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet mandag kl 19:06 Del Skrevet mandag kl 19:06 3 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said: Spørs hvordan fordelingen er lagt opp. Så lenge det er plass og ikke krever store ombygginger er det ikke en stor kostnad. Fjernavlesbare vannmålere er ikke dyrt. Ikke for varme heller, det er bare en gjennomstrømmingssensor og to temperaturmålere (måler forskjellen på tur- og returtemperatur). Spesielt ved installasjon av mange kan prisen bli ganske lav. Må man derimot åpne vegger, montere nye skap osv. så drar det seg fort på. For noen år siden fikk sameiet her tilbud på 12-15k per leilighet mener jeg å huske. Ganske friskt i forhold til hva det er. Da er alle installasjoner lett tilgjengelig i skap i trappeoppgangen. Har nok ikke blitt billigere siden den gang. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet mandag kl 19:09 Del Skrevet mandag kl 19:09 29 minutes ago, Neptun1 said: Jeg får aldri ett eneste gyldig argument fra Ja-folket hva som er bra med EU for Norges del eller andre land - som ikke melder seg inn for at andre skal finansiere velferd og støtteordninger. (f.eks alle nye medlemsland de siste 20 årene) Trenger vi EU for å fortelle oss hva demokrati, fred og frihet er? Nei, tvert imot. EU fremstår slett ikke som noe demokratisk og noe som hensyntar nasjonal råderett. Norge ble med i EØS for å få lov til å handle med EU-landene. Det skal ikke bare koste oss milliarder i utgifter til medlemslandene vi skal også underkaste oss deres lover og regler for å få lov til å handle med dem. De er en tollunion som opptrer som landeveisrøvere. Det stikk motsatte av frihandel. Formuleringene for å bli medlem av Europabevegelsen er banale; https://www.europabevegelsen.no/derfor-sier-vi-ja Godt beskrevet her: https://snl.no/EUs_indre_marked Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet mandag kl 21:25 Del Skrevet mandag kl 21:25 Neptun1 skrev (2 timer siden): Jeg får aldri ett eneste gyldig argument fra Ja-folket hva som er bra med EU for Norges del eller andre land - som ikke melder seg inn for at andre skal finansiere velferd og støtteordninger. Du har kanskje glemt Covid? Hvem som skaffet oss vaksine? OK, da er du kanskje poen for at det også kan være andre argumenter? Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet mandag kl 22:55 Del Skrevet mandag kl 22:55 Smule8o skrev (11 timer siden): Linken du har limt inn er en forklaring på 2024 direktivet, ikke 2018 som de vil innføre nå. Så du mener revideringen ikke gjelder ? Ganske innlysende at en revidering vil bli gjort gjeldende. Det er heller ikke slik at kravene fra 2018 var særlig bedre. Rett fra Eurlex (EU's lover) om 2018 varianten: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2018/844/oj/eng Sitat ...which includes indicative national milestones and actions for energy efficiency to achieve the short-term (2030), mid-term (2040) and long-term (2050)... I klartekst krav om at alle boliger må tilfredsstille stadig høyere krav til energiklasse, fram til 2050 hvor alle i prinsippet skal være klasse A. Det vil si etterisolering, skifting av vinduer og dører, installering av balansert ventilasjon eller lign med varmegjenvinning, varmepumpe og evt solpanel. Aasland tåkelegger med sitt prat om "faktabasert" diskusjon når han "glemmer" de samme fakta Sitat To achieve a highly energy efficient and decarbonised building stock and to ensure that the long-term renovation strategies deliver the necessary progress towards the transformation of existing buildings into nearly zero-energy buildings, in particular by an increase in deep renovations, Member States should provide clear guidelines and outline measurable, targeted actions as well as promote equal access to financing, including for the worst performing segments of the national building stock, for energy-poor consumers, for social housing and for households subject to split-incentive dilemmas, while taking into consideration affordability. To further support the necessary improvements in their national rental stock, Member States should consider introducing or continuing to apply requirements for a certain level of energy performance for rental properties, in accordance with the energy performance certificates. 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet mandag kl 23:23 Del Skrevet mandag kl 23:23 (endret) 28 minutes ago, Rune_says said: Så du mener revideringen ikke gjelder ? Ganske innlysende at en revidering vil bli gjort gjeldende. Etter hva jeg forstår kommer 2024 versjonen først i neste energimarkedspakke. 28 minutes ago, Rune_says said: Det er heller ikke slik at kravene fra 2018 var særlig bedre. Rett fra Eurlex (EU's lover) om 2018 varianten: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2018/844/oj/eng I klartekst krav om at alle boliger må tilfredsstille stadig høyere krav til energiklasse, fram til 2050 hvor alle i prinsippet skal være klasse A. Det vil si etterisolering, skifting av vinduer og dører, installering av balansert ventilasjon eller lign med varmegjenvinning, varmepumpe og evt solpanel. Aasland tåkelegger med sitt prat om "faktabasert" diskusjon når han "glemmer" de samme fakta Hvordan er dette i dagens 2010 revisjon? For all del, jeg er av de som mener løpet som kjøres nå medfører et helt tøysete kostnadsnivå som gjør både bygging og renovering meningsløst dyrt. Kostnadsnivået har blitt så høyt at det knapt igangsettes nye boliger allerde ved dagens helt gjennomsnittlige rente. Og det presses på for å gjøre ting enda dyrere. Det går rett og slett ikke. Men rett skal uansett være rett når det kommer til debatten om innføring av fjerde energimarkedspakke, som tross alt er temaet nå. Endret mandag kl 23:23 av Smule8o 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet i går, 04:26 Del Skrevet i går, 04:26 Rune_says skrev (5 timer siden): Sitat I klartekst krav om at alle boliger må tilfredsstille stadig høyere krav til energiklasse, fram til 2050 hvor alle i prinsippet skal være klasse A. Det vil si etterisolering, skifting av vinduer og dører, installering av balansert ventilasjon eller lign med varmegjenvinning, varmepumpe og evt solpanel. Du vil ikke at folk i Norge skal bo i varme hus? Brakker og campingvogner er bra nok for nordmenn? Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet i går, 06:54 Del Skrevet i går, 06:54 (endret) 2 hours ago, Orion666 said: Du vil ikke at folk i Norge skal bo i varme hus? Brakker og campingvogner er bra nok for nordmenn? Oj, trodde de flesta i Norge bor i varme hus och varme leiligheter idag men vi må alltså flytte in i brakker och campingvogner hvis vi ikke skriver på eu:s energipakke och ikke uppdaterar alla hus till klasse A? Endret i går, 07:24 av fredrik2 4 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet i går, 07:25 Del Skrevet i går, 07:25 (endret) Orion666 skrev (3 timer siden): Du vil ikke at folk i Norge skal bo i varme hus? Brakker og campingvogner er bra nok for nordmenn? Det er ikke snakk om det. Mange bor i hus/boliger fra 60-tallet eller eldre. De fleste av disse vil måtte renovere selv om de p.t. har grei strømregning pga varmepumpe f.eks. Men varmepumpe teller ikke så mye i energiklassifiseringen og da er fjerning av ytterpanel, stuffing med mer isolasjon etc nødvendig pluss bytte av gml dobbeltlags vinduer til mer energieffektive - fort vekk 150-200K for isolasjon og 20K+ pr vindu (inkl arbeid). Hvor er støtteordningene ? Her bør det komme noe a la strømstøtten når det er krav som er så ensidig til ulempe pga EU forordninger/direktiv. Pga geografi, vinter og dyr arbeidskraft vil vi også ha vesentlig større utgifter enn sydover i EU. Det kan også balle på seg med tiltak mot radon, da dette i større grad vil bygge seg opp jo tettere boligen er (og det er vanskelig å legge radonduk under en bolig som allerede står der). Inneklima blir ikke nødvendigvis bedre av potte-tette hus heller, med dagens økte nivå av vedfyring (nok en idiotisk ting Aasland vil ha i tettbebygd strøk) som gir røyk rett inn friskluftinntaket til den balanserte ventilasjonen. Her har 60-talls hus med passiv ventilasjon faktisk en stor fordel. Endret i går, 07:27 av Rune_says 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet i går, 09:03 Del Skrevet i går, 09:03 4 hours ago, Orion666 said: Du vil ikke at folk i Norge skal bo i varme hus? Brakker og campingvogner er bra nok for nordmenn? Så de ca 98 prosentene av befolkningen som i dag bor i hus med lavere energiklasse enn A bor ikke i varme hus? Tenker folk primært vil bo i hus de har råd til 3 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet i går, 10:58 Del Skrevet i går, 10:58 Rune_says skrev (3 timer siden): Det er ikke snakk om det. Mange bor i hus/boliger fra 60-tallet eller eldre. De fleste av disse vil måtte renovere selv om de p.t. har grei strømregning pga varmepumpe f.eks. Men varmepumpe teller ikke så mye i energiklassifiseringen og da er fjerning av ytterpanel, stuffing med mer isolasjon etc nødvendig pluss bytte av gml dobbeltlags vinduer til mer energieffektive - fort vekk 150-200K for isolasjon og 20K+ pr vindu (inkl arbeid). Så vidt jeg skjønner kan man bruke dokumentert historisk energiforbruk i klassifiseringen, men det blir jo vanskelig om huset også har mulighet for vedfyring. Jeg kunne nok gjort det selv, vi har ikke vedfyringsmulighet og på 250m2 bruker vi totalt rundt 50kWh kjøpt strøm per m2 boareal (til alt, ikke bare oppvarming). Dette er langt under kravet til klassifisering A, som er 95kWh/m2. Selv uten bidraget fra solcelleanlegget ligger vi godt under grensen, pga. bergvarmeanlegg. Med bergvarme som har SCOP på over 4 vil også under 25% av varmen komme fra elektrisitet, godt under kravet til mørkegrønn fargeklassifisering som er 30%. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet i går, 11:08 Del Skrevet i går, 11:08 Hestehandelen er på gang: https://www.vg.no/nyheter/i/930REE/opplysninger-til-vg-ap-vil-gi-sp-andre-stroem-seiere-for-aa-redde-regjeringen Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet i går, 15:29 Del Skrevet i går, 15:29 Jarmo skrev (4 timer siden): Hestehandelen er på gang: https://www.vg.no/nyheter/i/930REE/opplysninger-til-vg-ap-vil-gi-sp-andre-stroem-seiere-for-aa-redde-regjeringen AP skal altså finne frem, som det står: Tiltak for å sikre lavere strømpriser Grep for mer nasjonal kontroll. for å lokke med seg SP Hvis AP vet det finnes slike juveler (handlingsrom) tilgjengelig på kistebunnen, burde de ikke da ha satt det i verk forlengst, uavhengig av striden som pågår nå? Kan jo nærmest karakteriseres som unnlatelsesynd å ikke ha gjort sitt beste, hele tiden. 2 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet i går, 16:07 Del Skrevet i går, 16:07 Rune_says skrev (8 timer siden): Hvor er støtteordningene ? Her bør det komme noe a la strømstøtten når det er krav som er så ensidig til ulempe pga EU forordninger/direktiv. Smule8o skrev (7 timer siden): Så de ca 98 prosentene av befolkningen som i dag bor i hus med lavere energiklasse enn A bor ikke i varme hus? Tenker folk primært vil bo i hus de har råd til Folk pusser jo opp his hele tiden. Jeg bor i et gammelt his som stadig får oppgraderinger. Jeg kjøper jo ikke teknologi og standarder fra byggeåret. EU-direktivet får ikke tilbakevirkende kraft, og folk pusser opp og oppgraderer husene sine fordi de har lyst og fordi det er fornuftige investeringer. Enkelte (vel, mange) her inne går i svart så fort EU blir nevnt og mister enhver fornuftig refleks. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå