Gå til innhold

Håndveivinga til Elon Musk

Anbefalte innlegg

Kajac skrev (1 time siden):

Jeg har aldri sett Musk promotere noe som helst som faktisk er nazisme. Jeg har ikke sett ham promotere verken "hvit makt" eller antisemitisme. Ja, han promoterer mye ytre-høyre-ideologi, i likhet med mange andre. Og han tweeter veldig mye som virker veldig lite gjennomtenkt. Men å putte ham i samme bås som Hitler er både historieløst, feil og lite konstruktivt for alle parter.

Og siden du er så bestemt på at jeg er en Musk-tilhenger: Jeg kan ikke fordra fyren, og som en som selv har aspergers blir jeg flau over måten han oppfører seg på. Men å kalle ham for nazist uten håndfaste bevis blir likevel for drøyt. 

Igjen så er du ute med nye stråmenn. Og alt du lurer på er svart på i det innlegget du faktisk siterte så da er jo spørsmålet hva som egentlig er poenget med å diskutere med deg.

Og igjen dette med "bevis". Dette er jo noe av den laveste formen for argumentasjon. For det er jo veldig lite som kan bevises når man sitter med et beviskrav som ligner på et matematisk teorem. For eksempel den umulige oppgaven det er å bevise at gjentatte Hitler-hilsener i en innsettelsesseromoni er noe annet enn et hendelig uhell. Eller som en annen Musk-apologet her på forumet som mente at man aldri kan bevise at Musk lyver om noe om man ikke kan gå inn i hjernen hans og bevise at han ikke trodde på det selv.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, Tussi said:

20% alt-right? nei, nope. 

Det er avhengig av hvordan man definerer alt-right.

Hvis man definerer Trump og Sverigedemokratene som alt-right så er det ca 20% som er alt-right i Norge.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (10 minutter siden):

Når skjer det? Gidder ikke å høre på en sarkastisk edge-lord i 45 minutter.

Atib Azzad skrev (4 minutter siden):

Hva er ytterste venstresidens tankegods, at produksjonsmidlene skal være arbeidereide? Bør det sidestilles med Holocaustfornekstelse? (bare for å bruke et konkret eksempel på syn Elon tilrettelegger for)

Dersom noen poster i SoMe at hvite menn bør faen meg dø, at menn er roten til alt ondt, etc. så er det nesten ingen som bryr seg. Og de som poengterer at det ikke er greit å si slikt, blir raskt stemplet som høyreekstreme. Men det er for alle hensikter like ille.

Atib Azzad skrev (7 minutter siden):

Jeg viste til noe konkret, jeg viste til hvordan eksplisitt nazistiske kontoer florerer på twitter etter Elon kjøpte det opp, og inkluderte et eksempel på hvordan Musk også har plassert beskrivelsen av samsvarer mellom kjønnsidentitet og biologisk kjønn; Cis, under listen av hva twitter regner som slurs, og bruken av orden vil medføre midlertidig utestengelse, for å illustrere hvordan disse nazist-kontoene ikke bare er et resultat av at Musk har åpnet plattformen for alle.

Jeg spurte om konkrete tilfeller der Musk åpenbart oppførte seg nazistisk. Du viste til at det finnes mange nazisitiske kontoer på en platform han eier. Twitter/X har også mengder med med kontoer til terrorister og andre meget tvilsomme mennesker og organisasjoner. For meg ser det ut som takhøyden på hva som tillates på Twitter/X er ekstremt høy. Kanskje alt for høy, men det er en annen diskusjon.

Og at han regner ordene "cis" og "cisgender" som "slurs" er helt uvesentlig for denne diskusjonen. Det er en helt annen debatt, og samtidig en mening som ikke er spesielt urovekkende sammenlignet med nazisme. Hvis dette er skrekk-eksemplene på at Musk er nazist så kan vi med en gang slå fast at han ikke er det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man etter hundrevis av innlegg ennå ikke har forstått at en Hitler-hilsen handler om "bevegelsen" og ikke det å ha armen over huet så får man bare ønske god bedring og en behagelig tilværelse i en ideologi som tydeligvis ikke har store krav til tankevirksomhet.

Endret av uname -i
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

12 minutes ago, Ballalaika said:

Taylor Swift har visst også Asperger

Han kunne pratet om blut und boden og du ville fortsatt ment at det ikke var nazistisk

5 minutes ago, Kajac said:

Når skjer det? Gidder ikke å høre på en sarkastisk edge-lord i 45 minutter.

Det er kontinuerlig, så og si hvert eneste poeng. Rettere sagt, det er konstant dogwhistles som blir kamuflert som ironi og klassiske ytre høyre standpunkter med mindre man plukker de fra hverandre og sammenligner med f.eks. hva han sier i podcasten sin hvor han sier hvem nøyaktig han mener eller hvilke kulturelle verdier han prater om, eller hvilken retorikk kjente white supremacy eller neonazistiske grupper bruker.

Jeg vil bare vite hvor lett dere tror hva en neonazist sier ikke er retorikk fra neonazister, men bare ytre høyre politiske mål eller ironi.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (4 minutter siden):

Han kunne pratet om blut und boden og du ville fortsatt ment at det ikke var nazistisk

Det er kontinuerlig, så og si hvert eneste poeng. Rettere sagt, det er konstant dogwhistles som blir kamuflert som ironi og klassiske ytre høyre standpunkter med mindre man plukker de fra hverandre og sammenligner med f.eks. hva han sier i podcasten sin hvor han sier hvem nøyaktig han mener eller hvilke kulturelle verdier han prater om, eller hvilken retorikk kjente white supremacy eller neonazistiske grupper bruker.

Jeg vil bare vite hvor lett dere tror hva en neonazist sier ikke er retorikk fra neonazister, men bare ytre høyre politiske mål eller ironi.

Hørte et par minutter før jeg stoppet, og hørte ingen ting jeg ville ansett som ekstremt. Men du mener denne videoen er proppfull av hemmelige, subtile meldinger som bare andre nazister forstår? Jeg føler det begynner å bli på tide å finne frem foliehatten her...

• Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kajac said:

Hørte et par minutter før jeg stoppet, og hørte ingen ting jeg ville ansett som ekstremt. Men du mener denne videoen er proppfull av hemmelige, subtile meldinger som bare andre nazister forstår? Jeg føler det begynner å bli på tide å finne frem foliehatten her...

Velg et poeng han sier så kan vi bryte det ned.

Det er veldig gjenkjennelig neonazistisk retorikk han bruker hvis man har brukt noen som helst tid på å lytte til en debatt som f.eks. Nick Fuentes eller andre neonazister har hatt. Når vi legger til litt informasjon av tidligere sketsjer, tweets eller hans egen podcast så blir det enda mer åpenbart.

Dette er hva jeg mener med at dere ikke kjenner igjen neonazister selv om de er rett foran nesen deres.

Endret av shockorshot
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Casey skrev (6 timer siden):

Man sjal være naiv langt inn i det perverse for å tro at Musk ikke vet hva han gjorde. Han visste veldig godt hva han gjorde.

Det gir ingen mening iforhold til resten av talen at dette var en faktisk nazihilsen. Spesielt ikke det han sier rett etterpå og rett før.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

alt-right utgjør en minimal andel i et land, det er nesten frekt å anta at høyrevridde konservative er alt-right, det er de ikke

Jeg tenker det samme som deg. Det eneste ekstreme og anti-demokratiske partiet i Norge er på venstresiden, og oppslutningen er 5-6%.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (12 minutter siden):

Måtte ikke mange minutter inn i videoen før jeg hørte sterk anti-innvandring retorikk som bare de ytterste på høyresiden bruker. F.eks "la oss bare bringe ALLE i verden til USA for å finne geniene som kan dra landet videre" sier han sarkastisk, men det er jo klassisk tåkelegging av innvandringsdebatten, fordi det han sier mellom linjene der er "vi vil ikke ha flere innvandrere her, Amerika er for Amerikanere, Amerika er ikke dette settet med idèer som landet faktisk ble grunnlagt på".

Enkeltvis kan det høres logisk ut, men det står sterkt i mot den Amerikanske ånd, spesielt det landet var grunnlagt på. Det er ikke det landet lenger, det kan jeg erkjenne. Men dette er ytre høyre argumenter, og jeg er bare 8 minutter inn i videoen.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Forøvrig er jeg ikke noe fan av Elon Musk. Tesla var et bilmerke jeg var nysgjerrig på, men alle de merkelige uttalelsene hans om Ukraina og tullete meme's han har delt av Zelinsky har gjort det til et uaktuelt alternativ.

Men at det var ment som en faktisk nazihilsen tror jeg ikke nødvendigvis på, han benekter det selv og det passer ikke med hva som sies rett før og rett etterpå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker det samme som deg. Det eneste ekstreme og anti-demokratiske partiet i Norge er på venstresiden, og oppslutningen er 5-6%.

Det finnes flere ekstreme partier i Norge, men de har veldig lave medlemstall. Antar du mener partier som har representanter i Stortinget?

• Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, DukeNukem3d said:

Men at det var ment som en faktisk nazihilsen tror jeg ikke nødvendigvis på, han benekter det selv og det passer ikke med hva som sies rett før og rett etterpå.

Kan du vise til hvor han har beklaget for at det kunne blitt oppfattet som en nazi-hilsen og at han ikke har sympati for neo-nazier?

• Liker 5
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 minutt siden):

Jeg innså en ting nå. Tror ikke fake videoer lagd AI blir et problem i framtiden likevel, folk greier ikke å forholde seg til ekte videoer idag uansett.

Det var et bilde og ikke en video. Ikke for å kverulere. Kan sikkert finne av Hitler-hilsenen hennes. Om den finnes.

Nei, Swift har et mangfoldig publikum så sikkert sant at mange swifties(som fansene hennes kaller seg) sliter med å forholde seg til at hun er blitt nazist.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Ballalaika said:

Det var et bilde og ikke en video. Ikke for å kverulere. Kan sikkert finne av Hitler-hilsenen hennes. Om den finnes.

Nei, Swift har et mangfoldig publikum så sikkert sant at mange swifties(som fansene hennes kaller seg) sliter med å forholde seg til at hun er blitt nazist.

Blind 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...