Gå til innhold

Volvo XC40 problemer?

Bjerknez

Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Er muligens en god forklaring på det, men jeg synes det er litt rart at bremselysene på Volvoen i den første posten lyste før den traff veggen. Det virket slett ikke som den bilen bremset. Heller motsatt....?

Bremselysene kan slå seg på selv om man ikke bremser. Det du bør spørre deg om er hvorfor alle disse ulykkene skjer i relativt trange parkeringssituasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (4 minutter siden):

Excactly. Disse sakene er skrevet av journalister uten teknisk kompetanse, så da leter de opp saker som de antar kan være relevante. Samt at tips fra publikum øker når sakene publiseres. Så vidt jeg kan huske så har alltid slike kommet i tett rekkefølge, modellvis.

Det er faktisk veldig vanlig. faktisk så vanlig at det ikke havner i lokalavisa en gang. Jeg har selv bevitnet eller vært i umiddelbar nærhet av slike hendelser ikke mindre enn 6 ganger. 3 ganger har eldre mennesker kommet gjennom ruten i salgslokalene på mine arbeidsplasser. 2 ganger har ansatte på verksteder der jeg har vært kommet gjennom ruter eller vegg (har faktisk vært flere ganger, men da med teknisk årsak), og en gang kom det en eldre herremann flyvende inn i en kiwibutikk der jeg handlet (den saken havnet faktisk i lokalavisa).

Jeg har aldri noensinne opplevd noen som har gjort noe lignende i mine 48 år på kloden og 30 år som voksen. Jeg har heller aldri noensinne skjønt at en bile skal aksellerere når man parkerer den og eller går ut av den. Jeg klarer ikke å se for meg eller tegne et scenario hvor det kan skje... 

Har man kjørt bil i en mannsalder så synes jeg det er rart at man plutselig skal gjøre slike feil. 

Jeg skjlnner hvis man får et illebefinnende etc men ikke ellers. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (7 minutter siden):

Bremselysene kan slå seg på selv om man ikke bremser. Det du bør spørre deg om er hvorfor alle disse ulykkene skjer i relativt trange parkeringssituasjoner.

Ja, det er jeg klar over, men dem skal vel ikke lyse når bilen aksellererer? 

Jeg tenker kanskje at i trange situasjoner med mange vegger med forskjellige vinkler, skinnende gjenstander, andre biler, mennesker og kanskje radioforstyrrelser etc. kan være med på og muligens forvirre sensorene eller signalene dem gir. Evt. elektronikken ellers. 

Jeg påstår det ikke, men det er en plausibel mulig forklaring til årsaken.... kanskje...?

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Ja, det er jeg klar over, men dem skal vel ikke lyse når bilen aksellererer? 

Jeg tenker kanskje at i trange situasjoner med mange vegger med forskjellige vinkler, skinnende gjenstander, andre biler, mennesker og kanskje radioforstyrrelser etc. kan være med på og muligens forvirre sensorene eller signalene dem gir. Evt. elektronikken ellers. 

Jeg påstår det ikke, men det er en plausibel mulig forklaring til årsaken.... kanskje...?

Det er helt plausibelt å komme med teorier, men de bør være litt plausible, og basert på noenlunde tekniske betraktninger.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 minutter siden):

Jeg har aldri noensinne opplevd noen som har gjort noe lignende i mine 48 år på kloden og 30 år som voksen. Jeg har heller aldri noensinne skjønt at en bile skal aksellerere når man parkerer den og eller går ut av den. Jeg klarer ikke å se for meg eller tegne et scenario hvor det kan skje... 

Google is your friend....   kjørte gjennom butikkvindu - Google-søk

Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Det er helt plausibelt å komme med teorier, men de bør være litt plausible, og basert på noenlunde tekniske betraktninger.

Selvsagt er det plausibelt. Jeg eller de fleste i denne tråden regner jeg med har lite grunnlag for meningene man kommer med. Men meninger ogbteorier kan vi vel ha. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Selvsagt er det plausibelt. Jeg eller de fleste i denne tråden regner jeg med har lite grunnlag for meningene man kommer med. Men meninger ogbteorier kan vi vel ha. 

Opplever at de fleste her har forsøkt å sette seg inn i temaet.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 minutter siden):

Google is your friend....   kjørte gjennom butikkvindu - Google-søk

Google er ikke alltid din venn. Det som dukker opp i linken din av det jeg fikk tilgang til er som regel førerfeil eller innbruddsforsøk etc. 

AL123 skrev (6 minutter siden):

Opplever at de fleste her har forsøkt å sette seg inn i temaet.

Jeg forsøker også og sette meg inn i temaet, mer eller mindre. Men så lenge de aller fleste av oss ikke har kunnskapen som skal til for å mene noe som helst betyr ikke at vi bør holde kjeft. Det er derfor vi har diskusjonsforum. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Det som dukker opp i linken din av det jeg fikk tilgang til er som regel førerfeil eller innbruddsforsøk etc. 

Nettopp, det er som regel alltid førerfeil. Og det skjer hele tiden, spør en bilberger.

Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Men så lenge de aller fleste av oss ikke har kunnskapen som skal til for å mene noe som helst betyr ikke at vi bør holde kjeft. Det er derfor vi har diskusjonsforum. 

Det er ikke nødvendigvis så veldig komplisert, og relativt mange her inne har sett seg godt inn i de ulike sakene. Inkallingsaksjonen som det henvises til på XC40 ligger endatil åpent tilgjengelig på nett.

Lenke til kommentar

Her er en video hvor dem testet automatisk nødbrems:

Hvis jeg nærmer meg hva som helst med min BMW i4 M50 så plinger det og piper over alt. Jeg skal ikke påstå at den hadde klart og forhindre noen ulykke eller påkjørsel, men at jeg hadde fått opp noen form for varsler er jeg helt sikker på. Jeg kan ikke engang. Kjlre inn i garasjen uten at disse sensorene går bananas og bilen bremser av seg selv når jeg er for nærme. 

Jeg pleier å kjlre inntil en busk på jobben når jeg parkerer. Har samme parkeringsplass hver dag. Bilen bremser før den treffer busken å jeg får varsler. Dette er dog en funksjon som må aktiveres i innstillingene. 

Selv den 5 pr gamle Caddyen til min mor bremser når det er hindringer. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Nettopp, det er som regel alltid førerfeil. Og det skjer hele tiden, spør en bilberger.

Nå er det vel slik at en bilberger ikke nødvendigvis sitter med all informasjon, og sporadisk fravær av kunnskap, til å gjøre stort annet enn å spekulere de og. Rett nok faller brikker gjerne litt mer på plass når en har vært på stedet og sett resultatet av uhellet, og man ofte står der og skravler litt/bistår med div arbeid når teknisk utredning skjer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...