Gå til innhold

EUs fjerde energimarkedspakke - hva inneholder den?

Anbefalte innlegg

obygda skrev (52 minutter siden):

OI..da er det stort hus ja...Vi bruker ikke så mye som 50k på strømregninger i året..langt der fra....

Som sagt brukte vi 2500L olje tidligere. Bare det kostet oppunder 30.000,- på slutten. Og det er altså snakk om to bygninger, med to husholdninger samt elbil. Strømforbruket er senket med netto ~40.000kWh i tillegg til at oljeforbruket er borte. 

Strømkostnaden i fjor ble på ca. -1500 kroner, inkl. nettleie. Det blir nok ikke like bra i år, siden solkonto-løsningene er borte (eller ødelagt). Men dyrt blir det ikke. Ganske sikker på at vi havner på maks 5000,- for hele året. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Orion666 skrev (27 minutter siden):

Spennende historie! Jeg gikk ut fra at det var en oljefyr med radiatorer og derfor vannbåren varme. My bad! Jeg bor selv i et svært gammelt his hvor en gammel oljefyr er byttet ut med vannbåren varme. Jeg ønsker i tillegg å få solceller på taket og en batteribank samt en styring som kjøper elektrisitet når det er billig.

Morsomt å lese at flere tenker som meg.

Ja, vi byttet jo ut oljefyren til bergvarme i 2006. Radiatorer, men på sikt har hele 1.etg. fått gulvvarme i forbindelse med rehabilitering. Radiatorene ble også oppgradert i størrelse (kjøpte et par nye store og flyttet rundt på de fleste) for å få ned fremledningstemperaturen. Solceller ble montert i 2013 og oppgradert (doblet produksjon) i 2022. Batteribank har jeg foreløpig ikke klart å regne inn noen lønnsomhet på, så det får vente/utgå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, obygda said:

Direktivet gjør det ja - og poenget mitt er at ett EU direktivt som kommer inn som lovtekst i den norske loven vil vanskelig kunne omgjøres. Da må man i så fall ta en brexit.....

Kan du vise til teksten i direktivet som er bindande for norske huseigarar?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (4 timer siden):

Fordi det ikke er den varianten av bygningsdirektivet det er snakk om å innføre nå den rapporten omhandlet. Les lengre opp i tråden du, godt forklart der

OK. Skjønner det nå. Energipakke 4 betyr implementering av 2018-regler, ikke 2024-regler som NB-rapporten omhandlet  - som imidlertid ganske sikkert blir implementert på et senere tidspunkt slik at norske husholdninger må bla opp disse horrible summene til slutt likevel.

Men likevel er det ikke skikkelig svar på mitt spørsmål til Kajac. Han hevdet nemlig hårdnakket at nye lover ikke vil ha tilbakevirkende kraft på eksisterende boliger. Da er er det merkelig at NB skriver en rapport der de nettopp regner på utgifter for oppgradering av boliger som er oppført helt tilbake til 1970.

Endret av Yessmann
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (20 minutter siden):

Kajac. Han hevdet nemlig hårdnakket at nye lover ikke vil ha tilbakevirkende kraft på eksisterende boliger.

Det er ikke uvanlig for byråkrater å strekke strikken rundt ordene "tilbakevirkende kraft"...

Se slil på det:

At du har lov til noe i dag betyr ikke at du har lov til det i morgen. Det betyr bare at du ikke kan bli straffet for at du evnt gjorde det i dag før loven ble endret.

Nuh... dersom du har en enebolig fra 1970 kan du allikevel pålegges å male hele huset rødt selv om det har vært blått i alle år dersom regelverket plutselig sier at alle hus skal være røde fra neste år.

Dersom man skal tro på splittede tunger fra EU forkjempere så kunne man i praksis ikke tvunget folk med septiktank til å koble seg på kommunalt vann & avløp heller.. Men det kan man, og ingen kaller det tilbakevirkende kraft. 🙂

Så for å oppsummere: Nye krav er ikke det samme som tilbakevirkende kraft. Det er rett og slett kun nye krav. (Slik som EU forsøker å påtvinge oss nå)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (57 minutter siden):

Jepp, vinduene her er såpass godt isolert at det ofte dugger på utsiden. U-verdi på glasset er 0,5. Da er det trelags med krypton-gass og dobbelt energiglassbelegg. Mellomromslistene er i kompositt istedenfor aluminium osv.

:thumbup:

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Yessmann said:

OK. Skjønner det nå. Energipakke 4 betyr implementering av 2018-regler, ikke 2024-regler som NB-rapporten omhandlet  - som imidlertid ganske sikkert blir implementert på et senere tidspunkt slik at norske husholdninger må bla opp disse horrible summene til slutt likevel.

Ja, enig i at 2024-direktivet er galskap. Men det er eventuelt er stykke frem i tid. Skal vi innføre det må det betydelige tilpasninger til.

36 minutes ago, Yessmann said:

Men likevel er det ikke skikkelig svar på mitt spørsmål til Kajac. Han hevdet nemlig hårdnakket at nye lover ikke vil ha tilbakevirkende kraft på eksisterende boliger. Da er er det merkelig at NB skriver en rapport der de nettopp regner på utgifter for oppgradering av boliger som er oppført helt tilbake til 1970.

Det vil nok aldri bli forbudt å bo i et dårlig isolert hus. Men man kan gjøre dyrt eller vanskelig å kjøpe/selge, skattelegge det, gjøre strøm så dyrt at det er umulig å bo i osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel mer enn bare bygningsdirektivet som er av interesse....

Det var vel 2 andre også

• Fornybardirektivet
  • Energieffektiviseringsdirektivet

Det første som nevnt over her inneholder vel en del krav til beslutningsprosess som kan være vanskelig å svelge og håndtere for en del kommuner :

image.png.f7f74c6de74481a01aefc9e76805ffe5.png

Så en kjapp kikk på neste -Energieffektiviseringsdirektivet

image.png.abbfc692e6ba3a1ec61fc24be5968f9f.png

Klart dette vil koste - nå skal man altså måle vartmvannet i boliger...

Kom også over at disse målerene skal  fjernavleses også.

image.png.eed1da12b2d37581ffc3188a54fed1db.png

Jaja - da skal altså noen kunne sitte å se på når folk dusjer......

Endret av obygda
ekstra informasjon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (3 minutter siden):

Nye bygg er jo vesentleg stikkord. Det reduserer kostnaden ganske mykje.

Hvordan da? Må man ikke inn med en ekstra måler på varmvannsberederen i nye bygg? Forstår ikke logikken med at en ny dings vil redusere kostnaden..en ny dings vil vel øke kostnaden........

Lenke til kommentar
9 minutes ago, obygda said:

Hvordan da? Må man ikke inn med en ekstra måler på varmvannsberederen i nye bygg? Forstår ikke logikken med at en ny dings vil redusere kostnaden..en ny dings vil vel øke kostnaden........

Isolert sett - men det kan føre til redusert energibruk (som jo er målet) og dermed lågare kost. For min del har oversikt over energibruken ført til bedre valg.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (1 minutt siden):

Isolert sett - men det kan føre til redusert energibruk (som jo er målet) og dermed lågare kost. For min del har oversikt over energibruken ført til bedre valg.

Jeg måler selv forbruket på varmtvannsbereder - og kan styre varmtvannsbereder - men jeg liker jo ikke tanken på at dette skal kunne sendes til min strømleverandør eller andre.....Det er jo helt bak mål å kreve at slik måling skal fjernavleses - det betyr kanskje at vi alle sammen snart må bytte ut våre målere slik at man får integrert inn denne nye måleren.

Man må se litt lengre og tenke på hvilke endringer som kan følge av slike direktiver og hvilke kostnader som man dytter på. Jeg har selv arbeidet med EU direktiver for å få dem implementert - og gud bedre hvor mye mer omfattende det ble i praksis enn hva man først kunne få inntrykk av. 

Lenke til kommentar

Tror att det de vill få igenom nu ikke er så stora ändringar för folk flest men vansklig å veta når det ikke er så enkelt att få tag i all information. 

2024 versionen däremot verkar vara veldigt konkret og värre men möjligt att norge har en stor frihet med att definiera vad ett nullutslipshus er. 

Tycker det er lite merkligt hvis man sätter krav på att alla hus ska vara självförsörjande. Hvis man ser på det strikt så må ett nabolag sätta solceller på alla hus och man skulle ikke kunna sätta upp en vindturbine som genererar ström till alla hus istället. Är ju tillviss det norge gör nu. Använder ren og "billig" vannkraft för uppvärming istället för att var och en ska elda olja eller ved.

Lenke til kommentar
likferd skrev (1 minutt siden):

Hvordan reduserer det energibruket, utenom gjennom reduksjon i levestandard?

Det reduserer ikke energibruket uten at folk gjør endringer. Jeg sparer penger på å kunne kutte strømmen til varmtvannsberederen når strømmen er dyr...jeg vil jo for søren ikke dusje mindre eller dusje på andre tider av døgnet...Men mulig noen nisser i EU tror at folk vil fly gjennom dusjen for å spare...

Lenke til kommentar
6 minutes ago, obygda said:

Det reduserer ikke energibruket uten at folk gjør endringer. Jeg sparer penger på å kunne kutte strømmen til varmtvannsberederen når strømmen er dyr...jeg vil jo for søren ikke dusje mindre eller dusje på andre tider av døgnet...Men mulig noen nisser i EU tror at folk vil fly gjennom dusjen for å spare...

Ja det er jo nettopp det, du kan spare penger på å styre bereder, men når det gjelder volum av varmtvann, så må jo folk enten vaske seg med kaldere vann, eller å vaske seg sjeldnere eller kortere for at energiforbruket skal ned.

EU sier altså her at EU ønsker at nordmenns levestandard og hygiene skal reduseres.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
likferd skrev (1 minutt siden):

Ja det er jo nettopp det, du kan spare penger på å styre bereder, men når det gjelder volum av varmtvann, så må jo folk enten vaske seg med kaldere vann, eller å vaske seg sjeldnere eller kortere for at energiforbruket skal ned.

EU sier altså her at EU ønsker at nordmenns levestandard og hygiene skal reduseres.

Mulig det blir egen vann avgift på varmtvann også..en vet jo aldri hvor dette ender. Og dette er jo en av kjernene ved EU..Man får overnasjonale bestemmelser som gjør at vi som innbyggere mister demokratisk påvirkning på en rekke områder. 

Lenke til kommentar
obygda skrev (1 time siden):

Det er vel mer enn bare bygningsdirektivet som er av interesse....

Det var vel 2 andre også

• Fornybardirektivet
  • Energieffektiviseringsdirektivet

Det første som nevnt over her inneholder vel en del krav til beslutningsprosess som kan være vanskelig å svelge og håndtere for en del kommuner :

image.png.f7f74c6de74481a01aefc9e76805ffe5.png

Så en kjapp kikk på neste -Energieffektiviseringsdirektivet

image.png.abbfc692e6ba3a1ec61fc24be5968f9f.png

Klart dette vil koste - nå skal man altså måle vartmvannet i boliger...

Kom også over at disse målerene skal  fjernavleses også.

image.png.eed1da12b2d37581ffc3188a54fed1db.png

Jaja - da skal altså noen kunne sitte å se på når folk dusjer......

Direktivet har bestemmelser om individuell måling og fakturering av varme, kjøling og varmt tappevann i flerbolighus og flerbruksbygg. 

Gjelder ikke eneboliger osv. slik som jeg tolker saken.

Bestemmelsene stiller krav om at individuell måling skal innføres dersom kostnadene det vil medføre står i forhold til de energibesparelsene boligeierne kan oppnå for varme og kjøling.

det skal innføres krav om individuell måling av varmt tappevann i nye bygg.

Vel! Mye usikkerheter her..

• Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Jarmo said:

Direktivet har bestemmelser om individuell måling og fakturering av varme, kjøling og varmt tappevann i flerbolighus og flerbruksbygg. 

Gjelder ikke eneboliger osv. slik som jeg tolker saken.

Bestemmelsene stiller krav om at individuell måling skal innføres dersom kostnadene det vil medføre står i forhold til de energibesparelsene boligeierne kan oppnå for varme og kjøling.

det skal innføres krav om individuell måling av varmt tappevann i nye bygg.

Vel! Mye usikkerheter her..

Jeg bor i et sameie hvor vi ikke har individuell måling på verken varmtvann eller fjernvarme. Varmtvannsforbruket er faktisk ikke spesielt høyt igrunn. Er vel ikke akkurat så mange som lar dusjen stå og renne etter at de der ferdige uansett måling eller ikke.

Når det kommer til fjernvarme er det dog helt annerledes. En beboer i bygget satte like godt opp vinduet på badet før hen forlatte landet i noen uker på juleferie. Alt tyder på at gulvvarmen gikk kontinuerlig.

Å installere måler i hver leilighet ser ut til å koste en del, men med sånn oppførsel ser vi nå ingen veg utenom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...