AlpakkaMafakka Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Tror denne tråden nå er langt off-topic. Har vi gått fra å diskutere hvorvidt "håndveivinga til Musk" var problematisk eller ikke til flisespikkeri om hva som er ren kommunisme? Den høyreekstreme idelogien er langt mer reell i dag enn den venstreekstreme i vår del av verden, så kanskje vi trenger å rette fokus tilbake på tråden? 4 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Casey skrev (3 minutter siden): Mennesker er heller ikke 100 % profittmaksimerende egoister, som som er forutsetningen for ren kapitalisme. Derfor har vi ikke et rent kapitalistisk system heller? Lenke til kommentar
Casey Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden wampster skrev (Akkurat nå): Derfor har vi ikke et rent kapitalistisk system heller? Hæ? Hva babler du om? Lenke til kommentar
Gammel Gubbe Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Just now, rabler said: Riiiiight. Demokrati er en selvmotsigelse? Ikke gjør deg dummere enn du er. Det var ikke det jeg skrev. Selvmotsigelsen er å diktere et samfunnssystem, og så kalle det demokrati at man kan stemme på fordeling innenfor dette systemet, når det man egentlig ønsker ikke er dette systemet i det hele tatt. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Casey skrev (1 minutt siden): Hæ? Hva babler du om? Du mener den vestlige verden ikke bygger på noen form for sosialisme? Lenke til kommentar
Mars2029 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden (endret) Kommunisme har aldri blitt forsøkt i en demokratisk stat, syns det blir tullete å si at det ikke fungerer når det kun er nasjoner som var autoritære diktaturer fra før/starten av vi har eksempler fra. Jeg er for min del ikke en tilhenger av kommunisme btw. Endret 18 timer siden av Mars2029 2 1 Lenke til kommentar
Casey Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden wampster skrev (Akkurat nå): Du mener den vestlige verden ikke bygger på noen form for sosialisme? Hæ? Lenke til kommentar
wampster Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Casey skrev (1 minutt siden): Hæ? Skjønte du ikke setningen/spørsmålet? Hva var for vanskelig? Lenke til kommentar
Gammel Gubbe Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden 4 minutes ago, Casey said: Ytre-høyrestyre er ikke noe bedre. Se bare på nepotismen i USA nå. Rekruttering ut fra lojalitet, ikke kvalifikasjoner. Kaller du demokrati, kapitalisme og menneskerettigheter ytre høyre? Men ja, korrupsjon av ulik art finnes over alt. Det finnes ikke noe perfekt system. Det skal vi heller ikke ønske oss, for det er et ønske som gjerne leder til grove overgrep mot friheten. Det beste vi kan ha er systemer som ivaretar grunnleggende prinsipper om frihet, demokrati og menneskerettigheter. Sså vil det i praksis være kaotisk og langt fra perfekt, men langt mindre farlig enn frihetsovergripende konstruksjoner ala kommunismen, Lenke til kommentar
Gammel Gubbe Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden 4 minutes ago, Mars2029 said: Kommunisme har aldri blitt forsøkt i en demokratisk stat, syns det blir tullete å si at det ikke fungerer når det kun er nasjoner som var autoritære diktaturer fra før/starten av vi har eksempler fra. Det vil heller aldri bli forsøkt i en demokratisk stat, fordi det aldri vil velges inn demokratisk. Derfor kan det bare forsøkes gjennom maktovergrep mot befolkningen. 2 Lenke til kommentar
Ankor Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden 4 minutes ago, Mars2029 said: Kommunisme har aldri blitt forsøkt i en demokratisk stat, syns det blir tullete å si at det ikke fungerer når det kun er nasjoner som var autoritære diktaturer fra før/starten av vi har eksempler fra. Nei, fordi folk flest ser alle ulempene med det. Dermed blir tvang den eneste måten å innføre det på. Det finnes ekstremister for de fleste ideologier, og felles for dem alle er at de er blinde for en stor del av virkeligheten. Slik er det med de som tror det er mulig å innføre kommunisme i praksis også. Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Just now, wampster said: Jepp edit: Eller hva mener du det skyldes? For mye altruisme? Jeg har ment måten temaet har blitt fremstillt siden det ble tatt opp har vært fordummende og overfladisk. Jeg mener soviet mangler alle kjerneprinsippene for å skulle kalles marxistisk eller kommunistisk, men jeg tror ikke du vil kunne plukke opp én seriøs historisk bok om USSR som engang nevner altruisme som medvirkende årsak til dets kollaps. Det gir ikke mening å skulle tilskrive alle sosialistiske/marxistiske/kommunistiske forsøk samme årsak til kollaps, lite lite som det gjør for et kapitalistisk system, ville du vært komfortabel med at jeg forsøkte å skylde Pinochets Chilé på Milton Friedmans filosofi? Ikke? Lykkes jeg da i å noen grad speile for deg hvor dum denne årsakssammenhengen du foreslår fremstår? Grunnen til at jeg i utgangspunktet ba deg spesifisere hvilket aspekt ved kommunismen som var så avhengig av altruisme, er at innsikten din virket så overfladisk, jeg ga deg alle muligheter til å vise meg at det var feil, men når svaret ditt deretter bare vagt er å referere til uspesifisert generell historie, gir jeg opp håpet for noen meningsfull utveksling. 2 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Denne tråden trenger å splittes igjen. "Hva er verst av kommunisme og nazisme, kjør debatt". 4 Lenke til kommentar
Casey Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Gammel Gubbe skrev (13 minutter siden): Kaller du demokrati, kapitalisme og menneskerettigheter ytre høyre? Men ja, korrupsjon av ulik art finnes over alt. Det finnes ikke noe perfekt system. Det skal vi heller ikke ønske oss, for det er et ønske som gjerne leder til grove overgrep mot friheten. Det beste vi kan ha er systemer som ivaretar grunnleggende prinsipper om frihet, demokrati og menneskerettigheter. Sså vil det i praksis være kaotisk og langt fra perfekt, men langt mindre farlig enn frihetsovergripende konstruksjoner ala kommunismen, Svarte du på feil innlegg? 1 Lenke til kommentar
Gammel Gubbe Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden 13 minutes ago, AlpakkaMafakka said: Den høyreekstreme idelogien er langt mer reell i dag enn den venstreekstreme i vår del av verden, så kanskje vi trenger å rette fokus tilbake på tråden? Den venstreekstreme ideologien finner vi i dag både hos myndigheter og massemedier. Det kan vi tydelig se i håndveving-saken, der noe som helt åpenbart IKKE er en nazi-hilsen selv av "seriøse" massemedier klippes ut av sin sammenheng for å gi dette inntrykket. Det er bare å se videoen i sin helhet, høre på Musk sier, og ikke minst se på kroppsspråket hans. Selv "seriøse" medier viser videoer nøyaktig klippet der lyden er tatt bort, for å skape et falskt inntrykk av hva som faktisk skjedde. Snakker man med vanlige folk, som bare konsumerer vanlige medier uten å ha noen ekstra interesse for å gå til kilden og tenke kritisk, så ser man at det falske bildet av Musk er helt vanlig. Så jeg er helt uenig med deg, venstreekstremismen er reell. Høyreekstremismen eksisterer nesten utelukkende som en reaksjon på det venstredominerte samfunnet. Lenke til kommentar
rabler Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden 6 minutes ago, Gammel Gubbe said: Den venstreekstreme ideologien finner vi i dag både hos myndigheter og massemedier. Det kan vi tydelig se i håndveving-saken, der noe som helt åpenbart IKKE er en nazi-hilsen selv av "seriøse" massemedier klippes ut av sin sammenheng for å gi dette inntrykket. Det er bare å se videoen i sin helhet, høre på Musk sier, og ikke minst se på kroppsspråket hans. Selv "seriøse" medier viser videoer nøyaktig klippet der lyden er tatt bort, for å skape et falskt inntrykk av hva som faktisk skjedde. Snakker man med vanlige folk, som bare konsumerer vanlige medier uten å ha noen ekstra interesse for å gå til kilden og tenke kritisk, så ser man at det falske bildet av Musk er helt vanlig. Så jeg er helt uenig med deg, venstreekstremismen er reell. Høyreekstremismen eksisterer nesten utelukkende som en reaksjon på det venstredominerte samfunnet. Det var helt åpenbart en nazihilsen og det var helt åpenbart med vilje. 4 Lenke til kommentar
Ankor Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden 6 minutes ago, Gammel Gubbe said: Selv "seriøse" medier viser videoer nøyaktig klippet der lyden er tatt bort, for å skape et falskt inntrykk av hva som faktisk skjedde. Snakker man med vanlige folk, som bare konsumerer vanlige medier uten å ha noen ekstra interesse for å gå til kilden og tenke kritisk, så ser man at det falske bildet av Musk er helt vanlig. Er det fake news at Musk kort tid etter heiet på AfD også? 5 Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Gammel Gubbe skrev (1 minutt siden): Den venstreekstreme ideologien finner vi i dag både hos myndigheter og massemedier. Det kan vi tydelig se i håndveving-saken, der noe som helt åpenbart IKKE er en nazi-hilsen selv av "seriøse" massemedier klippes ut av sin sammenheng for å gi dette inntrykket. Det er bare å se videoen i sin helhet, høre på Musk sier, og ikke minst se på kroppsspråket hans. Selv "seriøse" medier viser videoer nøyaktig klippet der lyden er tatt bort, for å skape et falskt inntrykk av hva som faktisk skjedde. Snakker man med vanlige folk, som bare konsumerer vanlige medier uten å ha noen ekstra interesse for å gå til kilden og tenke kritisk, så ser man at det falske bildet av Musk er helt vanlig. Så jeg er helt uenig med deg, venstreekstremismen er reell. Høyreekstremismen eksisterer nesten utelukkende som en reaksjon på det venstredominerte samfunnet. For noe tull. Jeg har sett videoen i sin helhet med lyd og den hilsenen er langt fra en uskyldig "my heart goes out to you" full av kjærlighet. Se styrken i hvordan han slo seg på brystet. Se ansiktet hans i det han gjør det. Tror jeg det er en nazi-hilsen? Nei, men det har ingenting å si på dette tidspunktet. Han vet hva han gjør. Han gjør det for å opprøre, for å trolle og han vet hvem som dette faktisk appellerer til. Å unnskylde dette helt og skylde på "venstreekstreme" (som er hvem egentlig, alle til venstre for AP?) er idiotisk. Det siste poenget ditt gir også null mening. Alt i den politiske verden eksisterer som en motreaksjon på hva som er eller har vært. Tyskland marsj mot nazismen var også en reaksjon på tidligere politikk og kriger som knuste Tyskland økonomisk. Venstresidens fremgang de siste 60 årene var også som en reaksjon på feilslått segregeringpolitikk og mangel på stemmerettigheter for alle som ikke var hvite menn. Og ja, nå kommer ytre høyres motreaksjon, men den er på steroider i forhold til de siste 60 årene. Vi har faktiske fascister i maktposisjoner, de igjen har støttespillere som åpent ber om fjerning av likestillings-rettigheter, de sabler med sverdene om landområder som allierte eier, og du skriver at venstreekstreme er problemet? 3 Lenke til kommentar
Gammel Gubbe Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden 2 minutes ago, rabler said: Det var helt åpenbart en nazihilsen og det var helt åpenbart med vilje. Gå til kilden - hør hva han sier før og etter hilsenen. Lenke til kommentar
rabler Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden 1 minute ago, Gammel Gubbe said: Gå til kilden - hør hva han sier før og etter hilsenen. Disse latterlige bortforklaringene er virkelig patetiske 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Skrevet av Gavekort,
4 reaksjoner
Gå til innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå