Gå til innhold

Håndveivinga til Elon Musk

Anbefalte innlegg

1 hour ago, shockorshot said:

Sorry, men der tar du feil. Dette er standard standpunktet til neo-nazister har og som de bruker retorisk for å oppnå "rene" hvite vestlige land, for å se ut som mindre rasister enn normale dumme rasister og være mer overtalende. Dette er hvorfor de blant annet pusher great replacement theory hardt.Hvis du hører på noen neonazister argumentere for sitt syn så vil du finne ut dette veldig fort. De vil ikke utrydde dem, men de hører bare ikke hjemme i x vestlige land fordi de passer ikke inn med deres kulturelle verdier som er bygget på europeiske kristne verdier. Sleng på noen argumenter rundt IQ og at europere samt amerikanere (les hvite europere og hvite amerikanere) har stått for alle viktige oppfinnelser og teknologisk utvikling. Dette er argumenterer allfor mange går på limpinnen på, fordi de glemmer å spørre dem hvilke kulturelle verdier de snakker om og hvem de mener når de snakker om vestlig sivillasjon.

Hvis du noen gang hadde hørt Nick Fuentes argumentere for sitt mål, så er dette noen av hovedargumentene hans, og han er bare en illiberal fascist som vil ha et hvit herredømme bygd på katolske verdier fra europa og uten at ZOG kontrollerer landet. Katolismen samt det er at han er bittelitt meksikansk holder han unna å kunne bli neonazist (dette er hvorfor de ikke liker han).

Mitt fokus er på hva de mener og ikke hva de sier. Hvis noen sier at de vil deportere ikke-hvite fra USA, så vil jeg forklare at det er ikke mulig og spørre dem hva de skal gjøre med majoriteten som ikke kan deporteres.

Om de svarer ærlig finnes det 3 ulike typer 

1. De sier at resten skal fengsles og sterilisert. Da vil de utrydde "dårlige" raser som Hitler.

2. De sier at de bare snakker om de som kan deporteres og resten skal behandles som vanlige statsborgere. De sympatiserer ikke med Hitler og ville ikke gitt et seriøst hitlerhilsen.

3. De hevder det er mulig. Da er de ikke oppegående. 

Jeg sjekket ut Nick Fuentes og han er ikke oppegående. Han har til og med benektet at jødene ble gasset.

Så hvis Elon støtter Hitler og derfor ga et nazihilsen, så finnes det to muligheter. Han er ikke oppegående eller han vil utrydde "dårlige" raser. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (4 minutter siden):

Om du ikke ser forskjellen, så går det helt fint for meg. Det er ikke alle som tolker kroppsspråk.

Nei. Kan man lese kroppsspråk så ser man at det Musk gjør er ikke ment som en Hitler-hilsen.

Jeg sliter med å finne det troverdig at noen faktisk tror det. Man vil ha en unnskyldning for å kalle Team Trump nazist/rasist/fascist.

Hva med å se på hva de faktisk gjør, så blir man litt klokere? Analyse heller hysteri altså.

Det er nettopp hysteriet og TDS fra "venstresiden" som er motoren i MAGA. Kanskje på tide å stikke fingeren i jorda og endre strategi etter 10 år med fiasko?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (2 minutter siden):

Kan man lese kroppsspråk så ser man at det Musk gjør er ikke ment som en Hitler-hilsen.

Om han ville, så kunne han gjort det mere likt Hitler, ja. Likevel er det en veldig spesiell måte å hilse til "massene" på. Ville du tenkt det samme om han brukte et symbol som var nesten et hakekors, men ikke helt? Jeg tror han er klar over settingen han er i, og hvilke signaler han sender.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Duncan skrev (6 minutter siden):

Men man skal virkelig legge vondviljen til for å tolke det som at Musk er en nazist...

De fleste ser at det var en nazihilsen.

Tror dog ikke det er så mange som mener Musk er en nazist. På tross av at han interagerer med nynazister og deler antisemittiske utsagn og konspirasjonsteorier.

Dette, og andre «edgy» ting han holder på med og kommuniserer utad handler nok mer om å fri til et visst type publikum.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke noe særlig om Musk lenger, talen hans var heller ikke god. Men hvis man hører talen så gir det for meg ingen mening at dette faktisk skulle være ment som en nazihilsen. Han prater om at publikum til stede er de som har gjort det mulig å vinne valget, så gjør han hilsenen, deretter sier han "my heart goes out to you".

Jeg tror han er en klønete sosial type, litt som nerden som nettopp har fått innpass blant de kule i skolegården og ikke vet hvordan man skal være kul. Og ender opp med å gjøre rare ting. Dansen og jubelbrølet før talen begynte var også veldig sosialt "akward".

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snikpellik said:

Tror dog ikke det er så mange som mener Musk er en nazist. På tross av at han interagerer med nynazister og deler antisemittiske utsagn og konspirasjonsteorier.

Dette, og andre «edgy» ting han holder på med og kommuniserer utad handler nok mer om å fri til et visst type publikum.

En hitlerhilsen er en hyllest av Hitler. Man støtter ikke Hitler uten å være en nazist. 

Det kan være at han trollet, men da er det ikke et hitlerhilsen fordi da gjorde han det feil med vilje. 

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (15 minutter siden):

1. De sier at resten skal fengsles og sterilisert. Da vil de utrydde "dårlige" raser som Hitler.

Dette er da ingen "ny" tankegang,. det hadde gjenklang på venstresiden tidligere med eugenikk og innføring av velferdsstaten. Noe av tankegangen er der fremdeles hos noen (ikke flertallet), og dette er vel den gjengse holdningen på alt-right

Anbefaler forøvrig filmen journal 64

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Camlon skrev (8 minutter siden):

En hitlerhilsen er en hyllest av Hitler. Man støtter ikke Hitler uten å være en nazist. 

Det kan være at han trollet, men da er det ikke et hitlerhilsen fordi da gjorde han det feil med vilje. 

Haha. Selvfølgelig kan man gjøre en nazihilsen uten å støtte Hitler eller være nazist.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Tussi said:

Dette er da ingen "ny" tankegang,. det hadde gjenklang på venstresiden tidligere med eugenikk og innføring av velferdsstaten. Noe av tankegangen er der fremdeles hos noen (ikke flertallet), og dette er vel den gjengse holdningen på alt-right

Blant de jeg har møtt som er alt-right så er det klart flest i gruppe 2. Nest størst er gruppe 3.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 timer siden):

Jeg er helt enig at det ikke er bra, men det betyr ikke at jeg tror han vil utrydde andre raser som Hitler.

Og hvis han ikke vil utrydde andre raser, så støtter han naturligvis ikke Hitler.

Jeg tror Camlon er inne på noe. Det er jo ganske åpenbart at Trump har gått diktatorskolen, og at han og støttespillerne både ønsker å framstå, og også framstår, som fascister. Det er noen som sammenligner Musk med Goebbels, mener selv han minner mer om Albert Speer, selv om jeg ikke ønsker å trekke sammenligningen for langt.

Ser man forbi den forkastelige ideologien, var på mange måter var nazistene nære å lykkes med erobringen av Europa, men Hitler gjorde noen idiotiske og fatale tabber på veien. Trump er kanskje mer nasjonalvisjonær enn nasjonalsosialist, men tror han ser til Nazi-Tyskland på områder som propaganda, rustning og økonomi.

Camlon har helt rett her: det vil se idiotisk ut hvis man tenker raseideologisk i dag. Musk har en del av stemmebasen sin hos afroamerikanere, og en av tabbene Hitler gjorde, var å drepe ressurspersoner og støte fra seg potensielle støttespillere. I erobringen av Ukraina satte Hitler befolkningen til slavearbeid, selv om det opprinnelig var betydelig støtte i deler av ukrainske befolkningen i kampen mot kommunismen (Finland var også alliert med Tyskland, og er på ingen måte støtte til Putins påstander om at det er nazistisk tankegods i dagens Ukraina), og en mulig alliert som ble skjøvet vekk. Jeg trenger ikke gå mer inn på det, men Trumps opptreden rundt innvandrere kan være en mer kynisk tilnærming til hvem som belaster skattesystemet og ikke. Moderne fascister kan like godt støtte Israel og bestå av personer med ulik hudfarge.

Angående Musks gester følger de inn i et mønster av normalisering av ytringer langt på høyresiden. Personer som ønsker strekke grenser, kommer med ytringer som ligger på kanten, og hinter om at man egentlig mente noe annet, som å strekke på armen eller kaster hjerter. Å se Musks handlinger i kontekst handler ikke her om hva han sier der og da, men ytringer over tid, som innblanding i valg og støtten til partier veldig langt på høyresiden i Europa.

Musk og Trump har neppe spikret hele planen ennå, og vil nok ha retrettmuligheter, men jeg ser ikke en fredelig maktoverdragelse fra Trumps side om fire år som det mest sannsynlige scenariet per nå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snikpellik said:

Haha. Selvfølgelig kan man gjøre en nazihilsen uten å støtte Hitler eller være nazist.

Man kan gjøre det, men da er det ment som trolling.

Og hvis man i tillegg gjør det feil med vilje, så er det et hån mot Hitler og er derfor ikke et nazihilsen.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Camlon said:

Man kan gjøre det, men da er det ment som trolling.

og det troligaste er vel at det var det han gjorde.

Och vi kan se att det har fungerat bland hans fans som verkar vara det enda som räknas för honom och Trump. 

(Vilket i Musks fall er rätt konstigt med tanke på att han er en foretningsman som har gjort ting som folk har respekterat. Nu blir han misslikt av fler och fler vilket knappast er bra för hans foretninger og anseende.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Tussi said:

alt-right? nope, de er en liten ekstrem minoritet, konservative er ikke alt-right, faktisk det motsatte i mange tilfelelr

Det er ikke en liten minoritet. Det er til og med mange som stemmer på tradisjonelle partier som AP som støtter alt-right verdier.

Trump hadde aldri vunnet hvis det ikke var mange som delte hans verdier.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

Det er ikke en liten minoritet. Det er til og med mange som stemmer på tradisjonelle partier som AP som støtter alt-right verdier.

Trump hadde aldri vunnet hvis det ikke var mange som dekte hans verdier.

ja, den styggeste eugenikken og rasefokuset som kjennetegner ytre høyre/alt-right finnes i flere partiers velgere ja

Endret av Tussi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Man ser en nazi-hilsen om man ønsker å se en nazi-hilsen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
clevergecko skrev (5 timer siden):

Så hvorfor skal noen ukritisk akseptere hans konklusjoner som objektive?

Hvem påstår at han er objektiv?

clevergecko skrev (5 timer siden):

Hvorfor skulle vi bry oss om denne artikkelen, som er skrevet av en journalist med tydelig politisk slagside, hvis eneste formål ser ut til å være å demonisere Musk?

Underbygg denne påstanden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...