MailMan13 Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden (endret) Økonomien i seg selv virker å være fullstendig overkommelig og ikke så ille egentlig. Inntekten og utgiftene som kommer frem her er ikke så gale i det heletatt. Men rusmisbruket, og kanskje viktigere, manglende impluskontrollen som forårsaker rusmisnbruket, er problemet her. Endret 10 timer siden av MailMan13 1 Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 8 timer siden Forfatter Del Skrevet 8 timer siden (endret) Det jeg glemte å ta med i budsjettet er at jeg også har hund, det går ihvertfall 500 kroner i mnd til hunden. Det har hittil gått mye penger til rus, det skal jeg innrømme, men er ikke der skoen trykker idag. Jeg har kuttet helt ut å handle rusmidler etter at økonomien strammet seg til. Jeg må jobbe med matbudsjettet skjønner jeg. Det går i ferdigprodukter fra meny til nesten en 100 lapp per middag. Har begynt å lage pasta med kjøttsaus, men mine kokkeferdigheter stopper så og si der. Blir litt ensformig. Handlet meg musli, melk, juice, kjøttdeig, pastasaus, pasta og nudler for nå. Endret 8 timer siden av Tmz Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Tmz skrev (52 minutter siden): Jeg må jobbe med matbudsjettet skjønner jeg. Det går i ferdigprodukter fra meny til nesten en 100 lapp per middag. Har begynt å lage pasta med kjøttsaus, men mine kokkeferdigheter stopper så og si der. Blir litt ensformig. Fin start. Nå er du i gang og kan utvide derfra. Det finnes massevis av gode oppskriftsider på nett. F.eks matprat.no Bare surf litt gjennom oppskrifter og finn en som er passe enkel og ser god ut. Da har du en rett til på menyen. Meld gjerne her i tråden hvordan det går. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Tmz skrev (1 time siden): Jeg må jobbe med matbudsjettet skjønner jeg. Det går i ferdigprodukter fra meny til nesten en 100 lapp per middag. Har begynt å lage pasta med kjøttsaus, men mine kokkeferdigheter stopper så og si der. Blir litt ensformig. Ser du skriver at du handler ferdigprodukter hos Meny. Meny er en ganske dyr butikk, så du kan også spare penger ved å heller handle på f.eks Rema, Kiwi eller coop xtra. Ellers, ved å forsøke andre matretter som du lager selv så er det prøving og feiling. Ingen krise om det går galt en gang og du lærer av det. (Jeg er ikke vokst opp med pastaretter i det hele tatt og greide faktisk å brenne spaghettien første gang pga jeg hadde altfor lite vann i gryta). Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden (endret) Meny er ikke den billigste butikken å handle i, er (stort sett) noen kr ekstra pr vare, det kan utgjøre en del over tid. Sammenlign det du normalt kjøper med de samme / tilsvarende varene hos Rema 1000, Kiwi osv (avhengig av hva du har i nærheten). Når det er litt trangt er det unødvendig å betale ekstra for at butikken skal ha f.eks. bedre utvalg. Kan heller ta turen til Meny når man vil ha noe man ikke finner andre steder. Mine kokke egenskaper er ikke noe å skryte av, men klarer å lage meg litt forskjellig likevel: Toro Bergens fiskesuppe er god. Ha oppi ekstra gulerøtter, purre og fisk. Blir fort 3-4 middager ut av den og. Er bare å følge anvisningen på pakka. Bare følg med og rør om under oppkoking, hvis ikke så koker det lett over (erfart noen ganger for mange). Koteletter med poteter og surkål er veldig enkelt. Surkål kan varmes i mikroen (uten aliminumsposen) om man vil spare litt tid. Jeg dropper av og til potetene, og da er jo det hele ferdig på noen må minutter. For meg holder en pakke surkål til to middager. Av og til lager jeg meg en enkel "wok" sak hvor meg bare hiver ymse grønnsaker, og kanskje noe kylling eller svinekjøtt, i en stekepanne med litt olje. Gulerøtter, løk, paprika, brokkoli, bambusskudd (fra boks), vannkastanjer (fra boks) og minimais (rå eller fra boks) er typisk ting jeg bruker. Litt soya saus over funker fint eller så finnes det en del ferdige pakker med woksaus som er gode. (Grønn) Pesto er noe som kan sette litt ekstra smak på pastaen. Her finnes det mye forskjellige fra billig til dyrt. Pasta saus lager jeg av og til fra bunn. Hakk opp og brun en løk i stekepannen. Kan det det samme med en paprika om ønskelig. Champion (fra boks) blir puttet oppi av og til. Ha over 1-2 boks(er) / pakke med hakkede tomater. Har gjerne oppi litt soya saus og ketchup. Krydres med timian, oregano, salt og pepper. Vil man ha litt futt, funker det med litt cayenne pepper og chilipulver i tillegg. Må varmes opp og små putre litt. Blandes med stekt kjøttdeig. Holder til flere pasta middager. Endret 7 timer siden av Crowly Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå