Gjest ee501...880 Skrevet tirsdag kl 10:11 Del Skrevet tirsdag kl 10:11 Jeg har havnet i en skikkelig spiral, jeg blir helt tall blind etter timer med å hente opp gamle kontoutskrifter og skrevet ned alt på excel for oversikt mm. I kort, så skal jeg og samboer endelig skrive ned vår samboeravtale som er "long overdue" Jeg skal prøve å skrive i korthet, men ønsker hjelp om det er noe jeg misser her. Og for øvrig "tips" JEG MÅ MEDDELE, jeg er IKKE typen som noensinne kommer til å ta penger fra min samboer, ei heller kommer jeg til å ville ha hennes penger, i form av arv eller ei.. Jeg er ikke skrudd sammen slik og det ser jeg ikke endre seg i nærmeste framtid heller. Jeg er en person som vil at alle skal sikre seg selv her i livet og så enkelt er det. Jeg og samboer har flyttet en del, nå totalt 5 ganger på 10 år. Jeg har ila denne perioden spyttet inn en god del ekstra for å få til alle våre rariteter. Vært en god del tap av penger, i form via bil og bolig..Riktignok ikke HELT i minus siden vi har tjent litt på boligsalgene, men megler, avgifter og biltap har spist mye av pengene, dette ser ikke samboer helt, men jeg skal klare å få det ned på papir i sin helhet en dag for henne uansett. Når vi kjøpte forrige boligen vår, ble vi enige om at jeg stod til gode med 1.5Mnok. Det var i all hovedsak 900k fra egne midler ( arv mm) 250k fra BSU, og 350k som jeg hadde brukt på en felles bil ( Vi har blitt enige om at alt jeg spytter inn ekstra, skal jeg "få tilbake" eller ha til gode i "formuen" vår. Vi skal eie alt 50/50 til syvende og sist. Så feks, hvis jeg legger inn 50.000kr ekstra et sted, så skal jeg stå til gode med 50.000kr ekstra ( blir som at jeg låner til "oss" ) Uansett. Så fra den tid, har jeg senere betalt lånet alene en periode hvor samboer ønsket å gå på skole, hun tok ikke noe skole og var uten jobb i nærmere 1 år og bare "soset" rundt, jobbet litt sporadisk som ringevakt og fikk beholde alle penger selv da jeg skulle ta lånet alene. Mat og faste kostnader ( utenom gjeld) betalte hun fortsatt 50/50 på. Ila denne perioden har jeg da brukt 340.000kr "mer" enn henne. Noe som bringer den totale ekstra "innbetalingen" til 1.840.000kr fra min side. Det jeg ønsker å gi som "alternativ" til min samboer er følgende. 1. Betale MEG som "långiver" 900k tilbake direkte ( driter i 40k ) Som gjør at alt vi eier og har er 50/50. Fra formue til gjeld. ( Eiendom og biler) 2. Betale OSS 1.8Mnok ( som i ..nedbetale lånet da) Og vi igjen står da med 50/50 på alt. Skal sies at hun da får 40k mindre å betale meg, samt at hun brukte 50k på denne skolen hun aldri fullførte som jeg heller ikke holder i mot henne. Det har seg tidligere at samboer arvet 1Mnok. Og tilbake den gang, hadde jeg spyttet inn rundt 1Mnok ekstra da også, så hun ga meg 500k, brukte 300k på å være hjemme ekstra med barnet vårt ( Noe hun selv ville for å ha det litt "lettere" da hun ikke trivdes så mye i jobben sin ) Og dette bruker hun litt i mot meg nå. Hun mener at tiden hun gikk hjemme har en stor verdi, og det er jeg enig i, samtidig mener jeg at de timene jeg har brukt på å pusse opp 3 tidligere hus også har en verdi, som vi kan godt si er "tilnærmet" lik ( Jeg er håndverker ar yrke, jeg har spart oss for nærmere 1Mnok i kostnader hvis vi skulle gjort det samme med bedrifter som gjør jobben, men det er same shit for min del egentlig) Så all inn all, mener jeg bare at jeg skal få de faktiske pengene jeg har brukt ekstra, ingen renteinntekter på det eller noe ekstra sånt. Skal sies at samboer forventes å arve et sted mellom 500k-2Mnok innen 5-6 år. Så er ikke noe "krise" for hennes del. Hun vil også når hennes foreldre gå bort arve nærmere 10-12Mnok i eiendomsverdi slik det står i dag. Takk for råd og tips.! Anonymous poster hash: ee501...880 Lenke til kommentar
Gjest ee501...880 Skrevet tirsdag kl 10:16 Del Skrevet tirsdag kl 10:16 Glemte jo det viktigste her. Jeg forventer ikke a pengene er noe jeg vil se igjen altså. Vil bare ha det ned på papir dersom vi plutselig ut av det blå slår opp og skal skille våre veier. I hodet mitt har jeg aldri tenkt at dette er penger jeg skal få tilbake eller noe sånt, men hvis det kommer til stykke at hun nå arver 2Mnok..Så vil jeg jo selvfølgelig at hun skal betale det jeg har gjort..Altså 1.8Mnok ekstra på lånet vårt slik at vi står igjen med mye mindre gjeld som igjen er faktisk 50/50. Om det så realistisk bare hadde vært 1.5, 1 M, 500k eller whatever..Så er det bare slik at vi jobber mot samme mål egentlig. Hun har selv valgt å leve litt lettere, både med dårlig betalt jobb, jobbe mindre osv fordi hun forventer å arve stort. Anonymous poster hash: ee501...880 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå