Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pruting hos forhandler vs privat på bruktbil, hva er din erfaring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tviler på at så mange har så mye erfaring med brukt-kjøp, og tviler på at forhandlerne er villig til å gå ned i pris, med mindre bilen er tungsolgt. 

Bare å gå på Finn og se hva samme modell selges for. 

Jeg fikk kjøpt en demobil 100k billigere, den hadde da gått 8k km.
Ble avtalt kjøp lenge før de skulle selge bilen.

Lenke til kommentar

Sist gang jeg kjøpte bil til 200 tusen så pruta jeg ned prisen tilsvarende omregistreringsavgiften. Rundt 4000 kr. 

Skulle jeg ha kjøpt helt ny bil eller pent brukt hos forhandler, så ville jeg nok heller ha prøvd å få neste service gratis for eksempel. Eller kanskje fått dyrere vinterdekk enn hva som er med i prisen. 

Lenke til kommentar

En forhandler kan eksempelvis gi deg veldig god pris på dekk og annet utstyr. Noe som i kroner og ører gjerne er verdt mer for deg enn kostnaden hans er. Det er følgelig gjerne enklere å gå den veien, enn rent avslag.

I tillegg må du vite hva du kjøper.Du klarer i utgangspunktet aldri å prute en Volkswagen Golf som nettopp har kommet inn på utstillingsgulvet og er riktig priset. Det står nærmest folk i kø for å kjøpe slike biler. I motsatt fall har du en obskur Chrysler som er på tur til å feire ettårsjubileum i utstillingen. Da kan du omtrent bare si en pris (innenfor rimelighetens grenser).

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (8 minutter siden):

Jeg solgte en bil rimelig. Det var mange som ringte og ville kjøpe den. Ble enig med en person om salg, og da han kom prøvde han seg på pruting. Han fikk lov til å ta taxi hjem uten bil. 

Har selv vert borti den en gang, personen som kom for å hente bilen kom da med fly, etter alt å dømme med en enveisbillett, så når prutinga startet var det relativt enkelt å avslå da det var ganske lite forhandlingskort som lå hos han :p  

Lenke til kommentar

Har god erfaring med å prute hos merkeforhandlere, de har mer å gå på og vil i mange tilfeller selge biler med tap bare pga de har stått lenge på lager. 

Beste er om man tar med seg et konkret tilbud på en tilsvarende bil som er noe lavere priset, så spør om de matcher. 
Markedet er ganske spesielt om dagen så det er ofte merkeforhandlere som har priset seg best i markedet. 

 

Lenke til kommentar

Det er nok veldig varierande. Særleg i Norge der vi eigentleg ikkje har mykje til prutekultur.

Du kan nok oppleve begge delar, alt frå at bruktbilen blir annonsert til 20% meir enn det selgar er villig til å selge bilen for, til bilselgarar som annonserer bruktbilen til 350 000 blank og er ikkje eingong villig til å fire seg ned til 349 999.

Du må eigentleg berre sjå det ann, tegnet på at det er rom for å prute er om du ser at bilen er prisa for høgt. 

 

Om eg skal kome med eit generelt råd om pruting i Norge, så er det at dersom du vil prute så bør du gjere tidleg i prosessen. Om du avtalar å kome å sjå på ein bruktbil som er annonsert til 350k og du berre har med deg 300k i håp om at selgaren skal gi deg bilen til den prisen, då tek du ein veldig stor sjans. Sidan vi som nemt ikkje har prutekultur i Norge så er det rimeleg høg sannsynlegheit for at selgaren har satt prisen på rett nivå i utgangspunktet, og at forsøk på pruting vil bli sett på som at den potensielle kjøparen ikkje lenger er interessert i bilen. I andre land der pruting er vanleg så er prutinga ein invitasjon til vidare dialog.

 

Eg må også legge til at når det gjeld bruktbilsalg så får også reglane rundt reklamasjon betydning. Som kjøpar har du rett til å reklamere på manglar ved bilen. Om det du reklamerer på utgjer ein mangel er mellom anna basert på ei vurdering av om bilen er i den stand som kjøper hadde grunn til å forvente utfrå kjøpssummens størrelse og forholda elles.
Enkelt forklart så betyr det at jo meir du du har betalt for bilen, jo meir kan du også reklamere på. Og også motsatt, har du betalt veldig lite for bilen så kan du heller ikkje forvente like mykje av bilen.

På dei summane ein vanlegvis snakkar om ved pruting så blir dette kanskje mest teoretisk, men i enkelte tilfeller så kan det faktisk lønne seg å betale 20k meir enn bilen er verdt sidan det kan opne for at du vinner fram med ei reklamasjonssak som kostar 30k å utbetre.

Så då er vi tilbake til at du må vurdere kva som er bilens reelle verdi, og så må du vurdere om selgaren har satt rett prisnivå eller om selgaren har skrudd opp prisen for å kunne ha litt å prute på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...