obygda Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) EU sin fjerde energimarkedspakke ser jo ser jo ut til å skape regjeringskrise og da kan det kanskje være greit å diskutere hva pakken egentlig inneholder. Jeg har arbeidet ganske mye med ulike forordninger etter at de er vedtatt - min generelle erfaring er at de ofte blir svært,svært mye mer omfattende enn man kan få inntrykk av i mediene. Når man skal implementere slike forordninger og direktiver så betyr det ofte ekstremt omfattende praktiske, systemtekniske og økonomiske endringer som mannen i gata aldri ser eller klarer å forstå omfanget av før man plukker opp regningen - for det er alltid slik at alle slike direktiver og forordninger ender opp i lovverk og praktiske tilpassninger i hvordan vi faktisk lever våre liv, bruker tjenester og ikke minst hvordan vi bruker våre penger. F.eks hørte jeg SP politiker på TV i går argumentere mot EU sin politikk uten en eneste gang gå inn i detaljene om hva pakken inneholder. Giske var litt bedre da han i det minste virket til å ha lest et lite notat om saken og trodde han visste litt om hva det var snakk om. Men jeg tror egentlig ingen av dem har den minste anelse - jeg har heller ingen detaljkunnskaper om denne konkrete pakken - og sist gang det kom en slik gedigen pakke fikk jeg bare servert den og skulle være med på en praktisk implementering av en del av dem - og tro meg - det var noe hinsides mye mer omfattende og inngripende en jeg i min villeste fantasi hadde trodd. Og jeg er en av de som måtte gå helt inn i detaljene for å finne praktiske løsninger - så jeg fikk jo dette rett i trynet for å si det slik...Men nok om det - jeg vil ikke gå inn på detaljene her - men jeg vil vite hva folk vet om energipakke 4 - og hva slags konsekvenser det kan få for det norske folk. Hva snakker vi egentlig om her? Jeg har kikket litt og funnet en veldig forenklet sammenstilling her : Her er dei fire forordningane og fire direktiva som inngår i pakken: Forordningar : Forordning om styringssystemet for energiunionen og klimaet: Denne forordninga fastset rammeverket for styring av energiunionen, inkludert planar og rapporteringskrav for medlemsstatane for å nå måla innan 2030. Forordning om den indre marknaden for elektrisitet : Denne forordninga har som mål å modernisere og integrere elektrisitetsmarknadene i EU, framme marknadskonkurranse og auke andelen av fornybar energi i straumnetta. Forordning om beredskap i energisektoren: Denne forordninga fokuserer på å sikre tilstrekkeleg energiforsyning under krisesituasjonar og forbetre samarbeidet mellom medlemsstatane ved å utarbeide nasjonale beredskapsplanar. Forordning om byrået for samarbeid mellom energiregulatorar (ACER): Denne forordninga styrker Acers rolle og fullmakter, særleg i spørsmål om grenseoverskridande energistraumar og koordinering av nasjonale regulatorar. Direktiv: Direktiv om fellesskapsreglar for den indre marknaden for elektrisitet (Elmarkedsdirektivet): Dette direktivet oppdaterer og utvidar reglane for korleis den indre elektrisitetsmarknaden skal fungere, inkludert tiltak for å verne forbrukarane og fremje smart teknologi og desentralisert produksjon. Direktiv om energieffektivisering: Direktivet fastset mål og krav om energieffektivisering for å redusere energiforbruket, inkludert tiltak for bygg, transport og industri. Direktiv om framme av fornybar energi: Dette direktivet set mål for andelen fornybar energi i medlemsstatane og oppdaterer reglane for å fremje investeringar i fornybar energi. Direktiv om regulering av elektrisitet (Nettdirektivet): Dette direktivet omhandlar nettverksemda, styring og drift av elektrisitetsnettverk, inkludert reglar om nettavgifter og tilgang for nye aktørar og teknologiar. Kilde : https://www.nrk.no/vestland/eus-fjerde-energimarknadspakke-forklart_-kva-det-betyr-for-noreg-og-regjeringa-1.17218072 Å gå inn på alle i detalj vil kreve et innlegg som blir tullete langt - derfor tenker vi kanskje kan forsøke å gå inn i ett og ett og kanskje finne hvilket av disse som treffer lommeboka til folk flest hardest. Og det første jeg henger meg opp i er : Direktiv om energieffektivisering - hva er den og hvordan vil den fungere i EU - vil den treffe likt på alle i EU og EØS - eller vil det være forskjeller land imellom. Så la oss se litt på dette : EUs bygningsdirektiv * Fra 2030 skal alle nye bygninger være såkalt netto nullutslippsbygg. Det betyr blant annet at solceller på taket vil bli påbudt for alle nye bolighus. * For bygg som brukes av det offentlige, gjelder kravet fra 2028. * Energibruken i boligblokker skal reduseres med minst 16 prosent i 2030 og minst 20–22 prosent i 2035. * Minst 16 prosent av de eldste og dårligste byggene må være renovert innen 2030. Dette øker til 26 prosent i 2033. * I 2050 skal alle bygg være i klasse A med netto nullutslipp. I Norge er seks av ti boliger i energiklasse D eller lavere. * I EU står bygg for 36 prosent av klimagassutslippene. I mange eldre bygg brukes ofte fossilt brensel til oppvarming. 2040 er satt som sluttdato for dette. * Medlemslandene, inklusiv EØS-landene Norge, Island og Liechtenstein, må utarbeide et veikart som inneholder en oversikt over bygninger og tilstanden til disse, samt planer for hvordan de nye kravene skal innfris. Kilde: NTB Ok - så EU vil at vi skal spare energi - det høres jo unektelig klimavennlig ut. Men hvordan vil dette egentlig fungere i praksis? Hvor mye må til for et bygg i Norge til å bli klassifisert som nullutslippsbygg og hva må til for et tilsvarende bygg i sør Tyskland? Vil det pga klimatiske forskjeller faktisk bli dyrere å få til dette målet i Norden - enn f.eks i Tyskland,Italia osv? Et veldig enkelt spørsmål er altså om det krever mer innsats i form av økonomi for å nå målet i Norden enn det er å nå målet i sørlige Europa - er svaret ja - vel da er synes i alle fall jeg at det pr def et veldig urettferdig mål som i bunn og grunn favoriserer land med mildere klima - så er det slik? Det er det ene - det andre som slår meg er at siden vi bor i et kaldt land - og alle statistikker viser at vi har et veldig stort forbruk pr husstand - vel så vil vi ved å isolere mer, slenge på solceller osv..faktisk spare noe enormt pr husstand sammenlignet med f.eks en person i Tyskland som kanskje har 1/3 av årsforbruket vårt. Men dersom vi sparer enormt med energi - hvor blir det da av energien vi sparer? Vi vil jo helt klart ikke produsere noen mindre energi i dette landet - vi skal jo ha mer, mye mer..så den energien vi sparer sammen med all den nye energien - den må jo forbrukes et annet sted? Og hvor er forbruket i Europa - er det i Norge eller er det i EU? Svaret gir seg vel selv - går forbruket vårt ned pr husstand - og produksjonen opp - så går prisen på kraft ned og etterspørselen etter vår nye produksjon og vår sparte energi vil bli etterspurt av hvem? EU? - og hva skjer da? Vil våre politikere da igjen finne tiden moden til nok en gang å anlegge en ny kabel til Danmark? Poenget mitt er at dersom vi sparer mye ved å bruke enormt med kroner på renovering osv..altså investerer noe voldsomt i energisparetiltak - vel så vil jo vårt energibehov gå ned - og da må det jo være noen andre som vil nytte denne energien? Og hvem betaler egentlig mest og hvem får mest nytte av slike tiltak - Norge? EU? Jeg vil gjene vite mer - jeg er, basert på egne erfaringer, blitt veldig skeptisk til disse EU forordningene og direktivene - men jeg har ikke lest detaljene i energipakke 4 og følgelig vet jeg heller ikke hvordan alle detaljer her treffer ulike land - og hvilke konsekvenser det vil ha for den enkelte innbygger i Norge vs f.eks en innbygger i Tyskland - og det er derfor vanskelig å ha en bastant mening om tiltakene som ligger i pakken faktisk er rettferdig mellom innbyggere i f.eks Tyskland og Norden. Men jeg har forutinntatt snikende følelse at kostnadene blir høyere pr. Nordmann enn pr Tysker...Og at vi kanskje i bunn og grunn sparer for andre enn oss selv.....Dette at en av direktivene i den nye elektrisitetsforordningen fastslår at de nasjonale systemoperatørene må sikre at minimum 70 prosent av utvekslingskapasiteten er tilgjengelig for aktørene i kraftmarkedet kan jo peke på at EU - som er har skrevet teksten her - faktisk vil ha mer av vår grønne energi og vil gjøre det ved å få oss til å spare mer - og sikre det ved at "motorveien" for å transportere den er åpen VG har skrevet at nordmenn ikke vil merke noe særlig til disse reglene - men jeg mener de er helt på bærtur her. https://www.vg.no/nyheter/i/rP3Oj0/regjeringen-den-siste-sesongen-kan-bli-den-mest-dramatiske Jeg tror bygningsdirektivene blir kjempedyre - og jeg frykter at vi i praksis vil oppleve at EU ser på Norge og Norden som et nytt område man kan få bygget mer grønn energi som EU kan ha nytte av. Endret 4 timer siden av obygda 6 3 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden https://www.vg.no/nyheter/i/rP3Oj0/regjeringen-den-siste-sesongen-kan-bli-den-mest-dramatiske Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Hur fungerar nullutslipps hus i Norge? Vad har man för möjligheter? Solceller som producerar all energi som huset trenger under hela året på sommaren och någon form av värmepump på vintern är det enda jag kommer på men går det ens att få till i Norge? På vintern är det ju ingen sol under flera månader. Vedfyrning kanske är en annan möjlighet med tycker inte den er så bra varken för närmiljöet eller skogen. Fjärrvärme fra søppel eller biobrensel (träd)? Sökte på samma sak som du igår utan att bli så väldigt klok. Tycker också att direktiven verkar vara rätt inskränkande for folk som bor i där det är kallt och dagarna är korta. Är inte heller övertygad om att solceller överallt egentligen är så bra eller att gigantiska investeringar i vedlikhold eller införing av fjernvärme är värdt det på kort sikt. Går ju garanterat åt en massa energi för att utföra allt jobbet. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden fredrik2 skrev (5 minutter siden): Hur fungerar nullutslipps hus i Norge? Vad har man för möjligheter? Solceller som producerar all energi som huset trenger under hela året på sommaren och någon form av värmepump på vintern är det enda jag kommer på men går det ens att få till i Norge? På vintern är det ju ingen sol under flera månader. Vedfyrning kanske är en annan möjlighet med tycker inte den er så bra varken för närmiljöet eller skogen. Fjärrvärme fra søppel eller biobrensel (träd)? Sökte på samma sak som du igår utan att bli så väldigt klok. Tycker också att direktiven verkar vara rätt inskränkande for folk som bor i där det är kallt och dagarna är korta. Är inte heller övertygad om att solceller överallt egentligen är så bra eller att gigantiska investeringar i vedlikhold eller införing av fjernvärme är värdt det på kort sikt. Går ju garanterat åt en massa energi för att utföra allt jobbet. Her jeg bor er solen helt vekke ca. 3 mnd. Hva med Nord-Norge? Lenke til kommentar
obygda Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden (endret) fredrik2 skrev (8 minutter siden): Hur fungerar nullutslipps hus i Norge? Vad har man för möjligheter? Solceller som producerar all energi som huset trenger under hela året på sommaren och någon form av värmepump på vintern är det enda jag kommer på men går det ens att få till i Norge? På vintern är det ju ingen sol under flera månader. Vedfyrning kanske är en annan möjlighet med tycker inte den er så bra varken för närmiljöet eller skogen. Fjärrvärme fra søppel eller biobrensel (träd)? Sökte på samma sak som du igår utan att bli så väldigt klok. Tycker också att direktiven verkar vara rätt inskränkande for folk som bor i där det är kallt och dagarna är korta. Är inte heller övertygad om att solceller överallt egentligen är så bra eller att gigantiska investeringar i vedlikhold eller införing av fjernvärme är värdt det på kort sikt. Går ju garanterat åt en massa energi för att utföra allt jobbet. Og hvordan fungerer nullutslippshus i Tyskland? Jeg kan liksom ikke se for meg at kostnaden for å få til dette i Tyskland og Norge er like - og er de ikke like - vel da synes jeg ikke dette er rettferdig. Og når det kommer slike krav - så blir det jo helt tullete av VG å påstå at ingen Nordmenn vil merke noe....... Endret 4 timer siden av obygda 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden obygda skrev (1 minutt siden): Og hvordan fungerer nullutslippshus i Tyskland? Jeg kan liksom ikke se for meg at kostnaden for å få til dette i Tyskland og Norge er like - og er de ikke like - vel da synes jeg ikke dette er rettferdig. Og når det kommer slike krav - så blir det jo helt tullete av VG å påstå at ingen Nordmenn vil merke noe....... Sverige og Finland har disse direktivene. Hva skjer der da? 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 3 timer siden Forfatter Del Skrevet 3 timer siden Jarmo skrev (Akkurat nå): Sverige og Finland har disse direktivene. Hva skjer der da? Jeg snakket med noen svensker om dette i Trondheim i fjor - de var helt oppgitt. Men i Sverige så har man en bygningsmasse som i stor grad allerede bruker f.eks vannbåren varme og fjernvarme - man har sånn sett et helt annet utgangspunkt enn Norge. Norge har vi i generasjoner hatt overflod av elektrisitet - og følgelig ført opp bygg med dette som utgangspunkt. Så endres situasjonen ved at man får større eksport kapasitet og får prissmitte og plutselig blir det veldig dyrt å kun fyre med strøm. Folk gjør selvfølgelig tiltak - noen små - andre store. Men det EU tilsynelatende gjør - er å presse Norge til å gjøre store investeringer som først og fremst vil treffe lommeboka til innbyggerene - ikke staten. Og målet er å redusere vårt energiforbruk - og potensialet er jo stort fordi vi bruker mye energi. Men regningen sendes direkte til husholdningene i kanskje mye større grad, og med større beløp - enn andre land i EU? Som denne oversikten viser så fyrer vi i Norge med strøm : Kilde : https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/SEPDF/cache/58200.pdf Vi bruker altså nesten dobbelt så mye strøm til oppvarming enn man gjør i f.eks Sverige. Vi har således en infrastruktur som er bygget på å bruke strøm til oppvarming. Å få ned dette forbruket vil trolig kreve mye større investeringer i Norge enn f.eks i Sverige - og Finland som har ennå lavere andel oppvarming med strøm. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) obygda skrev (1 time siden): Men i Sverige så har man en bygningsmasse som i stor grad allerede bruker f.eks vannbåren varme og fjernvarme Det samme i Finland. Og mye vedfyring, varme og vann. Snitt bruk av strøm i Finland ligger på 2500-3000kWh pr. år. (husholdninger) Husker jeg riktig.( må sjekkes ut) Endret 2 timer siden av Jarmo Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden I tillegg til kostbare innsparings -og miljøtiltak i det europeiske landet med renest energi (som dessuten har sagt nei til EU to ganger), så har ACER et sett regler bl.a for fri strømflyt som er en direkte inngripen i vår selvråderett. Norge har ingen hjemmel for å begrense strømflyten (i hovedsak eksport) uansett om magasinene er aldri så tørre - og vinteren nærmer seg. Dette strider direkte mot grunnloven der avgivelse av suverenitet krever 3/4 flertall på stortinget. NEI til EU gikk derfor til sak mot stortinget for å bryte grunnloven, men tapte som ventet i høyesterett fordi høyesterett aldri vil finne på å dømme stortinget skyldig i slike saker. "Lite inngripende" hevder de ...🤥 Så grunnloven er ikke mye verdt når det kommer til stykket. 1 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 37 minutes ago, obygda said: Og hvordan fungerer nullutslippshus i Tyskland? Jeg kan liksom ikke se for meg at kostnaden for å få til dette i Tyskland og Norge er like - og er de ikke like - vel da synes jeg ikke dette er rettferdig. Måste ju vara en skillnad i vad som är nödvändigt energibruk i ett tyskt eller norskt hus och hur enkelt det är att generera egen ström. Det man dock har mycket mer av i sör är air-condition men det är i alla fall mest aktuellt när det är sol. 37 minutes ago, obygda said: Og når det kommer slike krav - så blir det jo helt tullete av VG å påstå at ingen Nordmenn vil merke noe....... Tycker den den kronikk var rätt värdelös. Hon nämner ju inte ens reglerna för hus som i bästa fall bara medför en stor ändring mot hur nybygg är idag och i värsta fall enorma investeringar. Har inte läst mycket bra fra Meland så i detta fallet var det vel väntat. Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Takk for interessant og god førstepost! Skal følge med her. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Til svar på trådens tittel, veldig forkortet; All mulig faenskap, kun for å skvise mer penger ut av befolkningen! Endret 2 timer siden av Duriello 1 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 1 hour ago, Jarmo said: Sverige og Finland har disse direktivene. Hva skjer der da? Kanskje også greit å henvise at EU (ved Finland) går i nord nesten til Kirkenes - av en eller annen grunn er det jo en del debattanter som tror at EU er et søreuropeisk, snø- og isfritt fenomen. Noe annet: Sålenge et hus ikke trenger fyringspipe av noe slag (i det daglige - ser bort fra beredskapshensyn) er det nullutslipp, er det ikke? Og når strømmen/fjernvarmen inn i huset er 'grønn' (typisk ikke huseierens ansvar) er det vel også grønn nok - er jo ikke noe flytting av/triksing med utslippet. Så kan man stille noe krav til effektiviteten (isolasjon etc) som sef skulle ta hensyn til alder og relevans. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 3 hours ago, Jarmo said: https://www.vg.no/nyheter/i/rP3Oj0/regjeringen-den-siste-sesongen-kan-bli-den-mest-dramatiske Siden stort sett alt Astrid Meland skriver er helt på jordet kan man anta at også dette er det Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Smule8o skrev (14 minutter siden): Siden stort sett alt Astrid Meland skriver er helt på jordet kan man anta at også dette er det Nja? Er vel repetert på mange andre plasser på nettet. Tipper hun har bare kopiert mye fra andre medier. Dessuten leser jeg Finske sider hver dag. Og en del Svenske, Danske og andre. Bare for å sjekke ut fakta om info. Endret 1 time siden av Jarmo Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Utrolig at energiministeren står på debatten og sier at "dette er helt uproblematisk". Eller, egentlig er det jo ikke det, når man ser så mye annet rart han har liret av seg de siste årene. Dette blir dyrt for boligeiere (og for de som leier også selvfølgelig): Sitat EUs nye direktiv om bygningers energiytelse av 14. mars 2023 vil ha store konsekvenser for norske boligeiere. Dette innebærer at mange boliger må gjøre store tiltak for å komme opp på energiklasse E innen 2030 og energiklasse D i 2033. Ifølge SSB hadde omtrent 60% av norske boliger en energiklasse D til G i 2020. Dette betyr at omtrent 3 ut av 5 norske boliger hadde en energiklasse lavere enn E, så det er et enormt antall boliger som vil ha behov for energieffektiviseringstiltak. Dette går blant annet på etterisolering for å oppnå en høyere energiklasse, og dermed redusere energiforbruk og klimagassutslipp. https://energipakka.no/eus-nye-bygningsdirektiv/ https://www.nationen.no/eu-har-bestemt-seg-saftig-regning-til-norske-boligeiere/s/5-148-531681 Sitat – Det er to millioner boliger totalt som skal oppgraderes. Det er 400 om dagen fram til 2050. Vi har ikke byråkrati nok til å behandle alle søknader. Også anbudstjenesten Byggstart har regnet på kostnadene, også for markedet. De anslår at det vil koste fra 100.000 til 300.000 kroner for henholdsvis leiligheter og eneboliger å oppgradere fra energiklasse G til F. 2 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden Jarmo skrev (Akkurat nå): Nja? Er vel repetert på mange andre plasser på nettet. Tipper hun har bare kopiert mye fra andre medier. Astrid Meland er kun en journalist uten faglig kompetanse til å forstå de juridiske og praktiske konsekvensene ved å inngå disse direktivene. Det er helt åpenbart at AP er utsatt for et stort press fra ulike interessegrupper som ikke representerer husholdninger eller "mannen i gata". Jeg vil gjerne vite mer om hvilke kostnader som vil dyttes over på husholdninger ved f.eks dette bygningsdirektivet. Og jeg vil som innbygger i Norge vite om de kostnader som kommer vil bli lik,større eller mindre for norske husholdninger vs f.eks tyske. Jeg vil at norske politikere skal gjøre vedtak som er til beste for norske innbyggere og jeg vil ha alle detaljer på bordet. Jeg kan ikke se at detaljene er lagt frem i norsk presse. Derfor må vi nesten grave litt mer i dette. 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 58 minutter siden Del Skrevet 58 minutter siden (endret) obygda skrev (3 minutter siden): Jeg kan ikke se at detaljene er lagt frem i norsk presse. Derfor må vi nesten grave litt mer i dette. Redigerte posten min etter deg Ja, vi må grave mer etter info. Endret 58 minutter siden av Jarmo Lenke til kommentar
obygda Skrevet 45 minutter siden Forfatter Del Skrevet 45 minutter siden (endret) Hører litt på debatten og det snakkes om Acer. Også her driver juristen og ikke går dypt nok inn i detaljene. F.eks bestemmer Acer hvilke makspris som markedet skal benytte. Det har kjempebetydnig for prisettingen. Videre bestemmer de algoritmen som skal brukes. Og som input til algoritmen har de f.eks definert at man skal ha flytbasert kapasitet..og hva betyr det? Jo det betyr at man åpner for å flytte mer kraft mellom delområder og følgelig kan dytte mer kraft fra nord til sør. Mao får man tilgjengeliggjort mer av energien for eksport sørover. Elendig av denne juristen å ikke forstå de praktiske konsekvensene av direktivene. Men det er dessverre min erfaring også at de som sitter i slike posisjoner ikke helt forstår de reelle konsekvensene..De kan de overordnede effektene, men som alltid er det i detaljene djevelen finnes. Svakt av denne såkalte eksperten. Endret 42 minutter siden av obygda 2 Lenke til kommentar
Plukk Skrevet 30 minutter siden Del Skrevet 30 minutter siden "Du skal eie ingenting, og være lykkelig" Dette er ønsket og planen 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå