Gå til innhold

Håpløse søknadsskjemaer for elektrisk jobbsøking er nok til å gi opp. Er det bare jeg som blir gal av det?

Gjest bf6d1...97b

Anbefalte innlegg

Gjest bf6d1...97b

Jeg opplever det stadig.. spesielt ofte når det er en jobb jeg har skikkelig lyst på. Så er det sånn kalender man må bla gjennom alle måneder og år helt tilbake for å legge inn min dato og det går ikke ann å bare skrive fødsels dato selv. Man MÅ bla gjennom den jævla jaøende 12 x alle de årene man har levd tilbake i tid.....

Og ofte får jeg ikke sendt søknaden fordi den dumme nettsiden de bruker påstår at min epost er ugyldig selv om jeg VET at jeg har skrevet riktig.....

Ellers er det også mange som ikke har rubrikk til søknadstekst sånn at man må gå ut av hele dritten og skrive søknad i ett skriveprogram og lagre dokumentet for så gå inn på annonsen og fylle ut alt på nytt og laste opp søknaden som ett vedlegg.

Og når man laster opp cv blir plutselig alt man har skrevet borte så man må gjøre alt på nytt igjen.

Jeg har gått glipp av mange jobber jeg vil søke på på grunn av sånt tull som det. Jeg blir så forbanna.

Jeg bruker flere timer på det og får ikke gjort noe annet av det jeg skulle gjort her hjemme. Fordi jeg må søke jobber hele tiden også er det bare problemer. 

Og på toppen av det hele så skal man svare på sånne personlighetstester man får tilsendt fra jobbene man har søkt etterpå når man endelig har fått sendt den søknaden og kanskje kan få tatt en runde med støvsugeren eller få begynt å rydde kjøkkenet og ta oppvasken. 

Nei da må man sette seg ned igjen og svare på sånne tester som også henger seg opp så må man sende mail å si ifra om problemene og fortsette når de har fikset det.

Og ikke faen om de er interessert i å få søknaden og cv på mail hvis du kontakter arbeidsgiver og spørr om det. Og de vil heller ikke at du skal komme personlig å levere en hånd skrevet søknad og cv på papir....

Et det rart man gir opp? Og nav bare maser og sier at man må prøve igjen og ofjen.. prøve med en annen nettleser eller en annen enhet..

Jeg får bare lyst til å knuse mobilen min.

Blir så forbanna for at ikke vi bare kan levere søknad og cv personlig som i gamledager eller få lov å sende opp på epost....

"Nei du MÅ sende elektronisk via det søknadskjema på finn.no ellers blir ikke søknaden behandlet".......

Fy f!!!!!

Så det at man kanskje har masse ressurser spiller liksom ingen rolle. Hvorfor kan ikke en arbeidsgiver la oss sende søknad på en måte som fungerer? Skjønner ikke hvorfor de skal være så vanskelig. Jeg tror de går glipp av mange bra kandidater når de er sånn.. Men det virker som de driter i det. "Har du navet i 100 år så kan du nave i 100 år til. Vi driter i hvem som får jobben her bare de klarer å fylle ut skjema samma om det er en kriminell ".

Screenshot_2025-01-21-10-55-31-538.jpg

Anonymous poster hash: bf6d1...97b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 7c1ae...429

Tenker det er en måte å luke ut umotiverte navere på som må produsere x antall søknader i uken for å beholde trygden. Jeg var selv i en sånn situasjon for noen år siden. Da søkte jeg på de merket med "enkel søknad" på Finn.no

Jeg fikk selvfølgelig ingen av de jobbene fordi jeg ikke ville ha de. Men trygden fikk jeg beholde. Og så la jeg ned en innsats og gikk igjennom UX helvette for de stillingene jeg faktisk var interessert i.

Så jeg tenker det er slik bedrifter beskytter seg mot horder av umotiverte navere som "må" søke en eller annen jobb hver dag.

Anonymous poster hash: 7c1ae...429

Lenke til kommentar

Har samme opplevelse selv. Mange av disse nettløsningene er unødvendig tungvindte. Årsaken har nok sammenheng med at rekrutteringsbyråene ønsker automatikk på treff når de søker etter kandidater. Da må opplysningene legges inn tabellarisk for å unngå formatfeil. 

Det som irriterer enda mer, er begrensning på antall filvedlegg og begrensning på filstørrelse. Opplever ofte at jeg ikke får lagt ved alle vedlegg jeg ønsker, samt at enkelte vedlegg er for store til å legges ved. Vi snakker da om filer på under 3 mb.  

Endret av Mercruiser
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest bf6d1...97b
Peaks skrev (24 minutter siden):

Godt å få blåst ut litt tenker jeg. Klikk på måneden og året, som i tilfellet på bildet er mars 2024. Da dukker det opp visning av måndene istedet for datoer og igjen for å få årstall.

Ok takk skal prøve å se om det funker ☺️

Lenke til kommentar

Antagelig er de mest ment for pc og tilpasset pc mye bedre enn mobil.

Slikt funker generelt sett bedre med større skjerm, vil anbefalle deg å heller bruke en pc til å søke. Tipper det løser mye av utfordringene dine..

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest bf6d1...97b
Gjest 7c1ae...429 skrev (9 minutter siden):

Tenker det er en måte å luke ut umotiverte navere på som må produsere x antall søknader i uken for å beholde trygden. Jeg var selv i en sånn situasjon for noen år siden. Da søkte jeg på de merket med "enkel søknad" på Finn.no

Jeg fikk selvfølgelig ingen av de jobbene fordi jeg ikke ville ha de. Men trygden fikk jeg beholde. Og så la jeg ned en innsats og gikk igjennom UX helvette for de stillingene jeg faktisk var interessert i.

Så jeg tenker det er slik bedrifter beskytter seg mot horder av umotiverte navere som "må" søke en eller annen jobb hver dag.

Anonymous poster hash: 7c1ae...429

Joda men likevel.. mange ganger legger ofrer jeg mye tid jeg kunne brukt til andre ting på å skrive EN søknad. Og viser sterk interesse men får likevel ikke jobbene. Og de er ikke interessert i at man kommer personlig med søknad mer fordi alt må foregå elektronisk. Det synes jeg er rart. Selv om det hadde kostet meg en kjøretur og litt drivstoff så hadde jeg gjerne kjørt å levert noen søknader personlig for da hadde jeg også fått et inntrykk av miljøet og hvem jeg kom til å jobbe sammen med og jobbe for. 

Lenke til kommentar
Gjest bf6d1...97b
aklla skrev (4 minutter siden):

Antagelig er de mest ment for pc og tilpasset pc mye bedre enn mobil.

Slikt funker generelt sett bedre med større skjerm, vil anbefalle deg å heller bruke en pc til å søke. Tipper det løser mye av utfordringene dine..

Ok jeg skal prøve men tror egentlig ikke det skulle ha noe å si 

Lenke til kommentar
Gjest bf6d1...97b
Mercruiser skrev (7 minutter siden):

Er i samme situasjon selv. Mange av disse nettløsningene er unødvendig tungvindte. Årsaken har nok sammenheng med at rekrutteringsbyråene ønsker automatikk på treff når de søker etter kandidater. Da må opplysningene legges inn tabellarisk for å unngå formatfeil. 

Det som irriterer enda mer, er begrensning på antall filvedlegg og begrensning på filstørrelse. Opplever ofte at jeg ikke får lagt ved alle vedlegg jeg ønsker, samt at enkelte vedlegg er for store til å legges ved. Vi snakker da om filer på under 3 mb.  

Sykt irriterende ja. Hvorfor kan vi ikke bare få lov til å sende det på mail likdom.. det er jo sjefen vi går på intervju med som skal ansette oss og ikke de som har laget de søknadsskjemaene.. hvis man ikke søker via bemanningsbyrå mener jeg. Jeg søker på butikker som søker etter folk 

Lenke til kommentar
Gjest bf6d1...97b
barfoo skrev (30 minutter siden):

Har ved et par anledninger sendt firma som har slike epost om at dei mista en søker på grunn av egen idioti...

Godt sagt. Fikk du noe svar da? 

Lenke til kommentar
Gjest bf6d1...97b
Krig og fred skrev (27 minutter siden):

Men hvorfor styrer du med dette på mobil? 

Jeg synes det er enklere også gnager katten min på alt av ledninger så jeg må legge pcen vekk hver gang jeg har brukt den. Mye mer tungvint. Også måtte jeg uansett skrevet søknad og lagre som dokumenter på pcen på samme måte som mobilen. Og at min epost er ugyldig tror jeg heller ikke er pga mobilen. Tror det er dems system som er vrient 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Guest bf6d1...97b said:

Jeg synes det er enklere også gnager katten min på alt av ledninger så jeg må legge pcen vekk hver gang jeg har brukt den. Mye mer tungvint. Også måtte jeg uansett skrevet søknad og lagre som dokumenter på pcen på samme måte som mobilen. Og at min epost er ugyldig tror jeg heller ikke er pga mobilen. Tror det er dems system som er vrient 

På PC kan du klippe og lime, så tekst som forsvinner vil ikke være noe problem. Og for at du skal slippe å ødelagge mobilen din, så kan du lagre standard tekst i et word dokument til fremtidige jobbsøknader. Så tar det 30 sekunder, i stedet for 30 minutter. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest bf6d1...97b skrev (21 minutter siden):

Bruk pc. Det må da være mye bedre enn å knote med dette på en mobil. Jeg er relativt ung og over middels teknisk kompetent, og ville aldri brukt mobil til jobbsøking. 

E-postproblemet ditt mistenker jeg kan være pga. autocomplete i skjema, og at det gjerne fylles på et ekstra mellomrom etter e-posten din. Noen systemer tåler ikke mellomrom som et "tegn". 

• Liker 1
Lenke til kommentar

I utlysingsteksten står det ofte navnet på en kontaktperson. Det kan du ofte bruke til å spore opp en epostadresse som du kan sende søknaden til etter prinsippet om tilgivelse i stedet for tillatelse og take it or leave it. Du kan til og med nevne at nettsøknadsprosessen var unødvendig vanskelig. Det kan være grei tilbakemelding som inspirerer til bytte av rekrutteringsbyrå / nettsøknadssystem.

Lenke til kommentar

Hater sånne portaler selv. Jeg har en CV jeg er fornøyd med som den er, det er irriterende å måtte kopiere all informasjonen inn i et annet system. 

Hvis man er aktiv jobbsøker kan det sikkert være en fordel hvis mange bruker f.eks Webcruiter. Har du lagt inn opplysningene dine der én gang kan du vel hente dem frem til alt du søker på via det systemet. Så hvis man er registrert i mange systemer og sender mange søknader sparer man vel litt tid... Etter hvert... 

Lenke til kommentar
Gjest bf6d1...97b
Simen1 skrev (3 timer siden):

I utlysingsteksten står det ofte navnet på en kontaktperson. Det kan du ofte bruke til å spore opp en epostadresse som du kan sende søknaden til etter prinsippet om tilgivelse i stedet for tillatelse og take it or leave it. Du kan til og med nevne at nettsøknadsprosessen var unødvendig vanskelig. Det kan være grei tilbakemelding som inspirerer til bytte av rekrutteringsbyrå / nettsøknadssystem.

Jeg har gjort det du sier her.. Men de skriver bare mail tilbake at jeg absolutt MÅ søke via det skjema ellers blir ikke søknaden behandlet :(

Lenke til kommentar
Gjest bf6d1...97b
Orion666 skrev (3 timer siden):

Det kan være andre grunner til at du ikke lander drømmejobben. #barenevner

Lander?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...