Gå til innhold

Håndveivinga til Elon Musk

Anbefalte innlegg

7 minutes ago, trikola said:

Dette ok-symbolet lærte jeg for over 50 år siden da jeg lærte å dykke for å kunne signalere - under vann - til andre dykkere at alt var ok for min del/jeg var klar.

Så det var rasistisk?

Mulig dere var litt forut for deres tid, men man bør kanskje unngå å gjøre det til med-dykkere i dag for å ikke bli stemplet som radikalisert.

https://www.adl.org/resources/hate-symbol/okay-hand-gesture

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jallajall skrev (10 minutter siden):

Er det virkelig Musk sin gest som bidrar til normalisering, eller er det alle som kaller alt og alle for nazi, fascist og rasist som normaliserer og vanner ut det? Burde ikke slike beskyldninger vært forbeholdt de som faktisk har en naziideologi eller gir konkret uttrykk for det? Var det ikke også en periode da det var vanlig å kalle folk som var snauskallet for nazisetr, helt uavhengig av om de var nazister eller ei?

Hvis du mener at Musk ikke er en fascist så anbefaler jeg på det sterkeste å se på hans handlinger de siste årene og den type ideologi han fremmer i podcaster og under AfD-møtet. Vi slenger ikke ut disse anklagene i blinde.

Det er en villig tilgrumsing av debatten å ignorere bakgrunnen og historikken til Musk og kun fokusere på gesten hans som et enkelt-tilfelle. Uansett om det var slik så er det en kontroversiell måte å hilse på og det vet han.

Og nei, jeg ser lite til utvanning av begrepene og generelt lite til grunnløse anklager om at andre er nazister/fascister. Jeg ser langt mer av folk som deg som hevder dette er et utbredt problem.

• Liker 7
Lenke til kommentar
24 minutes ago, AlpakkaMafakka said:

Hvis du mener at Musk ikke er en fascist så anbefaler jeg på det sterkeste å se på hans handlinger de siste årene og den type ideologi han fremmer i podcaster og under AfD-møtet. Vi slenger ikke ut disse anklagene i blinde.

Vet ikke, må først lese meg litt mer opp på Giorgio Meloni og Javier Millei slik at jeg får oppdatert meg på fascisme om dagen.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, trikola said:

Dette ok-symbolet lærte jeg for over 50 år siden da jeg lærte å dykke for å kunne signalere - under vann - til andre dykkere at alt var ok for min del/jeg var klar.

Så det var rasistisk?

Det ble bevisst plukket ut et symbol som allerede er i bruk, og således kan gjemme seg åpent og alltid bak en plausibel benektelse, slik at man dermed kunne anklage de som visste om dette bruksområdet for å være irrasjonelle, latt seg trolle, ser hvite supremasister der de angivelig ikke finnes.
Slik jalla foreslår over her, det er ikke Elons gest som er problemet, problemet er alle som synes det er problematisk å leke seg med slike symboler for supremasisme, det er de som faktisk gjør det som ikke Elon gjør..
(Rasisten Brenton Tarrant flashet symbolet i rettsaken hvor han ble funnet skyldig i drapet på 51 mennesker (89 skadet))

Hele greia er vag og rar med overlegg for å obfuskere hvit supremasisme og forhåpentligvis gjøre de som kritiserer slikt mindre troverdige.

Bruk av symbolet i andre sammenhenger som dykking er åpenbart legitimt og ikke rasistisk, men hele poenget er jo å oppmuntre til slik forvirring og indignasjon over håndsymboler og gester, at du skal bli mer frustrert på de som kjenner meningen av symbolet også som et white power-symbol, enn de som innførte dette i flere mulige meninger av denne gesten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Håper folk lagrer faktiske skjermdump / dokumentasjon på at dette vises på X. Europa har i den senere tid vedtatt flere lover som har som formål å få bukt med spredning av desinformasjon og hat, noe dette drittet enkelt vil bryte med.

Og, om noen personer her inne kommer for å fortelle at dette faller inn under ytringsfriheten, fuck off og velkommen til ignore-lista. På tide at vi kaller spade en spade fremfor å forstå oss ihjel på idioter eller la de misbruke rettighetene de før oss har kjempet frem.

Endret av The Very End
  • Liker 9
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Håper folk lagrer faktiske skjermdump / dokumentasjon på at dette vises på X. Europa har i den senere tid vedtatt flere lover som har som formål å få bukt med spredning av desinformasjon og hat, noe dette drittet enkelt vil bryte med.

Og, om noen personer her inne kommer for å fortelle at dette faller inn under ytringsfriheten, fuck off og velkommen til ignore-lista. På tide at vi kaller spade en spade fremfor å forstå oss ihjel på idioter eller la de misbruke rettighetene de før oss har kjempet frem.

nå skal vi begynne sensurere fagområdet historie?

beste er å la folk bli opplyste, det oppnår man ikke ved å skjule historien.

for egen del "opplyste jeg meg selv" senest i formiddag, var nysgjerrig på hva partiet Nasjonal Samling (Vidkun Quisling) egentlig stod for. Fant fant partiprogrammet deres på en norsk arkivside. Interessant lesning, og mindre kontroversielt innhold enn jeg forventet. Det fikk meg til å konkludere med at det nok ikke var selve politikken deres som var omstridt, men mer det faktum at de tok tyskerne side under okkupasjonen av Norge.

Utover det, kommer jeg ikke å dykke noe mer ned i historien til NS.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Mr.M said:

nå skal vi begynne sensurere fagområdet historie?

beste er å la folk bli opplyste, det oppnår man ikke ved å skjule historien.

for egen del "opplyste jeg meg selv" senest i formiddag, var nysgjerrig på hva partiet Nasjonal Samling (Vidkun Quisling) egentlig stod for. Fant fant partiprogrammet deres på en norsk arkivside. Interessant lesning, og mindre kontroversielt innhold enn jeg forventet. Det fikk meg til å konkludere med at det nok ikke var selve politikken deres som var omstridt, men mer det faktum at de tok tyskerne side under okkupasjonen av Norge.

Utover det, kommer jeg ikke å dykke noe mer ned i historien til NS.

Hei, gi faen a. De som lagde den reklamen hadde ikke noe altruistiske tanker om at de skulle gjøre verden til et bedre sted i form av å lære befolkning om historie eller dens viktighet (historien altså, ikke budskapet i reklamen).

Endret av The Very End
  • Liker 8
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 22.1.2025 den 9.55):

Fant dette bildet på Google, så alle kan bli avbildet i et uheldig øyeblikk mens man ablegøyer på scenen.

Men dette var jo ikke bare et løsrevet bilde, men en video av at han gjorde en nazihilsen minst to ganger.

Forskjellen er at kildene til bildene dine vil vise at de ikke gjorde noen nazihilsen, men bare hilste eller annet, mens Elon Musk faktisk gjorde en bevegelse som er en nazihilsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (På 27.1.2025 den 17.48):

Har dette blitt postet i tråden enda? 

IMG_4470.thumb.jpeg.3d7a7a1fbcb5448595f7926eb64c8f7f.jpeg

Nazi-reklame på X. Musk er en føkkings dritt og kjøper du tesla støtter du dette. Ingen flere unnskyldninger nå. 

Elon Musk visste nok veldig godt hva han gjorde med bevegelsen sin. Han er ikke nødvendigvis direkte nazist selv, men han signaliserte til nazister at de er "inne i varmen" og at de har i det minste delvis overlappende målsetninger. Musk er nok mer "ren rasist", og tilhenger av "hvit makt". Men uten ønsket om masseutryddelse av jøder f.eks.

Dette oppildnet tydeligvis norske nazister. De vet "he's got their back".

Endret av Markiii
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (24 minutter siden):

Men dette var jo ikke bare et løsrevet bilde, men en video av at han gjorde en nazihilsen minst to ganger.

Forskjellen er at kildene til bildene dine vil vise at de ikke gjorde noen nazihilsen, men bare hilste eller annet, mens Elon Musk faktisk gjorde en bevegelse som er en nazihilsen.

Han gjorde det vel strengt tatt 4 ganger 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...