Maabren Skrevet lørdag kl 00:51 Del Skrevet lørdag kl 00:51 On 1/24/2025 at 7:12 PM, qualbeen said: Godt at du har god dialog med offeret. De mellommenneskelig relasjonene er jo egentlig det viktigste (synes nå jeg). 🥰 Videre: helst ikke be den påkjørte om å skulle gi sin mening vedr ditt førerkort. Det er ikke opp til han å avgjøre uansett. Jeg klarer uansett ikke å se for meg at politi-juristen spør den påkjørte om råd. Så ikke belemere de med dine egne bekymringer. De tar sikkert gledelig imot kjærlighet og omtanke fra deg. Men hold denne bekymringen unna de. Derimot; drøfte det gjerne med venner og familie! --- Hvis du ønsker juridisk bistand, så ville jeg kontaktet en advokat, bare for å høre deres formening. Vil tro de vet litt bedre enn oss tilfeldige forumbrukere ... Hvis du eller partner er fagorganisert, så er det svært vanlig å ha tilgang på et par timers advokat helt gratis. Kanskje forsikringen evnt tilbyr noe slikt også? Utover det: ja, det kommer nok en bot. Og den vil smerte økonomisk. Men dere kommer til å klare det. Tross alt trenger du ikke betale ned alt på en gang. Har du huslån? Dere kommer i praksis aldri til å merke om lånet øker med 20k eller så. Klarer dere ikke økt utgift pr måned, så kan dere vurdere lenger å øke nedbetalingstiden? Bot går fint å dele opp i avdrag, eksp 10k i bot og 20 avdrag a' 500 kr. Men greit å legge det inn som fast trekk fra konto, for viss det glipper ein mnd må du betale resten av bota i eit jafs. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet søndag kl 01:54 Del Skrevet søndag kl 01:54 freedomseeker skrev (På 22.2.2025 den 1.34): Å der mistet du min sympati Sympatien din ovenfor TS avhenger av helse og/eller medisinsk bakgrunn til den påkjørte? Hadde du hatt mer sympati med hun som førte bil, dersom offeret hadde hatt et annen sykdomsbilde? Jeg vil tro kvinnen ikke akkurat kan noe for hvilke tilstander offeret hadde fra før. Litt sært å fjerne sympati kun basert på den info..?! PS: det er mulig å ha sympati med begge personer, og det er også mulig å gradere den, hvis nødvendig. Men jeg lar ikke min oppfatning av TS endres basert på mannens alder og/eller sykdom. (Vi snakker om et uhell her - ikke en villet handling!) 2 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet søndag kl 04:20 Del Skrevet søndag kl 04:20 On 2/3/2025 at 3:34 PM, Guest c2b3c...be5 said: Hei, nei det står ingenting om forsvarer, eller rettigheter. Står kun at det er ingen plikt om å møte. Og at det er fortsatt mulig å gi samtykke til beslag da avlyses rettsaken..skjønner ikke så mye.. Det står "siktede mistenkes med skjellig grunn for overtredelse beskrevet i siktelse..." Overtredelse av vegtrafikkloven 31 første ledd jf 3. Jeg skjønner egentlig ikke hva jeg skal si eller ikke si. Jeg så i speilet da jeg rygget (bakspeilet og venstre fordi jeg skulle svinge til venstre) men ikke høyre speilet siden jeg skulle svinge til venstre og det var ingen jeg sa da jeg satt meg i bilen (og det er en liten parkeringsplass med 4 garasjer og kun 2 biler den gangen uteparkert. Ingen går der ellersbortsett fra oss som bor og parkerer der. De (politiet) spurte meg også hvilken fart hadde jeg da jeg rygget, den dagen da de var opphør, jeg sa jeg vet ikke, hva skal man svare da. Man ser bak og rygger som man pleier. Jeg snudde ikke bak med gele kroppen for å se, kun så i speilet. Og det var mørkt (ingen belysning der) og han hadde mørke klær. Skal jeg si alt dette? Anonymous poster hash: c2b3c...be5 Du skal ikke bare se i speilet der du skal rygge. Du skal sjekke omgivelsene. Snu på overkroppen og se ut av de bakre sidevinduene at det ikke kommer noen fra siden. Hvis det er uoversiktlig må du ut av bilen og sjekke at det er klart eller få en annen part til å dirigere deg bakover. Sjåføren har alltid ansvaret for ryggingen. 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet søndag kl 04:20 Del Skrevet søndag kl 04:20 @qualbeen Å rygge på noen er både uforsiktig og klanderverdig. Altså ikke et uhell. Før man rygger skal man sjekke omgivelsene. Lenke til kommentar
Gjest c2b3c...be5 Skrevet søndag kl 06:02 Del Skrevet søndag kl 06:02 BadCat skrev (1 time siden): Du skal ikke bare se i speilet der du skal rygge. Du skal sjekke omgivelsene. Snu på overkroppen og se ut av de bakre sidevinduene at det ikke kommer noen fra siden. Hvis det er uoversiktlig må du ut av bilen og sjekke at det er klart eller få en annen part til å dirigere deg bakover. Sjåføren har alltid ansvaret for ryggingen. Det forstår jeg og derfor lurte jeg på hvorfor politiet ikke beslala kortet til sjåføren som rygget på gutten som døde nylig og mener at de ikke per nå vet om det var gjort noe straffbart. Gutten døde jo og uansett om barn er uforutsigbare så skal man strengt tatt se og være sikker det ikke er noen bak. Anonymous poster hash: c2b3c...be5 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet mandag kl 08:21 Del Skrevet mandag kl 08:21 Gjest c2b3c...be5 skrev (På 23.2.2025 den 7.02): Det forstår jeg og derfor lurte jeg på hvorfor politiet ikke beslala kortet til sjåføren som rygget på gutten som døde nylig og mener at de ikke per nå vet om det var gjort noe straffbart. Gutten døde jo og uansett om barn er uforutsigbare så skal man strengt tatt se og være sikker det ikke er noen bak. Anonymous poster hash: c2b3c...be5 Årsaken kjenner eg ikkje til, og kan nok være basert på forskjellige vurderingar, men eg registrerer likevel at det har blitt nesten vanleg at politiet tek beslag i førarkortet om du er uheldig på glatta og sklir rolig ut i grøfta, medan om du kræsjar skikkeleg med dødeleg utfall så får du behalde førarkortet. Om eg skal gjette så er nok dette basert på to forhold. For det fyrste så vil nok føraren som har vært direkte involvert i ei trafikkulykke nok unnlate å køyre på ei stund heilt frivilig på grunn av den psykiske belastinga. Ofte involverer slike ryggeulykker der barn er involvert eit nært familiemedlem, og i andre dødsulykker som front til front kollisjon så er inntrykka veldig sterke. Den andre grunnen er nok at ein vurderer det som lite hensiktsmessig og ei ekstrabelastning å skulle ta beslag i førarkortet og eventuelt ha ein eigen rettssak på å oppretthalde eit midlertidig førarkortbeslag når det tross alt er ein bagatel når ein står ovanfor ei dødsulykke. Det synes likevel å være ein klar trend på at ulykker som fører til dødsfall blir betegna som uhell medan ulykker som fører til materielle skadar eller mindre personskader oftare får merkelappen uaktsomheit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå