Gå til innhold

EUs fjerde energimarkedspakke - hva inneholder den?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Smule8o skrev (1 time siden):

Fordi det ikke er den varianten av bygningsdirektivet det er snakk om å innføre nå den rapporten omhandlet. Les lengre opp i tråden du, godt forklart der

Hvor i tråden finner jeg den forklaringen? Er det slik at en rapport fra NB i 2024 allerede nå er utdatert - eller kommer disse vanvittige oppgraderingskravene selv uten implementering av 4. energipakke?

Lenke til kommentar

Har ingen tro på at dette vil gå seg til slik som antydet av EU, blir garantert justert underveis. Saken gjelder stort sett hele Norden, drepe folk av frost? Og hva skal EU gjøre med alle hetebølger nedenfor Bayern? Drepe folk av varme? 

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
1 hour ago, Cyrio said:

"Neinei, Du skjønner ikke! 
Vi har alltid mest støtte! (Bortsett fra akkurat når det faktisk stemmes ute i den virkelige verdenen da!) 
Bare se på disse undersøkelsene her som viser hvor feil alle selv synes at de har tatt nå etter, sikker på at alle som ikke er enig med meg føler seg dum nå!" 

Forresten, Vi skal ikke bare gjøre det mest demokratiske å kjøre på med en folkeavstemning nummer 3 her hjemme da?
Vi bør faktisk fortsette å stemme helt til alle klarer å stemme riktig! (Og etter det skal vi aldri stemme over denne saken igjen!)

---

Jeg klarer helt oppriktig ikke å forstå tankerekken til de som er på grensen til desperate etter å gi fra seg all nasjonal råderett.
Heldigvis har de alltid vært en minoritet her til lands, noe som får meg til å stå fast ved teorien om at vi faktisk er relativt oppegående sånn jevnt over. :)

Forstår at ikke alt er like lett å forstå, me and hos britene er det nå stadig flere som mener at en bør krype tilbake til EU. Tag deg litt tid å ta en god kikk på dette bildet:IMG_1168.thumb.jpeg.ceee516f407c32043034afdfe18e6632.jpeg

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (9 timer siden):

Hvorfor byttet han ikke bare til fornybar olje som tusener av andre? Det er jo idiotisk å bytte ut en vannbåren infrastruktur i et hus når det bare er energikilden som er problemet.

Vannbåren? Det var snakk om en tank på 100 liter så dette var garantert en parafinovn, ikke en oljefyr. 

Vi bruker parafin ennå på hytta (dvs. jeg fyrer med Jet A1 som jeg får tak i rimelig), men det er da også fullt lovlig på bygninger som ikke er tilknyttet strømnettet. Oljefyren hjemme ble byttet med bergvarmepumpe i 2006. 

Ang. oppgradering av gamle hus så lar det seg fint gjøre. Vi kjøpte huset i 1998, to bygninger på 200+50m2 oppført opprinnelig i 1900 men påbygd og ombygd flere ganger. De første årene lå forbruket på ca. 2500L olje + 32.000kWh strøm før vi begynte å gjøre tiltak. 

Fasiten nå? 0L olje og -9.000kWh strøm årlig (ca. 12.500kWh tilført årlig og eksport ca. 21.500kWh årlig). Dvs. at huset med god margin oppfyller kravet til energimerking A Mørkegrønn, selv med bare 15cm isolasjon i veggene. Kostnaden til den del av oppgraderingene som har med energiforbruk å gjøre er en snau million + en del egeninnsats. Men vinduene måtte vi ha byttet uansett, så det føles egentlig feil å ta de med i den beregningen. Kjøpte riktig beste type 3-lags med kryptongassfylling når de ble byttet i 2012, men merkostnaden mot rimeligste type 2-lags var bare ca. 25%. Den gamle oljefyren måtte vi også gjort noe med uansett da den sang på siste verset. 

Årlig besparelse på energikostnader ligger nok rundt 50.000,- så avkastningen på investeringen har vært god. 

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, vilikkesidet said:

Britene handler da sømløst med EU. Slutt med skremselspropagandaen. 

Nei, tollfritt er ikke det samme som sømløst. Det finnes rikelig med andre barrierer som gjør handel vanskeligere. 

https://niesr.ac.uk/blog/how-has-uk-trade-been-impacted-leaving-european-union

Looking at the bigger picture, trade in goods has been under pressure since the United Kingdom left the European Union as a result of increases in non-tariff barriers and successive shocks affecting trade globally. Non-tariff barriers apply to most manufacturing and agricultural industries, which are facing additional paperwork and customs duties, alongside the UK government’s border target operating model being implemented in 2024.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (19 minutter siden):

Kjøpte riktig beste type 3-lags med kryptongassfylling når de ble byttet i 2012, men merkostnaden mot rimeligste type 2-lags var bare ca. 25%.

2-lags vinduene her er fra 1990 og er helt elendig på å isolere, kjenner kuldegufs 30-40 cm. fra glasset.

Når de skal byttes blir det garantert å bruke "mye" penger på gode vinduer, er visst det som gir mest uttelling ved oppussing, har jeg lest meg opp på.

Lenke til kommentar
vilikkesidet skrev (2 timer siden):

Britene handler da sømløst med EU. Slutt med skremselspropagandaen. 

https://dinside.dagbladet.no/reise/beskjed-til-over-600-000-nordmenn/82512648

- Da blir det nemlig obligatorisk for nordmenn, samt andre besøkende fra Norden og Europa, å ha en elektronisk reisetillatelse (ETA) for å kunne reise inn i Storbritannia, sier Helene Hofverberg, kommunikasjonssjef for Visit Britain i Norden, til DinSide.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (41 minutter siden):

Forstår at ikke alt er like lett å forstå, me and hos britene er det nå stadig flere som mener at en bør krype tilbake til EU. Tag deg litt tid å ta en god kikk på dette bildet:

Nja, det må du gjerne påstå. 

Britene forlot EU selv om det er litt vondt for enkelte.. Norge på sin side har endelig fått nok og vi sier ifra at vi ikke ønsker flere direktiver. (Og derfor har AP hasteinnkalt til møte i kveld. 😉

Du må gjerne hente frem bilder fra Wikipedia som tar et lite utsnitt av noen meningsmålinger og presentere det som om alle sitter og gråter i Storbritannia. 

Men det gjør de nok ikke, uansett hvor mange ganger du  Poster det bildet. 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (16 minutter siden):

2-lags vinduene her er fra 1990 og er helt elendig på å isolere, kjenner kuldegufs 30-40 cm. fra glasset.

Når de skal byttes blir det garantert å bruke "mye" penger på gode vinduer, er visst det som gir mest uttelling ved oppussing, har jeg lest meg opp på.

Du vil merke det ja. Om så du kjøper de som du får tak i "billig"

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (15 minutter siden):

https://dinside.dagbladet.no/reise/beskjed-til-over-600-000-nordmenn/82512648

- Da blir det nemlig obligatorisk for nordmenn, samt andre besøkende fra Norden og Europa, å ha en elektronisk reisetillatelse (ETA) for å kunne reise inn i Storbritannia, sier Helene Hofverberg, kommunikasjonssjef for Visit Britain i Norden, til DinSide.

Er dette noe problem da? Ser i alle fall ikke noe utfordringer med det der

• Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (58 minutter siden):

Vannbåren? Det var snakk om en tank på 100 liter så dette var garantert en parafinovn, ikke en oljefyr. 

Vi bruker parafin ennå på hytta (dvs. jeg fyrer med Jet A1 som jeg får tak i rimelig), men det er da også fullt lovlig på bygninger som ikke er tilknyttet strømnettet. Oljefyren hjemme ble byttet med bergvarmepumpe i 2006. 

Ang. oppgradering av gamle hus så lar det seg fint gjøre. Vi kjøpte huset i 1998, to bygninger på 200+50m2 oppført opprinnelig i 1900 men påbygd og ombygd flere ganger. De første årene lå forbruket på ca. 2500L olje + 32.000kWh strøm før vi begynte å gjøre tiltak. 

Fasiten nå? 0L olje og -9.000kWh strøm årlig (ca. 12.500kWh tilført årlig og eksport ca. 21.500kWh årlig). Dvs. at huset med god margin oppfyller kravet til energimerking A Mørkegrønn, selv med bare 15cm isolasjon i veggene. Kostnaden til den del av oppgraderingene som har med energiforbruk å gjøre er en snau million + en del egeninnsats. Men vinduene måtte vi ha byttet uansett, så det føles egentlig feil å ta de med i den beregningen. Kjøpte riktig beste type 3-lags med kryptongassfylling når de ble byttet i 2012, men merkostnaden mot rimeligste type 2-lags var bare ca. 25%. Den gamle oljefyren måtte vi også gjort noe med uansett da den sang på siste verset. 

Årlig besparelse på energikostnader ligger nok rundt 50.000,- så avkastningen på investeringen har vært god. 

OI..da er det stort hus ja...Vi bruker ikke så mye som 50k på strømregninger i året..langt der fra....

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

vet du allerede har lagt ned mye arbeid i å grave fem fakta/underlag, så skal ikke pese deg,

- men, stusser over år 2055, når punktene jeg nevnte, har tidsfrister i nær fremtid:

Nei, Fit for 55 har ingenting med 2055 å gjøre. 

"Klimapakken "Klar for 55" (Fit for 55) skal gjøre at EU når målet om å redusere netto utslipp av klimagasser med 55 prosent fra 1990 til 2030."

EUs klimapakke Klar for 55 (Fit for 55) - regjeringen.no

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

image.png.e008023dd6ddb9b9c73f14be916ddadc.png

Spørsmålet er vel egentlig om det er feil. Så langt har tråden i alle fall vist at det VIL bli økte kostnader for nybygg og rehabilitering. Og prisene på nye boliger vil stige som følge av disse kravene. Og så vidt kan se så er kravene også ulike fra land til land fordi kravet om f.eks nullutslippshus skal ta utgangspunkt i klima parametere som hvert enkelt land definerer. Mao. vil det kreve mindre kostnader for å etablere et nullutslippshus i Italia vs Norge.  Mao norske forbrukere må ta større kostnader enn en typisk EU  innbygger sør for Skagerak.......

Endret av obygda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (7 minutter siden):

Er dette noe problem da? Ser i alle fall ikke noe utfordringer med det der

Bare at dette vil koste mer i penger. Er du klar over hvor mange nisseluer drar til UK bare for å se fotballkamper, hver helg ++? Pluss ørtentusen andre grunner?

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...