Gå til innhold

Hva gjør man egentlig når pengene ikke strekker til?

Tmz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med det du har oppgitt av inntekt og utgifter så sitter du igjen med 8 950 kr, hvor du frigjør 1 000+ kr ved å selge bil og si opp parkeringsplass. 

Det er viktig å få kontroll på hva de ca 9 000 kr går til. Hvor mye til mat? Hvor mye til klær? osv osv. Gå over kontoutskriften(e) og summer opp. Noen banker har også en slik funksjon i nettbanken / appen. Da bør du se hvor det bør være mulig å kutte litt.
Det skal gå helt fint å leve på det hver måned.

Hvis du har periodiske utgifter, ting som kommer f.eks. en gang pr 3. mnd, 6. mnd eller 1 gang i året. Regn ut hvor mye det blir pr år og del på 12. Så må du sette til side (på en annen konto) det beløpet hver mnd. Da står pengene på konto og venter på regningen.

Sitat

Jeg har vært veldig glad i YT sine produkter blandt annet

Tok en titt hos Oda, ser de ligger på ca 20 - 35 kr pr stk. F.eks. hvis man spiser/drikker en slik hver dag i en mnd, og la oss si til 25 kr i snitt pr stk, så blir det ca 750 kr pr mnd (30*25). Små beløp kan fort bli en del. Det er lett å gå i fella at man kun ser prisen pr stk og tenker at "det er jo ingenting". Har tatt meg selv i flere ganger når jeg har vært ute å handlet litt i flere butikker (på samme dag), når jeg kommer hjem så tenker jeg at "jeg bruke ikke så mye penger i dag". Så sjekker jeg kontoen og lurer på hvor pengene ble av. Det som skjedde var at jeg hadde vært 4-5 steder og brukt ca 200 pr sted. I mitt hode så jeg kun enkelt beløpet, som var lite, og da "hadde jeg brukt lite".

Som andre har nevnt, lag mat hjemme. Mye mat som er god og enkel å lage. Er mye billigere enn å kjøpe noe som er ferdig. F.eks. ting som ost i skiver eller revet ost er dyrere enn å kjøpe en hel ost (pr kg). Sammenlign kilo/stk. pris på hylla.

Her skal du få en enkel chili con carne oppskrift (slik jeg lager det) som er rask å lage:

(priser fra Oda)

400g kjøttdeig, 65 kr
1 løk, 10 kr (basert på 2 pk til ca 20 kr, billigste alt. er 1 kg til 20 kr)
1 paprika, 17 kr (2 pk til ca 34 kr)
2 bokser hakkede tomater, 23 kr (2x 11,5 kr), kan bruke 1 om ønskelig
2 bokser kidneybønner, 24 kr (2x 11-12 kr), kan bruke 1 om ønskelig
1 pk fersk chili, ca 20 kr
1 boks mais, ca 13 kr (3pk a ca 39kr), kan droppes
cayenne pepper, meksikans chilipulver, salt og pepper. Kan koste litt i innkjøp, men man vil jo ha en god stund, så prisen pr gryte blir ikke så stor.
evt. malt spisskumen og hvitløkspulver om ønskelig

Hakk opp og brun løk, paprika og chili. Stek kjøttdeigen. Putt dette og resten av indigiensene i en stor gryte (sausen fra bønnene og de hakkede tomatene gir nok veske), kryddre etter smak, og la det små putre i ca 1 time (kan stå kortere om du er utålmodig). Kan også ha oppi litt jalapenos, hvis man har noe til overs fra f.eks. tacoen. BBQ saus for litt ekstra smak.

Dette blir ca 200 kr, og man bør få 3-4 middager ut av dette (holder seg fint i kjøleskapet noen dager). Så ca 50-65 kr pr posjon (en meny på McDonnalds er vel 150+?). Er nok andre retter man kan lage hvor pris per posjon blir billigere enn dette. 
I tillegg så blir det veldig enkelt å få ferdig middagen på dag 2 og 3. Noen få minutter i mikroen eller å varme opp på ovnen igjen. 

Endret av Crowly
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Strengt tatt treng ein vel ikkje ete middag kvar dag heller. Om ein f.eks. et kneippbrødskiver med geitost eller anna enkelt pålegg og med vatn/saft til lever ein billeg. Evt. kan ein bake brøda sjølv.

Men ein bør også drikke litt mjølk, ete frukt og grønt samt av og til ete skikkeleg middag med poteter, grønsaker og kjøt eller fisk med tanke på helsa.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er deprimert pga situasjonen din du. Alle maser om spare,spare,spere. Masse gjeld, grått vær og kald kultur hjelper ikke på sakene. Konfronter din innerst frykt og reflekter over livet ditt, du vet best hva egentlig du vil.

Lenke til kommentar

Nei, faktisk er jeg deprimert av andre årsaker enn økonomien, først og fremst en sviktende helse i en alder av 34år. Men det hjelper heller ikke på situasjonen akkurat...

Jeg reflekterer mye over livet mitt, men ender bare opp med å grave meg mer ned. Det skal mer til enn penger for å fikse meg, men det er likeså et problem jeg må ta tak i. Men at jeg blir stressa av situasjonen er ikke til å stikke under en stol, det holder meg våken om natta. Jeg kan ikke fortsette å ha avdragsfrihet til evig tid heller.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...