Gå til innhold

Håndveivinga til Elon Musk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
wampster skrev (6 minutter siden):

Hvordan er kommunismen noe annerledes ettersom resultatet av ideologien historisk sett har ført til akkuart det samme bare på en annen måte hver eneste gang?

Kommunismen er ikke særlig annerledes enn nazismen, annet i det faktum at kommunismen er mer dødelig, bringer mer fattigdom og lidelse, den har fått herjet mer i historien og den er fortsatt i stand til å hjernevaske lett påvirkelige og ustabile mennesker.

Og hver gang man påpeker det, vil nazistene og kommunistene si "åh jammen det var jo ikke ekte nazisme/kommunisme". Det slår aldri feil.

• Liker 3
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (4 minutter siden):

Kommunismen er ikke særlig annerledes enn nazismen

Hva? Kommunisme er en samfunnsøkonomisk ideologi. Nazisme er en ethnosentrisk og imperialistisk doktrine.

wampster skrev (1 minutt siden):

Ok, så forskjellen mellom oss er at jeg synes det er like ille at titalls millioner dør som følge av både kommunisme og nazisme, mens du synes bare det er ille når det skjer pga nazismen?

Hva har det med kommunister på grünerløkka å gjøre?

Endret av Gavekort
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (6 minutter siden):

Jeg mener kommunisme er lettere å lede i en bedre retning enn nazismen fordi kommunismen i seg selv ikke innehar å drepe masse mennesker, slik nazismen har

Ja, de ledes til sosialisme (takket være kapitalisme) som er grunnmuren i dagens samfunn....
Sosialisme og kommunisme er omtrent like langt fra hverandre som Ghandi og Adolf..

Endret av wampster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Gavekort said:

Igjen så viser det bare hvor absurd lett dere tar på nazismen. Anbefale å lese en historiebok.

Screenshot2025-01-26223949.thumb.png.e6a9807f350df4c1fec8b036e444bde3.png

Interessant å aktivt unngå å ta stilling til det over streken når du siterer den posten....
Syns du ADL tar lett på nazismen? Vet du hva ADL er?
(edit: tok vekk ett bilde jeg ikke gadd å diskutere, men glemte å fjerne)

Endret av Nasjonalisten
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (2 minutter siden):

Ja, de ledes til sosialisme (takket være kapitalisme) som er grunnmuren i dagens samfunn....
Sosialisme og kommunisme er omtrent like langt fra hverandre som Ghandi og Adolf..

Jeg har sett hva kurderne I Syria har oppnådd, selv om jeg ikke er enig i absolutt alt de har gjort. De har et sosialistisk samfunn der kvinner er likestilt,  der etniske grupper samarbeider og der religiøse grupper er så inkludert at man faktisk har religiøse militser som slåss sammen om et sosialistisk prosjekt 

Hvilken omarbeiding og forbedring av nazismen ser du for deg? 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Hva har det med kommunister på grünerløkka å gjøre?

Det var du som tok opp løkka, av en eller annen grunn... Ikke at jeg tror det er noen reinspikka kommunister på Løkka, men det gjør tydeligvis du

Men har vi kommet til følgende konklusjon?

Så forskjellen mellom oss er at jeg synes det er like ille at titalls millioner dør som følge av både kommunisme og nazisme, mens du synes bare det er ille når det skjer pga nazismen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Jeg har sett hva kurderne I Syria har oppnådd, selv om jeg ikke er enig i absolutt alt de har gjort. De har et sosialistisk samfunn der kvinner er likestilt,  der etniske grupper samarbeider og der religiøse grupper er så inkludert at man faktisk har religiøse militser som slåss sammen om et sosialistisk prosjekt 

Hvilken omarbeiding og forbedring av nazismen ser du for deg? 

Igjen, sosialisme != kommunisme

Endret av wampster
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Hva? Kommunisme er en samfunnsøkonomisk ideologi. Nazisme er en ethnosentrisk og imperialistisk doktrine.

De er ikke noe forskjellig når det kommer til hvilken ideologi som er mer autoritær, hvilken som begrenser mest frihet, hvilken som fører til mest lidelse, annet enn i hvilken grad det utføres i, og her tar kommunismen en soleklar ledelse. Begge ideologier har forresten imperialistiske doktriner, der de har en trang til å spre seg. Kommunismen i Kambodsja hadde også en ideologisk pådriver for å drepe og mishandle minoriteter, både etniske og religiøse, for å etablere målet om et agrikulturellt samfunn der ingen fikk lov å skille seg ut eller være annerledes. Klassisk kommunisme der altså, og minst like brutal og forkastelig som nazisme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (3 minutter siden):

Det var du som tok opp løkka, av en eller annen grunn... Ikke at jeg tror det er noen reinspikka kommunister på Løkka, men det gjør tydeligvis du

Jeg spurte ikke hva substansen var i argumentet. Jeg spurte hva det var du svarte på.

Spørsmålet mitt er hvorfor den jevne Marxisten ikke er en voldelig person, når det lett kan sies om den jevne nynazisten.

Sitat

Men har vi kommet til følgende konklusjon?

Så forskjellen mellom oss er at jeg synes det er like ille at titalls millioner dør som følge av både kommunisme og nazisme, mens du synes bare det er ille når det skjer pga nazismen?

Er dette et forsøk på en gotcha? Synes ikke noen av delene er greit. Jeg prøver bare å lære dere litt mer om årsak og virkning.

FrihetensRegn skrev (1 minutt siden):

De er ikke noe forskjellig når det kommer til hvilken ideologi som er mer autoritær, hvilken som begrenser mest frihet, hvilken som fører til mest lidelse, annet enn i hvilken grad det utføres i, og her tar kommunismen en soleklar ledelse. Begge ideologier har forresten imperialistiske doktriner, der de har en trang til å spre seg. Kommunismen i Kambodsja hadde også en ideologisk pådriver for å drepe og mishandle minoriteter, både etniske og religiøse, for å etablere målet om et agrikulturellt samfunn der ingen fikk lov å skille seg ut eller være annerledes. Klassisk kommunisme der altså, og minst like brutal og forkastelig som nazisme.

Nå er ikke jeg veldig opplest på Marxismen, men Karl Marx var for det meste opptatt med å diskutere klasser, omfordelingsprinsipper og planøkonomi, ikke hvordan man skal begå folkemord.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 minutter siden):

Jeg spurte ikke hva substansen var i argumentet. Jeg spurte hva det var du svarte på.

Spørsmålet mitt er hvorfor den jevne Marxisten ikke er en voldelig person, når det lett kan sies om den jevne nynazisten.

Er dette et forsøk på en gotcha? Synes ikke noen av delene er greit. Jeg prøver bare å lære dere litt mer om årsak og virkning.

Ja, du har kommet med virkelig gode lære eksempler hittil

Den jevne Marxist er ikke voldelig fordi den jevne marxist ikke sitter med makten heldigvis
Den jevne Marxist hadde hatt like mye blod på hendene dersom den fikk makt (som alle tidligere forsøk viser)

Takk gud for kapitalisme+sosialisme for det.

Endret av wampster
  • Liker 3
Lenke til kommentar
wampster skrev (5 minutter siden):

Jepp, som historien har vist når de har blitt satt ut i praksis

Her er en alternativ idé, som food for thought. Kan det være at Sovjetunionen/Kina sin fremprovosering av politisk ustabilitet og regimeskifte i mindre utviklede land har forårsaket noen voldelige statskupp, og folk som er villige til å bruke vold for å få makt vanligvis ikke er så veldig snille mennesker?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Her er en alternativ idé, som food for thought. Kan det være at Sovjetunionen sin fremprovosering av politisk ustabilitet og regimeskifte i mindre utviklede land har forårsaket noen voldelige statskupp, og folk som er villige til å bruke vold for å få makt vanligvis ikke er så veldig snille mennesker?

Det er mye som er mulig.
At kommunisme fungerer i praksis er ikke en av dem

• Liker 3
Lenke til kommentar
44 minutes ago, wampster said:

Javel, begge ideologiene har drept/kommer til å drepe millioner om de får makten
Dette vet man basert på historien/erfaringer fra tidligere

Vås.

Og som sagt så er det ingen av dem som har drept like mange som kapitalismen.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...