Gå til innhold

Hva gjør man egentlig når pengene ikke strekker til?

Tmz

Anbefalte innlegg

Det startet med at jeg var sykmeldt 1 år, mistet jobben og havnet på AAP. Dvs jeg tjener idag 2/3 av det jeg tjente før og jeg gikk fra 37k utbetalt til 29k som jeg har nå gjennom NAV. Jeg sliter med å få dette til å gå rundt å lever fortsatt på oppsparte midler som blir mindre og mindre for hver måned. Jeg synes det er vanskelig å ikke kunne kjøpe den maten jeg vil selv om jeg prøver å holde kostnadene så lave som mulig. Men ting begynner å stramme seg til å jeg må gjøre noe drastisk snart for å ikke havne i gjeld.

Jeg eier en leilighet som jeg selvsagt kunne solgt, denne har jeg ganske høye kostnader på med et lån på 2 150 000 som spiser det opp over halve månedsbudsjettet mitt hver måned. Litt usikker på verdi, men tipper noe rundt 3,5mill så et alternativ er å løse ut denne å gå over på leiemarkedet i stedet for, men det er ikke noen god løsning.

Det åpenbart beste alternativet er å finne seg en ny jobb, men jeg er fortsatt syk og usikker på om jeg klarer dette. Jeg angrer som faen på at jeg ikke tok bedre vare på den forrige jobben, men lett å være etterpåklok. På toppen av det hele sliter jeg med alvorlig depresjon som gjør meg umotivert for å gjøre noe som helst.

Endret av Tmz
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

Dette er på ingen måte "faglige" svar, kun meninger fra en som liker å mene ting. 🙂

Jeg ville gjort omtrent hva som helst før jeg hadde solgt leiligheten min med den hensikt å starte med en leieperiode.

Spesielt når du har såpass med egenkapital i den. 

Vi har nok nådd rentetoppen nå, så om du klarer å henge fast frem til inflasjonen har fått jobbe litt med inntektsnivået så er det veldig bra. 

Senest i dag leste jeg (nok en gang) en artikkel om at folk er desperate på leiemarkedet, prisene øker og der blir vanskeligere å forholde seg til utleiere pga jevnlige prisøkninger. Dette blir nok ikke bedre, og om du bruker rundt 15k på lån, så er det myyye bedte enn å bruke 15k på leie til noen andre. 

Jeg ville tatt en god, lang og ærlig titt på bankutskriften min jeg.

Hva går de resterende pengene til hver måned?

Klarer du deg uten bil/månedskort? Kan du kutte noe på mat? (Som er kjedelig, men veldig effektivt)

Er det noen streamingtjenester eller annen underholdning som er mulig å sette på vent?

De spinkle, men gode nyhetene er at vi nærmer oss sommer noe som betyr rimeligere strømregninger

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du er inne på det selv, det er boligkostnadene som ødelegger for deg. 

Høres ut som kostnadene er noe høye så det kan kanskje hjelpe deg å refinansiere. Slik at du for en periode reduserer kostnadene dine, for så å betale inn ekstra avdrag når du evt øker inntekten igjen.

Andre alternativer er å kjøpe nytt evt leie.

En annen ting er å gå over alle kostnadene dine. 

Start med å sette de opp, så går du over alle sammen og sjekker om du kan spare noe.

Forsikring, tv, internet og mobil er ofte ting en kan få ned prisen på om en ikke har gjort dette på en stund.

Så til slutt er det å være mer bevist på tilbud og datovarer. Fyll opp fryseren med datovarer og tilbud, samt kjøleskap på ting som har lengre holdbarhet.

Ikke minst tørrvarer som kan "redde" deg i perioder du går tom for annet og har lite igjen på konto etc.

Masse lykke til! Dette ordner du fint, du har trossalt en god mengde penger i boligen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 48757...cc4
Cyrio skrev (16 minutter siden):

Heisann,

Dette er på ingen måte "faglige" svar, kun meninger fra en som liker å mene ting. 🙂

Jeg ville gjort omtrent hva som helst før jeg hadde solgt leiligheten min med den hensikt å starte med en leieperiode.

Spesielt når du har såpass med egenkapital i den. 

Vi har nok nådd rentetoppen nå, så om du klarer å henge fast frem til inflasjonen har fått jobbe litt med inntektsnivået så er det veldig bra. 

Hvis man ikke har brukt det før, så kan man få avdragsfrihet en stund hvis man må. Det er en kortvarig løsning, som gjør at man kun betaler renter, men kan hjelpe litt en stund til f.eks. rentene går litt ned igjen.

Jeg var å sjekket for kort tid siden leie priser, da en av naboene skulle leie ut leiligheten sin, de skulle ha 16.000,- i måneden for leilighet på 75 m2, det inkluderer ikke strøm, men felles utgifter og kommunale utgifter. Så en annen i samme bygd prøver å få 12 tusen for 30 m2.

Å selge leiligheten bør være sist utvei, det kan fort bli like kostbart eller mer å leie. Og da sitter du ikke igjen med noe heller. Husk at mye av det du betaler i lån går rett i din egen lomme. 29k utbetalt i måneden uten å kjenne noe annet enn det du skriver er noks å bra. Se på forbruket slik de andre nevner, det er fort mye å hente der.

Anonymous poster hash: 48757...cc4

Lenke til kommentar

Takker for gode svar,

Avdragsfrihet har jeg allerede på lånet. Som sagt er dette en kortvarig løsning og det gnager på meg mentalt at jeg ikke har råd til betale ned på lånet mitt. Jeg har vært dum som ikke nedbetalte mer når renta var lav. Jeg har refinansiert flere ganger tidligere å lånt opp mer penger slik at jeg har like mye i lån idag som når jeg kjøpte leiligheten.

Jeg har en bil ståendes som jeg burde få solgt, denne koster meg ca 2k i måneden. Jeg har ikke billappen engang så bare tull å beholde den.

Lenke til kommentar
Tmz skrev (2 minutter siden):

Jeg har en bil ståendes som jeg burde få solgt, denne koster meg ca 2k i måneden. Jeg har ikke billappen engang så bare tull å beholde den.

Det første du gjør er å selge bilen. Da BÅDE refuserer du løpende utgifter OG skaffer deg en buffer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tmz skrev (3 minutter siden):

Takker for gode svar,

Avdragsfrihet har jeg allerede på lånet. Som sagt er dette en kortvarig løsning og det gnager på meg mentalt at jeg ikke har råd til betale ned på lånet mitt. Jeg har vært dum som ikke nedbetalte mer når renta var lav. Jeg har refinansiert flere ganger tidligere å lånt opp mer penger slik at jeg har like mye i lån idag som når jeg kjøpte leiligheten.

Det er noe som ikke stemmer her om halvparten av nesten 30k går til ett lån på 2,15 med avdragsfrihet. Har du ekstremt høy rente?

Høres ut som du har mye å ta tak i. Start med bilen i dag, ta kontakt med div firma som selger for deg om du vegrer deg for finn.

Så sett opp alle de faste kostnadene og gå igjennom de en for en og se om du kan få lavere kostnader. Anbefaler å starte med lånet for det høres ekstremt ut. Bør ikke koste mer enn 11-12000 med avdrag! Kanskje mindre med fastrente.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg ønsker å komme meg ut i jobb ja og en lav stillingsprosent kunne vært noe. Men vanskelig når man ikke har noen jobb fra før. Den klart beste løsningen hadde vært om jeg klarer å stå i en ny jobb. Jeg er utdannet som fagskoleingeniør men har jobbet som elektriker i 10år så jeg føler jeg kanskje ikke helt strekker til på ingeniør jobber. Og jeg har som sagt ikke lappen heller noe som gjør at elektrikkerjobber snevres inn betraktelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 48757...cc4
Salvesen. skrev (27 minutter siden):

Høres ut som du har mye å ta tak i. Start med bilen i dag, ta kontakt med div firma som selger for deg om du vegrer deg for finn.

Ikke selg bilen via ett firma, selg bilen til ett firma, så er du kvitt den. Selger du den på finn, eller noen for deg, så kan kjøper komme og kreve ting fra deg hvis det er noe galt med bilen. Du få litt mindre igjen for den, men slipper hodepinen hvis du får feil kjøper som skal krangle på alt.

Jeg håper du har avskiltet bilen, ellers så gå inn på Vegvesenet å gjør det allerede i dag. Så er det bare å ta av skiltene og oppbevare de til den selges. Da slipper du forsikring og veiavgift på den. Det var vel nye regler for 1-2 år siden som gjorde slikt mye enklere.

Og som andre nevner, så høres det ut som du har veldig høy rente. Kjapt på lånekalkulatoren til DNB så er det vel rundt 13-14 tusen som er maks å betale på 2,2mill med 15 år igjen med full rente i dag.

Anonymous poster hash: 48757...cc4

Lenke til kommentar
Tmz skrev (8 minutter siden):

Jeg ønsker å komme meg ut i jobb ja og en lav stillingsprosent kunne vært noe. Men vanskelig når man ikke har noen jobb fra før. Den klart beste løsningen hadde vært om jeg klarer å stå i en ny jobb. Jeg er utdannet som fagskoleingeniør men har jobbet som elektriker i 10år så jeg føler jeg kanskje ikke helt strekker til på ingeniør jobber. Og jeg har som sagt ikke lappen heller noe som gjør at elektrikkerjobber snevres inn betraktelig. 

Hva med tavle bygging? Bør være overkommelig ift manglende sertifikat samt at en burde kunne få en deltidsstilling når det trengs ekstra push på å få ut tavler etc.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke avskiltet bilen, derfor jeg har 2k i utgifter på denne i mnd. Blir ikke det mye styr når bilen skal selges? Tenkte å selge privat via finn, den er ikke verdt stort mer enn 20 000.

Tror renten min idag ligger på litt over 6%

Endret av Tmz
Lenke til kommentar
Tmz skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke avskiltet bilen, derfor jeg har 2k i utgifter på denne i mnd. Blir ikke det mye styr når bilen skal selges? Tenkte å selge privat via finn, den er ikke verdt stort mer enn 20 000.

Gir fortsatt ikke mening med summene, uansett bør du kunne få ned renten betraktelig og kanskje satse på fastrente i tillegg. Om du sliter veldig.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Gir fortsatt ikke mening med summene, uansett bør du kunne få ned renten betraktelig og kanskje satse på fastrente i tillegg. Om du sliter veldig.

Dette er inkludert husleie+renter. Husleien ligger på 4500.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Aha, det gir jo litt mer mening. 

Kanskje vurdere å flytte likevel. 4500 er jo ikke småpenger. Dekker nesten en leilighet i mindre byer i Norge

Det er noe jeg i utgangspunktet ikke ønsker da jeg må flytte langt bort for at det skal hjelpe noe særlig. 3,5millioner er ikke mye i Oslo/Akershus område. Leiligheten jeg har idag er på 60kvm, og er i nærheten av familie og venner. Jeg kunne gått ned på standard, men å flytte bort fra venner og familie tror jeg ikke gjør depresjonen min noe bedre akkurat. Jeg er ensom nok fra før.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tmz skrev (15 minutter siden):

Om nye reglar for av-/påregistrering: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/avregistrering/fiks-avregistreringen-hjemme/avregistrer-hvor-du-vil/

Eg vil tru at avregistrering ikkje har noko å seie når du sel bilen. Du har jo skilta, og bilen må jo omregistrerast uansett.

Lenke til kommentar
Tmz skrev (1 minutt siden):

Det er noe jeg i utgangspunktet ikke ønsker da jeg må flytte langt bort for at det skal hjelpe noe særlig. 3,5millioner er ikke mye i Oslo/Akershus område. Leiligheten jeg har idag er på 60kvm, og er i nærheten av familie og venner. Jeg kunne gått ned på standard, men å flytte bort fra venner og familie tror jeg ikke gjør depresjonen min noe bedre akkurat. Jeg er ensom nok fra før.

Det er dog veldig dyrt ift inntekten din, du hadde aldri fått lån til dette i dag og det er det en grunn til. 

Jeg hadde iallefall kikket meg rundt etter alternativer mens jeg gikk igjennom alle kostnader som sagt. 

Lenke til kommentar

Jeg kan bare gi dere noen generelle tips som jeg selv følger hvert år, nemlig å gå gjennom de fleste månedskontraktene mine. Disse inkluderer: strøm, bilforsikring, boligforsikring, mobilabonnement og TV-abonnement. De fleste bedrifter gir nye kunderabatter, så det lønner seg å ikke være en lojal kunde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...