Tmz Skrevet 3 timer siden Forfatter Del Skrevet 3 timer siden Salvesen. skrev (10 minutter siden): Det er dog veldig dyrt ift inntekten din, du hadde aldri fått lån til dette i dag og det er det en grunn til. Jeg hadde iallefall kikket meg rundt etter alternativer mens jeg gikk igjennom alle kostnader som sagt. Det føles som jeg er i ferd med å havne på gata. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Hvordan ser leiligheten ut? Jeg tenker at en leieboer kunne fikse mye. (Men også ødelegge mye, om det ikke er den riktige) Avhengig av planløsningen i leiligheten, er det noen mulighet for å leie ut soverommet, ved å sette opp en lettvegg i stua. Dersom det ikke allerede er en 3 roms da. Airbnb er også en mulighet om du bor sentralt. Mer penger inn på det asset'et som koster deg mest, tenker jeg. Om så bare for en kort periode. 6500,- kr inn, skattefritt i mnd. Så er du nesten oppe på lønna du hadde. Få avregistrert bilen din nå. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/avregistrering/ Det er logg inn her med bank-id og tre klikk. Påregistrering ordnes også på nett. Først tegne forsikring på en nettside og så påregistrere hos vegvesen nettsiden. Endret 2 timer siden av bzzlink Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Tmz skrev (8 minutter siden): Det føles som jeg er i ferd med å havne på gata. Rolig nå, du har fortsatt relativt god inntekt og en god egenkapital. Høres også ut som du har oppsparte midler i tillegg. Hovedproblemet ditt er at du bor en dyr plass. Og som sagt, prøv å få ned alle faste kostnader og se på alternativer. Du kan fort spare inn flere tusen, og flere på bilen. Allerede der har du ett matbudsjettet for en voksen mann. Bare kom i gang, det er det vanskeligste. Og når du tar ditt første kostnadskutt så blir det gøy og fortsettelsen er enkel. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden bzzlink skrev (1 minutt siden): Hvordan ser leiligheten ut? Jeg tenker at en leieboer kunne fikse mye. (Men også ødelegge mye, om det ikke er den riktige) Avhengig av planløsningen i leiligheten, er det noen mulighet for å leie ut soverommet, ved å sette opp en lettvegg i stua. Dersom det ikke allerede er en 3 roms da. Airbnb er også en mulighet om du bor sentralt. Mer penger inn på det asset'et som koster deg mest, tenker jeg. Om så bare for en kort periode. Få avregistrert bilen din nå. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/avregistrering/ Det er logg inn her med bank-id og tre klikk. Påregistrering ordnes også på nett. Først tegne forsikring på en nettside og så påregistrere hos vegvesen nettsiden. Godt tips! Evt parkeringsplass og boder kan også være mulige inntekter. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Tmz skrev (2 timer siden): Det startet med at jeg var sykmeldt 1 år, mistet jobben og havnet på AAP. Dvs jeg tjener idag 2/3 av det jeg tjente før og jeg gikk fra 37k utbetalt til 29k som jeg har nå gjennom NAV. Jeg sliter med å få dette til å gå rundt å lever fortsatt på oppsparte midler som blir mindre og mindre for hver måned. Jeg synes det er vanskelig å ikke kunne kjøpe den maten jeg vil selv om jeg prøver å holde kostnadene så lave som mulig. Men ting begynner å stramme seg til å jeg må gjøre noe drastisk snart for å ikke havne i gjeld. Jeg eier en leilighet som jeg selvsagt kunne solgt, denne har jeg ganske høye kostnader på med et lån på 2 150 000 som spiser det opp over halve månedsbudsjettet mitt hver måned. Litt usikker på verdi, men tipper noe rundt 3,5mill så et alternativ er å løse ut denne å gå over på leiemarkedet i stedet for, men det er ikke noen god løsning. Det åpenbart beste alternativet er å finne seg en ny jobb, men jeg er fortsatt syk og usikker på om jeg klarer dette. Jeg angrer som faen på at jeg ikke tok bedre vare på den forrige jobben, men lett å være etterpåklok. På toppen av det hele sliter jeg med alvorlig depresjon som gjør meg umotivert for å gjøre noe som helst. Sånn i første omgang så ville jeg anbefalt deg å sette opp et budsjett, og faktisk følge det. Ikke selg boligen for å gå ut på leiemarkedet iallefall, det er (unnskyld språkbruket) noe av det mest idiotiske du kan gjøre. Se heller om du kan få billigere rente på huslånet i en annen bank. Hvis ikke dette går så kjøp deg heller ned, altså å kjøpe en rimeligere bolig enn du har i dag. Jeg skjønner at akkurat det kan bli vanskelig siden du ikke har fast jobb, låneopptak er ikke enkelt når man ikke har god og fast lønn. Men som nevnt innledningsvis, budsjett er kjempeviktig hvis man skal få kontroll på økonomien. Det er sikkert områder du kan spare inn på, det er som regel det hos alle. Forskjellen er om viljen er til stede eller ikke. Endret 2 timer siden av leticia Lenke til kommentar
Subara Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Det er mye å spare på å ikke kjøpe ferdigmat, å lage maten fra bunnen av. Men det gjør du kanskje allerede? Lage store porsjoner til middag og fryse ned restene. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Tmz skrev (2 timer siden): Jeg har en bil ståendes som jeg burde få solgt, denne koster meg ca 2k i måneden. Jeg har ikke billappen engang så bare tull å beholde den. Hvordan i all verden får du til å bruke 2000 kroner i måneden på en bil verdt 20.000 kroner når du ikke engang har billappen? Er bilen belånt? Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Ta heller tak i maten. Jeg ville personlig heller fastet heftig enn å kvitte meg med leiligheten. Gjør man lite fysisk aktivitet klarer man seg på lite mat per dag. Man kan faktisk risikere å bli sunnere og friskere. Bare de som driver med mye trening trenger faktisk bøtte nedpå. Leiligheten er din sikkerhet og stabilitet. Vær forsiktig. Å selge denne og kjøpe ny eller leie er utrolig mye stress i tillegg. Endret 1 time siden av Bing123 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Flere gode forslag til deg her så langt, men tenk deg godt om før du tar noen drastiske skritt. Det å selge leiligheten er som noen skriver en mulighet for å redusere månedlige utgifter, men om du evt skulle gjøre det for å kjøpe noe billigere, så vær klar over at AAP ikke er regnet som en stabil inntekt, så det får du ikke nytt boliglån med. Ser flere også har store problemer med å refinansiere sine lån også når de har AAP. Selg unna bilen så fort som mulig, evt lei ut parkeringsplassen, lag deg et budsjett som du følger og se litt på det du muligens kan gjøre noe med. Matbudsjettet kan de fleste gjøre noe med, evt. se litt på turer ut på byen, kafébesøk, bare for å komme med noen forslag. Jeg har AAP selv så jeg er veldig klar over hvordan det er å både få livet forandret pga sykdom/skader og ikke kunne være i jobb noe mer, og ikke minst den merkbare reduksjon av inntekt og økonomisk trygghet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå