Gjest c2b3c...be5 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Hei, jeg var så uheldig at da jeg rygget bilen på parkeringen vår så kjørte jeg på naboen som gikk bak bilen. Jeg så ikke han da jeg satt meg i bilen (han brukte krykker fra før og går sakte), jeg så i venstre speil ikke i høyre, da jeg svingte til venstre for så å kjøre ut til høyre. Han gikk bak bilenfra høyre siden. Jeg hadde viften på fult og jeg kjente ikke sammenstøtt og hørte ikke at han ropte, men i det jeg rettet bilen (kjørte litt fram og tilbake) så kjente jeg at noe var galt og hørte lyden og gikk ut og så han liggende ved siden av venstre bakhjulet. Jeg hadde da kjørt over beinet hans. Så først ble han dyttet med bilen og datt og så skadet jeg beinet hans (brudd). Jeg ringte selvfølgelig politi og ambulanse ventet med han, han hadde mye smerte i beinet og det var noe blod fra beinet. De tok han til sykehuset og mer vet jeg ikke om hvordan det går med han. Han er en gammel nabo av oss som hadde allerede problemer med beina og jeg er veldig bekymret hvordan det går med han.. jeg ble opphørt av politiet, forklarte at jeg dessverre ikke så han, de tok beslag i førerkortet og jeg ga samtykke. Jeg forstår alvoret siden det er personskade. Og erkjenner straffskyld. Men samtidig er jeg veldig redd for hva jeg kan forvente. Ifølge politiet kan jeg forvente en bot og inndragelse av førekort for noen måneder. Politiet sa "uhell skjer". Men jeg lurer på om jeg bør trekke samtykke slik at jeg får svar om 3 uker for uvitenhet gjør verre..Blir ikke straff strengere da om jeg trekker tilbake samtykke? Jeg er redd jeg kan havne i fengsel også, jeg har små barn.. jeg har ellers aldri vært i noen ulykker, ingen prikker på førekortet og ingen lovbrudd..Parkeringen er ikke belyst og mannen hadde ikke refleks. Jeg forstår at jeg burde sett bedre bakover men nå er det for sent. Er også veldig bekymret for han, siden han er gammel man og enhver operasjon, skade, brudd kan ende tragisk..Føler meg elendig og føler at hele familien skal nå lide siden vi har 2 barn, er avhengig av bil og nå er det 1 sjåfør for oss alle. Tror dere jeg bør trekke tilbake samtykke? Gå til advokat? Hva kan jeg regne med å få i straff? Anonymous poster hash: c2b3c...be5 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Legg deg paddeflat. Send blomster til naboen & kanskje mer. Ikke trekk tilbake samtykke. Det er det dummeste du kan gjøre. Du får ikke fengsel. Dersom du ikke tidligere har gjort noe lignende, og ikke tidligere er straffedømt - så er dette 100% usikkert. Som politibetjenten sa, "uhell skjer" - og alle kan være uaktsom og ha en dårlig dag. Selv om det som skjedde er alvorlig. Fokuser heller på relasjonen til naboen. Straff? I verste fall en større bot + 5 års inndragelse.... Det tror jeg er absolutt "worst case". Endret 3 timer siden av Milhouse85 2 1 Lenke til kommentar
Gjest c2b3c...be5 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Milhouse85 skrev (2 minutter siden): Legg deg paddeflat. Send blomster til naboen & kanskje mer. Ikke trekk tilbake samtykke. Det er det dummeste du kan gjøre. Du får ikke fengsel. Dersom du ikke tidligere har gjort noe lignende, og ikke tidligere er straffedømt - så er dette 100% usikkert. Som politibetjenten sa, "uhell skjer" - og alle kan være uaktsom og ha en dårlig dag. Selv om det som skjedde er alvorlig. Fokuser heller på relasjonen til naboen. Straff? I verste fall en større bot + 5 års inndragelse.... Det tror jeg er absolutt "worst case". Jeg har jo allerede lagt meg flat under opphøret.. jeg kan ikke sende noe til han så lenge han er på sykehuset, vi får ikke vite hvor han er siden det er personvern.. vet ikke når han kommer hjem..kanskje må på rehabilitering, han bor jo alene. Selvfølgelig skal jeg ta kontakt og hjelpe han når han er tilbake..bare at han overlever dette... om det blir lang tid uten førekort så blir det krise for meg, vi bor utenfor storby med dårlig tilbud i kollektiv transport, jeg et i et prosess av å søke ny jobb for bedre økonomi, og mange jobber et nærmere oss, men man må ha bil. Ingen mulighet uten bil.. flere år med skolebarn og jobb uten bil blir hel krise.. Anonymous poster hash: c2b3c...be5 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Generelt sett så bør du trekke samtykket til førarkortbeslag, om ikkje anna for å framtvinge at din sak blir prioritert. Det å trekke samtykket til førarkortbeslag handlar ikkje om at du ikkje tek ansvar for ulykka, det betyr berre at du slepp å gå i usikkerheit i månedsvis medan politiet prioriterer alle andre saker. Ved å trekke samtykket så gir du politiet ein frist på tre veker på å ta stilling til om dette er straffbart eller ikkje. Er du heldig så får du tilbake førarkortet og beskjed om at saka blir henlagt før det har gått tre veker, eller i verste fall så får du før det gått tre veker beskjed om at det blir straffesak. I alle tilfeller så vil du få ei avklaring på kva som skjer i løpet av tre veker. Alternativet ved å oppretthalde samtykket er at saka di kan bli liggande i månedsvis utan at du får ei avklaring. Om du mister førerkortet for ei lenger periode så er det i alle tilfelle mykje betre at du får starte på tapsperioda så raskt som råd slik at du blir ferdig med tapsperioden utan å gå å vente på det. Om det er aktuelt med straff kjem heilt ann på dei eksakte omstendigheitene i saka, og då særleg om du har gjort deg skuldig i noko som er så klandreverdig at det av allmennprevantive grunnar er nødvendig å gi deg straff. Mest truleg så kan du nok forvente til at du får ei bot og eit halvt år utan førarkort for uaktsomheit. Det er ikkje heilt umogleg at det også kan være akuelt med fengselsstraff men det må vurderast særskilt. Det er nok særleg aktuelt å sjå nærmare på kva du eventuelt kunne gjort annaleis i den aktuelle situasjonen. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Det er en strafferamme på 1 år i slike tilfeller, men mest sannsynlig vil du ende opp med bot. Er det snakk om fengsel så blir det iallefall ikke snakk om noe mer enn dager / uker, ikke måneder. Hvis du tenker at han ikke overlever dette, at det kan kobles til påkjørselen er du straks i en forverret situasjon. Angående førerkortet ditt. Jeg vet om et tilfelle hvor en mistet lappen i 9 måneder av å kjøre på noen som syklet i et gangfelt, men hver sak må vurderes for seg selv, så det er umulig å vite før politiet har gjort seg ferdig med saken. Får du inndratt over en viss periode, så må du ta lappen delvis eller helt på ny også. (Søstera mi ble skikkelig skada engang av en som brøt vikeplikten, og sjåføren der endte opp i fengsel i flere måneder). Vil du ha klarere svar så hadde jeg tatt kontakt med advokat hvis jeg var deg. (Beklager at jeg ikke er så oppmuntrende som Milhouse her) 1 Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden I korte trekk har du altså rygget på en person og kjørt over beinet hans en eller flere ganger. Det fremstår som at du har handlet uaktsomt og at foreligger brudd på vegtrafikkloven § 3. Lengden på førerkortbeslaget angis av tapsforskriften § 2-5. "Tapsperioden fastsettes etter nedenstående bestemmelser i punktene 1 til 15. Også andre typer overtredelser av vegtrafikkoven § 3 første ledd kan gi grunnlag for tap av førerrett". Ditt tilfelle er ikke blant typetilfellene som er listet opp i punkt 1-15. Det er nærliggende å sammenligne med punkt nr. 5, som omhandler påkjørsel i fotgjengerfelt: "Fotgjengerfelt Er person med førerrett ilagt straff for ikke å ha overholdt vikeplikt overfor person i fotgjengerfelt og det har oppstått personskade eller slik skade lett kunne ha oppstått, bør tap av førerretten fastsettes til minst 6 måneder." Dersom personskaden skulle vise seg å være alvorlig vil andre bestemmelser komme til anvendelse. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Du har generelt sett ingenting å tjene på å samtykke i førerkortbeslag. Det gir deg ingen strafferabatt, og det er et incentiv for politiet til å bruke lengre tid på saksbehandlingen. Du må forvente minimum seks måneder uten førerkort. Tapsforskriften § 2-5 dekker ikke dette tilfellet, men å få mindre enn seks måneder når det er oppstått personskade ser jeg på som urealistisk. Tremånederstap er som regel forbeholdt tilfeller hvor kjøringen har vært farlig men det ikke har skjedd noe. Hvis personskaden er såpass betydelig at naboen blir langtidsinvalid vil det bli mellom ett og tre års tapstid etter tapsforskriften § 2-4. Slik du beskriver saken er det noenlunde sammenlignbart straffverdighetsmessig med Rt. 2008 s. 1332, en påkjørsel i sneglefart i et fotgjengerfelt. Resultatet i den saken ble ett års tap av førerrett (dog avkortet til syv måneder pga. andre irrelevante forhold), 18 dagers betinget fengsel, og bot på 12k (ca. 18k i 2024-priser). Det kan nok være en indikasjon på hva du bør regne med. 1 Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden The Avatar skrev (1 time siden): Om det er aktuelt med straff kjem heilt ann på dei eksakte omstendigheitene i saka, og då særleg om du har gjort deg skuldig i noko som er så klandreverdig at det av allmennprevantive grunnar er nødvendig å gi deg straff. Har du lest hva hen skriver. Siden det fremstår som du er usikker på om det er gjort noe klanderverdig? Lenke til kommentar
Gjest c2b3c...be5 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden krikkert skrev (3 minutter siden): Du har generelt sett ingenting å tjene på å samtykke i førerkortbeslag. Det gir deg ingen strafferabatt, og det er et incentiv for politiet til å bruke lengre tid på saksbehandlingen. Du må forvente minimum seks måneder uten førerkort. Tapsforskriften § 2-5 dekker ikke dette tilfellet, men å få mindre enn seks måneder når det er oppstått personskade ser jeg på som urealistisk. Tremånederstap er som regel forbeholdt tilfeller hvor kjøringen har vært farlig men det ikke har skjedd noe. Hvis personskaden er såpass betydelig at naboen blir langtidsinvalid vil det bli mellom ett og tre års tapstid etter tapsforskriften § 2-4. Slik du beskriver saken er det noenlunde sammenlignbart straffverdighetsmessig med Rt. 2008 s. 1332, en påkjørsel i sneglefart i et fotgjengerfelt. Resultatet i den saken ble ett års tap av førerrett (dog avkortet til syv måneder pga. andre irrelevante forhold), 18 dagers betinget fengsel, og bot på 12k (ca. 18k i 2024-priser). Det kan nok være en indikasjon på hva du bør regne med. Hva betyr 12k -18k ? Naboen er nesten 90 år gammel med kreft (over 9 år med kreft allerede), så jeg vet ikke hva betyr lang invaliditet.. Anonymous poster hash: c2b3c...be5 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) 17 minutes ago, Guest c2b3c...be5 said: Hva betyr 12k -18k ? Anonymous poster hash: c2b3c...be5 det betyr at boten ble 12k, men du må regne med 18k med dagens prisvekst Endret 1 time siden av Kakkelfant Lenke til kommentar
Gjest c2b3c...be5 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Kakkelfant skrev (7 minutter siden): det betyr at boten ble 12k, men du må regne med 18k med dagens prisvekst Jeg mente er det 12-18 tusen? Anonymous poster hash: c2b3c...be5 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 46 minutter siden Del Skrevet 46 minutter siden Kjenner en eldre kar som gjorde det samme men da var det kona og det hjalp ikke uansett hvor gode venner de var og unasett hva kona sa i avhør fra sykesenga Lenke til kommentar
Gjest b2a85...d47 Skrevet 44 minutter siden Del Skrevet 44 minutter siden Gjest c2b3c...be5 skrev (10 minutter siden): Jeg mente er det 12-18 tusen? Anonymous poster hash: c2b3c...be5 Ja, noen gidder ikke skrive riktig, ok heller bruker k som tusen. Den som rygger får uansett skylden, så ingen unnskyldning for at man ikke så naboen. Det lure er nok å trekke samtykket til førerkort beslaget, da du kan være heldig å få en dommer som ser problemstilligen med uhell og dårlig kollektiv tilbud i distriktene. Ellers så er det vel Politiet som gir forenkelt forelegg, og hvor lenge du mister lappen. Anonymous poster hash: b2a85...d47 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 34 minutter siden Del Skrevet 34 minutter siden Gjest b2a85...d47 skrev (7 minutter siden): Ja, noen gidder ikke skrive riktig, ok heller bruker k som tusen. Skal vi slutte å skrive kg også da? Eller km/t? k står for 1000 og er helt innenfor å bruke. 3 Lenke til kommentar
Gjest c2b3c...be5 Skrevet 33 minutter siden Del Skrevet 33 minutter siden Gjest b2a85...d47 skrev (8 minutter siden): Ja, noen gidder ikke skrive riktig, ok heller bruker k som tusen. Den som rygger får uansett skylden, så ingen unnskyldning for at man ikke så naboen. Det lure er nok å trekke samtykket til førerkort beslaget, da du kan være heldig å få en dommer som ser problemstilligen med uhell og dårlig kollektiv tilbud i distriktene. Ellers så er det vel Politiet som gir forenkelt forelegg, og hvor lenge du mister lappen. Anonymous poster hash: b2a85...d47 Betyr det at om jeg trekker samtykke så går det til Tingretten hvor jeg blir innkalt og om jeg ikke trekker så kan jeg være "heldig" at politiet/juristen avgjør straffen uten å sende videre? Eller om jeg trekker samtykke så kan juristen også ta avgjørelsen selv bare innen 3 uker? Anonymous poster hash: c2b3c...be5 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24 minutter siden Del Skrevet 24 minutter siden Barny Aråstad skrev (58 minutter siden): Har du lest hva hen skriver. Siden det fremstår som du er usikker på om det er gjort noe klanderverdig? Klandreverdig er det, men det er ikkje alle lovbrot som er så alvorlege at det av omsyn til befolkningas rettsoppfattelse er nødvendig med streng straff. Det har lite for seg å spekulere i ulike scenarioer, men sjølv om bilføraren har det objektive ansvaret så kan det foreligge både straffeskjerpande eller straffeformildande omstendigheiter. Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 18 minutter siden Del Skrevet 18 minutter siden Gjest c2b3c...be5 skrev (11 minutter siden): Betyr det at om jeg trekker samtykke så går det til Tingretten hvor jeg blir innkalt og om jeg ikke trekker så kan jeg være "heldig" at politiet/juristen avgjør straffen uten å sende videre? Om du trekker samtykke til beslag har politijuristen tre uker på seg til å sende begjæring om førerkortbeslag til tingretten. Du vil deretter innkalles til et rettsmøte, hvor du får anledning til å forklare deg for en dommer. En dommer skriver deretter en kjennelse hvor politiets begjæring tas til følge eller ikke. Når du skriver at politiet "avgjør straffen uten å sende videre", så tenker du antakelig på forelegg. Dersom politijuristen vurderer at din overtredelse kun skal resultere i bot og førerkortinndragning, vil det være tilstrekkelig å avgjøre saken med forelegg. Du får da anledning til å "godta" forelegget og saken sendes ikke til retten overhodet. Om du ikke godtar forelegget vil tingretten ta stilling til saken. Det blir da hovedforhandling (rettssak). Om politijuristen mener at din straff bør resultere i betinget eller ubetinget fengselsstraff vil det tas ut tiltale. Saken sendes da til tingretten, som berammet hovedforhandling (rettssak). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå