Gå til innhold

Håndveivinga til Elon Musk

Anbefalte innlegg

AlpakkaMafakka skrev (6 minutter siden):

Det finnes flere ekstreme partier i Norge, men de har veldig lave medlemstall. Antar du mener partier som har representanter i Stortinget?

Det nærmeste jeg kan tenkte meg alt-right i Norge er tidligere alliansen og ikke minst Hvit Valgallianse, som jo hadde et direkte alt-right program, der man er ytre høyre OG eugenistisk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (1 minutt siden):

Det nærmeste jeg kan tenkte meg alt-right i Norge er tidligere alliansen og ikke minst Hvit Valgallianse, som jo hadde et direkte alt-right program, der man er ytre høyre OG eugenistisk

Ja, er de jeg hadde i hodet på ekstreme høyresiden. På andre siden har vi NKP (Norges Kommunistiske Parti). 

Kommentaren jeg svarte til siktet nok til MDG, Rødt eller begge. Jeg ser ikke på de som ekstremister, men mange gjør nok det.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kajac skrev (1 time siden):

Den er kanskje 95 % lik den ekte varen.

Hvor nærme må den være? Snakker vi 96% eller 97%? Eller må man helt opp til 100% før det blir problematisk?
Må man ha med den obligatoriske hæl-flikken for å komme opp i 100% eller holder det med håndbevegelsen?

edit: Er det sånn med ytre venstresiden også, 95% lik oppførsel er helt innafor, det er først når man er over det det blir problematisk?

Endret av wampster
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kajac said:

Dersom noen poster i SoMe at hvite menn bør faen meg dø, at menn er roten til alt ondt, etc. så er det nesten ingen som bryr seg. Og de som poengterer at det ikke er greit å si slikt, blir raskt stemplet som høyreekstreme. Men det er for alle hensikter like ille.

Helt uten noen kontekst må jeg stille meg tvilende til at man stemples som høyreekstremist dersom man stiller seg negativ til drap på en hel gruppe bare basert på overfladiske karakteristikker som at de er hvite eller menn.
Men nå er jeg ikke så versert på sosiale medier.
Å drepe en gruppe mennesker fordi de er hvite eller menn, slår meg heller ikke som noe idé venstresiden forfekter, ytterliggående eller ei.

Jeg spurte om konkrete tilfeller der Musk åpenbart oppførte seg nazistisk. Du viste til at det finnes mange nazisitiske kontoer på en platform han eier. Twitter/X har også mengder med med kontoer til terrorister og andre meget tvilsomme mennesker og organisasjoner. For meg ser det ut som takhøyden på hva som tillates på Twitter/X er ekstremt høy. Kanskje alt for høy, men det er en annen diskusjon.

Og at han regner ordene "cis" og "cisgender" som "slurs" er helt uvesentlig for denne diskusjonen. Det er en helt annen debatt, og samtidig en mening som ikke er spesielt urovekkende sammenlignet med nazisme. Hvis dette er skrekk-eksemplene på at Musk er nazist så kan vi med en gang slå fast at han ikke er det.

Som jeg skrev innledningsvis:

Å diskutere om man skal plassere Musk i samme bås som Hitler synes å bomme på problemstillingen, som burde være mer i retning av hvorfor legger han til rette for hatefull retorikk og normalisering av ytterste høyreside?

Jeg argumenterer dermed ikke for at Elon er nazist, jeg bare viser til at han tilrettelegger og normaliserer en del ytterliggående tematikk, som fks. Holocaustbenektelse.

Grunnen til at jeg legger til hvordan han behandler de som bruker ordet cis (et basic latin ord, brukt for å beskrive en tilstand som mange anser som normalen utifra hvordan det gjelder de fleste), var for å illustrere at det er en villighet til å sensurere meninger, bare ikke fks. Holocaustbenektelse.

Jeg kunne sikkert tatt en annen innfallsvinkel (dette fks), dette er altså ikke et endelig eksempel, men bare et av flere eksempler ment å belyse hva jeg forsøkte beskrive i utgangspunktet, en preferanse for en viss type innhold som blant annet inkluderer innhold som lener seg ekstremt langt til høyre.

Endret av Atib Azzad
glemte link
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fact Check: Photo of Taylor Swift Giving Nazi Salute Was Manipulated

https://www.yahoo.com/news/fact-check-photo-taylor-swift-233200562.html

Sitat

an unknown user horizontally mirrored the picture, making it appear as if she extended her right arm — the arm designated for performing a Nazi salute. In reality, the original image confirmed she extended her left arm, and a YouTube video (skip to 4:18 mark) from a 2014 concert performance on the U.S. ABC network program "Good Morning America" showed Swift blowing a kiss and waving at the crowd with her left hand.

• Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Orion666 said:

Som er alt-right? Really? Forklar og eksemplifiser. På forhånd takk.

Da må jeg først forstå ditt utgangspunkt. Er du uenig med mediene at partier som Sverigedemokratene er alt-right, eller mener du at velgerene deres er ikke alt-right?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (5 minutter siden):

Twitter

Kunne du delt en screenshot av benektelsen? Jeg har ikke Twitter/X og nekter å skaffe det så jeg er begrenset i hva jeg kan se der.

Eneste jeg har fått med meg gjennom andre sider er at han gjør narr av det hele og troller som vanlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, DukeNukem3d said:

Twitter

Det eneste jeg har sett på Twitter er latterliggjøring av at det var det han mente, ikke noe benekting. Så gjerne link hvis det faktisk eksisterer, hvis ikke går jeg ut ifra at det ikke finnes.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 timer siden):

Da må jeg først forstå ditt utgangspunkt. Er du uenig med mediene at partier som Sverigedemokratene er alt-right, eller mener du at velgerene deres er ikke alt-right?

Jeg anser ikke SD som et norsk parti, og de har heller ikke et norsk søsterparti.

• Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (2 timer siden):

Får ikke sett hele artikkelen, men enig med Ervin Kohn her:

"Mangeårig mosaisk forstander Ervin Kohn tar Elon Musk i forsvar hva gjelder den «uheldige» håndbevegelsen som får internett til å koke. Men han er ikke spesielt imponert." Kunne ikke sagt det bedre.

Ervin Kohns antisemitt-beskyldninger sittter ellers løst når utenriksminister Espen Barth Eide kritiserte Israel for bombingen av titusenvis av barn og kvinner i Gaza, men når Elon Musk sprer anitsemittiske konspirasjonsteorier på Twitter og gjør Hitler-hilsener i presidentinnsettelsen da er han ute med sitt forsvar.

Ervin Kohn bør ikke tas på alvor i spørsmålet om hvem som er antisemitt eller ikke. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Orion666 said:

Jeg anser ikke SD som et norsk parti, og de har heller ikke et norsk søsterparti.

Nå lager du en stråmann, jeg sa aldri at SD er et norsk parti.

Jeg brukte SD som eksempel, fordi mediene kaller dem et alt-right parti og Sverige er Norges naboland. Jeg kan ikke bruke Norge, fordi det er ikke noe lignende parti i Norge, men det betyr ikke at menneskene som ville stemt på et slikt parti ikke eksisterer.

Så anser du dem som alt-right. Ja eller nei.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...