frohmage Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden I en sak hos VG skrives det om "automatisk nødmelding". Hva er dette, og når sendes de? Sitat Onsdag kl. 18.57: Politiet fikk en automatisk nødmelding fra mannens mobil om en trafikkulykke. -------------------------------- Onsdag kl. 20.02: Politiet fikk en lignende automatisk nødmelding, denne gangen fra kvinnens telefon i Oppdalslinna på Roa (rundt 20 kilometer fra stedet til forrige melding). 1 Lenke til kommentar
Megane11 Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Fra Android 12 hvertfall er det en innstilling på telefonen. Automatisk varsling starter etter 5 sekunder når telefonen har registrert en hendelse. iOS kjenner jeg ikke til. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden https://support.apple.com/en-us/104959 https://store.google.com/intl/en/ideas/articles/car-crash-detection/ 1 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 6 timer siden Forfatter Del Skrevet 6 timer siden Takk! På min mobil med Android 15 må jeg enable denne funskjonen manuelt. Synes det er rart at de to nødmeldingene ble sendt med en times mellomrom, og med lang avstand fra hverandre. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Korleis fungerer dette? Ringer mobilen politiet dersom ein mistar den på golvet? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden torbjornen skrev (11 minutter siden): Korleis fungerer dette? Ringer mobilen politiet dersom ein mistar den på golvet? Det kan den gjere ja. Teknologien er ikkje heilt 100% treffsikker. Slike tenester bruker g sensoren til å måle akselerasjon, typisk er kriteriene at telefonen oppdager ein kraftig negativ akselerasjon og at telefonen deretter forheld seg i ro. Bilkræsj detekteringa er i bunn og grunn heilt lik fall-deteksjonen berre at den har enda litt lågare terskel for å gi alarm. Aktiverer du fall-deteksjonen så kan telefonen for finne på å utløyse alarmen dersom du trener, eller om du kaster frå deg mobilen. På nyare bilar oppdages og varsles bilulykker via eCall, men der har ein i tillegg til g sensoren også hjelp ved at bilen også sjekker om airbaggen er utløyst, er den det så er det også høg sannsynlegheit for at det har skjedd ein litt kraftig kollisjon. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 5 timer siden Forfatter Del Skrevet 5 timer siden The Avatar skrev (6 minutter siden): På nyare bilar oppdages og varsles bilulykker via eCall, men der har ein i tillegg til g sensoren også hjelp ved at bilen også sjekker om airbaggen er utløyst, er den det så er det også høg sannsynlegheit for at det har skjedd ein litt kraftig kollisjon. Ja, men i denne saken var det altså meldt fra mobiltelefonene til de to involverte. Jeg syntes det var spesielt at ikke meldingene ble sendt samtidig, men det er jo fortsatt lite vi vet om hva som har skjedd. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden frohmage skrev (2 timer siden): Ja, men i denne saken var det altså meldt fra mobiltelefonene til de to involverte. Jeg syntes det var spesielt at ikke meldingene ble sendt samtidig, men det er jo fortsatt lite vi vet om hva som har skjedd. Blir rein gjetting, men nødmeldinga frå mannens telefon ved E16 der telefonen seinare vart funnet vil kunne stemme med ein telefon som har blitt kasta ut av ein bil i fart. Då vil telefonen få eit kraftig støt og bli deakselerert frå kanskje 80 km/t til 0 før telefonen vart liggande heilt i ro. For telefonen så vil nok dette samsvare med det som skjer i ein kollisjon med mobilen i lomma der føraren blir liggande igjen bevisstlaus. Nødmeldina fra kvinnens telefon har eg ingen god forklaring på ettersom eg trur det manglar opplysningar, som om også denne telefonen vart funnet der nødmeldinga vart utløyst, eller om kvinna fortsatt hadde telefonen i lomma då dei vart funne. Det er likevel ikkje heilt umogleg at bilen kan ha kræsja i ett eller anna men likevel vært køyrbar slik at dei køyrte vidare til skiløypa. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden The Avatar skrev (1 time siden): Blir rein gjetting Godt forslag, synes jeg! Merkelig sak i hvertfall, når politiet ikke har gått ut med mere informasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå