Gå til innhold

Håndveivinga til Elon Musk

Anbefalte innlegg

Amerikanerne hadde ikke nazismen like nært innpå seg som vi hadde i Europa. Derfor har de nok heller ikke helt de samme sosiale antennene i forhold til hva en nazihilsen representerer. For de fleste av oss i Europa vekker en nazihilsen avsky i samme størrelseorden som det å rope ut N-ordet fra en scene i USA ville gitt. De forstår ikke hvor hardt det stikker for oss som er etterkommere av folk som ble rammet av nazismen. På samme måte som slaveriet i USA ikke er noe godt minne for etterkommerne av den. Når noen hyller og vekker til live noe så avskyelig som "kult" så er det klart det stikker i hjertet og provoserer voldsomt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (På 12.2.2025 den 22.55):

1. Han er faktisk nostalgisk apartheid-tilhenger og det matcher bra med både nazi-, høyreekstremisme og kkk-ideologiene.

Faren hans ledet jo et anti-apartheid-parti.  

Simen1 skrev (På 13.2.2025 den 10.47):

Autisme er en mental diagnose og kan godt kalles en sykdom ettersom det ikke er normalen og regnes som en ulempe.

Nei, den kan ikke det. Autisme er ikke en sykdom. Akkurat som downs syndrom ikke er det. Autisme er en utviklingsforstyrrelse el.l.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (På 15.2.2025 den 16.29):

Men dette har jo ingenting med disse merkene i dag å gjøre. De som driver selskapene i da har ingenting med det som skjedde for så lenge siden. Derimot er Elon Musk aktiv i Tesla i dag.

Kajac skrev (På 13.2.2025 den 10.26):

Personlig blir jeg mer og mer sikker på at han troller. Han er åpenbart ikke nazist, men jeg tror ikke lenger at håndbevegelsen var et uhell. Jeg tror han tester grenser. Det har jo ført til massiv oppmerksomhet, og det fyller sikkert egoet hans å se at han slipper unna med det.

Han er kanskje ikke direkte nazist (jødehater), men han er nok rasist. Og han vil gjerne ha nazister med på laget, og derfor signaliserte han bevisst til nazistene på en måte som "kunne" bortforklares (egentlig ikke, men nazi-hilsenen hans blir forsøkt tåkelagt).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Mars2029 skrev (På 20.2.2025 den 22.04):

Hva blir det neste, at det 420 greiene han kom med rundt oppkjøpet til Tesla egentlig var en skjult referanse til Hitlers bursdag?

Nei, men dette er et godt poeng. 420 viser til hasjbruk, og 69 til den seksuelle stillingen. Musk har i flere år vært flittig bruker av tall som symboliserer noe, og da særlig 420 og 69. Dette er to tall han har brukt veldig mye over mange år.

Det du skriver her styrker altså bare mistanken om at hans bruk av tall som er knyttet til nazistisk ideologi er helt bevisst. Historikken sier noe om hans forhold til bruk av tall som symboler.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (14 minutter siden):

Men dette har jo ingenting med disse merkene i dag å gjøre. De som driver selskapene i da har ingenting med det som skjedde for så lenge siden. Derimot er Elon Musk aktiv i Tesla i dag.

Forskjellen er de selskapene hadde beviselige bånd til nazistene mens Elons tillnytning er enn så lenge basert på spekulasjon, paranoia, ønsketenking og konspirasjonstenking.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorvidt Elon Musk er nazist på ekte eller ei er ikke viktig eller særlig relevant. Han har løftet frem nynazister over lang tid nå, fremmer nazistiske talepunkter, og bruker jevnlig nazistiske referanser og hundefløyter - både subtilt og mer åpent. Dette gjør han for å flytte grenser og snakke til og mobilisere sin hovedmålgruppe. Det er det han gjør som er problemet, ikke hva han personlig er eller ikke er.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (10 minutter siden):

Som for eks?

For eksempel:

Elon Musk agrees with tweet accusing Jewish people of ‘hatred against whites’
https://www.theguardian.com/technology/2023/nov/16/elon-musk-antisemitic-tweet-adl

Elon Musk and Far-Right German Leader Agree ‘Hitler Was a Communist’
https://www.wired.com/story/elon-musk-far-right-german-leader-weidel-hitler-communist/

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Uansett om det er sant at Musk og de sender skjulte meldinger til nazister så mener jeg dette er ikke noe som skal fokuseres på.

Tenk på hvem man ønsker å påvirke. Det er de som enten er på gjerdet anggående Musk/Trump eller de som allerede er fan av de, det er ikke noe poeng å få de som allerede misliker de til å hate de mer.

Ønsker man å omvende de førstnevnte så er det mye mer effektivt å fokusere på at dette er autoritære mennesker som kun er ute etter mer penger og makt til seg selv.

Fokuserer man på at de nazister blant annet på grunn av en del av politikken de ønsker så vil man bare risikere å skyve folk over til deres side. Da disse folka er enig i akkurat den delen av politikken og vet selv at de ikke er nazister. 

Jeg er ganske sikker på at hilsenen til Musk var en bevisst handlingen nøyaktig for at han ønsket denne type diskusjon.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 minutter siden):

For eksempel:

Elon Musk agrees with tweet accusing Jewish people of ‘hatred against whites’
https://www.theguardian.com/technology/2023/nov/16/elon-musk-antisemitic-tweet-adl

Er det nazistisk å anklage noen eller noe for rasisme?

Isåfall er jo mange på venstresiden nazister.

Eller er det forskjellige standarer på hvem som anklager hvem?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (2 timer siden):

Er det nazistisk å anklage noen eller noe for rasisme?

Isåfall er jo mange på venstresiden nazister.

Eller er det forskjellige standarer på hvem som anklager hvem?

Slutt å spore av med sånt skvip nå. Du ba om eksempler hvor Elon Musk har fremmet nazistiske talepunkter. Jeg ga deg to eksempler på akkurat det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Slutt å spore av med sånt skvip nå. Du ba om eksempler hvor Elon Musk har fremmet nazistiske talepunkter. Jeg ga deg to eksempler på akkurat det.

Skvipet er du som serverer, dersom rasismeanklager er det samme som nazisme er venstresiden spekket med nazister, ifølge din logikk. Dersom dette kun gjelder mellom visse folkegrupper er jo logikken din rasistisk. ikke min feil at det blir noen selvmotsigelser når en kaster ut merkelapper i det vide og brede.

• Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Snikpellik said:

Ignorer fyren, han er en kranglete kjellerape som bare vil skape støy. Argumentasjonen din i tidligere innlegg står seg godt.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (7 minutter siden):

Skvipet er du som serverer, dersom rasismeanklager er det samme som nazisme er venstresiden spekket med nazister, ifølge din logikk. Dersom dette kun gjelder mellom visse folkegrupper er jo logikken din rasistisk. ikke min feil at det blir noen selvmotsigelser når en kaster ut merkelapper i det vide og brede.

Mer skvip og støy. Hold deg heller til saken. Sånn "hva med venstresiden"-greier er bare kjedelig.

Du benekter altså at at "jøder hater hvite" og "Hitler er kommunist/sosialist" er typiske nazist/nynazist talepunkter? Dette er noe av den typen retorikk Elon Musk har delt og spredt. 

Interessant.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Mer skvip og støy. Hold deg heller til saken.

Du benekter altså at at "jøder hater hvite" og "Hitler er kommunist/sosialist" er typiske nazist/nynazist talepunkter? Dette er noe av den typen retorikk Elon Musk har delt og spredt. 

Interessant.

For det første, når jeg ettergår logikken din holder jeg meg 100% til saken, så ro ned litt med den. Har Elon sagt rett ut "Jøder hater hvite" eller har han påstått at det er rasisme fra jøder mot hvite? Sistnevnte blir jo ikke verre en utsagn som 'nordmenn har fremmedfrykt' som har blitt sagt ved flere anledninger uten at nazistempelet har kommet.  Når det kommer til Hitler som sosialist har jeg ikke sett den kommentaren, men det høres ut som en som hverken støtter Hitler eller sosialisme.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 timer siden):

Ignorer fyren, han er en kranglete kjellerape som bare vil skape støy. Argumentasjonen din i tidligere innlegg står seg godt.

Ikke bor jeg i noen kjeller, ei heller driver jeg med noen apestreker. Jeg bare svarer på folk som svarer meg, synes du at innlegget ditt er særlig konstruktivt her?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...