Simen1 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Jeg planlegger å kjøpe en ungdomsvennlig passe liten elbil for ca 150 - 200 tusenlapper, i løpet av 2025. Ønsker at den skal være innenfor helst garantitid, 2020+ modell, ikke over 100k km, ikke mye problemer, ikke kinesisk eller Elon Musk-bil (vennligst ikke kræsj tråden over dette). Ønsker 5 seter. Innser at det kan bli vanskelig å få god bagasjeplass, 4x4 og hengerfeste til denne prisen, men det er selvsagt et pluss om jeg likevel klarer å få noe av dette med på kjøpet. Ønsker også 300+ km rekkevidde og vanlig CCS DC hurtiglading. Bilen skal brukes til øvelsekjøring og senere selvstendig kjøring for fersk sjåfør. Kulhet er et pluss i margen. Jeg kommer til å ha to biler noen år framover. Denne nye og en annen som er mer egnet til å trekke henger, bilferie etc. Foreløpig er fokuset rettet mot: Peugeot e-208 2020. Koster fra ca 140k og har 339 km WLTP Opel Corsa 2020. Koster fra ca 155k og har 330 km WLTP Hyundai Kona 2020. Koster fra ca 155k og har 300+ km WLTP Opel Mokka 2020. Koster fra ca 170k VW ID3 2020. Koster fra ca 170k Citroen E-C4 Koster fra ca 190k Kia e-Niro. Koster fra ca 220k Hensikten med tråden er å samle kunnskap om disse bilene, filtrere bort dårlige alternativer og finne ut hvilken utstyrspakke, årsmodell, fiksede barnesykdommer etc jeg skal se etter. Rett og slett finne ut hva jeg skal kjøpe i løpet av året. Bør jeg føye på flere elbiler på lista? Er det noen av de på lista som utpeker seg som spesielt mye dårligere valg enn de andre og bør ut? Endret 2 timer siden av Simen1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Hva med en model 3? Neida, jeg bare tuller:p Jeg er veldig "svak" for Honda e i de mindre bilene. Men den er kanskje for liten for det du trenger. Ellers av de nevnte hadde jeg satset på kona og Peugeot. Kona pga masse empiri og Peugeot for jeg liker utseende og de er nå "ihelkjørt" av helsevesenet(iallefall på Haugalandet) uten at jeg har hørt særlig negativt om de i den sammenhengen. Skal dog sies at jeg har 0 erfaring med noen av de, så ikke ta det for god fisk:p Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3 timer siden Forfatter Del Skrevet 3 timer siden Godt forslag. Honda e er egentlig innafor alle kriteriene utenom 5 seter. Skal ikke se helt bort i fra at jeg kan fire litt på det kravet så jeg skal ha den i mente inntil videre. En annen nykomling er også Honda ny:1 som har 5 seter, men den kryper litt høyt på prislista (280k) i forhold til bruksområdet ungdomsbil, der forsikring kan øke totalprisen ennå mer. Som ungdomsbil regner jeg med noe forhøyet risiko for bulker og skader og dermed noe høyere forsikring også. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Kia E-niro kanskje. Ingen akkurat nå som møter kriteriene dine, men kan jo komme noen i løpet av året. (endel av id3 hadde vel bare 4 seter også, verdt å ha i bakhodet) Endret 3 timer siden av bzzlink 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden Takk. Jeg fører opp e-Niro også. Litt dyrere, som blir med i vurderingen. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Noe jeg gjør når jeg ønsker meg en ny bil er å legge inn alle parametre på finn, lagre søket og kikke innom av og til. Prisene vil vanligvis dale litt etter litt. Skader jo heller ikke å sende et tilbud til de som kanskje forventer litt mye i retur for bilen. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Kanskje Hyundai Ioniq 38 kwh. Treg hurtiglading på de, men går langt per kwh. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 1 hour ago, Simen1 said: Godt forslag. Honda e er egentlig innafor alle kriteriene utenom 5 seter. Skal ikke se helt bort i fra at jeg kan fire litt på det kravet så jeg skal ha den i mente inntil videre. En annen nykomling er også Honda ny:1 som har 5 seter, men den kryper litt høyt på prislista (280k) i forhold til bruksområdet ungdomsbil, der forsikring kan øke totalprisen ennå mer. Som ungdomsbil regner jeg med noe forhøyet risiko for bulker og skader og dermed noe høyere forsikring også. Kansje litt skummelt å kjøpe Honda E med tanke på deletilgang og slikt? Ble vel bare solgt par hundre stykker av den i Norge så neppe flust av deler hos forhandlerne.. Hyundai Kona gjør du ikke feil med. Veldig dyr service eneste men skuddsikre biler. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 20 minutes ago, Complexity said: solgt par hundre stykker Litt mer, 621 for å være eksakt. 20 minutes ago, Complexity said: skuddsikre biler. Har hørt begge deler. Vært byttet mye på de, batterier, motor, AC anlegg, mye forskjellig. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Kva med Leaf? Er Chademo virkelig en dealbreaker? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 53 minutter siden Del Skrevet 53 minutter siden 14 minutes ago, kremt said: Litt mer, 621 for å være eksakt. Har hørt begge deler. Vært byttet mye på de, batterier, motor, AC anlegg, mye forskjellig. Joda litt mere enn par hundre men alikevel ikke mange.. Alle fikk vel nye batteriet for noen år siden grunnet brannfare, ellers har jeg ikke hørt mye negativt om Kona. Men ikke sikkert alle utgavene er like bra. 8 minutes ago, HF- said: Kva med Leaf? Er Chademo virkelig en dealbreaker? Leaf er jo meget avleggs på flere ting enn bare Chademo.. Omtrent feilfrie biler men til 200k ville jeg glatt sett på noe mere moderne. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 46 minutter siden Del Skrevet 46 minutter siden 3 minutes ago, Complexity said: Leaf er jo meget avleggs på flere ting enn bare Chademo Hvordan? Husk klassen denne bilen er i og prisen. Folk flest bryr seg ikke om 200 kw hurtiglading og væskekjølt batteri for dagligdags kjøring. Det var sagt at Leaf var svært moderne når den kom, men batteriteknologien var litt dårlig. Nå har de jo forbedret den enormt fra 24 kwh i 2011 til 60 kwh i 2019, pluss mange andre ting. Lading er fortsatt dårlig, det kommer man ikke unna. Ioniq og Kona med 38 kwh batteri er heller ikke veldig mye bedre, men har hvertfall CCS. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 42 minutter siden Del Skrevet 42 minutter siden HF- skrev (19 minutter siden): Kva med Leaf? Er Chademo virkelig en dealbreaker? Finnes chademo lenger? Driftes det kun for leafs? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 37 minutter siden Forfatter Del Skrevet 37 minutter siden (endret) Jeg kunne vurdert både Kia Soul og Nissan Leaf 2018+, men selv om Soul ser kul ut på utsiden så er den veldig traust på innsiden. Leaf er traust både ute og inne. Chademo er ikke en kjempe-dealbreaker alene, men er vel en av dråpene som fikk den ut av lista. Regner med det blir vanskeligere å finne Chademo hurtigladere i framtida. Hadde disse vært aktuelle så ville jeg også sett lengre ned i pris på eldre biler som f.eks VW e-golf og Nissan e-NV200. Men jeg synes det blir litt for gammelt og traust. Ønsker å ha litt mer moderne bil og satte dermed 2020 og fortsatt garanti som minstekrav. BMW i3 er kulere enn de to, men har til gjengjeld bare 4 seter. Endret 36 minutter siden av Simen1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21 minutter siden Del Skrevet 21 minutter siden Du får 2020 E-Soul for 150 tusen. Dog kun 39 kwh, 270 km. Denne har CCS. Garantien er 7 år, 150 tusen km. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 13 minutter siden Del Skrevet 13 minutter siden Salvesen. skrev (27 minutter siden): Finnes chademo lenger? Driftes det kun for leafs? Chademo fins fortsatt ja. Berre Leaf utgjør ca 80 000 biler. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6 minutter siden Del Skrevet 6 minutter siden HF- skrev (6 minutter siden): Chademo fins fortsatt ja. Berre Leaf utgjør ca 80 000 biler. Kan ikke være en god business case for <10% av elbilene og de fleste lader nok hjemme pga rekkevidden. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1 minutt siden Del Skrevet 1 minutt siden (endret) 45 minutes ago, kremt said: Hvordan? Husk klassen denne bilen er i og prisen. Folk flest bryr seg ikke om 200 kw hurtiglading og væskekjølt batteri for dagligdags kjøring. Det var sagt at Leaf var svært moderne når den kom, men batteriteknologien var litt dårlig. Nå har de jo forbedret den enormt fra 24 kwh i 2011 til 60 kwh i 2019, pluss mange andre ting. Lading er fortsatt dårlig, det kommer man ikke unna. Ioniq og Kona med 38 kwh batteri er heller ikke veldig mye bedre, men har hvertfall CCS. Bilene har jo i grove trekk ikke endret seg annet enn kosmetisk siden første facelift type 2013. Flere battericeller men samme batteripakke uten noe kjøling så det blir innmari varmt der om sommeren. Snakker saktelading på hurtigladerne da.. Ioniq lader en del raskere. Iallefall 28kWt utgaven. Den har en vifte på batteriet i det minste.. Endret akkurat nå av Complexity Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå