Gå til innhold

Formel 1 - 2025


Hvilket Team holder du med i 2025 sesongen?  

53 stemmer

  1. 1. Hvilket Team holder du med i 2025 sesongen?

    • Alpine
      1
    • Aston Martin
      2
    • Ferrari
      13
    • Haas
      1
    • Stake Sauber
      0
    • McLaren
      19
    • Mercedes-AMG
      3
    • Racing Bulls
      0
    • Red Bull Racing
      7
    • Williams Racing
      7
  2. 2. Kommer Mohammed bin Sulayems FIA styre til å bli sittende ut sesongen?

    • Ja
      25
    • Nei
      28
  3. 3. Hvilket "best of the rest" team holder du med

    • Alpine
      2
    • Aston Martin
      1
    • Haas
      1
    • Racing Bulls
      0
    • Williams Racing
      6
    • Stake Sauber
      1


Anbefalte innlegg

Suzuka er på tross av sin legendestatus en ganske kjedelig bane med relativt få forbikjøringer med et snitt på 38. Til sammenligning har Monaco det laveste snittet med 8 og Las Vegas har 99 snitt.

Det er en av grunnene til at "alle" håper på regn i Japan. Kanskje med unntak av de som sitter der. :D 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Auto Asmodeus skrev (12 timer siden):

Suzuka er på tross av sin legendestatus en ganske kjedelig bane med relativt få forbikjøringer med et snitt på 38. Til sammenligning har Monaco det laveste snittet med 8 og Las Vegas har 99 snitt.

Suzuka, Monaco, Imola, Zandvoort, kanskje og Ungarn til tider kan være ekstremt elendig med dagens biler. De er alt for store og dagens DRS-system funker overhodet ikke lengre. Vi må ha mindre biler og push to pass.

Årets Suzuka er kanskje et av de kjedeligste løpene jeg har sett. Glad jeg ikke sto opp for å se det live.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MartinF skrev (4 minutter siden):

Suzuka, Monaco, Imola, Zandvoort, kanskje og Ungarn til tider kan være ekstremt elendig med dagens biler. De er alt for store og dagens DRS-system funker overhodet ikke lengre. Vi må ha mindre biler og push to pass.

Årets Suzuka er kanskje et av de kjedeligste løpene jeg har sett. Glad jeg ikke sto opp for å se det live.

Monaco får to pålagde  pitstopp i år, kan bli litt mer action da..

Lenke til kommentar
MartinF skrev (11 timer siden):

Suzuka, Monaco, Imola, Zandvoort, kanskje og Ungarn til tider kan være ekstremt elendig med dagens biler. De er alt for store og dagens DRS-system funker overhodet ikke lengre. Vi må ha mindre biler og push to pass.

Det er en kombinasjon av bilegenskaper og bane-layout. DRS ut, og push to pass inn er velkomment. At bilene skal bli særlig mye mindre tror jeg ikke er realistisk. De har jo også vært like breie som nå, for en del år tilbake. Men ikke like tunge. All vekt som har kommet pga. sikrere biler kommer ikke til å endres. Halo-bøyla f.eks.

Mindre aero og mer motor og fjæring ville hjulpet. Personlig skjønner jeg lite av aero, ulikt Adrian Newey kan jeg ikke se luft. Da er det mer interessant med motor, fjæring, dempere etc. Der kan jeg til en viss grad skjønne hvordan det fungerer.

Det er en vanskelig balanse å lage baner som er passe vanskelige å kjøre forbi på. Det kan være veldig spennende å se noen forsvare seg også. Suzuka denne gangen ble for vanskelig. Banen burde endres. DRS-sone etterfulgt av en rask sving fungerer ikke noe særlig bra.

All den tid Formel 1 er en konkuranse i å bygge den raskeste bilen, og det kjøres kvalik der den raskeste bilen starter først, så er det ikke til å unngå at en del løp blir kjedelige. Det er i grunnen slik det skal være. IMO blir det for mye fokus på førere, og for lite på det tekniske. Selvfølgelig har du ikke sjanse i en Haas, det er jo hele poenget med konkuransen.

Lenke til kommentar

En annen grunn er rett og slett designet på bilen. Bilen foran genererer mye mer downforce og dermed "dirty air" enn før (med hensikt?) slik at det blir vanskeligere å henge på bilen foran i svinger. Velger du å pushe på så tyner du dekkene mer enn bilen foran samtidig som du egentlig ikke kommer nærmere så å pushe bilen foran i annet enn laaange strekk er egentlig bare bortkastet med mindre man kan kaste seg inn på innersiden i svingene etter DRS og håpe at du vinner apex slik at bilen som lå foran må vike. Max er ganske rå på dette.

Lenke til kommentar

Med nye biler og ny motor neste år er det en stor mulighet for at ett av teamene treffer blink, og dominerer totalt. Som Mercedes i 2014, og Red Bull i 2022. Motormessig virker Mercedes og Ferrari som de sikreste kortene, men det kan jo komme andre overraskelser. Eller noen lure smutthull. Dobbeldiffuser 2.0 elns.

Jeg gleder meg uansett til å se de tekniske løsningene. 2025 er bare en ventesesong.

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (2 timer siden):

Med nye biler og ny motor neste år er det en stor mulighet for at ett av teamene treffer blink, og dominerer totalt. Som Mercedes i 2014, og Red Bull i 2022. Motormessig virker Mercedes og Ferrari som de sikreste kortene, men det kan jo komme andre overraskelser. Eller noen lure smutthull. Dobbeldiffuser 2.0 elns.

Jeg gleder meg uansett til å se de tekniske løsningene. 2025 er bare en ventesesong.

Du og jeg tenker likt der. Jeg ser veldig frem til neste sesong. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (7 timer siden):

Med nye biler og ny motor neste år er det en stor mulighet for at ett av teamene treffer blink, og dominerer totalt. Som Mercedes i 2014, og Red Bull i 2022. Motormessig virker Mercedes og Ferrari som de sikreste kortene, men det kan jo komme andre overraskelser. Eller noen lure smutthull. Dobbeldiffuser 2.0 elns.

Jeg gleder meg uansett til å se de tekniske løsningene. 2025 er bare en ventesesong.

Eller X-wings 2.0? 🤣
 

x-wings-tyrrell_3335823 (1).jpg

Lenke til kommentar

Neste år blir det vel Red Bull Powertrains, Mercedes, Audi, Ferrari og Honda som står for motorer? Så mister vi Renault og fra 2028 kommer GM med sin motor om alt går på skinner med den satsingen. 

Så vi får jo i det minste mange motorleverandører på gridden. 

Red Bull og Racing Bulls med RBP motorer

Mercedes, Mclaren, Williams og Alpine med Mercedes motorer

Aston Martin med Honda motor

Audi med Audi Motor

Ferrari,Haas og Cadillac med Ferrari motorer. 

Så ligger det vel an til at det kan bli en  relativt kort periode med de nye hybrid motorene da det nå snakkes høyt og lavt om en retur til enkle V10 motorer med syntetisk fuel. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (3 minutter siden):

ellers kan man like gjerne bare fise i en skarptromme når de kjører forbi.

😆🤭

Lyd er en konsekvens av motorkonstruksjonen. Ikke begynne å tukle med konstruksjonen for å lage annerledes lyd, det er bare juks og fanteri. Da er man fort ute og kjøre. Det er pappbiten i eikene på tråsykkelen, Elverums-tuten på Volvo 240 og blow off valve på kebab-tralla. Ja, det er i grunnen den nevnte skarptromma.

Vi er nå inne i år 12 med V6-hybrid. Majoriteten av fansen har aldri hørt en V10 i annet enn opptak, og langt færre har hørt dem live. Hybridene har vært her dobbelt så lenge som Drive to Survive. Skal man først lage kunstig lyd, så gjør det elektronisk. Man kunne gjort mye med litt datakraft, mic-plassering og noen høyttalere. For alle som ser det på TV, dvs. 99%, spiller det fint liten rolle. Det er uansett lyd ut av en høyttaler.

Om noe skal gjøres med motorreglementet, så burde det heller åpnes for større frihet. La fabrikkene velge motortype ut fra hva de mener fungerer best, innenfor visse rammer. Ikke bind antall sylindre eller form på motoren. Vil noen bruke rekkefirer? Kjør på! Wankel, turbin, 6-takt, whatever. Dagens hybrid var opprinnelig tenkt å være en rekkefirer. Ikke V6 som det til slutt ble, etter påvirkning fra bl.a. Ferrari. Den sprekeste motoren som har vært brukt i F1 var også en rekkefirer, BMWs M12. https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M12

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 8.4.2025 den 11:53 AM):

I det minste så blir bilene fra og med neste år betydelig mindre med aktiv aero, så for en bare håpe at reglene fungerer som tiltenkt å gir bedre racing og på de banene som vi i dag anser som kjedlige. 

Kan være et bilde av tekst som sier 'BYB'T BYB'T PIPE HÀNG TAG CRACLE T-0 CUED VISA и VISA Red BYBIT BYBIT NDE BYBIT Red BYBIT Bulb BYBIT BYBIT รม FA FORMULA ADOIE'

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...