Gå til innhold

EX90 prøvekjørt


tigerdyr

Anbefalte innlegg

Det passet tilfeldigvis å ta en prøvekjøring av EX90 i dag da jeg likevel hadde den gamle V60CC til den årlige service. 

Jeg forsto det slik på selgeren at de første kundene som bestilte for 2+ år siden først nå får utlevert EX90.  Det tok ikke lang tid å skjønne hvorfor. 

Selgeren slet veldig med noe å trivielt som å innstille sidespeilene.  De dedikerte knappene er sparet bort; nå må man inn i en meny på skjermen for å aktivere justeringsfunksjonen for deretter å bruke knapper på rattet til å justere speilet.  Dessverre så enten fungerte det overhodet ikke, som i ingen reaksjon hos speilet, eller så gikk skjermen ut av menyen etter 1-2 sekunder og kansellert hele greia.  Hun satt da med den ene hånden klar til å trykke på tastene på rattet med en gang hun via den andre håndet gikk inn på menyen for på skjermen. Etterhvert endte vi opp med at speilene sto sånn akkurat godt nok til at det var forsvarlig å kjøre. 

Under kjørsel begyndte den fort å klage på at passasjeren bak meg ikke hadde på seg beltet.  Nyttig det, ja altså rent bortsett fra at der jo ikke sat nogen der...  Der sto ingen verdens ting på setet bak, men måtte finne meg i å høre den jævla pip'ingen i det jeg tror var 5 minutter før den ga opp - dvs inntil neste gang jeg hadde stått stille en liten stund for å teste parkeringskameraene, så startet moroa igjen. 

Den lille skjermen over rattet kan vise andre kjøretøy på veien, slik vi har blitt kjent med fra Tesla osv., men det virker mest som en gimmick for der er minst 0,5 sekund lagg i det den viser; altså den viser at en bil kjører forbi i den ene eller andre retningen 0,5 - 1 sekund etter det har skjedd.  Hva skal nytten være med det?  

Cruise-control:  Tidligere kunne du styre alt med bare venstrehånden på rattet.   Slå på, slå av, justere hastighet og avstand til forankjørende.  Avstanden til forankjørende kan ikke lenger justeres??  Selgeren sa etterpå at man kunne gjøre det i en meny et sted, men hallo, dette gjør man jo ofte under kjøring enten pga varierende veiforhold eller for å slippe andre inn foran når man står i kø (eller er jeg eneste som gjør det da?) eller andre tilfeller der man ikke syns avstanden bilen ligger i trygg nok.  For å slå på cruise-control, må du bruke høyrehånden på.. girspaken og justere hastighet med venstrehånden og de kan ikke lenger bare slå den på igjen med å trykke +, neida, igjen må man over på girspaken.  Dette ble i etterkant forklaret ved at man ikke lenger må ha to funksjoner på en knapp.  Jeg vet ikke om det er sannt eller BS. 

Navigasjon og stemmestyring fungerte bra, mye bedre end da jeg testet XC40 Recharge for nogen år tilbake, og tablet'en er nydelig og kjapp i bruk. 

Material-valget virket deprimerende; så godt som alt er plast, med eller uten belegg, og dette på en etter selgerens egne ord topp-spekket model. Ull-setene var en stor positiv overraskelse; de var mye bedre å sitte i enn jeg hadde trodd selvom jeg ikke ville ha vaglt de selv, men de er i det minste blødere og mer komfortable enn deres fake-skinn seter, som jo i realiteten også bare er noe plastikk-kompositt materiale så vidt jeg husker.  

Benplass er ganske dårlig om du har litt lange ben.  Jeg er 182, men har lange ben, så jeg kunne velge mellom å sitte komfortabelt og ikke nå rattet (for det kan tilsynelatende kun justeres få cm) eller sitte ukomfortabelt og nå rattet uten problemer.  Dette var ikke noe problem i de gamle XC90, V90 (best) eller V60 modellene, men de nye, tja jeg vet ikke, men er de designet med kinesiske mål?  Selgeren kunne jo godt se utfordringen da hun så hvordan jeg passet i bilen (og for et par år siden da jeg testet XC40 Recharge'n kunne jeg ikke skifte mellom pedalene uten kneet ramte opp i rattet, så det var mildest talt en ukomfortabel tur.) 

Første gangen jeg var til service med min V60CC 2016-mod, var jeg også ute å prøvekjøre en bil for å få tiden til å gå, den gangen XC90, og der kom jeg tilbake og tenke faen, jeg skulle kanskje ventet et år med å kjøpe bil og kjøpt denne istedet.   

Denne gangen etter å ha testet EX90 kom jeg tilbake og var lykkelig over å kunne sette meg tilbake i min 9 år gamle V60CC for det er rett og slett en bedre bil på de aller fleste områder. 

Hvordan kunne det gå så galt for Volvo? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (1 time siden):

De solgte til kinesere..

Bilene utvikles fremdeles i Sverige, så spørs om det er et problem. Faktisk tvert i mot. Kineserene har hatt mye mer respekt for Volvos integritet enn det amerikanerene hadde, for ikke å snakke om amerikanerenes behandling av SAAB.

Uansett tror jeg vi skal ta denne prøvekjøringen for hva den er. Volvo EX90 har fått meget gode omtaler i tester. Top Gear hevder feks at det er den beste elektriske SUVen på markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Uansett tror jeg vi skal ta denne prøvekjøringen for hva den er. Volvo EX90 har fått meget gode omtaler i tester. Top Gear hevder feks at det er den beste elektriske SUVen på markedet.

Du trenger ikke det ta det jeg skrev for godt ord, men helt generelt vil jeg si:  gjør deg selv en tjeneste og test en bil selv før du bestiller fremfor å blindt stole på hva nogen (og særlig store magasiner med et arbeidsforhold til leverandøren) skriver.  Har nogen av de for eksempel nevnt manglen jeg påpeker med cruise control?  Jeg skjønner ikke at en seriøs anmelder ikke tar det opp, men så har jeg heller ikke lest alt og kanskje nogen har nevnt det for alt jeg vet. 

1 hour ago, bzzlink said:

Har den førerprofiler koblet til nøkkel, slik at man slipper å justere speilene for hver gang man bytter sjåfør?

Et godt poeng som jeg ikke ikke tenkte på å spørre om da jeg er enslig, men om den kobles til brukerprofilen er jeg enig i at det ikke er et stort problem i det daglige, men det var en komisk dårlig start på hele opplevelsen. 

Jeg bruker i min gamle bil nogengange funksjonen for med et enkelt trykk å vippe ned begge speile ved parkering trange steder for å kunne se kantene, men parkeringskameraet funker så bra at det muligens ikke trenges lengere.  Den mærker greit ting (som f.eks. snø) som ligger plassert litt opp i terrenget som her med en orange strek som følger konturen til snøen der den oppdager en høydeforskjell for selve høydeforskjellen er ikke til å se på bildet, men den er der - selv om det kanskje var snakk om høyst 10 cm snø:  

image.thumb.png.191ee78ed04aeba1f163025bbb66769b.png

 

En siste ting jeg kom på angående sidespeilene, så nevnte selgeren at det med at bilen automatisk kan vippe ind speilene etter endt kjøretur (som jeg normalt altid har aktivert) heller ikke er på plass ennå men noe som kommer i en softwareoppdatering senere. 

Lenke til kommentar

Her er et bilde jeg tok i parkeringskjelleren i skjedsmosenteret der man tydelig ser at den påstår der sidder bogen bak meg og at vedkommende ikke bruker belte, men som sagt, jeg lover at der var ingen verdens ting der og bekreftet det utallige ganger men pip'ingen går ikke bort selv om du bekrefter meldingen: 

image.thumb.png.226a8c343042dc7f493ee816f777c5e0.png

 

Lenke til kommentar

Parkering med 360-kamera.  Jeg er lidt ambivalent ifht 360-kameraviewet.  Det en stor og fin skjerm, for al del, men alt er så forskjøvet at de egentlig godt kunne ha kuttet 25% av bildet på hver side da det uansett ikke er til å se hva det er; det vesentlige her er å kunne se parkeringsstriperne og hjulene/frontent på bilerne ved siden av og bak.  Resten blir støy for min del, men sikkert tilvenning og går ut fra at alle slike 360-løsninger antakelig fungerer slik. 

image.thumb.png.df2e21ccd26d5fed78cab21c1aa00abc.png

 

Jeg syns de like gjerne kunne ha beskjært det og viste dette istedet:

image.png.2b0fb05a550e4d93602c4c03c0e145cf.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (16 minutter siden):

Du trenger ikke det ta det jeg skrev for godt ord, men helt generelt vil jeg si:  gjør deg selv en tjeneste og test en bil selv før du bestiller fremfor å blindt stole på hva nogen (og særlig store magasiner med et arbeidsforhold til leverandøren) skriver.  Har nogen av de for eksempel nevnt manglen jeg påpeker med cruise control?  Jeg skjønner ikke at en seriøs anmelder ikke tar det opp, men så har jeg heller ikke lest alt og kanskje nogen har nevnt det for alt jeg vet. 

 

Jeg stoler ikke blindt på noen, men har fulgt britisk bilpresse tett i 30 år, og har iallfall en 12-15 journalister jeg ikke bare stoler på, men der jeg i de fleste tilfeller får bekreftet 80-90% av egne inntrykk. Det du skriver om arbeidsforhold til leverandøren tyder sterkt på at du ikke kjenner til bilpressen i det hele tatt, og med så lite innblikk og innteresse, så er nok ikke ditt inntrykk av en bil så mye verdt, desverre. At en ny bil kan ha noen glitcher, både som enkelteksemplar (noen av de bilene som blir sendt ført ut til forhandlere er jo atpåtil forseriebiler, ikke produksjonsbiler) og som modellvariant er jo kjent. Noen bilmerker klarer jo ikke engang rette de opp på 5-6 år, til tross for endeløst skryt om OTA og kontinuerlige designendringer. Inntrykket er uansett, hvis man leser en 10-15 tester av bilen at modellen kommer svært godt ut, og at den får en omtale man sjelden har sett for en Volvo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (14 minutter siden):

Parkering med 360-kamera.  Jeg er lidt ambivalent ifht 360-kameraviewet.  Det en stor og fin skjerm, for al del, men alt er så forskjøvet at de egentlig godt kunne ha kuttet 25% av bildet på hver side da det uansett ikke er til å se hva det er; det vesentlige her er å kunne se parkeringsstriperne og hjulene/frontent på bilerne ved siden av og bak.  Resten blir støy for min del, men sikkert tilvenning og går ut fra at alle slike 360-løsninger antakelig fungerer slik. 

image.thumb.png.df2e21ccd26d5fed78cab21c1aa00abc.png

 

Jeg syns de like gjerne kunne ha beskjært det og viste dette istedet:

image.png.2b0fb05a550e4d93602c4c03c0e145cf.png

 

Det der må være det verste 360 cam oppsettet jeg har sett.. 😂

Wtf liksom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...