ilpostino Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Jeg har kanskje en litt sær problemstilling i norsk Excel 365. Jeg har en regnebok med oversikt over hvilke ansatte som har hvilke modeller av bærbare datamaskiner. Hvert avdelingskontor har hvert sitt regneark. I et eget regneark jeg jeg brukt formelen nedenfor for å hente alle unike instanser av modeller av datamaskiner. =SORTER(UNIK(VSTAKK(<referanse til tabellen i hvert regneark med klientmaskiner>))) Det har gått fint for å hente ut alle unike modeller. Problemet mitt er når jeg prøver å summere antallet av hver modell på tvers av alle regnearkene. Jeg har prøvd varianter av formelen nedenfor uten hell. =ANTALL.HVIS(<referanse til tabellene med klientmaskiner;F3) Overnevnte fungerer fint hvis jeg skal hente fra et regneark. Jeg har prøvd å bruke VSTAKK for å hente fra ale, men da får jeg feilmelding. Er SUMMER.HVIS.SETT et alternativ? Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden ANTALL.HVIS ser ikke ut til å støtte å jobbe med flere ark samtidig. Sitter på mobilen så får ikke testet noe men ChatGPT foreslår det i sitatet. Alternativt bruke PowerPivot, PowerBI? Sitat I Microsoft Excel kan du bruke ANTALL.HVIS-funksjonen for å telle verdier basert på kriterier, men når du ønsker å telle fra flere ark (sheets) i en arbeidsbok, må du bruke en kombinasjon av funksjoner, da ANTALL.HVIS ikke direkte støtter flere ark samtidig. Her er noen løsninger: 1. Bruke ANTALL.HVIS med separate arkreferanser Hvis du vet hvilke ark du vil telle fra, kan du legge sammen resultatene manuelt: =ANTALL.HVIS(Ark1!A1:A100, "Kriterie") + ANTALL.HVIS(Ark2!A1:A100, "Kriterie") + ANTALL.HVIS(Ark3!A1:A100, "Kriterie") Forklaring: • Ark1!A1:A100 – Refererer til området i første ark. • "Kriterie" – Dette er verdien du søker etter. • + – Summerer resultatene fra de ulike arkene. 2. Bruke 3D-referanse med SUMPRODUKT og ANTALL.HVIS Excel har begrenset støtte for 3D-referanser med betingede funksjoner, men du kan kombinere SUMPRODUKT og INDIREKTE for dynamiske løsninger: =SUMMER(HVIS(INDIREKTE("'" & {"Ark1","Ark2","Ark3"} & "'!A1:A100")="Kriterie",1,0)) Forklaring: • {"Ark1","Ark2","Ark3"} – Liste over arkene du vil telle fra. • INDIREKTE("'" & {...} & "'!A1:A100") – Henter data fra områdene dynamisk. • HVIS(...="Kriterie",1,0) – Sjekker hvor kriteriet stemmer og gir 1 hvis sant. • SUMMER(...) – Summerer antall forekomster. Merk: INDIREKTE fungerer ikke hvis arkene er lukket, og det kan påvirke ytelsen ved store datamengder. 3. Bruke en hjelpecelle for dynamisk arkreferanse Hvis du har en liste over ark i en kolonne (f.eks. A1:A3 inneholder “Ark1”, “Ark2”, “Ark3”), kan du bruke følgende formel: =SUMMER(HVIS(INDIREKTE("'" & A1:A3 & "'!A1:A100")="Kriterie",1,0)) Her kan du enkelt utvide listen ved å legge til flere ark i kolonnen. 4. Makro (VBA) for telling på tvers av ark Hvis du ofte trenger å telle verdier på tvers av mange ark, kan du bruke en VBA-makro for å automatisere prosessen. Eksempel på VBA-kode: Function TellFraFlereArk(rng As String, kriterie As String) As Double Dim ws As Worksheet Dim antall As Double antall = 0 For Each ws In ThisWorkbook.Worksheets antall = antall + Application.WorksheetFunction.CountIf(ws.Range(rng), kriterie) Next ws TellFraFlereArk = antall End Function Bruk funksjonen i Excel som: =TellFraFlereArk("A1:A100", "Kriterie") Håper dette hjelper! Velg metoden som passer best til ditt behov. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå