Gjest 5f112...a24 Skrevet fredag kl 06:57 Del Skrevet fredag kl 06:57 Nå må folk slutte å skremme TS med fengsel, til tross for at mange lovverk har fengsel som kan komme til anvendelse, er sjansen ytterst liten, og etter mitt syn helt utelatt, at en, for å kalle det, uheldig og uoppmerksom 18-åring som har lagt seg paddeflat, får fengsel. Det ville jeg ikke bekymret meg over, TS. Jeg har, dessverre, satt på tiltalebenken flere ganger både i ting- og lagmannsretten, for forholdsvis grovere ting, og aldri endt opp med fengsel. Det er nok såppass mye ved deg som taler i mot fengsel dersom det i det hele tatt skulle blitt vurdert, at det ville endt opp med andre reaksjoner, men dit kommer du ikke en gang tenker jeg. Når det gjelder midlertidig førerkortbeslag: Jeg ville trukket tilbake samtykket så fort som mulig. Midlertidig førerkortbeslag er det samme som varetektsfengsel for førerkortet - du sier bare at de kan beholde det inntil saken er avgjort, som kan ta lang tid i litt mer spesielle saker. Sist jeg var bort i en førerkortsak personlig noen år siden med en utforkjøring med egen personskade, kom ikke saken opp før nesten 2 år senere. Hadde jeg samtykket i midlertidig beslag, kunne de behold førerkortet hele perioden. Jeg fikk først avslag og de beholdt førerkortet midlertidig uansett, men etter 9 måneder fikk de ikke forlenget. Politiet fikk da senere ikke medhold i førerkortbeslag, fordi jeg allerede hadde hatt det tilbake, og var tilbake i fast jobb, over lenger tid. Du taper ingenting på å ikke samtykke i midlertidig førerkortbeslag. Tvert imot: grunnet lite kapasitet hos påtalemyndigheten, vil du antakeligvis få førerkortet tilbake midlertidig, eller kun få en kort midlertidig beslagsperiode, og få tilbake førerkortet før du i det hele tatt får en reaksjon eller sak fra politiet. Har du hatt førerkortet tilbake i lenger tid, i flere måneder når saken dukker opp hos politiet, så er terskelen for et endelig beslag mye høyere om du allerede har fått det/beholdt det imens. Konklusjonen er altså at du potensielt kan slippe unna med mye mindre, eller ingen beslagstid, dersom du ikke samtykker, grunnet lang saksbehandlingstid. Det som skjer når du ikke samtykker er følgende: A) Politiet har ikke tid eller gidder å gjøre noe med dette, og tilbakeleverer førerkortet midlertidig. B) Politiet ønsker å beholde førerkortet ditt midlertidig, de må da sende en sak til tingretten. Det blir så en "egen" sak i tingretten, i form av et kort rettsmøte, der det blir sendt inn dokumentasjon, og du kan møte opp i dette møtet og forklare din side. Da vil en dommer bestemme om, og hvor lenge politiet kan beholde førerkortet ditt midlertidig. Dette er ikke noe farlig, og det koster deg ingenting, og det blir ikke brukt i mot deg på noe vis senere. Du har altså ingenting å tjene på å samtykke i et midlertidig beslag. Anonymous poster hash: 5f112...a24 Lenke til kommentar
Gjest c2b3c...be5 Skrevet fredag kl 07:52 Del Skrevet fredag kl 07:52 Gjest 5f112...a24 skrev (52 minutter siden): Nå må folk slutte å skremme TS med fengsel, til tross for at mange lovverk har fengsel som kan komme til anvendelse, er sjansen ytterst liten, og etter mitt syn helt utelatt, at en, for å kalle det, uheldig og uoppmerksom 18-åring som har lagt seg paddeflat, får fengsel. Det ville jeg ikke bekymret meg over, TS. Jeg har, dessverre, satt på tiltalebenken flere ganger både i ting- og lagmannsretten, for forholdsvis grovere ting, og aldri endt opp med fengsel. Det er nok såppass mye ved deg som taler i mot fengsel dersom det i det hele tatt skulle blitt vurdert, at det ville endt opp med andre reaksjoner, men dit kommer du ikke en gang tenker jeg. Når det gjelder midlertidig førerkortbeslag: Jeg ville trukket tilbake samtykket så fort som mulig. Midlertidig førerkortbeslag er det samme som varetektsfengsel for førerkortet - du sier bare at de kan beholde det inntil saken er avgjort, som kan ta lang tid i litt mer spesielle saker. Sist jeg var bort i en førerkortsak personlig noen år siden med en utforkjøring med egen personskade, kom ikke saken opp før nesten 2 år senere. Hadde jeg samtykket i midlertidig beslag, kunne de behold førerkortet hele perioden. Jeg fikk først avslag og de beholdt førerkortet midlertidig uansett, men etter 9 måneder fikk de ikke forlenget. Politiet fikk da senere ikke medhold i førerkortbeslag, fordi jeg allerede hadde hatt det tilbake, og var tilbake i fast jobb, over lenger tid. Du taper ingenting på å ikke samtykke i midlertidig førerkortbeslag. Tvert imot: grunnet lite kapasitet hos påtalemyndigheten, vil du antakeligvis få førerkortet tilbake midlertidig, eller kun få en kort midlertidig beslagsperiode, og få tilbake førerkortet før du i det hele tatt får en reaksjon eller sak fra politiet. Har du hatt førerkortet tilbake i lenger tid, i flere måneder når saken dukker opp hos politiet, så er terskelen for et endelig beslag mye høyere om du allerede har fått det/beholdt det imens. Konklusjonen er altså at du potensielt kan slippe unna med mye mindre, eller ingen beslagstid, dersom du ikke samtykker, grunnet lang saksbehandlingstid. Det som skjer når du ikke samtykker er følgende: A) Politiet har ikke tid eller gidder å gjøre noe med dette, og tilbakeleverer førerkortet midlertidig. B) Politiet ønsker å beholde førerkortet ditt midlertidig, de må da sende en sak til tingretten. Det blir så en "egen" sak i tingretten, i form av et kort rettsmøte, der det blir sendt inn dokumentasjon, og du kan møte opp i dette møtet og forklare din side. Da vil en dommer bestemme om, og hvor lenge politiet kan beholde førerkortet ditt midlertidig. Dette er ikke noe farlig, og det koster deg ingenting, og det blir ikke brukt i mot deg på noe vis senere. Du har altså ingenting å tjene på å samtykke i et midlertidig beslag. Anonymous poster hash: 5f112...a24 Takk for svaret..jeg har trukket tilbake samtykke og venter på svar. Jeg er dessverre eller heldigvis ikke en 18 åring men en voksen person på 40+år, som fikk førekort for korn år siden (i voksen alder). Jeg har små barn som jeg håper hjelper å unngå alt for streng straff i hvert fall (som fengsel eller kanskje periode uren førekort da det påvirker heje familien og barna også, og jobben min og alt..). Skal forresten besøke naboenbpå sykehuset, han ble operert for bruddet og har det etter forholdene bra, virker ikke sur på meg.. Anonymous poster hash: c2b3c...be5 Lenke til kommentar
Gjest 5f112...a24 Skrevet fredag kl 09:02 Del Skrevet fredag kl 09:02 Gjest c2b3c...be5 skrev (58 minutter siden): Takk for svaret..jeg har trukket tilbake samtykke og venter på svar. Jeg er dessverre eller heldigvis ikke en 18 åring men en voksen person på 40+år, som fikk førekort for korn år siden (i voksen alder). Jeg har små barn som jeg håper hjelper å unngå alt for streng straff i hvert fall (som fengsel eller kanskje periode uren førekort da det påvirker heje familien og barna også, og jobben min og alt..). Skal forresten besøke naboenbpå sykehuset, han ble operert for bruddet og har det etter forholdene bra, virker ikke sur på meg.. Anonymous poster hash: c2b3c...be5 Skjønner, beklager. Uansett så virker dette ut fra hva jeg leser jo som et rent uhell. Du kan jo gjerne snakke med naboen og høre hva han tenker og synes. Del gjerne din bekymring med han om det du skriver her: at du er redd for å få en høy straff; miste førerkortet; store konsekvenser, og føl litt på hva han tenker og sier. Det kan jo hende han tenker at det var veldig dumt av han å gå bak bilen din, og at han skjønner det bare var et uhell, og at han ikke vil du skal få konsekvenser. Om han i så fall gir en slik type uttalelse til politiet kan det jo virke formildende. Uansett ville jeg ikke bekymret meg for mye. Jeg har dessverre vært i retten flere ganger, også en del ganger for trafikkale forhold da jeg var ung og dum, så jeg har lært litt av å stå foran der. At du har trukket tilbake samtykket er bra. Da må politiet sende forespørsel om midlertidig førerkortbeslag til tingretten innen 3 uker. Merk: De må kun ha /sendt/ det innen 3 uker fra dags dato. Det er noen som misforstår og tror du må ha svar innen 3 uker. Så lenge saken er sendt inn til tingretten innen 21 dager fra i dag, altså om den blir sendt 14. februar, så kan de beholde den inntil en dommer i tingretten eventuelt sier de ikke får medhold, eller så sier en dommer de kan beholde førerkortet ditt for eksempel 6 måneder midlertidig, i påvente av endelig utfall. (Det er en slags varetektsfengsel for førerkortet) Dersom de ikke har sendt saken inn på dag 22, altså 15. februar dersom du trakk tilbake samtykket i dag, så må de utlevere deg førerkortet. Får du tilbake førerkortet, og denne saken drøyer i lang tid, noe det av erfaring gjerne gjør avhengig av distrikt, så er sjansen stor for at du ikke får førerkortbeslag i senere tid. Eller: det kan hende politiet utsteder et forelegg om for eksempel 1 år, med førerkortbeslag i en periode. Personlig hadde jeg i så fall ikke godtatt dette, og en dommer ville etter min erfaring sagt at det vil bli urimelig å frata noen førerkortet 6 måneder, 12 måneder etter en hendelsen, spesielt dersom du kan vise til nye forhold, for eksempel du har begynt å jobbe og bruker bilen daglig i perioden etter hendelsen, og så videre. Det er tross alt ikke du som kan klandres for lang saksbehandlingstid. Dersom politiet sender inn begjæring om midlertidig førerkortbeslag til retten innen fristen, så vil du få en innkalling til et rettsmøte. Det høres skummelt ut, men ta det helt med ro. Det koster deg heller ingenting, og kan ikke gjøre vondt verre. Husk kun at alt som eventuelt blir sagt i et rettsmøte også blir notert ned og blir brukt senere en (eventuell) sak. I rettsmøtet er det ikke vits/bortkastet penger å ta med advokat. Det er kun deg og 1 dommer, påtalemyndigheten sender bare inn sitt skriftlig. Så får du bare noen spørsmål, og muligheten til å forklare deg og si hvorfor du er uenig i et midlertidig førerkortbeslag. Det beste som kan skje er at de ikke får medhold, og at du får tilbake førerkortet. Det verste som kan skje er at de får medhold, MEN, da får de også en frist på seg, for eksempel de kan beholde førerkortet ditt midlertidig i 6 måneder. Er saken ikke avgjort innen da, må de forlenge og søke til tingretten på nytt, eller utlevere førerkortet. Det ble kanskje mye å lese, men jeg har vært ung og dum, uten at jeg er er godt voksen enda, og har hatt mine dumme perioder i trafikken, og uheldigvis stått i retten oftere enn jeg kan telle på en hånd. Samtidig har det også gitt meg stor interesse for juss, og jeg har stort sett prosedert mine poeng selv, og alltid sluppet godt unna, for å si det enkelt. Jeg vil uansett råde deg til å senke skuldrene og ikke bekymre deg for mye, dette tar den tiden det tar. Fortsett livet i mens Anonymous poster hash: 5f112...a24 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet fredag kl 09:22 Del Skrevet fredag kl 09:22 Gjest 5f112...a24 skrev (1 time siden): Nå må folk slutte å skremme TS med fengsel, til tross for at mange lovverk har fengsel som kan komme til anvendelse, er sjansen ytterst liten, og etter mitt syn helt utelatt, at en, for å kalle det, uheldig og uoppmerksom 18-åring som har lagt seg paddeflat, får fengsel. Det ville jeg ikke bekymret meg over, TS. Hensikta er ikkje å skremme trådstarter, hensikta er å svare ut kva som kan bli konsekvensane. Du har heilt rett i at den mest sannsynlege straffa er bot og førarkortbeslag. Korte fengselsdommar er likevel ikkje heilt uhøyrt sjølv om at ein god del av dei som blir dømde til fengsel får den straffa som betinga fengselsdom. Her er eit eksempel på ein som vart dømt til 30 dagars betinga fengsel. Bruken av ubetinga fengsel finn ein stort sett berre i saker der ryggeulykka har hatt dødeleg utfall, eller der ryggeulykka har skjedd i kombinasjon med rus. Det å legge seg paddeflat er på ingen måte eit "get out off jail" kort, men det skader sjølvsagt ikkje. Det avgjerande spørsmålet for straffenivået blir ei konkret vurdering av situasjonen, herunder skadeutfallet. Kva som er passande straffenivå (om i det heile) er heilt umogleg å avgjere berre basert på trådstarters kortfatta skildring. I denne konkrete saka så vil naboens vitneforklaring være av stor betydning. Om naboen deler trådstarters oppfatting og seier seg einig i at det var eit hending uhell, og kanskje også tek på seg litt av ansvaret for å ha gått bak bilen til tross for at han viste at TS skulle rygge så er det ikkje ein gong gitt at retten dømmer TS for å ha vært uaktsom. Men på den andre sida, om naboen forteller ei skrekkhistorie om korleis han hadde augekontakt med TS gjennom speilet og med eit glis om munnen starta å rygge medan naboen fortvilt prøvde å komme seg unna så fort krykkene kunne bære han så gir det sjølvsagt eit heilt anna inntrykk av situasjonen. Gjest c2b3c...be5 skrev (52 minutter siden): Jeg har små barn som jeg håper hjelper å unngå alt for streng straff i hvert fall (som fengsel eller kanskje periode uren førekort da det påvirker heje familien og barna også, og jobben min og alt..) Dette er det i alle fall viktig å få fram. Ved fastsetting av varigheita på førarkortbeslag så skal retten leggae vekt på den virkninga som tap av førarretten antas å ville få om denne virkninga er vesentleg større enn det som ein normalt legg til grunn. For deg denne urimelege virkninga det at ditt (eventuelle) tap av førarkort også gir negative konsekvensar for dine barn. Det er nok lurt å få belyst om ditt manglande førarkort kan få konsekvensar som at barna ikkje kjem seg på skulen, må slutte i fritidsaktivitetar, osv. Det er også ein tilsvarande heimel i tapsforskrifta som gir deg adgang til å søke om å få tapstida forkorta. Denne søknaden går då til politiet etter at du har blitt fråtatt førarretten. Terskelen for å innvilge slike søknadar er høg, men også her er det fokus på det som er av negative konsekvensar for andre enn deg sjølv. Du vil ikkje få innvilga avkorta taptid med argumentet om at det er upraktisk å være utan førarkort i tre månedar, men du kan få søknaden innvilga om du kan vise til at du treng førarkort for å kunne køyre din syke mor til regelmessig behandling på sjukehuset, eller for at barna skal kunne delta på fritidsaktivitetar etter skuletid. Ein anna vanleg grunn til å få avkorta tapstid er for lærlingar der eit langvarig tap av førarretten også medfører at ein ikkje får fullført utdanninga som ein har starta på. Lenke til kommentar
Gjest b2a85...d47 Skrevet fredag kl 09:25 Del Skrevet fredag kl 09:25 Selv om det var ett uhell, så har TS faktisk kjørt ned og skadet en person da han/henne ikke har god nok oversikt når det rygges. Så en eller annen straff må det uansett bli. Fengsel er bortkastet, da de plassene hadde vært bedre å bruke til de som faktsik har som hensikt å skade folk. Og det er jo for få av de plassene uansett. Den beste straffen er nok at sertifikatet blir tatt i 6mnd til 2 år. Bot går bare i en statskasse som sløses bort på andre ting. Den påkjørte får nok ingen verdens ting i erstattning uansett, annet å måtte leve med brekt bein og sykehus opphold. At TS nå får problemer i hverdagen, gjør at han/hun passer ekstra på i fremtiden. Har selv vært en treg politimann unna å miste lappen (Fartskontroll), så har aldri vært i nærheten av det igjen, da jeg er avhengig av lappen i jobb. Anonymous poster hash: b2a85...d47 Lenke til kommentar
Gjest c2b3c...be5 Skrevet fredag kl 10:03 Del Skrevet fredag kl 10:03 Gjest b2a85...d47 skrev (36 minutter siden): Selv om det var ett uhell, så har TS faktisk kjørt ned og skadet en person da han/henne ikke har god nok oversikt når det rygges. Så en eller annen straff må det uansett bli. Fengsel er bortkastet, da de plassene hadde vært bedre å bruke til de som faktsik har som hensikt å skade folk. Og det er jo for få av de plassene uansett. Den beste straffen er nok at sertifikatet blir tatt i 6mnd til 2 år. Bot går bare i en statskasse som sløses bort på andre ting. Den påkjørte får nok ingen verdens ting i erstattning uansett, annet å måtte leve med brekt bein og sykehus opphold. At TS nå får problemer i hverdagen, gjør at han/hun passer ekstra på i fremtiden. Har selv vært en treg politimann unna å miste lappen (Fartskontroll), så har aldri vært i nærheten av det igjen, da jeg er avhengig av lappen i jobb. Anonymous poster hash: b2a85...d47 Den skadede mannen får erstatning av mitt forsikringsselskap. Jeg har meldt det inn og han får erstatning. Anonymous poster hash: c2b3c...be5 Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet fredag kl 11:31 Del Skrevet fredag kl 11:31 Gjest 5f112...a24 skrev (4 timer siden): Nå må folk slutte å skremme TS med fengsel, til tross for at mange lovverk har fengsel som kan komme til anvendelse, er sjansen ytterst liten, og etter mitt syn helt utelatt, at en, for å kalle det, uheldig og uoppmerksom 18-åring som har lagt seg paddeflat, får fengsel. Som andre har nevnt bør trådstarter få vite mulige utfall. Her vet vi altfor lite til å spå hva utfallet vil bli. Mye vil avhenge av skadeomfanget på fornærmede. At forholdet har skjedd ved uhell er ikke upraktisk i vegtrafikksaker. De fleste påkjørsler gjøres ikke med vilje. 2 Lenke til kommentar
Gjest c2b3c...be5 Skrevet fredag kl 17:23 Del Skrevet fredag kl 17:23 Donkey Kong skrev (5 timer siden): Som andre har nevnt bør trådstarter få vite mulige utfall. Her vet vi altfor lite til å spå hva utfallet vil bli. Mye vil avhenge av skadeomfanget på fornærmede. At forholdet har skjedd ved uhell er ikke upraktisk i vegtrafikksaker. De fleste påkjørsler gjøres ikke med vilje. Jeg har snakket med mannen på telefon for vi tenkte å besøke han på sykehuset. Han er ikke sint på meg heldigvis. Det var brudd 3 steder i ledd så han var operert. Det tar selvfølgelig tid å kunne bruke beinet igjen. Håper bare at det gror og at han kan bruke begge beina.. Anonymous poster hash: c2b3c...be5 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet fredag kl 18:12 Del Skrevet fredag kl 18:12 Godt at du har god dialog med offeret. De mellommenneskelig relasjonene er jo egentlig det viktigste (synes nå jeg). 🥰 Videre: helst ikke be den påkjørte om å skulle gi sin mening vedr ditt førerkort. Det er ikke opp til han å avgjøre uansett. Jeg klarer uansett ikke å se for meg at politi-juristen spør den påkjørte om råd. Så ikke belemere de med dine egne bekymringer. De tar sikkert gledelig imot kjærlighet og omtanke fra deg. Men hold denne bekymringen unna de. Derimot; drøfte det gjerne med venner og familie! --- Hvis du ønsker juridisk bistand, så ville jeg kontaktet en advokat, bare for å høre deres formening. Vil tro de vet litt bedre enn oss tilfeldige forumbrukere ... Hvis du eller partner er fagorganisert, så er det svært vanlig å ha tilgang på et par timers advokat helt gratis. Kanskje forsikringen evnt tilbyr noe slikt også? Utover det: ja, det kommer nok en bot. Og den vil smerte økonomisk. Men dere kommer til å klare det. Tross alt trenger du ikke betale ned alt på en gang. Har du huslån? Dere kommer i praksis aldri til å merke om lånet øker med 20k eller så. Klarer dere ikke økt utgift pr måned, så kan dere vurdere lenger å øke nedbetalingstiden? Lenke til kommentar
Gjest c2b3c...be5 Skrevet fredag kl 18:28 Del Skrevet fredag kl 18:28 qualbeen skrev (9 minutter siden): Godt at du har god dialog med offeret. De mellommenneskelig relasjonene er jo egentlig det viktigste (synes nå jeg). 🥰 Videre: helst ikke be den påkjørte om å skulle gi sin mening vedr ditt førerkort. Det er ikke opp til han å avgjøre uansett. Jeg klarer uansett ikke å se for meg at politi-juristen spør den påkjørte om råd. Så ikke belemere de med dine egne bekymringer. De tar sikkert gledelig imot kjærlighet og omtanke fra deg. Men hold denne bekymringen unna de. Derimot; drøfte det gjerne med venner og familie! --- Hvis du ønsker juridisk bistand, så ville jeg kontaktet en advokat, bare for å høre deres formening. Vil tro de vet litt bedre enn oss tilfeldige forumbrukere ... Hvis du eller partner er fagorganisert, så er det svært vanlig å ha tilgang på et par timers advokat helt gratis. Kanskje forsikringen evnt tilbyr noe slikt også? Utover det: ja, det kommer nok en bot. Og den vil smerte økonomisk. Men dere kommer til å klare det. Tross alt trenger du ikke betale ned alt på en gang. Har du huslån? Dere kommer i praksis aldri til å merke om lånet øker med 20k eller så. Klarer dere ikke økt utgift pr måned, så kan dere vurdere lenger å øke nedbetalingstiden? Er det noe øvre grense for bot? Jo, det blir økonomisk krise om vi får bot over 14-15 tusen. Vi har begge lån, mannen betaler kun rente, jeg leier ut men snart kommer min gammel far å bo i min leilighet så jeg må betale alt (lånet 10 tusen, alle utgiftene hans osv, han får 0 inntekt)... og vi begge tjener rundt 500k..så jeg gruer meg til økonomisk krise og lange måneder med full kjør med barna og 1 bil.. Jeg skulle uansett ikke plage den påkjørte med mine bekymringer rundt straffet.. Har snakket med advokat, han har ikke sett dokumentene men han mente at det ikke nødvendigvis betyr førekortinndragelse..noe jeg synes var rart..det blir nok det.. Mannen er fagorganisert men hans fagorganisasjon betyr vel lite for bilulykke min? Anonymous poster hash: c2b3c...be5 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet fredag kl 18:40 Del Skrevet fredag kl 18:40 Gjest c2b3c...be5 skrev (7 minutter siden): Mannen er fagorganisert men hans fagorganisasjon betyr vel lite for bilulykke min? Dersom han har tilgang på gratis advokat, så kan dere (sammen) kontakte denne. For rådgivning. Om dere ønsker. Hva dere belemrer advokaten med, er ikke noe Fagforbundet trenger å vite uansett. (Taushetsplikt og det der...) Lån og gjeld: si at dere i dag har kanskje 23 år igjen på å betjene ned lånet. Om det øker til 26 år, mot at de månedlige summene IKKE endres, vil det være full krise? Helt utålelig? Den neste «sydenferien» ryker nok. Og julegaver neste år må kanskje halveres. Men er det egentlig så ille? 1 Lenke til kommentar
Gjest c2b3c...be5 Skrevet fredag kl 18:45 Del Skrevet fredag kl 18:45 qualbeen skrev (2 minutter siden): Dersom han har tilgang på gratis advokat, så kan dere (sammen) kontakte denne. For rådgivning. Om dere ønsker. Hva dere belemrer advokaten med, er ikke noe Fagforbundet trenger å vite uansett. (Taushetsplikt og det der...) Lån og gjeld: si at dere i dag har kanskje 23 år igjen på å betjene ned lånet. Om det øker til 26 år, mot at de månedlige summene IKKE endres, vil det være full krise? Helt utålelig? Den neste «sydenferien» ryker nok. Og julegaver neste år må kanskje halveres. Men er det egentlig så ille? Det er ille for barna..som ikke er skyldige..og nei, jeg har 29 år igjen av lånet og mannen betaler kun rente..vet ikke om det er mulig å øke lånet å si det sånn..vi må selvfølgelig stå i det bare at det er veldig tøft..jeg kjøpte til gamle faren min høreapparater for 14 tusen, lånte penger, brukte nesten 1 år på å utbetale..vil helst ikke at barna blir straffet på noe som helst måte.. Anonymous poster hash: c2b3c...be5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet fredag kl 18:58 Del Skrevet fredag kl 18:58 Gjest c2b3c...be5 skrev (26 minutter siden): jeg leier ut men snart kommer min gammel far å bo i min leilighet så jeg må betale alt (lånet 10 tusen, alle utgiftene hans osv, han får 0 inntekt).. Dette høres ikke normalt ut. Alle har inntekt på et eller annet vis, f.eks via NAV eller pensjon om man ikke har ordinær lønn. Dernest, hvorfor leie ut gratis? Kommunen / NAV ville uansett måttet tilby noe til din far dersom du ikke hadde plass. Jeg kan ikke skjønne at du tar deg råd til å være så veldedig når du har offentlige regninger å betale. Statens innkrevingssentral kødder man ikke med. Har jeg misforstått noe? 2 Lenke til kommentar
Gjest c2b3c...be5 Skrevet fredag kl 19:23 Del Skrevet fredag kl 19:23 Simen1 skrev (20 minutter siden): Dette høres ikke normalt ut. Alle har inntekt på et eller annet vis, f.eks via NAV eller pensjon om man ikke har ordinær lønn. Dernest, hvorfor leie ut gratis? Kommunen / NAV ville uansett måttet tilby noe til din far dersom du ikke hadde plass. Jeg kan ikke skjønne at du tar deg råd til å være så veldedig når du har offentlige regninger å betale. Statens innkrevingssentral kødder man ikke med. Har jeg misforstått noe? Du tar feil, min far er ikke norsk, har ikke bodd i Norge, får 0 fra staten/nav osv, blir forsørget av meg. Det er jeg klar over. Jeg leier ikke ut gratis, men når han kommer betaler jeg lånet og alt. Han er ikke en flyktning så han får ingenting. Det et selvfølgelig ikke et menneskerett å kunne få sin gammel far til Norge og hjelpe han, men det er noe som er viktig for meg. Han lever kanskje 5 år igjen og han er helt alene nå. Skjer det noe med han hjelper ingen han.. så ja du misforstår. Ikke alle har de godene man får i Norge. I verste fall flytter jeg med barna til han enn lar han bli dødssyk alene. Anonymous poster hash: c2b3c...be5 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet fredag kl 21:15 Del Skrevet fredag kl 21:15 Bøter skal i prinsippet fastsettes etter den domfeltes økonomiske evne, straffeloven § 53. Men poenget med bøter er også at de skal gjøre vondt - det er tross alt straff. 3 Lenke til kommentar
Plukk Skrevet mandag kl 19:14 Del Skrevet mandag kl 19:14 Det er uansett ikke til å komme unna med at etterforskningen kommer til å ta tid. Ikke usannsynlig lengre tid enn hva førerkortbeslaget til slutt ender med. Det beste for TS hvertfall ikke å la politiet ha beslag i førerkortet mens etterforskningen pågår. Hun risikerer at beslaget varer lengre enn straffen blir, og i motsatt fall risikerer hun å måtte levere inn førerkortet på ny etter endelig dom. La domstolen bestemme, ikke politijuristen. 1 Lenke til kommentar
Plukk Skrevet mandag kl 21:24 Del Skrevet mandag kl 21:24 krikkert skrev (På 24.1.2025 den 22.15): Bøter skal i prinsippet fastsettes etter den domfeltes økonomiske evne, straffeloven § 53. Men poenget med bøter er også at de skal gjøre vondt - det er tross alt straff. Hun er ikke under etterforskning for brudd på straffeloven, men veitrafikkloven. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet mandag kl 21:30 Del Skrevet mandag kl 21:30 Straffeloven § 53 gjelder også for brudd på vegtrafikkloven. Se straffeloven § 1: "Bestemmelsene i første del gjelder for alle straffbare handlinger når ikke annet er bestemt i eller i medhold av lov eller følger av tolking." Straffeloven § 53 er i kapittel 9, som er i straffelovens første del. 1 Lenke til kommentar
Patek Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Husk at et eventuell bot kan deles opp over 24 måneder rentefritt. Minimum er 500 kr i mnd står det, men det ser ut som det er mulig å søke om lavere minstebeløp også. Hvis dere har veldig trang økonomi vil en dommer mest sannsynlig ta hensyn til dette når boten blir gitt. Fikk selv 2 500 kr i "rabatt" pga lav inntekt da jeg var 18 år og hadde gjort noe dumt Standard sats da var 10k kr. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå