Gå til innhold

Skal kjøpe brukt elbil ca 150 000 kr

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (5 timer siden):

En annen nykomling er også Honda ny:1 som har 5 seter, men den kryper litt høyt på prislista (280k) i forhold til bruksområdet ungdomsbil, der forsikring kan øke totalprisen ennå mer.

Vet ikke hvor langt de moralske prinsippene dine strekker seg, men e-Ny1 er i hvert fall bygget i kina:

Sitat

It's built in Wuhan, China, in a 50:50 joint venture with Chinese car maker, Dongfeng.*

* https://www.telegraph.co.uk/cars/honda/honda-eny1-review-a-crazy-name-for-an-ordinary-car/

Lenke til kommentar
HF- skrev (20 timer siden):

Kva med Leaf? Er Chademo virkelig en dealbreaker?

Jeg har sjekket litt og ser Leaf facelift 2018 som ikke er fullt så flau å kjøre for en ungdom som en pre facelift, koster fra ca 100k. Det er såpass billig at jeg kan svelge noen kameler. Så jeg føyer den inn i lista. Kia Soul med samme 270 km rekkevidde ksoter 50k ekstra, "bare" for CCS-plugg. Det er det ikke verdt. Soul er finere utenpå og kjipere inni enn Leaf så alt i alt omtrent samme kulhets-karakter.

Nå skal jeg undersøke fabrikk-garanti på de 8 utvalgte modellene. År og km. Ønsker å i hvert fall å overta en bil innenfor garanti sånn at jeg får tatt en grundig garantiutløpskontroll. Edit: utført. 1. post oppdatert.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Inntrykket mitt når jeg har sjekket opp Peugeot er at de alltid har vært 100k billigere nybilpris enn tilsvarende modeller jeg har sett på fra andre europeiske eller profilerte koreanske merker. Vet ikke hvordan det er på såpass små biler og bruktbiler.

Men jeg er likevel skeptisk fordi jeg er tidligere Peugeot-eier (som hadde en 407 med self destruct funksjon) og fordi dette skjedde nylig i Danmark:
https://www.motor.no/aktuelt/peugeot-e-3008-og-e-5008-far-kjoreforbud-i-danmark/301782?fbclid=IwY2xjawH8WQZleHRuA2FlbQIxMAABHWMP5IlB1nwjRlYHCveLlpOHLzM5mt5AyH1g8g_qYIHNYXVH-SIVQKWA1w_aem_ZhAwcYZ9rMSdGwYsKJzoxQ

Jeg tenkte å høre om Volvo var for kinesisk, men når jeg sjekker prisen så var ikke den billigste så billig som jeg trodde.

Lenke til kommentar

Jeg leste saken linket fra elbil-tråden for noen uker siden og skjønte at hverken e-3008 eller e-5008 skulle inn på min liste. Tenker du det er risiko for at det finnes like farlige skjulte feil i e-208? At det er en riv ruske gal holdning til personsikkerhet i det selskapet?

Lenke til kommentar

Nå er vel det ikke sånn at Peugeot bygger bilene sine i et vakuum. Når jeg slår opp e-208 ser jeg den deler plattform "e-CMP" med blant annet Corsa og ë-C4 (Stellantis?). Man skulle jo tro at biler som kommer til markedet i utgangspunktet er trygge. Jeg tenker likevel at de kanskje har spart litt her og der, og at e-208 kan være nært nok beslektet med e-3008 til at de har noen av de samme løsningene.

Historisk sett har jeg likt utseendet, prisen og komforten hos Peugeot. Men ikke driftssikkerheten. Har bare hatt én, men den fikk vi snakka mye om på jobb...  Sånn som de to gangene jeg kom til parkert bil og støtdemperfjæra hadde eksplodert.

Edit: jeg sa jeg hadde en 407 men på nærmere ettertanke var det nok en 406 facelift.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, daruu said:

Personlig ville jeg ha prøvd å holdt meg unna Bertel O. Steen som forhandler ihvertfall - men det kan jo være annerledes i ditt distrikt.

Hva med Citroen e-c3? Litt dyrere, men helt ny da....

https://www.citroen.no/modeller/e-c3.html

Du vet at bos som selger citroen? men ja både bos og møller er ganske langt ned på lista over forhandlere folk er fornøyd med.  Heldgivis så selger mobile citroen og

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (8 minutter siden):

Du vet at bos som selger citroen? men ja både bos og møller er ganske langt ned på lista over forhandlere folk er fornøyd med.  Heldgivis så selger mobile citroen og

Noen av avdelingene, ja.

Og ja, det gjør de.

Lenke til kommentar

Takk for forslag. Jeg fører opp Citroen E-C3 på lista over biler jeg skal lese meg opp på. Det er definitivt verdt litt ekstra å få en splitter ny bil. Førsteinnlegget oppdatert til 9 biler og oversikt over garanti. Etter hvert som jeg føyer på mer info så vil jeg nok gå over til regneark.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har du sett på Mazda MX-30?

Den har ikke den lengste kjørelengden, men skal være en god bil å kjøre. Heller ikke den kraftigste, slik at den kan være en god lære bil og start bil. Den er egentlig satt opp slik for å være en enkel overgangs bil for de som skal ha sin første elbil.

Det fine med den er at den er billig splitter ny, og ikke så gal i pris brukt heller ser det ut som. Samt den skal ha langt bedre interiør enn andre.

Personlig så syntes jeg det også er en langt penere bil enn mange av de andre til den prisen.

Hvis jeg ikke husker feil fra langt tilbake så er du i Tromsø traktene?

https://www.finn.no/mobility/search/car?fuel=4&location=20019&make=0.784

Lenke til kommentar
barfoo skrev (17 timer siden):

Korleis er det større risiko enn å kjøpe andre biler uten reklamasjonsrett?

Snakket med en bergingsjåfør som sa at over 70% av bergingsoppdragene nå går til elbiler. Det til tross for at det er færre elbiler(25%), og de er i tillegg langt nyere.

Samt en elbil til 150 000? Da får man bare biler som er egnet til småturer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...