Gå til innhold

Kommunale avgifter og hvordan kommunen sniker til seg ekstra inntekt uten at noen reagerer?

Anbefalte innlegg

Vil tro det er et fåtall som faktisk følger med på dette da kommunale avgifter er jo sjelden til aldri noe man kan krangle på, ei heller skal trenge å følge med på.

I regi av salg av bolig, og krav fra ny eier ettersom de overtok nå i Januar. Så har de som nye eiere fått regningen for første kvartal 2025.

Det var beregnet for lite vannforbruk i 2024, slik at det gjenstod en god del forbruk, det kommunen da gjør etter avlesning, er å fakturere da i 2025 første termin med de nye satsene på forbruk.

Jeg ringte kommunen og spurte, hun kunne bekrefte at ny eier må betale mellomlegget fra estimert til faktisk forbruk for 2024 med nye 2025 satser. Nå er ikke endringen all verdens i denne kommunen, snakk om 7% økning. 
Men det er allerede slik det forventes opp mot 40% økning som vedtas ila 2025 og som går aktiv fra 2026.

Det vil jo da betyr at folk som bruker mer vann enn estimatet for 2025, vil bli "straffet" ved å få da potensielt 40% dyrere forbruk på mellomlegget i 2026.

Hun i kommunen sa bare " er sånn det er " 

Jeg stusser jo og har egentlig lyst å se om dette er en sak ikke bare i min kommune men i hele Norge.
For hvis det skal være sånn, så vil det jo lønne seg å forfalske avlesning av vannmåler og hele tiden ligge på forskudd helt til den dagen du kan justere deg til faktisk forbruk selv dersom du får nys i at gebyrøkning "stilner" og man kan gjøre seg ajour.

Er jo selvfølgelig bare interessant for de som har reel endring i forbruket, men finnes plenty av scenarioer hvor dette er reelt.
- Oppussing og man får badekar og bruker det.
- Man får en partner i hus
- Man får barn.
- Økt forbruk pga grunn Y og X

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...