Gå til innhold

EUs fjerde energimarkedspakke - hva inneholder den?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hur fungerar nullutslipps hus i Norge?

Vad har man för möjligheter? Solceller som producerar all energi som huset trenger under hela året på sommaren och någon form av värmepump på vintern är det enda jag kommer på men går det ens att få till i Norge? På vintern är det ju ingen sol under flera månader. 

Vedfyrning kanske är en annan möjlighet med tycker inte den er så bra varken för närmiljöet eller skogen. 

Fjärrvärme fra søppel eller biobrensel (träd)?

Sökte på samma sak som du igår utan att bli så väldigt klok. Tycker också att direktiven verkar vara rätt inskränkande for folk som bor i där det är kallt och dagarna är korta. Är inte heller övertygad om att solceller överallt egentligen är så bra eller att gigantiska investeringar i vedlikhold eller införing av fjernvärme är värdt det på kort sikt. Går ju garanterat åt en massa energi för att utföra allt jobbet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (5 minutter siden):

Vad har man för möjligheter? Solceller som producerar all energi som huset trenger under hela året på sommaren och någon form av värmepump på vintern är det enda jag kommer på men går det ens att få till i Norge? På vintern är det ju ingen sol under flera månader. 

Vedfyrning kanske är en annan möjlighet med tycker inte den er så bra varken för närmiljöet eller skogen. 

Sökte på samma sak som du igår utan att bli så väldigt klok. Tycker också att direktiven verkar vara rätt inskränkande for folk som bor i där det är kallt och dagarna är korta. Är inte heller övertygad om att solceller överallt egentligen är så bra eller att gigantiska investeringar i vedlikhold eller införing av fjernvärme är värdt det på kort sikt. Går ju garanterat åt en massa energi för att utföra allt jobbet. 

Her jeg bor er solen helt vekke ca. 3 mnd. Hva med Nord-Norge?

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (8 minutter siden):

Og hvordan fungerer nullutslippshus i Tyskland? Jeg kan liksom ikke se for meg at kostnaden for å få til dette i Tyskland og Norge er like - og er de ikke like - vel da synes jeg ikke dette er rettferdig.

Og når det kommer slike krav - så blir det jo helt tullete av VG å påstå at ingen Nordmenn vil merke noe.......

Endret av obygda
  • Liker 2
Lenke til kommentar
obygda skrev (1 minutt siden):

Og hvordan fungerer nullutslippshus i Tyskland? Jeg kan liksom ikke se for meg at kostnaden for å få til dette i Tyskland og Norge er like - og er de ikke like - vel da synes jeg ikke dette er rettferdig.

Og når det kommer slike krav - så blir det jo helt tullete av VG å påstå at ingen Nordmenn vil merke noe.......

Sverige og Finland har disse direktivene. Hva skjer der da?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (Akkurat nå):

Jeg snakket med noen svensker om dette i Trondheim i fjor - de var helt oppgitt. Men i Sverige så har man en bygningsmasse som i stor grad allerede bruker f.eks vannbåren varme og fjernvarme  - man har sånn sett et helt annet utgangspunkt enn Norge. Norge har vi i generasjoner hatt overflod av elektrisitet - og følgelig ført opp bygg med dette som utgangspunkt. Så endres situasjonen ved at man får større eksport kapasitet og får prissmitte og plutselig blir det veldig dyrt å kun fyre med strøm. Folk gjør selvfølgelig tiltak - noen små - andre store. Men det EU tilsynelatende gjør - er å presse Norge til å gjøre store investeringer som først og fremst vil treffe lommeboka til innbyggerene - ikke staten.  Og målet er å redusere vårt energiforbruk - og potensialet er jo stort fordi vi bruker mye energi. Men regningen sendes direkte til husholdningene i kanskje mye større grad, og med større beløp - enn andre land i EU?

Som denne oversikten viser så fyrer vi i Norge med strøm  :

image.thumb.png.c31d357cd962ac12da48b8ba282f6590.png

Kilde : https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/SEPDF/cache/58200.pdf

Vi bruker altså nesten dobbelt så mye strøm til oppvarming enn man gjør i f.eks Sverige. Vi har således en infrastruktur som er bygget på å bruke strøm til oppvarming. Å få ned dette forbruket vil trolig kreve mye større investeringer i Norge enn f.eks i Sverige - og Finland som har ennå lavere andel oppvarming med strøm.

• Liker 2
Lenke til kommentar
obygda skrev (1 time siden):

Men i Sverige så har man en bygningsmasse som i stor grad allerede bruker f.eks vannbåren varme og fjernvarme 

Det samme i Finland. Og mye vedfyring, varme og vann. Snitt bruk av strøm i Finland ligger på 2500-3000kWh pr. år. (husholdninger) Husker jeg riktig.( må sjekkes ut)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

I tillegg til kostbare innsparings -og miljøtiltak i det europeiske landet med renest energi (som dessuten har sagt nei til EU to ganger), så har ACER et sett regler bl.a for fri strømflyt som er en direkte inngripen i vår selvråderett.
Norge har ingen hjemmel for å begrense strømflyten (i hovedsak eksport) uansett om magasinene er aldri så tørre - og vinteren nærmer seg.

Dette strider direkte mot grunnloven der avgivelse av suverenitet krever 3/4 flertall på stortinget.
NEI til EU gikk derfor til sak mot stortinget for å bryte grunnloven, men tapte som ventet i høyesterett fordi høyesterett aldri vil finne på å dømme stortinget skyldig i slike saker. "Lite inngripende" hevder de ...🤥
Så grunnloven er ikke mye verdt når det kommer til stykket.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
37 minutes ago, obygda said:

Måste ju vara en skillnad i vad som är nödvändigt energibruk i ett tyskt eller norskt hus och hur enkelt det är att generera egen ström. Det man dock har mycket mer av i sör är air-condition men det är i alla fall mest aktuellt när det är sol.

37 minutes ago, obygda said:

Tycker den den kronikk var rätt värdelös. Hon nämner ju inte ens reglerna för hus som i bästa fall bara medför en stor ändring mot hur nybygg är idag och i värsta fall enorma investeringar. Har inte läst mycket bra fra Meland så i detta fallet var det vel väntat.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Jarmo said:

Kanskje også greit å henvise at EU (ved Finland) slutter nord for Kirkenes - av en eller annen grunn er det jo en del debattanter som tror at EU er et søreuropeisk, snø- og isfritt fenomen.

Noe annet:

Sålenge et hus ikke trenger fyringspipe av noe slag (i det daglige - ser bort fra beredskapshensyn) er det nullutslipp, er det ikke?

Og når strømmen/fjernvarmen inn i huset er 'grønn' (typisk ikke huseierens ansvar) er det vel også grønn nok - er jo ikke noe flytting av/triksing med utslippet.

Så kan man stille noe krav til effektiviteten (isolasjon etc) som sef skulle ta hensyn til alder og relevans.

Endret av trikola
husket geografien litt feil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (14 minutter siden):

Siden stort sett alt Astrid Meland skriver er helt på jordet kan man anta at også dette er det

Nja? Er vel repetert på mange andre plasser på nettet. Tipper hun har bare kopiert mye fra andre medier.

Dessuten leser jeg Finske sider hver dag. Og en del Svenske, Danske og andre. Bare for å sjekke ut fakta om info. 

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Utrolig at energiministeren står på debatten og sier at "dette er helt uproblematisk".
Eller, egentlig er det jo ikke det, når man ser så mye annet rart han har liret av seg de siste årene.

Dette blir dyrt for boligeiere (og for de som leier også selvfølgelig):

Sitat

EUs nye direktiv om bygningers energiytelse av 14. mars 2023 vil ha store konsekvenser for norske boligeiere. Dette innebærer at mange boliger må gjøre store tiltak for å komme opp på energiklasse E innen 2030 og energiklasse D i 2033.

Ifølge SSB hadde omtrent 60% av norske boliger en energiklasse D til G i 2020. Dette betyr at omtrent 3 ut av 5 norske boliger hadde en energiklasse lavere enn E, så det er et enormt antall boliger som vil ha behov for energieffektiviseringstiltak. Dette går blant annet på etterisolering for å oppnå en høyere energiklasse, og dermed redusere energiforbruk og klimagassutslipp.

https://energipakka.no/eus-nye-bygningsdirektiv/

https://www.nationen.no/eu-har-bestemt-seg-saftig-regning-til-norske-boligeiere/s/5-148-531681

Sitat

– Det er to millioner boliger totalt som skal oppgraderes. Det er 400 om dagen fram til 2050. Vi har ikke byråkrati nok til å behandle alle søknader.
Også anbudstjenesten Byggstart har regnet på kostnadene, også for markedet. De anslår at det vil koste fra 100.000 til 300.000 kroner for henholdsvis leiligheter og eneboliger å oppgradere fra energiklasse G til F.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (Akkurat nå):

Nja? Er vel repetert på mange andre plasser på nettet. Tipper hun har bare kopiert mye fra andre medier.

Astrid Meland er kun en journalist uten faglig kompetanse til å forstå de juridiske og praktiske konsekvensene ved å inngå disse direktivene. Det er helt åpenbart at AP er utsatt for et stort press fra ulike interessegrupper som ikke representerer husholdninger eller "mannen i gata". 

Jeg vil gjerne vite mer om hvilke kostnader som vil dyttes over på husholdninger ved f.eks dette bygningsdirektivet. Og jeg vil som innbygger i Norge vite om de kostnader som kommer vil bli lik,større eller mindre for norske husholdninger vs f.eks tyske.

Jeg vil at norske politikere skal gjøre vedtak som er til beste for norske innbyggere og jeg vil ha alle detaljer på bordet.  

Jeg kan  ikke se at detaljene er lagt frem i norsk presse. Derfor må vi nesten grave litt mer i dette.

• Liker 4
Lenke til kommentar
obygda skrev (3 minutter siden):

Jeg kan  ikke se at detaljene er lagt frem i norsk presse. Derfor må vi nesten grave litt mer i dette.

Redigerte posten min etter deg :)  Ja, vi må grave mer etter info.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Hører litt på debatten og det snakkes om Acer. Også her driver juristen og ikke går dypt nok inn i detaljene. F.eks bestemmer Acer hvilke makspris som markedet skal benytte. Det har kjempebetydnig for prisettingen. Videre bestemmer de algoritmen som skal brukes. Og som input til algoritmen har de f.eks definert at man skal ha flytbasert kapasitet..og hva betyr det? Jo det betyr at man åpner for å flytte mer kraft mellom delområder og følgelig kan dytte mer kraft fra nord til sør. Mao får man tilgjengeliggjort mer av energien for eksport sørover. Elendig av denne juristen å ikke forstå de praktiske konsekvensene av direktivene. Men det er dessverre min erfaring også at de som sitter i slike posisjoner ikke helt forstår de reelle konsekvensene..De kan de overordnede effektene, men som alltid er det i detaljene djevelen finnes. Svakt av denne såkalte eksperten.

Endret av obygda
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...