Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Funnet spor av mus etter salg av bolig

Gjest fb6c9...493

Anbefalte innlegg

Gjest fb6c9...493

Mulige spor etter mus på loftet – råd og erfaringer?

Hei!

Jeg solgte leiligheten min i november, og ny eier overtar 31. januar. I forbindelse med utflyttingen ryddet jeg mørkeloftet og oppdaget noe som ser ut som museavføring, samt spor av at noe har gnagd på et teppe. Jeg satte opp musefeller forrige uke, men de har ikke fanget noe. Jeg har også undersøkt andre deler av loftet og ser ingen andre tegn til aktivitet. Ledningene på loftet, som jeg vet er utsatte, ser også helt fine ut.

Det er verdt å nevne at vi har bodd her i 7 år uten å høre noe som tyder på mus. Nå når jeg har funnet dette, blir jeg kanskje litt paranoid og lurer på om jeg hører noe, men jeg er ikke sikker. Loftet er ikke fullt utbygget (ikke gulv over hele flaten), så det er vanskelig å inspisere hele området.

Spørsmålene mine er:

1. Hvordan bør jeg gå frem nå?
  2. Bør jeg kontakte skadedyrkontroll, eller finnes det noe annet jeg kan gjøre?
  3. Kan dette påvirke salget? Kan kjøper trekke seg hvis det viser seg at det er mus?

Jeg vil selvsagt ikke overlate et problem til den nye eieren, men jeg er også usikker på om det faktisk er mus der nå. Noen som har erfaringer eller tips?

Anonymous poster hash: fb6c9...493

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 50850...d95

Dette kan jo ha skjedd for mange år siden.

Jeg hadde fjernet grundig alle spor, og tatt en titt igjen om det er kommet ny avføring eller andre spor dagen før overtagelse. Dersom du ikke ser noe nye spor ville ikke jeg nevnt dette for noen. Føler ikke du holder tilbake vesentlig informasjon da, siden du ikke har noen som helst bekreftelse på at det eksisterer mus der per i dag.

Anonymous poster hash: 50850...d95

Lenke til kommentar

Googlet "selger oppdaget mangler før overtakelse" og tenkte det må gi noen gode svar, dette kan ikke være en ukjent problemstilling. Fant blant annet denne:
https://www.eiendomsadvokater.no/domstolsnytt/dom-mangler-oppdaget-etter-avtaleinngaelse-men-for-overtakelse/

Høyesterett presiserte: (...) Skjulte skader som var til stede ved besiktigelsen, men som blir avdekket før overtakelsen, vil være feil som kjøperne har overtatt risikoen for etter kjøpekontrakten».

Med andre ord så burde du ikke ha så mye å frykte, uansett om musene fortsatt er aktive eller ikke. Min magefølelse tilsier at du tar opp dette med megleren, tar bilder og dokumentere så godt du kan, rydder opp og sørger for at det blir notert i protokollen fra overtagelsen ala "Selger har etter etter visning oppdaget gamle spor av museaktivitet. Et teppe er smågagd, ingen andre skader registrert men vanskelig å undersøke grundig. Kjøper anbefales å vurdere kontakt med skadedyrfirma."

Avtalen er inngått, overtagelsen er bare en formalitet og hvis kjøper tror de kan trekke seg på dette tidspunktet så vil det koste dem dyrt.

Endret av nor.jorgen
tastefeil
Lenke til kommentar

Jeg fant muselort på loftet i huset vi kjøpte for 3 år siden. Tipper det er noe gammelt.

Hatt feller fremme siden jeg oppdaga det for et par måneder siden, ingen fangst.

Tenker ikke så mye på det, og i alle fall ikke noe jeg ville gått på forrige eier for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...