Gjest 94531...637 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Jeg har ingen erfaring med dette, så jeg undrer meg egentlig om hvorfor det gjøres slik. Leiligheter med flere millioner i fellesgjeld, og høye felleskostnader. Når noen kjøper disse..Hvorfor er det ikke "normalt" å betale ut fellesgjelda med eget lån ? Man får jo ikke låne 5x inntekt pluss fellesgjeld..Det trekkes jo i fra. Eneste "positive" jeg kan se ved dette er om borettslaget har en skikkelig god rente og nedbetalingsplan. Men det virker jo ikke slik ? Jeg har sett på 2 prospekter, de har samme rente som resten av oss, og nedbetaling over 40-50 år. Som igjen betyr at man betaler mye mer renter på den fellesgjelda enn man ellers ville gjort dersom man har det på eget lån. Jeg bare skjønner ikke hvorfor det lønner seg, du har jo lik utgift uansett i mnd enten eller. Anonymous poster hash: 94531...637 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Tror ikke alle tilbyr muligheten for å kjøpe ut. Jeg har nettopp kjøpt nybygg med en del fellesgjeld. Her skal det komme muligheter for utkjøp etterhvert men er ikke på plass i dag. Det er dog avdragsfrihet så det er jo positivt for folk. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Fordelen er at de som har litt penger men kanskje ikke får lån i bank kan kjøpe leilighet for oppspart egenkapital uten noen ytterligere godkjennelse. I dag finnes normalt IN-ordning, slik at man kan innfri felleslån dersom man ønsker dette å få lavere fellesutgift. Noen slike fellesordninger har laaang avdragsfrihet, noe man kanskje ikke får i egen bank. I tillegg ofte god rente som man selv ikke ville oppnådd. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden IN-ordning står for "individuell nedbetaling" av fellesgjeld. Se om en slik ordning innført. Noen har slik ordning, andre har ikke innført en egen innbetaling. På nye prosjekter kan det senere innføres IN ordning. Det krever vedtak på generalforsamlingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå