AL123 Skrevet i går, 00:04 Del Skrevet i går, 00:04 Bjerknez skrev (2 minutter siden): Er muligens en god forklaring på det, men jeg synes det er litt rart at bremselysene på Volvoen i den første posten lyste før den traff veggen. Det virket slett ikke som den bilen bremset. Heller motsatt....? Bremselysene kan slå seg på selv om man ikke bremser. Det du bør spørre deg om er hvorfor alle disse ulykkene skjer i relativt trange parkeringssituasjoner. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet i går, 00:07 Forfatter Del Skrevet i går, 00:07 AL123 skrev (4 minutter siden): Excactly. Disse sakene er skrevet av journalister uten teknisk kompetanse, så da leter de opp saker som de antar kan være relevante. Samt at tips fra publikum øker når sakene publiseres. Så vidt jeg kan huske så har alltid slike kommet i tett rekkefølge, modellvis. Det er faktisk veldig vanlig. faktisk så vanlig at det ikke havner i lokalavisa en gang. Jeg har selv bevitnet eller vært i umiddelbar nærhet av slike hendelser ikke mindre enn 6 ganger. 3 ganger har eldre mennesker kommet gjennom ruten i salgslokalene på mine arbeidsplasser. 2 ganger har ansatte på verksteder der jeg har vært kommet gjennom ruter eller vegg (har faktisk vært flere ganger, men da med teknisk årsak), og en gang kom det en eldre herremann flyvende inn i en kiwibutikk der jeg handlet (den saken havnet faktisk i lokalavisa). Jeg har aldri noensinne opplevd noen som har gjort noe lignende i mine 48 år på kloden og 30 år som voksen. Jeg har heller aldri noensinne skjønt at en bile skal aksellerere når man parkerer den og eller går ut av den. Jeg klarer ikke å se for meg eller tegne et scenario hvor det kan skje... Har man kjørt bil i en mannsalder så synes jeg det er rart at man plutselig skal gjøre slike feil. Jeg skjlnner hvis man får et illebefinnende etc men ikke ellers. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet i går, 00:11 Forfatter Del Skrevet i går, 00:11 (endret) AL123 skrev (7 minutter siden): Bremselysene kan slå seg på selv om man ikke bremser. Det du bør spørre deg om er hvorfor alle disse ulykkene skjer i relativt trange parkeringssituasjoner. Ja, det er jeg klar over, men dem skal vel ikke lyse når bilen aksellererer? Jeg tenker kanskje at i trange situasjoner med mange vegger med forskjellige vinkler, skinnende gjenstander, andre biler, mennesker og kanskje radioforstyrrelser etc. kan være med på og muligens forvirre sensorene eller signalene dem gir. Evt. elektronikken ellers. Jeg påstår det ikke, men det er en plausibel mulig forklaring til årsaken.... kanskje...? Endret i går, 00:12 av Bjerknez Lenke til kommentar
AL123 Skrevet i går, 00:15 Del Skrevet i går, 00:15 Bjerknez skrev (3 minutter siden): Ja, det er jeg klar over, men dem skal vel ikke lyse når bilen aksellererer? Jeg tenker kanskje at i trange situasjoner med mange vegger med forskjellige vinkler, skinnende gjenstander, andre biler, mennesker og kanskje radioforstyrrelser etc. kan være med på og muligens forvirre sensorene eller signalene dem gir. Evt. elektronikken ellers. Jeg påstår det ikke, men det er en plausibel mulig forklaring til årsaken.... kanskje...? Det er helt plausibelt å komme med teorier, men de bør være litt plausible, og basert på noenlunde tekniske betraktninger. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet i går, 00:17 Del Skrevet i går, 00:17 Bjerknez skrev (9 minutter siden): Jeg har aldri noensinne opplevd noen som har gjort noe lignende i mine 48 år på kloden og 30 år som voksen. Jeg har heller aldri noensinne skjønt at en bile skal aksellerere når man parkerer den og eller går ut av den. Jeg klarer ikke å se for meg eller tegne et scenario hvor det kan skje... Google is your friend.... kjørte gjennom butikkvindu - Google-søk Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet i går, 00:17 Forfatter Del Skrevet i går, 00:17 AL123 skrev (Akkurat nå): Det er helt plausibelt å komme med teorier, men de bør være litt plausible, og basert på noenlunde tekniske betraktninger. Selvsagt er det plausibelt. Jeg eller de fleste i denne tråden regner jeg med har lite grunnlag for meningene man kommer med. Men meninger ogbteorier kan vi vel ha. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet i går, 00:18 Del Skrevet i går, 00:18 Bjerknez skrev (Akkurat nå): Selvsagt er det plausibelt. Jeg eller de fleste i denne tråden regner jeg med har lite grunnlag for meningene man kommer med. Men meninger ogbteorier kan vi vel ha. Opplever at de fleste her har forsøkt å sette seg inn i temaet. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet i går, 00:26 Forfatter Del Skrevet i går, 00:26 AL123 skrev (3 minutter siden): Google is your friend.... kjørte gjennom butikkvindu - Google-søk Google er ikke alltid din venn. Det som dukker opp i linken din av det jeg fikk tilgang til er som regel førerfeil eller innbruddsforsøk etc. AL123 skrev (6 minutter siden): Opplever at de fleste her har forsøkt å sette seg inn i temaet. Jeg forsøker også og sette meg inn i temaet, mer eller mindre. Men så lenge de aller fleste av oss ikke har kunnskapen som skal til for å mene noe som helst betyr ikke at vi bør holde kjeft. Det er derfor vi har diskusjonsforum. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet i går, 00:30 Del Skrevet i går, 00:30 Bjerknez skrev (1 minutt siden): Det som dukker opp i linken din av det jeg fikk tilgang til er som regel førerfeil eller innbruddsforsøk etc. Nettopp, det er som regel alltid førerfeil. Og det skjer hele tiden, spør en bilberger. Bjerknez skrev (1 minutt siden): Men så lenge de aller fleste av oss ikke har kunnskapen som skal til for å mene noe som helst betyr ikke at vi bør holde kjeft. Det er derfor vi har diskusjonsforum. Det er ikke nødvendigvis så veldig komplisert, og relativt mange her inne har sett seg godt inn i de ulike sakene. Inkallingsaksjonen som det henvises til på XC40 ligger endatil åpent tilgjengelig på nett. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet i går, 00:39 Forfatter Del Skrevet i går, 00:39 Her er en video hvor dem testet automatisk nødbrems: Hvis jeg nærmer meg hva som helst med min BMW i4 M50 så plinger det og piper over alt. Jeg skal ikke påstå at den hadde klart og forhindre noen ulykke eller påkjørsel, men at jeg hadde fått opp noen form for varsler er jeg helt sikker på. Jeg kan ikke engang. Kjlre inn i garasjen uten at disse sensorene går bananas og bilen bremser av seg selv når jeg er for nærme. Jeg pleier å kjlre inntil en busk på jobben når jeg parkerer. Har samme parkeringsplass hver dag. Bilen bremser før den treffer busken å jeg får varsler. Dette er dog en funksjon som må aktiveres i innstillingene. Selv den 5 pr gamle Caddyen til min mor bremser når det er hindringer. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet i går, 00:41 Forfatter Del Skrevet i går, 00:41 Men altså... jeg er så absolutt åpen for at dette kan være førerfeil. Det er en del ting som kan tyde på dette muligens, men jeg er ikke helt sikker... Lenke til kommentar
Hansien Skrevet i går, 01:36 Del Skrevet i går, 01:36 AL123 skrev (1 time siden): Nettopp, det er som regel alltid førerfeil. Og det skjer hele tiden, spør en bilberger. Nå er det vel slik at en bilberger ikke nødvendigvis sitter med all informasjon, og sporadisk fravær av kunnskap, til å gjøre stort annet enn å spekulere de og. Rett nok faller brikker gjerne litt mer på plass når en har vært på stedet og sett resultatet av uhellet, og man ofte står der og skravler litt/bistår med div arbeid når teknisk utredning skjer. 1 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet i går, 03:09 Del Skrevet i går, 03:09 AL123 skrev (3 timer siden): Hvorfor er dataene for en log verdiløse? Mener du det samme om feks ferdsskrivere i fly? De er verdiløse når man ikke tar hensyn til om det de viser er korrekt eller ikke, altså at man stoler blindt på datene/verdiene som er loggført. https://www.motor.no/aktuelt/sandvika-ulykken-kan-ikke-se-om-gasspedalen-har-vaert-trykket-inn/295833 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet i går, 03:23 Forfatter Del Skrevet i går, 03:23 I følge air crash investigations som går på Discovery så konkluderer dem ikke noe med kun ferdskriveren som "vitne". Dataene settes i sammen med fysiske skader, turbulens, vær, pilotens privatliv og helse, skadehistorikk og en drøss andre ting. Jeg mener at man ikke bare kan konkludere med å sjekke ferdskriver. Ferdskriver leser bare data den blir gitt slavisk og gir en indikasjon. Det er vertfall slik jeg ser det. Jeg tror også det legges vesentlig mer ressurser i å løse en flystyrt med tanke på og finne årsak, enn en bil som kjlrer inn i en vegg. Spesielt hvis det ikke er snakk om folk som dør. Det blir fort veldig besparende og lettvint og skylde på føreren. jeg sier ikke at det ikke kan være føreren. Føler det er litt 50/50. Men det bør legges mer resurser i dette for å kunne finne svar. Men det har kanskje ikke skjedd ofte nok til at det har trigget noe ytterligere etterforsking, utover det som er gjort. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet i går, 06:43 Del Skrevet i går, 06:43 Det er nok mange som trykker feil pedal, og får panikk når ting går galt, og ikke greier å reagere. Det var en hendelse for mange år siden med ei gammel dame på ett sted vi nettopp hadde ferdigbygd. Det var kommet en is hump på toppen av nedkjøringen til garasjen, og bilen havnet på toppen av denne slik at fronthjulene ikke traff nedoverbakken, før bilen vippet. Fruen i bilen trykket på gassen for å komme fremover, og når bilen vippet riktig, så gikk den i fullfart igjennom 2 garasjer og rett i en vegg. Hun greide ikke å fjerne beinet fra gasspedalen, men greide å svinge der kjørebanen svingte mellom de 2 byggene. Heldigvis kun ødelagt bil, en haug sykler og en vegg. Ingen personskade. (Det var sykkelparkering der veggen var som hun traff. Volvo saken i Bærum så kom det vel frem etter en stund at føreren ikke kom inn på fører siden, siden bilen som hadde parkert ved siden av var for nære, slik at eieren av bilen krabbet inn fra passasjersiden. De er det fort at man kommer borti pedaler når man setter ned beinet over midt konsollen. Men ville trodd man må trykke inn bremsen før man får satt bilen i gir. Men aldri testet Volvoene. https://www.motor.no/aktuelt/rapport-ikke-feil-pa-ulykkes-volvoen-i-sandvika/295686 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet i går, 06:49 Forfatter Del Skrevet i går, 06:49 (endret) Eneste problemet mitt med denn artikkelen er at jeg tror Statens Vegvesen ikke er kompetente nok til å finne årsaken og at produsenten åpenbart ikke bør blandes inn i dette da dem nok helst ikke vil finne feil med bilen... Samtidig har dem vel dagt at noen av bilene er tilbakekaldt for feilretting? Endret i går, 06:49 av Bjerknez 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet i går, 07:44 Del Skrevet i går, 07:44 Bjerknez skrev (49 minutter siden): Eneste problemet mitt med denn artikkelen er at jeg tror Statens Vegvesen ikke er kompetente nok til å finne årsaken og at produsenten åpenbart ikke bør blandes inn i dette da dem nok helst ikke vil finne feil med bilen... Samtidig har dem vel dagt at noen av bilene er tilbakekaldt for feilretting? Statens Vegvesen jobber nok ikke alene i slike saker. Når det er sagt, er nok SVV sine regionale etterforskningsteam en kompetent gjeng, og sammen med eksterne konsulenter som Simco, så det er nok mye kompetanse i en slik etterforskning. Dersom det faktisk var feil på XC40 ville det nok statistisk sett også skjedd endel tilfeller i sør-vest Sverige, og da rykker Volvos eget døgnbemannede etterforskningteam ut. Det består av alt fra leger og kirurger til testførere og ingeniører. Tror nok de hadde klart å avsløre noe. Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet i går, 08:18 Del Skrevet i går, 08:18 Bjerknez skrev (8 timer siden): Ja, det er jeg klar over, men dem skal vel ikke lyse når bilen aksellererer? Du må ha kjørt bak en annen bil hvor bremselyset lyser over lang tid, eller mange kortere perioder. Det er fordi de klarer å trykke nok til at det lyser, men ikke noe særlig brems. Mange kjører bil med fottøy som ikke er optimalt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet i går, 09:09 Del Skrevet i går, 09:09 50 minutes ago, Jalla21 said: Du må ha kjørt bak en annen bil hvor bremselyset lyser over lang tid, eller mange kortere perioder. Det er fordi de klarer å trykke nok til at det lyser, men ikke noe særlig brems. Mange kjører bil med fottøy som ikke er optimalt. På biler med automatgir samt elbiler så kjører mange konstant med en fot på hver pedal og dermed er det fort at bremsepedalen blir konstant trykt ned littegrann. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet i går, 10:06 Del Skrevet i går, 10:06 55 minutes ago, sedsberg said: På biler med automatgir samt elbiler så kjører mange konstant med en fot på hver pedal og dermed er det fort at bremsepedalen blir konstant trykt ned littegrann. Det kan da ikke være mange som driver med den slags. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå