Gå til innhold

Noen med erfaring med Fujifilm kamera? (Fujifilm X-S20)

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe Fujifilm X-S20 med Sigma 18-50mm 2.8. Synes det var en grei pris (kan bruke maks 22 000 kr), at objektivet passer bra til mitt bruk også synes jeg de filmsimulasjonene virker spennende (greit å slippe å redigere). Skal bruke det til å fotografere og filme fjellturer og familieliv. Noen som har peiling/erfaring? Tror dere jeg kommer til å bli fornøyd? (Har fra før ett gammelt Olympus omd 10).

Endret av Aimabelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri vært noe annet enn fornøyd med Fuji-kameraene jeg har eid, men det er snakk om litt eldre modeller da. Ser forresten at X-S20 og X-T50 ligger noenlunde likt i pris, og hvis foto hadde vært prioritert, hadde jeg sannsynlig gått for den siste. 40 MP fremfor 26, dedikert film sim-hjul og lukkertidshjul, og personlig liker jeg tilt-skjermen mye bedre enn flip til foto. 

Lenke til kommentar
Okapi skrev (2 timer siden):

Aldri vært noe annet enn fornøyd med Fuji-kameraene jeg har eid, men det er snakk om litt eldre modeller da. Ser forresten at X-S20 og X-T50 ligger noenlunde likt i pris, og hvis foto hadde vært prioritert, hadde jeg sannsynlig gått for den siste. 40 MP fremfor 26, dedikert film sim-hjul og lukkertidshjul, og personlig liker jeg tilt-skjermen mye bedre enn flip til foto. 

Så kjekt å høre. Jeg kommer til å bruke kameraet til både foto og video. Ser for meg kanskje sånn 60% foto og 40% video. Jeg har aldri prøvd kamera med flip skjerm før, men jeg tenker at det er jo praktisk å ha skal man ta bilder av seg selv. Hva er grunnen til at du foretrekker tilt skjerm?

Lenke til kommentar
joandreas skrev (1 time siden):

Bedre kjøpe et billigere kamera og heller oppgradere. og bruke noe mer på objektiv.

farger kan man justere på a6700 og s9.

olympus eller om system ligger bak om de så snart lanserer sin x100vi konkurrent.

(her har de  ikke lært å lage kameraet smått nok som feks pen modellen)

https://www.43rumors.com/om-digital-launches-the-official-om-3-teaser/

De kameraene du nevner er jo dyrere enn Fujifilm x-s20? De hadde vært aktuelle hadde de vært billigere da men. Ellers ser det nye Olympus kameraet interessant ut. Kommer det med filmsimulasjon også?

Lenke til kommentar

Stavanger foto har 4 stykker brukte om-1 til si hvilken grunn jeg har til unngå m43 på sikt.

kommer ikke ut før 6 februar men vet at det egentlig er bedre ide kjøpe sony/canon/fuji når kameraet er like stort som fullformat. på  1.8 objektiv er m43 genialt men ikke ellers.

Screenshot(87).png

Endret av joandreas
Lenke til kommentar

Elsker Fujifilm!  Kameraene er så inspirerende å bruke. Knapper og design ligner ofte kameraer fra 50-60 tall og man får rett og slett lyst til å bruke de.
Det er et kult fenomen at folk lager egne film-simuleringer, og deler de. Som her Fuji X Weekly Recipes

Jeg har et X-T20. Liker hva de har fått til. 
Det har en skjerm som kan vippes litt skrå, det er kjekt når jeg skal ta bilde med kamera høyt. Tilt høres lurt ut.

Lenke til kommentar
joandreas skrev (11 timer siden):

Stavanger foto har 4 stykker brukte om-1 til si hvilken grunn jeg har til unngå m43 på sikt.

kommer ikke ut før 6 februar men vet at det egentlig er bedre ide kjøpe sony/canon/fuji når kameraet er like stort som fullformat. på  1.8 objektiv er m43 genialt men ikke ellers.

Screenshot(87).png

Ok, så du vil ikke anbefale olympus? Skjønner jeg deg rett da?

hoodoo skrev (11 timer siden):

Elsker Fujifilm!  Kameraene er så inspirerende å bruke. Knapper og design ligner ofte kameraer fra 50-60 tall og man får rett og slett lyst til å bruke de.
Det er et kult fenomen at folk lager egne film-simuleringer, og deler de. Som her Fuji X Weekly Recipes

Jeg har et X-T20. Liker hva de har fått til. 
Det har en skjerm som kan vippes litt skrå, det er kjekt når jeg skal ta bilde med kamera høyt. Tilt høres lurt ut.

Så kjekt å høre at du er fornøyd. Og takk for linken til oppskriftene. Synes du bildene blir bra nok bare med filmsimulering eller må man egentlig regne med å redigere de i tillegg?

Lenke til kommentar

Fujifilm er svært gode kamera, men de koster litt mere pga design og funksjonalitet.

De er spesielt godt egnet for de som ønsker å bli bedre fotografer, da de har alle knapper og manuelle funksjoner man skulle kunne ønske seg.

Film-simuleringen deres er også en enkel måte å få de bildene man ønsker, uten å måtte redigere i ettertid.

Byggekvaliteten er høy, ergonomi er grei, og de fungerer som de skal.

De er desverre ikke de beste på video, pga stabilisering og autofokus.

Lenke til kommentar
Aimabelle skrev (21 minutter siden):

Ok, så du vil ikke anbefale olympus? Skjønner jeg deg rett da?

Så kjekt å høre at du er fornøyd. Og takk for linken til oppskriftene. Synes du bildene blir bra nok bare med filmsimulering eller må man egentlig regne med å redigere de i tillegg?

Redigering er oftest ikke nødvendig i etterkant da. Filmsimuleringen er bare på JPG-filene. Tar du i RAW i tillegg så har du den som en clean fil å jobbe med i tilfelle du fanger noe ekstraordinært bra.

Olympus kjenner jeg ikke. Men valgte Fuji litt fordi de har en større bildebrikke enn Olympus/Panasonic. Og det passer mine behov mest i forhold til lysinnslipp ved lav belysning blant annet.

Lenke til kommentar

Husk også at det er en liten forskjell på Fuji sine egne objektiver og de fra tredjepartsleverandørene. Fuji sine har blenderring på objektivet. Det har såvidt jeg vet ikke de andre produsentene. 
Så med de andre merkene styres blenderåpning kun via kontrollhjulene.

Med Fuji sine så kan den styres både via blenderringen på objektivet og kontrollhjulene. 
Jeg liker den følelsen av å kunne vri på blenderringen slik man gjør på et vintagekamera, det er en personlig preferanse da. 

Det objektivet fra Sigma er fascinerende lite i størrelsen da 👌👌👌

Endret av hoodoo
Lenke til kommentar
Iki skrev (På 24.1.2025 den 11.00):

Fujifilm er svært gode kamera, men de koster litt mere pga design og funksjonalitet.

De er spesielt godt egnet for de som ønsker å bli bedre fotografer, da de har alle knapper og manuelle funksjoner man skulle kunne ønske seg.

Film-simuleringen deres er også en enkel måte å få de bildene man ønsker, uten å måtte redigere i ettertid.

Byggekvaliteten er høy, ergonomi er grei, og de fungerer som de skal.

De er desverre ikke de beste på video, pga stabilisering og autofokus.

Jeg kommer nok til å bruke kameraet en del til video, tror du jeg kommer til å angre på kjøpet da? Jeg regner med at Fuji fortsatt er brukbart til video selv om de ikke er de beste?

hoodoo skrev (På 24.1.2025 den 11.04):

Redigering er oftest ikke nødvendig i etterkant da. Filmsimuleringen er bare på JPG-filene. Tar du i RAW i tillegg så har du den som en clean fil å jobbe med i tilfelle du fanger noe ekstraordinært bra.

Olympus kjenner jeg ikke. Men valgte Fuji litt fordi de har en større bildebrikke enn Olympus/Panasonic. Og det passer mine behov mest i forhold til lysinnslipp ved lav belysning blant annet.

Det høres veldig bra ut med filmsimulering! Hadde vært kjekt å slippe å redigere, men også ha muligheten hvis man ønsker.

hoodoo skrev (På 24.1.2025 den 11.21):

Husk også at det er en liten forskjell på Fuji sine egne objektiver og de fra tredjepartsleverandørene. Fuji sine har blenderring på objektivet. Det har såvidt jeg vet ikke de andre produsentene. 
Så med de andre merkene styres blenderåpning kun via kontrollhjulene.

Med Fuji sine så kan den styres både via blenderringen på objektivet og kontrollhjulene. 
Jeg liker den følelsen av å kunne vri på blenderringen slik man gjør på et vintagekamera, det er en personlig preferanse da. 

Det objektivet fra Sigma er fascinerende lite i størrelsen da 👌👌👌

Åja, det var jeg ikke klar over. Men det høres jo praktisk ut å ha da. Tenkte bare at Sigma sitt objektiv både var mindre og billigere enn tilsvarende Fuji.

joandreas skrev (På 24.1.2025 den 11.57):

Sigma 18-50 er noe større enn Olympus 12-40

Olympus har bedre vær forsegling men de har ikke økonomi som Fujifilm har til nye produkter.

https://fstoppers.com/originals/demise-olympus-how-and-why-did-it-happen-and-what-does-future-hold-495764

Okei, takk for forklaring.

Lenke til kommentar
Aimabelle skrev (39 minutter siden):

Jeg kommer nok til å bruke kameraet en del til video, tror du jeg kommer til å angre på kjøpet da? Jeg regner med at Fuji fortsatt er brukbart til video selv om de ikke er de beste?

Det vil selvfølgelig fungere helt greit til video.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvilken type video vil du bruke det til?

(Til dokumentasjon av forestilinger så bruker jeg iPhone 16 Pro eller Sony Xperia 1 iii. Mobiler nå til dags filmer i 4K i heftig bra kvalitet, kjekt å vite. De overopphetes ikke heller , og tapper kanskje bare 20% av batteriet ved å filme en time.)

Som nevnt av Iki så er de ikke på topp innen video. Sony er vel alltid et hakk foran på autofokus blant annet med ansiktsgjenkjenning og av og til også å følge dyrs bevegelser i autofokus. 

Man får ikke i pose og sekk i denne verden heller 🤩.

Jeg har bare en gang fått problemer med mitt X-T20 og det er fordi det ikke er værforseglet. Jeg filmet i tåke og lett regn og dekket det ikke godt nok til. Husker ikke helt men jeg tror jeg gikk med paraply. Da tok kameraet en timeout resten av dagen. Men det har heldigvis fungert stødig etter den hendelsen. 

Må vel over på X-T2/X-T3/X-T4/X-T5 for å få værforsegling.

Jeg har to objektiver :

Fuji XF 18-55 f/2.8-4.0 

Fuji XF 35 f/2

Begge har jeg valgt fordi de er små i størrelsen. 

Det finnes Fuji objektiver med mer lysinnslipp, men de er større. Og da blir de ikke så hendige å ta med seg. Størrelsen er for meg poenget siden jeg synes mitt forrige kamera, et Canon 550D er stort i forhold.

Lenke til kommentar
Iki skrev (22 timer siden):

Det vil selvfølgelig fungere helt greit til video.

Veldig fin video! Lurer på hvilket objektiv hun har brukt.

hoodoo skrev (21 timer siden):

Hvilken type video vil du bruke det til?

(Til dokumentasjon av forestilinger så bruker jeg iPhone 16 Pro eller Sony Xperia 1 iii. Mobiler nå til dags filmer i 4K i heftig bra kvalitet, kjekt å vite. De overopphetes ikke heller , og tapper kanskje bare 20% av batteriet ved å filme en time.)

Som nevnt av Iki så er de ikke på topp innen video. Sony er vel alltid et hakk foran på autofokus blant annet med ansiktsgjenkjenning og av og til også å følge dyrs bevegelser i autofokus. 

Man får ikke i pose og sekk i denne verden heller 🤩.

Jeg har bare en gang fått problemer med mitt X-T20 og det er fordi det ikke er værforseglet. Jeg filmet i tåke og lett regn og dekket det ikke godt nok til. Husker ikke helt men jeg tror jeg gikk med paraply. Da tok kameraet en timeout resten av dagen. Men det har heldigvis fungert stødig etter den hendelsen. 

Må vel over på X-T2/X-T3/X-T4/X-T5 for å få værforsegling.

Jeg har to objektiver :

Fuji XF 18-55 f/2.8-4.0 

Fuji XF 35 f/2

Begge har jeg valgt fordi de er små i størrelsen. 

Det finnes Fuji objektiver med mer lysinnslipp, men de er større. Og da blir de ikke så hendige å ta med seg. Størrelsen er for meg poenget siden jeg synes mitt forrige kamera, et Canon 550D er stort i forhold.

Jeg skal ta video av fjellturer og hverdagssituasjoner inne/ute, er vel det det blir mest av.

Værforsegling hadde vært greit å ha mtp fjellturer, men X-T5 har jeg skjønt ikke har så god stabilisering som X-S20?

Lenke til kommentar
Aimabelle skrev (2 timer siden):

Veldig fin video! Lurer på hvilket objektiv hun har brukt.

Jeg skal ta video av fjellturer og hverdagssituasjoner inne/ute, er vel det det blir mest av.

Værforsegling hadde vært greit å ha mtp fjellturer, men X-T5 har jeg skjønt ikke har så god stabilisering som X-S20?

Jeg har ikke funnet god info om forskjellen på stabilisering mellom de to. 
Men leser at X-S20 får skryt for å være godt laget for video. Og at det har et godt grep, bedre enn X-T5.

X-S20 er jo da et PASM kamera med slik PASM-hjul. Det leste jeg meg opp på nå. Og det gjør at det jeg har nevnt med blenderring på objektivet ikke er så relevant. Det da enkelte moduser overtar styringen av blenderringen uansett.

Lenke til kommentar
hoodoo skrev (23 timer siden):

Jeg har ikke funnet god info om forskjellen på stabilisering mellom de to. 
Men leser at X-S20 får skryt for å være godt laget for video. Og at det har et godt grep, bedre enn X-T5.

X-S20 er jo da et PASM kamera med slik PASM-hjul. Det leste jeg meg opp på nå. Og det gjør at det jeg har nevnt med blenderring på objektivet ikke er så relevant. Det da enkelte moduser overtar styringen av blenderringen uansett.

Hva betyr PASM? Forsøkte å google, men skjønte ikke helt.

Lenke til kommentar
Aimabelle skrev (19 timer siden):

Hva betyr PASM? Forsøkte å google, men skjønte ikke helt.

PASM er en måte kameraet er designet på funksjonmessig. En annen måte er det jeg vil kalle vintage layout.
Fuji byr på PASM-layout på noen kameraer. Av de som er i salg nå så har X-S20 og X-M5 det.
Fuji byr på vintage layout på noen kameraer. Av de som er i salg nå så har X-T50, X-T30 II og X-T5 det.

Jeg eksemplifiserer de to på bildet nedenfor med X-S20 og X-T5 hvor jeg har tegnet litt.

Grovt forklart dette da.

Å sette kamera i Full Auto er cirka likedan på begge to.  Men når du selv vil være litt mer sjef over innstillingene så er betjeningen av de to layoutene litt ulik. Dette gjelder i all hovedsak for foto. (Å betjene kamera i video er noe litt annet).

For lukkertidsprioritet:
Med PASM (X-S20) så velger du lukkertidsprioritet enkelt ved et valg:  å velge "S" på PASM-hjulet. Deretter velge lukkertid med et vrihjul.
Med vintage layout (X-T5) så må du først forsikre deg om at blenderen er satt til Auto ved å velge "A" på blenderringen (1). Deretter bestemme lukkertid på lukkertidshjulet (2).

For blenderprioritet:
Med PASM (X-S20) så velger du blenderprioritet enkelt ved et valg:  å velge "A" på PASM-hjulet. Deretter velge blender med et vrihjul.
Med vintage layout (X-T5) så må du først forsikre deg om at lukkertidsvelgeren (2) er satt til "A"=Auto. Deretter bestemme blender på blenderringen på objektivet (1).

(Som en sideopplysing, nærmest en digresjon - men relevant:  - hvis objektivet du har på ditt X-T5/vintage layout kamera ikke har blenderring så betjenes blender via et vrihjul i stedet)

Hvilken type layout som er å foretrekke er opp til personlig preferanse da.

Untitled Design.jpeg

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...