Simen1 Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Gjest bf6d1...97b skrev (7 minutter siden): Jeg har gjort det du sier her.. Men de skriver bare mail tilbake at jeg absolutt MÅ søke via det skjema ellers blir ikke søknaden behandlet Anonymous poster hash: bf6d1...97b Du får vurdere hvor lyst du har på den jobben. 1 Lenke til kommentar
Gjest bf6d1...97b Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Simen1 skrev (9 timer siden): Du får vurdere hvor lyst du har på den jobben. Hæ? Anonymous poster hash: bf6d1...97b Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Gjest bf6d1...97b skrev (17 timer siden): Jeg opplever det stadig.. spesielt ofte når det er en jobb jeg har skikkelig lyst på. Så er det sånn kalender man må bla gjennom alle måneder og år helt tilbake for å legge inn min dato og det går ikke ann å bare skrive fødsels dato selv. Man MÅ bla gjennom den jævla jaøende 12 x alle de årene man har levd tilbake i tid..... Og ofte får jeg ikke sendt søknaden fordi den dumme nettsiden de bruker påstår at min epost er ugyldig selv om jeg VET at jeg har skrevet riktig..... Ellers er det også mange som ikke har rubrikk til søknadstekst sånn at man må gå ut av hele dritten og skrive søknad i ett skriveprogram og lagre dokumentet for så gå inn på annonsen og fylle ut alt på nytt og laste opp søknaden som ett vedlegg. Og når man laster opp cv blir plutselig alt man har skrevet borte så man må gjøre alt på nytt igjen. Jeg har gått glipp av mange jobber jeg vil søke på på grunn av sånt tull som det. Jeg blir så forbanna. Jeg bruker flere timer på det og får ikke gjort noe annet av det jeg skulle gjort her hjemme. Fordi jeg må søke jobber hele tiden også er det bare problemer. Og på toppen av det hele så skal man svare på sånne personlighetstester man får tilsendt fra jobbene man har søkt etterpå når man endelig har fått sendt den søknaden og kanskje kan få tatt en runde med støvsugeren eller få begynt å rydde kjøkkenet og ta oppvasken. Nei da må man sette seg ned igjen og svare på sånne tester som også henger seg opp så må man sende mail å si ifra om problemene og fortsette når de har fikset det. Og ikke faen om de er interessert i å få søknaden og cv på mail hvis du kontakter arbeidsgiver og spørr om det. Og de vil heller ikke at du skal komme personlig å levere en hånd skrevet søknad og cv på papir.... Et det rart man gir opp? Og nav bare maser og sier at man må prøve igjen og ofjen.. prøve med en annen nettleser eller en annen enhet.. Jeg får bare lyst til å knuse mobilen min. Blir så forbanna for at ikke vi bare kan levere søknad og cv personlig som i gamledager eller få lov å sende opp på epost.... "Nei du MÅ sende elektronisk via det søknadskjema på finn.no ellers blir ikke søknaden behandlet"....... Fy f!!!!! Så det at man kanskje har masse ressurser spiller liksom ingen rolle. Hvorfor kan ikke en arbeidsgiver la oss sende søknad på en måte som fungerer? Skjønner ikke hvorfor de skal være så vanskelig. Jeg tror de går glipp av mange bra kandidater når de er sånn.. Men det virker som de driter i det. "Har du navet i 100 år så kan du nave i 100 år til. Vi driter i hvem som får jobben her bare de klarer å fylle ut skjema samma om det er en kriminell ". Anonymous poster hash: bf6d1...97b Kanskje disse tungvindte og rigide søknadsprosessene er en test i seg selv for å se om du har det de ser etter. Takler du ikke å søke på deres måte så er du kanskje ikke en person de er interessert i å ansette. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden (endret) Ser stadig vekk folk irritere seg over oppgaver på mobilen som for meg åpenbart ville vært uendelig mye enklere å gjøre på en pc, med stor skjerm og mus og tastatur og enkelt tilgjengelig multitasking og utklippstavle. I tillegg til at tjenesten de strever med ikke er laget for mobil og muligens ikke virker som tiltenkt i det hele tatt, eller mangler nyttig funksjonalitet. Så jeg ville startet med å gjøre dette på en pc. Og jeg ville hatt klar standard søknadsbrev som kan limes inn og tilpasses. Når man har irritert seg over noe én eller to ganger så bør lampen lyse og man bør se etter bedre måter å løse problemet på. Å fortsette på samme måte, og irritere seg over de samme tingene til man sprekker.. det er ikke en særlig effektiv eller konstruktiv eller sunn fremgangsmåte. Når det er sagt så har jeg også irritert meg over flere unødvendig tungvindte og dårlige sånne søknadstjenester. Endret 8 timer siden av bo1e 1 1 Lenke til kommentar
Gjest bf6d1...97b Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden tflovik skrev (26 minutter siden): Kanskje disse tungvindte og rigide søknadsprosessene er en test i seg selv for å se om du har det de ser etter. Takler du ikke å søke på deres måte så er du kanskje ikke en person de er interessert i å ansette. Dummeste jeg har hørt. Hvis min epost adresse er ugyldig i følge dems slkems hva er vitsen. Skal jeg lsge hundre forskjellige nye epost kontor bsre for å prøve meg frem da liksom? Anonymous poster hash: bf6d1...97b Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden tflovik skrev (44 minutter siden): Kanskje disse tungvindte og rigide søknadsprosessene er en test i seg selv for å se om du har det de ser etter. Takler du ikke å søke på deres måte så er du kanskje ikke en person de er interessert i å ansette. Det er det åpenbart. Søknadsprosessen er i seg selv en screening av søkerens brukerkompetanse på generiske IT-verktøy. Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Ikke nødvendigvis KUN for å screene, men når du har utlyst flere stillinger som hver for seg får flere hundre søknader så sier det seg selv at det er mer hensiktsmessig å legge registreringen på søkeren, i stedet for å ha en eller flere heltidsstillinger som KUN sitter med søkerregistrering. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Gjest bf6d1...97b skrev (11 timer siden): Jeg har gjort det du sier her.. Men de skriver bare mail tilbake at jeg absolutt MÅ søke via det skjema ellers blir ikke søknaden behandlet Anonymous poster hash: bf6d1...97b Ikkje at det hjelp deg så mykje, men det dette betyr er at bedrifta har null interesse for å finne den beste kandidaten, dei vil berre fylle stillinga. Ved å kreve at alle søknadane er levert i det digitale søknadsskjemaet så er det mykje mindre jobb for den som skal tilsette, blant anna fordi fødselsdatoen blir ståande på same linje i alle søknadane slik at det er lett å få samanlikne alle søkarane. Dette indikerer veldig tydeleg at dette er ein jobb som "alle" er kvalifisert til og arbeidsgiver berre er ute etter ein tilsett som stiller lite krav og som er i stand til å møte til avtalt tid. Det du skal merke seg er at når ein villig til å avise søkarar fordi det tek 5 min å importere eposten til søknadsskjemaet, så er dei ikkje villig i kvalitet. Då ser eg liten grunn til at du skal investere mykje tid i ein søknadsprosess som arbeidsgivar openbart er så lite interessert i. Hadde eg vært deg så hadde eg sendt inn ein søknad og berre satt dagens dato som fødelsdag berre for å få søknaden registrert med ditt navn og telefonnummer. I tillegg hadde eg sjølvsagt lista opp den mest relevante utdanninga/erfaring, men eg hadde ikkje tatt meg bryet med å laste opp vedlegg. Er dei interesserte i å tilsette deg så tek de kontakt for å etterspørre meir detaljar. Ved å berre sette dagens dato som fødelsdag så har du unskuldinga med at dette var ein openbar feil, du kan til og med skulde på at det var systemet som nullstilte til dagens dato etter at du hadde plotta inn fødelsdagen din heilt korrekt. Om arbeidsgivaren tek kontakt og vil ha meir info, så er det også langt meir aktuelt å investere litt tid i å oppdatere søknaden. PS. Dei aller fleste elektroniske jobbsøkerportalar har ordning for å opprette profil. Det kan fortsatt være portalar som har heilt elendig brukargrensesnitt, men om du tek deg jobben med å fyrst lage profil og deretter fylle ut søknadsskjemaet så vil du sleppe å taste inn personopplysningane dine fleire gongar. Det sparer deg i det minste for litt arbeid. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Orion666 skrev (17 minutter siden): Det er det åpenbart. Søknadsprosessen er i seg selv en screening av søkerens brukerkompetanse på generiske IT-verktøy. Det kan være ein evnetest, men eg hadde vært forsiktig med å kreditere meining bak ei søknadsprosess som let seg like godt forklare gjennom at bedrifta har kjøpt det kjipaste og dårlegast optimaliserte systemet for å jobbsøknadar. Arbeidsgiver ser berre dette frå andre sida og har i liten grad erfaring frå å fylle ut søknaden frå arbeidssøkarsida. Slike grafiske kalendarar for å velge fødselsdag er også eit billig "triks" for å få verktøyet til å sjå meir imponerande ut når selgaren av systemet viste powerpointen til leiinga for å vise korleis systemet fungerer. Etter mitt syn er dette uansett ein heilt elendig evnetest, for den tester ikkje kandidatens digitale kompetanse, den tester berre kandidatens motivasjon og tolmodigheit. 1 Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) Gjest bf6d1...97b skrev (2 timer siden): Dummeste jeg har hørt. Hvis min epost adresse er ugyldig i følge dems slkems hva er vitsen. Skal jeg lsge hundre forskjellige nye epost kontor bsre for å prøve meg frem da liksom? Anonymous poster hash: bf6d1...97b Jeg har selv hatt en tidligere jobb der jeg drev med rekruttering. Vi brukte Webcruiter som jobbsøkeportal. Jeg kan love deg at den enkeltes søkers evne til å forstå og benytte portalen ut fra kriteriene som var oppgitt for de utlyste stillingene var med i vurderingen av kandidatene. Taklet du ikke verktøyet godt nok så ble du ikke sortert ut til å bli med videre i prosessen. Endret 5 timer siden av tflovik Lenke til kommentar
Gjest bf6d1...97b Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden tflovik skrev (5 minutter siden): Jeg har selv hatt en tidligere jobb der jeg drev med rekruttering. Vi brukte Webcruiter som jobbsøkeportal. Jeg kan love deg at den enkeltes søkers evne til å forstå og benytte portalen ut fra kriteriene som var oppgitt for de utlyste stillingene var med i vurderingen av kandidatene. Taklet du ikke verktøyet godt nok så ble du ikke sortert ut til å bli med videre i prosessen. Herregud så teit. Det er jo ingen ting galt med min epostadresse den har jeg hatt i årevis Anonymous poster hash: bf6d1...97b Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) @tflovik Den sorteringen går til en viss grad motsatt vei også. Jeg har selv avstått fra å søke på stillinger på grunn av hvordan helheten av selskapet, kontaktpersoner og søknadsprosess fremstår. Selskaper risikerer å få færre søknader og dårligere utvalg på de stillingene de lyser ut dersom de gjør seg spesielt vanskelige. Som søker tenker man også at det er mange jobber der ute. Fisker i havet. På samme måte som arbeidsgivere tenker det om kandidater. Det er jo en hel naturlig og grei del av det å søke og enes. Endret 5 timer siden av Simen1 1 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden The Avatar skrev (2 timer siden): Det kan være ein evnetest, men eg hadde vært forsiktig med å kreditere meining bak ei søknadsprosess som let seg like godt forklare gjennom at bedrifta har kjøpt det kjipaste og dårlegast optimaliserte systemet for å jobbsøknadar. Jeg påstår ikke at det er riktig eller rettferdig, men det er lett å se for seg at en arbeidsgiver tenker at dette verktøyet representerer et generelt brukergrensesnitt i vår virksomhet. Dersom kandidaten ikke mestrer dette, vil h*n levere lavere produktivitet eller kvalitet eller begge. Men det ikke slik idag at de fleste virksomheter av en viss størrelse abonnerer på verktøy som Webcruiter eller lignende. Jeg ville nok -som arbeidsgiver- ønsket kandidater som mestrer en slik software. Jeg ville nok det, såsant jeg ikke rekrutterer til rent manuelt arbeid. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Gjest bf6d1...97b skrev (42 minutter siden): Herregud så teit. Det er jo ingen ting galt med min epostadresse den har jeg hatt i årevis Anonymous poster hash: bf6d1...97b Jeg viser ikke til det du skriver om epost adresse, men alt det andre du klager på. Du har forresten fått tips i denne tråden på hva som kan føre til problemet med innlegging av epostadresse. Lenke til kommentar
joandreas Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) Vi lever ikke i 2014 der pc skal brukes til alt. Tålmodighet er og en dårlig måte å vurdere sånt. Da smarte folk vet når man skal gi opp. Eller i hele tatt vurdere tidsressurs. Og på Elon Musk eksempel. Fjern det som er unødvendig. Man blir redd for hva som skjer om sånne tester ender på avveie. Endret 4 timer siden av joandreas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå