Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nå er jeg snusfri - vil noen vite hemmeligheten?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Karltorbj skrev (13 timer siden):

Om det er fysiske, eller psykiske abstinenser, saa er de veldig heftige.

Den som kommer etter de tre foerste dagene, er mye verre.

Hvert et sekund av den tiden  du er vaaken, er tankene dine relatert til snus slutt.

Snakk for deg selv.

Jeg bare bestemte meg en morgen. Etter mange år med snusing fra jeg våknet til jeg slukket nattbordlampen bare bråbestemte jeg meg.

Jeg tømte fryseren for snus og ga bort på jobb og har ikke sett meg tilbake siden. Dette er nå to år siden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 minutter siden):

Det er i hvert fall viktig å ikke gå på nikotin- plaster/tyggis/innhalator scam’en. 

Det bare opprettholder nikotin avhengigheten. 

Og ofte er det dyrere enn å snuse. Samboeren min skulle slutte å snuse, kjøpte seg plaster og spray. Endte opp med å bli såpass avhengig av sprayen at det var mye billigere å snuse igjen... Nå er hun delvis avhengig av begge deler :) Det er et sårt tema her i huset.

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Slutta å snuse i 2022, holdt i ett og halvt år før jeg en svak dag fant en gammel boks med snus i kjøleskapet.

jeg er overbevist om at er lurt å ha en boks tilgjengelig, men kast den etter ett år.

Endret av bakoversalto
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (På 24.1.2025 den 7.26):

Det mest fornuftige er å aldri byrje med røyking eller snus, samt sjeldan eller aldri drikke alkoholhaldig drikke. Då har ein mykje pengar som ein kan bruke på anna moro.

Enig, jeg har aldri i mitt liv smakt røyk eller snus fordi jeg er fast bestemt på å aldri begynne.

Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (På 25.1.2025 den 0.03):

Ord for natten:

Det fysiske behovet er borte. Det psykologiske behovet dukker opp en gang i blant, men det begrenser seg til å minne om situasjoner der jeg tidligere tok en snus. Det takler jeg.

Hvordan gaar det?

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Helt greit, egentlig. Det fysiske suget er helt borte. Det er noen situasjoner, som etter lunsj, hvor jeg pleide å snuse. Jeg husker hva jeg pleide å gjøre, men ikke noe mer.

Ok, innrømmer at jeg tok en snus i dag tidlig, men det ga meg ingenting etter 8 dager uten. Jeg ga bort boksen til en kollega.

Lenke til kommentar

Noen dager fremover skal jeg gjøre et farlig eksperiment: én om dagen, bare for å kjenne rusen. Rusen, uten anførselstegn. Ok, hvis det går skeis så har jeg en kollega som tar imot det jeg har igjen.

Jeg var tvunget til å kjøpe en boks idag. Hvis ikke ville kona mi ha fattet mistanke.

Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (27 minutter siden):

Noen dager fremover skal jeg gjøre et farlig eksperiment: én om dagen, bare for å kjenne rusen. Rusen, uten anførselstegn. Ok, hvis det går skeis så har jeg en kollega som tar imot det jeg har igjen.

Jeg var tvunget til å kjøpe en boks idag. Hvis ikke ville kona mi ha fattet mistanke.

Huff da, oensker ikke aa vaere fordoemmende, men du ligger tynt an. Naar du begynner aa faa slike typiske ideer, saa, boer alarmen gaa. Ser at du leter etter allebier, for aa leke videre med det, klarer ikke aa gi helt slipp. Hadde ikke kjoert et veddemaal, der jeg satset paa deg naa. 

En kompis av meg, som skulle slutte aa roeyke, fant ut at han var en nytelsens mann. Derfor maatte han ha seg en sigar innimellom. Det startet med flotte cubanere og endte med masseproduserte, tynne 20 pakninger, foer han maatte innroemme at han hadde  begynt igjen og kjoepte seg en pakke tobakk.

Lenke til kommentar
1 hour ago, NorsknRev said:

Da er det nok bare å ønske deg velkommen i klubben "vi som har trodd vi har sluttet å snuse men hadde visst ikke det" ;)

Been there, done that som de sier på god nynorsk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (På 23.1.2025 den 10.53):

Nope. Hun vil at jeg skal snuse, fordi hun tror at det roer meg ned. Jeg er naturlig apatisk, med tilløp til autisme, så jeg trenger ikke noe beroligende.

Løsningen er at du går i deg selv for å finne andre teknikker for å roe deg ned. Meditasjon, trening, visualisering, pusteteknikker og endrer reaksjonsmønsteret ditt. For det finnes definitivt situasjoner der snus ikke var det som roer deg ned også. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...