Simen1 Skrevet i går, 15:05 Forfatter Del Skrevet i går, 15:05 (endret) Hanhijnn skrev (43 minutter siden): MX-30 en Kina-bil? Er du sikker på det? Eller forveksler du den med Mazda 6e? Beklager dårlig reasearch. Jeg sjekket og MX-30 produseres i Ujina-fabrikkene, Hiroshima, Japan. Jeg sjekker litt til og tar den med på lista. Det er visst fossil-tvillingen CX-30 som produseres i Kina. Nå ser jeg at den også produseres i Japan, Thailand, Malaysia, Mexico og Russland også. Edit: Bare 200 km WLTP rekkevidde er stusselig. Veldig stusselig. Jeg ble i tvil om den fortjener en plass på lista og hvorfor. Jeg hadde sett for meg minimum 300 km WLTP og lot meg friste pga pris (100k) å ta med Leaf med bare 270 km. Jeg tror nok Mazdaen ryker ut igjen. Endret i går, 15:13 av Simen1 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet i går, 15:48 Del Skrevet i går, 15:48 Simen1 skrev (42 minutter siden): Beklager dårlig reasearch. Jeg sjekket og MX-30 produseres i Ujina-fabrikkene, Hiroshima, Japan. Jeg sjekker litt til og tar den med på lista. Det er visst fossil-tvillingen CX-30 som produseres i Kina. Nå ser jeg at den også produseres i Japan, Thailand, Malaysia, Mexico og Russland også. Edit: Bare 200 km WLTP rekkevidde er stusselig. Veldig stusselig. Jeg ble i tvil om den fortjener en plass på lista og hvorfor. Jeg hadde sett for meg minimum 300 km WLTP og lot meg friste pga pris (100k) å ta med Leaf med bare 270 km. Jeg tror nok Mazdaen ryker ut igjen. Ja og den er også produsert i erkekonsverative Japan. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet i går, 16:26 Del Skrevet i går, 16:26 (endret) 23 hours ago, Salvesen. said: Kan ikke være en god business case for <10% av elbilene og de fleste lader nok hjemme pga rekkevidden. Det koster ikke noe å beholde funksjonaliteten som allerede er der. I nye installasjoner koster det bare kabelen (som er den ekle ikke vannkjølte typen), resten er bare software. Dette er ikke spesiellt dyrt. En del av det å tilby infrastrukturtjenester innebærer jo også å ta noe ansvar og ikke bare la selv små kundekrupper i stikken. Endret i går, 16:30 av sverreb Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet i går, 16:29 Del Skrevet i går, 16:29 sverreb skrev (2 minutter siden): Det koster ikke noe å beholde funksjonaliteten som allerede er der. I nye installasjoner koster det bare kabelen, resten er bare software. Dette er ikke spesiellt dyrt. Men om de hadde byttet til CCS så kunne de jo solgt mye mer? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet i går, 16:38 Del Skrevet i går, 16:38 5 minutes ago, Salvesen. said: Men om de hadde byttet til CCS så kunne de jo solgt mye mer? De har allerede CCS i tilegg. Det er ikke normalt slik at ChaDeMo kabelen er der istedet for en CCS kabel. Du har gjerne begge som begge bruker samme underliggende ladehardware. Så er det jo heller ikke slik at utnyttelsen av lederne er så høy. Det er bare noen få ganger i året det er fulle ladere, så selv der det er en dedikert lader for ChaDeMo er det veldig sjeldent en CCS lader istedet ville medført mer salg. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet i går, 16:43 Del Skrevet i går, 16:43 sverreb skrev (4 minutter siden): De har allerede CCS i tilegg. Det er ikke normalt slik at ChaDeMo kabelen er der istedet for en CCS kabel. Du har gjerne begge som begge bruker samme underliggende ladehardware. Så er det jo heller ikke slik at utnyttelsen av lederne er så høy. Det er bare noen få ganger i året det er fulle ladere, så selv der det er en dedikert lader for ChaDeMo er det veldig sjeldent en CCS lader istedet ville medført mer salg. Aha, da gir det jo mening! Trodde de bare hadde chademo Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet i går, 16:57 Del Skrevet i går, 16:57 Trulss skrev (21 timer siden): Fordi de normalt sett er rimeligere og enklere å reparere. Jeg tenker at det reduserer risikoen…. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet i går, 16:59 Del Skrevet i går, 16:59 13 minutes ago, Salvesen. said: Aha, da gir det jo mening! Trodde de bare hadde chademo Ser gjerne slik ut: Så er det i tilegg gjerne bare en eller to av stasjonene som har ChaDeMo kabelen (og da gjerne på en av de langsomste om det er forskjeller slik at andre ikke okkuperer de unødig) Lenke til kommentar
Complexity Skrevet i går, 17:06 Del Skrevet i går, 17:06 (endret) 28 minutes ago, sverreb said: De har allerede CCS i tilegg. Det er ikke normalt slik at ChaDeMo kabelen er der istedet for en CCS kabel. Du har gjerne begge som begge bruker samme underliggende ladehardware. Så er det jo heller ikke slik at utnyttelsen av lederne er så høy. Det er bare noen få ganger i året det er fulle ladere, så selv der det er en dedikert lader for ChaDeMo er det veldig sjeldent en CCS lader istedet ville medført mer salg. Tror du blander litt.. Moderne Leaf har ChaDeMo og Type 2.. Type 2 er jo samme som CCS bare uten mulighet for hurtiglading. Så du må fortsatt bruke ChaDeMo på farta. Endret i går, 17:06 av Complexity 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet i går, 17:07 Del Skrevet i går, 17:07 Just now, Complexity said: Tror du blander litt.. Moderne Leaf har ChaDeMo og Type 2.. Type 2 er jo samme som CCS bare uten mulighet for hurtiglading. Så du må fortsatt bruke ChaDeMo på farta. Jeg diskuterer ladere, ikke bilen. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet i går, 17:09 Del Skrevet i går, 17:09 Just now, sverreb said: Jeg diskuterer ladere, ikke bilen. Aha, Så bare salvesen skrev det ble å selge mere om det var CCS så tenkte det var snakk om bilen. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet i går, 17:28 Forfatter Del Skrevet i går, 17:28 DB Dinside: Prisene stuper på en rekke elbiler i år. Det er også spådd at bruktmarkedet følger etter. Jeg får smøre meg med tålmodighet og by lavt når jeg kommer så langt. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Simen1 skrev (15 timer siden): Beklager dårlig reasearch. Jeg sjekket og MX-30 produseres i Ujina-fabrikkene, Hiroshima, Japan. Jeg sjekker litt til og tar den med på lista. Det er visst fossil-tvillingen CX-30 som produseres i Kina. Nå ser jeg at den også produseres i Japan, Thailand, Malaysia, Mexico og Russland også. Ja det blir stadig vanskeligere å være moralsk overlegen med dagens internasjonale industri. Simen1 skrev (15 timer siden): Edit: Bare 200 km WLTP rekkevidde er stusselig. Veldig stusselig. Jeg ble i tvil om den fortjener en plass på lista og hvorfor. Jeg hadde sett for meg minimum 300 km WLTP og lot meg friste pga pris (100k) å ta med Leaf med bare 270 km. Jeg tror nok Mazdaen ryker ut igjen. For oss er den perfekt. Skal lades hjemme 99% av ladingen, og rekkevidden er tredoblet i forhold til Leaf'en den erstatter. Som nr. 2 bil for oss så er den helt innafor. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden freedomseeker skrev (15 timer siden): Dette er snakk om relativt nye biler, da er det ikke normalt. Det stemmer at endel elbiler og ladbare hybrider sliter med at bilen forbruker mer strøm fra 12V-batteriet enn den tilfører til 12V-batteriet. Det bare viser at legacy bilprodusenter sliter med å forstå hvordan en elektrisk drivlinje best fungerer. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden 2 hours ago, Hanhijnn said: Det stemmer at endel elbiler og ladbare hybrider sliter med at bilen forbruker mer strøm fra 12V-batteriet enn den tilfører til 12V-batteriet. Det bare viser at legacy bilprodusenter sliter med å forstå hvordan en elektrisk drivlinje best fungerer. Skremmende mye slikt ja. Ny Kia f.eks lader ikke 12V med mindre "motoren er startet" f.eks.. Er noe blanding av software med bilene som har fossil motor og dynamo der enda.. Sitter du i bilen med "motoren av" og hører på musikk f.eks kan 12V gå tomt.. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Complexity skrev (56 minutter siden): Skremmende mye slikt ja. Ny Kia f.eks lader ikke 12V med mindre "motoren er startet" f.eks.. Er noe blanding av software med bilene som har fossil motor og dynamo der enda.. Sitter du i bilen med "motoren av" og hører på musikk f.eks kan 12V gå tomt.. Helt utrolig lite gjennomtenkt, men de finner nok utav det etterhvert. Men enn så lenge så holder vi oss unna slike problembiler. Erfarte problemet på vår ladbare hybrid Outlander PHEV, og det er like problematisk der. Ble for mye småkjøring, og dermed for lite lading av 12V-batteriet. Det ble helt utladet og ødelagt. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden kremt skrev (På 20.1.2025 den 17.34): Du får 2020 E-Soul for 150 tusen. Dog kun 39 kwh, 270 km. Denne har CCS. Garantien er 7 år, 150 tusen km. Jeg har hatt en fossil Kia, og tenkte 7 år garanti var en trygghet. Der var det 7 år på motor og drivverk. 5 år på resten. Ganske kjedelig når f.eks. Bilverkstedet mener infortainmentskjeremen til 130k (jepp, etthundre og tretti tusen) var årsaken til at ryggekamera ikke virket på en 6 år gammel bil. Sjekk ut vilkårene i garantien. Ser Kia operer med 70% restkapasitet etter 7 år/150 000 km. Men det er interessant om det gjelder for øvrige deler på bilen. Infortainmentskjerem, ryggekamera og slikt er generelt dyre saker. Salvesen. skrev (På 20.1.2025 den 17.48): Kan ikke være en god business case for <10% av elbilene og de fleste lader nok hjemme pga rekkevidden. Tipper at de laderne som allerede er montert blir å fortsette å eksistere en stund. Den kontinuerlige kostnaden med å holde dem i drift er nok ikke så veldig høy. Jeg ser dog at mange nye ladestasjoner ikke har chademo. Så det er neppe en god business case, som du sier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå