Gå til innhold

Volvo XC40 problemer?


Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Så det du mener er at det har vært en feil med XC40? 

Da blir jeg evt. enda mer mistenksom vedrørende lignende hendelser som dukker opp...

men det skal sies atnjeg ikke mener noe annet med denne tråden enn at jeg synes det er litt merkelig. Mange av tillfellene kan helt sikkert være førerfeil.... men alle? Hvem vet...

https://www.tv2.no/broom/ma-tilbakekalle-over-5000-biler-i-norge/14823034/

Nei absolutt ikke alle! Men det er blitt så "normalt" at jeg alltid tenker dette i første omgang. 

Så ser en an hvilke ting som kommer frem når de får sett på logger etc.

Volvo vet det garantert allerede, men det skal jo igjennom byråkratiet...

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (5 minutter siden):

Så det du mener er at det har vært en feil med XC40? 

Da blir jeg evt. enda mer mistenksom vedrørende lignende hendelser som dukker opp...

men det skal sies atnjeg ikke mener noe annet med denne tråden enn at jeg synes det er litt merkelig. Mange av tillfellene kan helt sikkert være førerfeil.... men alle? Hvem vet...

Volvoen i den ulykken som ble politietterforsket ble frikjent på samme måte som Teslaen i Bergen. Gasspedalen var trykket inn

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvem ble bilen frikjent av? Jeg tenker at dette evt. problemet er langt mer komplisert og tilfeldig til at politiet eller statens vegvesen klarer å finne feilen. Kanskje Volvo finner den... men nør dem evt. sier at ingen feil er funnet.... hvor troverdig er det? 

Er det bare jeg som er over middels skeptisk her, eller er det tillfelle at flere sjåfører ved et uhell har kjlrt bilen rett i vegger samt gjennom vegger på parkeringshus etc. 

Jeg sitter nå uansett på gjerdet og jeg kan si atnjeg er skeptisk nok til at jeg aldri kommer til å kjøpe meg en Volvo XC40. For hvis Volvo har rettet en potensiell feil er jeg meget nyskjerrig på hva feilen faktisk var. Det er sikkert media også. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

Men hvem ble bilen frikjent av? Jeg tenker at dette evt. problemet er langt mer komplisert og tilfeldig til at politiet eller statens vegvesen klarer å finne feilen. Kanskje Volvo finner den... men nør dem evt. sier at ingen feil er funnet.... hvor troverdig er det? 

Er det bare jeg som er over middels skeptisk her, eller er det tillfelle at flere sjåfører ved et uhell har kjlrt bilen rett i vegger samt gjennom vegger på parkeringshus etc. 

Jeg sitter nå uansett på gjerdet og jeg kan si atnjeg er skeptisk nok til at jeg aldri kommer til å kjøpe meg en Volvo XC40. For hvis Volvo har rettet en potensiell feil er jeg meget nyskjerrig på hva feilen faktisk var. Det er sikkert media også. 

En bruker uavhengige eksperter for å analysere data og selve bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 minutter siden):

Okay, hvem er disse? Er dette offentligjort?

I Bergen/Tesla saken fremgår det at statens vegvesen har fremlagt en teknisk rapport. Utover dette vet jeg ikke så mye mer. 

Men de tar ikke Tesla sine påstander for god fisk uten videre.

Og SV bruker nok konsulenter der de trenger ekspertise de måtte mangle og kanskje for dobbel sikring osv.

Men det blir bare antagelser fra min side.

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (1 minutt siden):

Klart at sensorene i bilen sier at gasspedalen var trykket inn, det er en nærmest selvfølge. Men om den faktisk var trykket inn eller ikke, det sier etterforskningen ingenting om.

Jo, de sier det ikke var noe galt med pedalen(iallefall i Tesla saken).

Som nevnt over bruker Tesla redundant signal med forskjellige verdier slik at om noe er galt er det lett å se samt vanskelig at feil fører til output.

Men man kan aldri vært 100% sikker, men en kan gi ett svar med stor sannsynlighet. Og det er nok derfor saken er henlagt, slik som de guttene som voldtok i Bergen. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (59 minutter siden):

Men hvem ble bilen frikjent av? Jeg tenker at dette evt. problemet er langt mer komplisert og tilfeldig til at politiet eller statens vegvesen klarer å finne feilen.

Både og. Husker ikke om ulykken i Bærum er ferdig tiltalebesluttet, men informasjonen politiet har mottatt er den samme. Gasspedalen var trykket ned i ulykkesøyeblikket. Hvor avansert dette er kommer an på hvordan en ser det. I utgangspunktet er det veldig enkelt. Alle nye(re) biler har en datarecorder som registrerer ulike parametre i ulykkesøyeblikket og sekundene før. Parametre kan være aks/retardasjon, pedalbruk, rattutslag, bevegelsesendring i X/Y/Z-plan etc. Politiet hevder både i nevnte Tesla sak og XC40 sak at gasspedalen var trykket i bånn. Det er imidlertid ikke helt riktig. Det som er registrert er at motorcontrolleren har fått beskjed fra gasspedal om at pedallen er tykket ned. Evt. feilkilder mellom pedal og controller er ikke regnet inn. Signalene fra gasspedal har imidlertid såpass redundans at det skal godt gjøres at det kan oppstå feil, men i teorien...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (14 minutter siden):

Det skulle vært morsomt å vite snittalder på de som mener biler har satt fart selv. Skal vi tippe den er ganske høy?

Tror du er inne på noe. Mistenkelig grå i hårene disse som havner i avisen iallefall. Det mest kjente av disse sakene internasjonalt er jo Toyota Prius fra en 20år tilbake, og der er som kjent gjennomsnittskunden ca 107 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (44 minutter siden):

Og SV bruker nok konsulenter der de trenger ekspertise de måtte mangle og kanskje for dobbel sikring osv.

 

De eneste jeg kjenner til i Norge som blir brukt i slike saker er SIMCO i øsfold, som for mange år siden gikk fra å drive med chiptrimming og motorsport, til å bli de som hjelper SV med å avsløre de samme tingene. De har et team av ingeniører som kan hacke/tolke det meste av styreenheter for bil og holder interasjonalt høyt nivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (57 minutter siden):

Okay, hvem er disse? Er dette offentligjort?

F.eks. Simco. De sier bare at den svarte boksen har registrert at strømpedalen har vært trykket i bånn samt at den svarte boksen ikke vet noe om det kan være feil mellom pedalen og motorstyringen.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Jo, de sier det ikke var noe galt med pedalen(iallefall i Tesla saken).

Som nevnt over bruker Tesla redundant signal med forskjellige verdier slik at om noe er galt er det lett å se samt vanskelig at feil fører til output.

Men man kan aldri vært 100% sikker, men en kan gi ett svar med stor sannsynlighet. Og det er nok derfor saken er henlagt, slik som de guttene som voldtok i Bergen. 

Hva produsentene sier er av meget liten relevans.
Hva blir det neste? At politiet tillater at drapsmistenkte etterforsker/frikjenner seg selv...

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (1 minutt siden):

Hva produsentene sier er av meget liten relevans.
Hva blir det neste? At politiet tillater at drapsmistenkte etterforsker/frikjenner seg selv...

Hverken Tesla eller Volvo har rett til å lese ut disse dataene uten rettslig kjennelse, så det er rimelig transparent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja så vidt meg bekjent har snittalderen på dem som har kjørt i veggen etc. med XC40 vært ganske høy. Det KAN selvsagt være en medvirkende årsak i den form at dem ikke er vant til elbiler som aksellererer lynraskt i forhold til den gamle Avensisen dem hadde. Så kan man bli litt forvirret av teknologien og kanskje trykke feil etc. 

har noe lignende skjedd med yngre mennesker av saker som årsaken ikke er åpenbar?

Jeg synes bare det er påfallende at det har vært en XC40 hver gang det har blirt en sakmi mediene. Kanskje mediene har gjort at dette blir vinklet feil hvor dem nærmest venter på en XC40 sak? 

Ikke vet jeg, men jeg synes det lukter litt fisk dette. Har det vært lignende saker med bensin/diesel biler? Altså saker hvor det ikke er funnet noen årsak?

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
AL123 skrev (13 minutter siden):

Hverken Tesla eller Volvo har rett til å lese ut disse dataene uten rettslig kjennelse, så det er rimelig transparent.

De dataene er verdiløse. Men jeg skjønner politiet, de sitter ikke med kompetansen og vil bare ha saken ute av verden pga ressursmangel. Men det påvirker rettssikkerheten.

Hvis de sier at bilen akselererte av seg selv, skal man da automatisk gå utifra at de gjorde noe feil som å trykke på gasspedalen?

Det er også merkelig at man ser på videoer at bremselysene lyser(blant annet tesle), da burde det ringe en bjelle.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (10 minutter siden):

Jeg synes bare det er påfallende at det har vært en XC40 hver gang det har blirt en sakmi mediene. Kanskje mediene har gjort at dette blir vinklet feil hvor dem nærmest venter på en XC40 sak? 

Excactly. Disse sakene er skrevet av journalister uten teknisk kompetanse, så da leter de opp saker som de antar kan være relevante. Samt at tips fra publikum øker når sakene publiseres. Så vidt jeg kan huske så har alltid slike kommet i tett rekkefølge, modellvis.

 

Bjerknez skrev (12 minutter siden):

 Ikke vet jeg, men jeg synes det lukter litt fisk dette. Har det vært lignende saker med bensin/diesel biler? Altså saker hvor det ikke er funnet noen årsak?

Det er faktisk veldig vanlig. faktisk så vanlig at det ikke havner i lokalavisa en gang. Jeg har selv bevitnet eller vært i umiddelbar nærhet av slike hendelser ikke mindre enn 6 ganger. 3 ganger har eldre mennesker kommet gjennom ruten i salgslokalene på mine arbeidsplasser. 2 ganger har ansatte på verksteder der jeg har vært kommet gjennom ruter eller vegg (har faktisk vært flere ganger, men da med teknisk årsak), og en gang kom det en eldre herremann flyvende inn i en kiwibutikk der jeg handlet (den saken havnet faktisk i lokalavisa).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (6 minutter siden):

De dataene er verdiløse. Men jeg skjønner politiet, de sitter ikke med kompetansen og vil bare ha saken ute av verden pga ressursmangel. Men det påvirker rettssikkerheten.

Hvis de sier at bilen akselererte av seg selv, skal man da automatisk gå utifra at de gjorde noe feil som å trykke på gasspedalen?

Det er også merkelig at man ser på videoer at bremselysene lyser(blant annet tesle), da burde det ringe en bjelle.

Hvorfor er dataene for en log verdiløse? Mener du det samme om feks ferdsskrivere i fly?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...