Gå til innhold

Bake billån inn i huslånet ?

Gjest 92648...14a

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest 92648...14a skrev (2 timer siden):

Over til det å lyve for en bank.
Jeg ser det bokstavelig talt daglig at kundene mine gjør det, de har gjort det de siste 20 årene og kommer til å gjøre det de neste 20 vil anta med grei margin, og det har de tjent godt på.

Som med andre ulovlegheiter så lønner det seg heilt fram til ein blir tatt.

Det å føre kredittgivaren din bak lyset innebærer ganske høg risiko for liten gevinst. Om banken ikkje lenger vil ha deg som kunde og i tillegg advarar alle andre bankar om å ha deg som kunde så vil du ha store problem både som privatperson og bedrift.

Det kan også være straffbart å gi banken uriktige opplysningar, alt etter omstendigheitene.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (5 timer siden):

Det å føre kredittgivaren din bak lyset innebærer ganske høg risiko for liten gevinst. Om banken ikkje lenger vil ha deg som kunde og i tillegg advarar alle andre bankar om å ha deg som kunde så vil du ha store problem både som privatperson og bedrift.

Prinsipielt ja. Men det å heller bruke penger på nedbetaling av annen dyr gjeld over f.eks. oppussing er da en mild sak vil jeg anta. Tvert i mot, uten at jeg har noe innsideinfo, så ville jeg tenkt det er både med fornuftig av låntaker og lavere risiko for banken.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
plattsumm skrev (20 timer siden):

Om renten på billån bare er 2% høyere enn renten på boliglån, så er jo forskjellen neglisjerbar. Hva er det snakk om, boliglån på 5,4% og billån på 5,5%? Mener du prosentpoeng?

Når man snakker om renter i prosent så er det nok ganske vanlig å snakke i prosentpoeng uten å presisere det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 92648...14a skrev (På 21.1.2025 den 14.16):

Hvordan gjør man dette i praksis?

Vi har 50% belåning på vårt hus, har gode inntekter og skal ikke låne mer enn 300k til ny bil. Det vil ta oss opp til 60% belåning.
Banken nektet og sa det ikke var mulig og at vi må søke et vanlig billån i banken.

Renta der er helt ok, men fortsatt 2% høyere enn boliglånet.

Hørte fra en kollega at de spurte om penger til oppussing, fikk penger utbetalt på konto og kjøpte bilen slik.
Er det sånn det skal gjøres liksom? Bare lyve ?

Anonymous poster hash: 92648...14a

En VIKTIG ting å huske på her:

Det er bare billigere å bake billån inn i huslån, dersom du betaler ned bildelen av lånet like raskt som du ville betalt ned et vanlig billån.

Huslån har over lang løpetid, 20-30 år, mens billån har kort løpetid, 10-12 år. Dersom du tar opp et lån med 4% rente som løper i 20 år, så vil dette være mye dyrere enn et lån med 6% rente som løper i 10 år.

Om vi bruker tallene over, vil det første eksemplet (20år 4%) koste 436 311kr, mens det andre eksemplet (10år 6%) koste deg 399 662kr

Men om du er nøye og betaler ned disse 300k over 10 år (Selv om de er en del av huslånet) så er kostnaden 364 488.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Når man snakker om renter i prosent så er det nok ganske vanlig å snakke i prosentpoeng uten å presisere det.

Neineinei, renta på billånet er 200 basispunkter over renta på boliglånet. Veldig viktig, ingen forstår hva du mener om du ikke sier det. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (2 timer siden):

Neineinei, renta på billånet er 200 basispunkter over renta på boliglånet. Veldig viktig, ingen forstår hva du mener om du ikke sier det. 

Jaja man kan gjøre narr av det, men det er veldig greit å bruke riktig begrep slik at man ikke misforstår.

10% vs 10 prosentpoeng er to helt forskjellige begrep, og avgjørende for betydningen av setningen. Om du mener kroner ikke si euro....

Lenke til kommentar
plattsumm skrev (3 minutter siden):

Jaja man kan gjøre narr av det, men det er veldig greit å bruke riktig begrep slik at man ikke misforstår.

10% vs 10 prosentpoeng er to helt forskjellige begrep, og avgjørende for betydningen av setningen. Om du mener kroner ikke si euro....

Eg er ikkje ueinig med deg i at ein bør være tydeleg for å unngå misforståingar. Det er som du seier stor forskjell om renta blir 10% høgare eller om renta går opp 10 prosentpoeng.

Likevel så meiner eg at det går heilt klart fram at trådstarter snakker om prosentpoeng, og at det ikkje er rom for misforstå.

1. Det er heilt vanleg å bruke prosent og prosentpoeng om kvarandre, men det er likevel ein viss presedens for at når ein samanlikner to rentenivåer så brukar ein prosentpoeng sjølv om ein berre skriv prosent.
  2. Tråden hadde ikkje gitt meining i det heile tatt om vi skulle tolka fyrsteinnlegget bokstaveleg. Om lånerenta på billånet var 1/200 høgare enn huslånet så betyr det etter alle praktiske føremål at lånerenta er heilt lik, då faller også heile poenget med tråden vekk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...