AL123 Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Man må nok regne 5-6000 pr dør i innkjøp, samt 4-5 timer for å flytte over alle deler. Så må man skjære løs og bytte bakskjerm som fort tar like mange timer. Her var det også skader på bærende deler (iallefall b-stolpe) som er mye arbeid. Til slutt skal alt monteres sammen å få perfekt passform, som er mesteparten av jobben. Deretter kommer den tidkrevende jobben med å preppe før lakk, og til slutt lakkering. Lakkererens andel av jobben er nok fort 30-40k. 100k høres dyrt ut, det er nok Oslopriser, men særlig under 70-80k kommer man nok ikke på merkeverksted. Et uanvhengig verksted som retter bakskjerm og kjøper brukte dører klarer nok å komme under 50k, men selv ikke det mest useriøse jallaverkstedet ville funnet på å reparere de dørene der. Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden The Avatar skrev (1 time siden): Sjølv om at det norske lønnsnivået er høgt, så er det nok ikkje lønna som gjer at ein kjem opp eit beløp på 100k. Sjølv om skadeoppretteren tek 1000 kr i timen så er det fortsatt snakk om 2,5 veke i arbeidstid. Det som er prisdrivande her er nok at om skaden skal være fullt ut reparert som om skaden aldri har skjedd så må ein bruke orginaldelar. For berre å dekke over skaden med sparkel og lakk så blir det langt billegare, men dei fleste bileigarar vil ikkje akseptere ein reprasjon som medfører verditap på bilen. Det norske lønnsnivået pga en stadig svakere krone er nå på et Tysk nivå, dvs ikke spesielt høyt lengre. 100k er mye, men det gjenspeiler ikke inntektsnivået til de som faktsisk gjør jobben. Dette er en Toyota forhandler, og de tar blodpriser på delen. De kjøper mest sannsynlig alt nytt og tar 1000% avanse på delene. Det er godt kjent at fohandlerne tjener stadig mindre på å selge nye bilder, dette tar de igjen på verkestedet og deleprisene. 1 1 Lenke til kommentar
Lyncs Skrevet 6 timer siden Forfatter Del Skrevet 6 timer siden AL123 skrev (5 timer siden): Man må nok regne 5-6000 pr dør i innkjøp, samt 4-5 timer for å flytte over alle deler. Så må man skjære løs og bytte bakskjerm som fort tar like mange timer. Her var det også skader på bærende deler (iallefall b-stolpe) som er mye arbeid. Til slutt skal alt monteres sammen å få perfekt passform, som er mesteparten av jobben. Deretter kommer den tidkrevende jobben med å preppe før lakk, og til slutt lakkering. Lakkererens andel av jobben er nok fort 30-40k. 100k høres dyrt ut, det er nok Oslopriser, men særlig under 70-80k kommer man nok ikke på merkeverksted. Et uanvhengig verksted som retter bakskjerm og kjøper brukte dører klarer nok å komme under 50k, men selv ikke det mest useriøse jallaverkstedet ville funnet på å reparere de dørene der. 30-40k for lakkering?? Hvordan kan det frosvares? 1 Lenke til kommentar
Megane11 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Lyncs skrev (1 time siden): 30-40k for lakkering?? Hvordan kan det frosvares? Lurte på det samme da jeg fikk skadetaksten etter noen kjørte en slik to-etasjer Plantasjen handlevogn inn i bildøra. Ble en liten bulk og noen horisontale skrammer, men rundt regnet 28000,- ferdig utbedret. Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Salvesen. skrev (9 timer siden): https://www.autoparts-24.no/bildor/ Ja når brukte koster 10K, så koster vel neppe nye ubrukte originale fra Toyota til veiledende pris under 10K for å si det sånn 😛 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 36 minutes ago, Megane11 said: Lurte på det samme da jeg fikk skadetaksten etter noen kjørte en slik to-etasjer Plantasjen handlevogn inn i bildøra. Ble en liten bulk og noen horisontale skrammer, men rundt regnet 28000,- ferdig utbedret. Tradisjonelle verksteder lakkerer alltid hele paneler. Lite merke i taket? Hele taket preppes og lakkeres på nytt. Prisen blir gjerne den samme om skaden er liten eller stor. Er derfor man bør bruke micropaint-reperasjoner til sånt der man kan. Går man til merkeverksted så får man ikke det alternativet presentert engang. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Hollabaloo skrev (1 time siden): Ja når brukte koster 10K, så koster vel neppe nye ubrukte originale fra Toyota til veiledende pris under 10K for å si det sånn 😛 Sitat En helt ny bildør for en vanlig personbil koster som regel mellom 2 500-4 500 kroner, mens en brukt originaldel kan kjøpes for under 1 000 kroner på autoparts24. Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Fordi bransjen er ødelagt av forsikringsjobber. Forsikringsselskapene sier "35000 får å bytte fanger og lakke den + tilhørende smådeler", og verkstedet kan ved grei arbeidsmengde si "Nix, 45k, ellers bare kondemner bilen". Blir bilen så kondemnert går "vraket" på auksjon og verkstedet kan få kjøpt bilen latterlig billig, rette den for hva det egentlig koster (fin lærling-jobb; 10000 i deler og 5000 i arbeid) og selge for hundre-og-førtielleve-tusen,- Alt som finansieres av forsikringspenger er blodig dyrt. Husker en veterinær som alltid spurte om skadde/syke hunder var forsikret, og evt for hvilken sum. Behandling kostet alltid tett opp mot forsikringssummen... Lenke til kommentar
DIYDari Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Jeg hadde biloppretting som valgfag på skolen. Husker godt læreren der sa at med en gang dere går ut døra her dersom dere utdanner dere i dette..Så glem ALT jeg har sakt om hva ting koster. Legg dere alltid rett under merkeverkstedene og thats it, de tjener fortsatt mer, men kundene kommer til dere i fleste tilfeller. Vi fikset bilen til en av lærerne husker jeg, 48.000kr hadde det kostet sa læreren hvis vi skulle tatt 800kr/t ( dette var i 2011 tror jeg ) og 15% påslag på deler. Bilen så BETYDELIG verre ut en dette her, en brannbil hadde kjørt inn i bilen og most den ut i kanten da den hadde stått i veien for utrykning. Har en kompis som jobbet med biloppretting noen år, han sluttet da han rett å slett fikk dårlig samvittighet av å jobbe der, sjefen priset seg som gamle læreren min sa, rett under merkeverksteder og tjener så det griner etter. Selv i dag tar sjefen der ut lønn på 1.5Mnok, kjører dyr Porche og har utbytte på 300-800k i året siste 7 årene. Kompisen min tjente godt han også, men han var den som håndterte kundene og han sa det var mye grining når forsikring ikke dekket skadene, også satt han der vel vitende om kostnaden kunne egentlig vært 1/3 av det de forespeiler. Men alle som har forsikringsselskap som største kunde har vel lært at det bare er å skrive faktura i blinde med prisene man ønsker seg ( innenfor rimelighetens grenser skulle man tro) , ingen ser på tallene da det går utover sluttkunden man ikke forholder seg til ellers uansett. 1 Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Salvesen. skrev (1 time siden): Du må forholde deg til veiledende pris på original del fra Toyota, ikke hva en brukt koster eller en dør fra en ettermarkedsprodusent. Gitt at utgangspunktet er delkostnadene for forsikringsjobben på bilen i første innlegg. Endret 1 time siden av Hollabaloo Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 52 minutter siden Del Skrevet 52 minutter siden Lyncs skrev (5 timer siden): 30-40k for lakkering?? Hvordan kan det frosvares? Det er utvilsomt dyrt, og veldig frustrerende for oss som liker klassiske biler, da lakkjobben ugjør en veldig stor del av kostnadene ved å restaurere en bil. Prisen på en lakkjobb er imidlertid legitim, og det er ekstremt mye arbeid som ligger bak en god lakkjobb. En helt grei hellakkering av en bil tar feks lett 2 uker, og en skikkelig kvalitetsjobb på en litt dyr klassiker kan ta en måned eller to. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 38 minutter siden Del Skrevet 38 minutter siden Hollabaloo skrev (37 minutter siden): Du må forholde deg til veiledende pris på original del fra Toyota, ikke hva en brukt koster eller en dør fra en ettermarkedsprodusent. Gitt at utgangspunktet er delkostnadene for forsikringsjobben på bilen i første innlegg. Eksempel på 15k? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå