Gå til innhold

Håndveivinga til Elon Musk

Anbefalte innlegg

jallajall skrev (2 minutter siden):

så bruker jo også Bannon å kalle andre for nazi, så da er det vel bare fair at han blir kalt det samme tilbake fra andre..

Kanskje fordi de vet at beste måten å fremme nazisme på er å normalisere begrepet og gjøre anklagen impotent. Hvis alle er nazister er ingen det.

Steve Bannon hadde jobbet gratis hvis han fikk lov å henrette muslimer hele dagene.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bill Gates går hardt ut mot Elon Musk: –⁠ Dette er galskap

Microsoft-grunnleggeren kritiserer Musks innblanding i internasjonal politikk

Bill Gates retter kraftig kritikk mot sin milliardærkollega Elon Musk for å fremme ytre høyre-politikk, ikke bare i USA, men over hele verden. I et intervju med The Times oppfordrer Gates andre land til å begrense innflytelsen til utenforstående som Musk.

– Det er virkelig galskap at han kan destabilisere den politiske situasjonen i land, sier Gates.

Microsoft-grunnleggeren mener andre land bør innføre beskyttelsestiltak for å sikre at superrike utlendinger ikke forstyrrer deres valg.

endelig noen som sier ifra. Håper flere store stemmer kaster seg på. 

https://www.vg.no/nyheter/i/pPmyrw/bill-gates-gaar-hardt-ut-mot-elon-musk-dette-er-galskap

Endret av iblazeqt
  • Liker 7
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gavekort said:

Kanskje fordi de vet at beste måten å fremme nazisme på er å normalisere begrepet og gjøre anklagen impotent. Hvis alle er nazister er ingen det.

True. Tipper det er noen som begynner å få en litt annen oppfatning om nazismen; "var det egentlig så ille?"
Mange tror kanskje nazismen var en forferdelig ideologi som dyrket rasehygiene, men når man ser lite av det hos dagens nazister som Musk og Bannon, så kanskje man begynner å spørre om det var så forferdelig likevel..
Nazi whitewashing 101.

Samme med rasisme. Når man strør rundt seg med rasismeanklager mister også dette begrepet betydningen.
Og er det noe vi har lært fra overgrepssakene i England, er det hvor utrolig effekt (og destruktivt) bare frykten for å bli kalt rasist kan være, det er det mange som garantert har notert og lagt på husk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
wampster skrev (7 timer siden):

Nå har jeg ikke lest partiprogrammet til Rødt, men er de for ren kommunisme* og er det/de andre partiene (hvilke skulle det vært?) de kommer i koalisjon med villige til å bli med på det?

I så fall ikke alt for lenge. Hypotetisk sett

*Kommunismens oppgitte mål er et samfunn uten sosiale klasser, penger og statsmakt, hvor privat eiendom over produksjonsmidlene er avskaffet til fordel for felleseie (samtidig som man respekterer retten til eierskap av personlig eiendom). I et kommunistisk samfunn vil alle arbeide etter evne og motta etter behov.

Det er mulig andre har adressert dette allerede, men hva er egentlig den logiske sammenhengen mellom 

A) vi (arbeiderne) skal være med å eie vår egen arbeidsplass. 

Og 

B) Folkemord. 

Hva er kausaliteten her, liksom? 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
afterall skrev (6 minutter siden):

Det er mulig andre har adressert dette allerede, men hva er egentlig den logiske sammenhengen mellom 

A) vi (arbeiderne) skal være med å eie vår egen arbeidsplass. 

Og 

B) Folkemord. 

Hva er kausaliteten her, liksom? 

Tror det er bare å gi opp å diskutere med vedkommende, de har bare en overfladisk kunnskap om både kommunisme, kapitalisme og historie og er ekstremt bastant på sine syltynt begrunnede meninger om dem alle tre. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
jallajall skrev (45 minutter siden):

True. Tipper det er noen som begynner å få en litt annen oppfatning om nazismen; "var det egentlig så ille?"
Mange tror kanskje nazismen var en forferdelig ideologi som dyrket rasehygiene, men når man ser lite av det hos dagens nazister som Musk og Bannon, så kanskje man begynner å spørre om det var så forferdelig likevel..
Nazi whitewashing 101.

Samme med rasisme. Når man strør rundt seg med rasismeanklager mister også dette begrepet betydningen.
Og er det noe vi har lært fra overgrepssakene i England, er det hvor utrolig effekt (og destruktivt) bare frykten for å bli kalt rasist kan være, det er det mange som garantert har notert og lagt på husk.

Selv ikke nazistene i Tyskland pre-1938 var så tydelige i ordbruken at de fremmet folkemord fra start. All ekstremisme er en gradvis normalisering at ytterliggående meninger, til det er for sent, da går togene til Auschwitz. Det startet med oss/dem, så anneksjon/invasjon av naboland, så folkemord. Tyskland ønsket opprinnelig masse-deportering, slik USA nå ønsker.

Det er en normalisering av ekstreme meninger på gang.

Endret av AlpakkaMafakka
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, AlpakkaMafakka said:

Tyskland ønsket opprinnelig masse-deportering, slik USA nå ønsker.

Tenk å trekke paralleller mellom Tysklands deporteringer og andre lands deporteringer av ulovlige innvandrerer som ikke har rett til lovlig opphold..... Vannvittig retortikk.

Lenke til kommentar
jallajall skrev (6 minutter siden):

Tenk å trekke paralleller mellom Tysklands deporteringer og andre lands deporteringer av ulovlige innvandrerer som ikke har rett til lovlig opphold..... Vannvittig retortikk.

Jeg kommenterte rent på din forenkling av nazistenes normalisering av ekstreme meninger og handlinger. Tyskerne mente også at jødene ikke var fra deres eget land men "rotter" som hadde spredt seg utover Europa ulovlig.

Personlig mener ikke jeg at Musk eller Trump eller Bannon er nazister, men jeg mener de er fascister.

Du må heller spørre deg selv: Så du for deg at vi ville i 2025 unnskylde nazi-gester og retorikk? Er ikke det en normalisering av ekstreme holdninger?

Endret av AlpakkaMafakka
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (Akkurat nå):

Jeg kommenterte rent på din forenkling av nazistenes normalisering av ekstreme meninger og handlinger.

Personlig mener ikke jeg at Musk eller Trump eller Bannon er nazister, men jeg mener de er fascister.

Du må heller spørre deg selv: Så du for deg at vi ville i 2025 unnskylde nazi-gester og retorikk? Er ikke det en normalisering av ekstreme holdninger?

Hva er egentlig forskjellen mellom nazisme og fascisme all den tid begge er ødeleggende ideologier?

Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (7 minutter siden):

Hva er egentlig forskjellen mellom nazisme og fascisme all den tid begge er ødeleggende ideologier?

Vel, det er jo en forskjell uansett om begge to er ødeleggende ideologier.

Nazisme er jo dypt forankret i rasistisk tankegang, at den hvite mann er den overlegne rase. Fascisme er militaristisk i natur, hvor ultranasjonalisme og ekspansjon av landområder står sentralt, ofte med en retorikk om at vi må tilbake til en forsvunnen "gullalder".

Likheter mellom de to er jo å ville styre de store mediehusene, kontrollere industrien og styrke den utøvende makten til å bli absolutt, men det gjelder alle totalitære ideologier. Mange av Trumps nylige lovforslag bidrar til nettopp disse punktene.

Jeg tror ikke Musk er en nazist, selv om han har en særdeles mistenkelig bakgrunn som kan forsterke en slik holdning. Jeg tror Musk er en fascistisk opportunist, men istedenfor at han er så opptatt av å styrke nasjonen/staten så vil han styrke seg selv, og han bruker MAGA som et verktøy til dette.

I praksis er det ingen forskjell.

Endret av AlpakkaMafakka
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (4 minutter siden):

I praksis er det ingen forskjell.

Begge deler etter mitt skjønn altfor mange likheter til at de kan differensieres slik du gjør. Det er en grunn til Mussolini og Hitler hadde god tone seg i mellom.

Den dagen vi må forsvare oss mot disse så spiller det ingen rolle hvem som står på den andre siden. Vi er under trussel uansett.

Endret av Boing_80
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (Akkurat nå):

Akkurat det jeg også mener. Den dagen vi må forsvare oss mot disse så spiller det ingen rolle hvem som står på den andre siden. Vi er under trussel uansett.

Det er jeg helt enig i. Jeg mener også at denne endeløse debatten om "er X nazist eller ikke" trekker fokus vekk fra det faktiske problemet vi har i verden nå.

Samtidig så kan vi ikke bare unnskylde eller ignorere slike gester, og dette vet Musk. Han elsker å være i rampelyset og ser helt sikkert seg selv som en helt mot de "onde kreftene" fra venstresiden nå.

• Liker 5
Lenke til kommentar
8 minutes ago, AlpakkaMafakka said:

Har ikke kommet så langt enda, jeg jobber fremdeles med å fordøye sjokket over at Trump viste dette white supremacist "OK" gesture symbolet i sin forrige periode.

image.png.042026543651ec634a4319aa855a3019.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (Akkurat nå):

Har ikke kommet så langt enda, jeg jobber fremdeles med å fordøye sjokket over at Trump viste dette white supremacist "OK" gesture symbolet i sin forrige periode.

image.png.042026543651ec634a4319aa855a3019.png

Du er fornøyd med å bidra til å grumse til vannet for de faktiske problematiske holdningene vi ser i dag? Hva er det du egentlig forsøker å forsvare?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Just now, AlpakkaMafakka said:

Du er fornøyd med å bidra til å grumse til vannet for de faktiske problematiske holdningene vi ser i dag? Hva er det du egentlig forsøker å forsvare?

I Tyskland ville man sett til kontekst. Hvorfor gjør man ikke det her om man skal konkludere med om Elon gir en nazi hilsen eller ei?

• Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (1 minutt siden):

I Tyskland ville man sett til kontekst. Hvorfor gjør man ikke det her om man skal konkludere med om Elon gir en nazi hilsen eller ei?

Drit i nazi-hilsenen et øyeblikk. Er du enig i at hele opplegget, Musk sin gest, bidrar til en normalisering av ekstreme holdninger? Er det bedre for deg om det er en Roman Salute istedet?

Mens vi debatterer om definisjonen av nazisme og måler opp armvinkelen til nøyaktighet så ler Musk & Co hele veien til fascismen.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
jallajall skrev (4 minutter siden):

Er du i tvil om det? Makan! Elon er helt åpenbart en som deler samme tankegods som Hitler og forsåvidt vår Utøya terrorist. Det finnes ikke lenger noe tvil - selv Bill Gates går ut etter mannen nå :

image.thumb.png.e79c22b2a977b8c3174f8e8cf6350dbe.png

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, jallajall said:

Trump viste dette white supremacist "OK"

Dette ok-symbolet lærte jeg for over 50 år siden da jeg lærte å dykke for å kunne signalere - under vann - til andre dykkere at alt var ok for min del/jeg var klar.

Så det var rasistisk?

Endret av trikola
Lenke til kommentar
4 minutes ago, AlpakkaMafakka said:

Drit i nazi-hilsenen et øyeblikk. Er du enig i at hele opplegget, Musk sin gest, bidrar til en normalisering av ekstreme holdninger? Er det bedre for deg om det er en Roman Salute istedet?

Mens vi debatterer om definisjonen av nazisme og måler opp armvinkelen til nøyaktighet så ler Musk & Co hele veien til fascismen.

Er det virkelig Musk sin gest som bidrar til normalisering, eller er det alle som kaller alt og alle for nazi, fascist og rasist som normaliserer og vanner ut det? Burde ikke slike beskyldninger vært forbeholdt de som faktisk har en naziideologi eller gir konkret uttrykk for det? Var det ikke også en periode da det var vanlig å kalle folk som var snauskallet for nazisetr, helt uavhengig av om de var nazister eller ei?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...