Gå til innhold

Jording av kabinnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Offtopic: når vi først snakker om støt. Jeg og noen kamerater koblet i går sammen 40 9V batterier og gjennomførte manndomstest i vennegjengen, ganske merkelig følelse, det kan jeg love dere  :p

 

Mvh,

Haakon

parallel eller i serie?

Hvem hadde vel blitt imponert over ca 9V? (=paralell). Paralell hadde også bare ødelagt/tømt batteriene (grunnet små forskjeller i spenning og dermed kortslutning/utladding uten noe tilkoblet). Dermed må det jo være serie de snakker om.. Og 9*40V er jo 360V og det høres straks litt mer imponerende ut.

 

Men bortsett fra det synes jeg det er nokså meningsløst og teit med slike "manndomsprøver".

Lenke til kommentar

meglern på skolen sender ut 550 volt.. men det gjør ikke så veldig vondt, vi fikk lov til å prøve første uke på skolen.. men det er så lite amper så det gjør liksom bare vondt akkurat da en tar på..

 

sånn statisk elektrisitet kan forresten også være på flere tusen volt

Endret av Bushnell
Lenke til kommentar
meglern på skolen sender ut 550 volt.. men det gjør ikke så veldig vondt, vi fikk lov til å prøve første uke på skolen.. men det er så lite amper så det gjør liksom bare vondt akkurat da en tar på..

 

sånn statisk elektrisitet kan forresten også være på flere tusen volt

Meggeren mener du vel... (eller er det eiendomsmegleren som har gnidd håret sitt med ballonger? :p )

 

Uansett: Du må huske at meggere har en indre motstand som er utrolig høy (typisk 10 Mohm). Kroppen har til sammenligning en motstand på rundt 10kohm-1Mohm avhengig av hvor tørr, tykk og ren huden er. Dermed skal det ikke mye regning til for å se at du blir utsatt for langt mindre enn 550V. (Det er bare å regne som på spenningsdelere: Dersom du er svært tørr, ren har svært tykk hud så vil du bli utsatt for 550V*1Mohm/(1Mohm+11Mohm)=50V med en strøm på 0,05mA. Dersom du er våt, skitten og har tynn hud så blir spenningen: 550V*10kohm/(1kohm+11Mohm)=55V med en strøm på 55mA.

Lenke til kommentar
Jeg hadde jorda ledninger inn til rommet mitt (før vi flytta), men ingen jorda kontaker. Intet problem å skifte fra ujorda til jorda. Spurte faren (elektrikker) til en kompis av meg først, gikk bra det.

Jepp, Jorda ledninger passer i ujordete kontakter, men utstyret (PC'n) forblir jo like ujorda som om ledningen også var ujordet.

 

Poenget med jordingsledningen er jo at det skal være elektrisk kontakt via jordingsledningen hele veien via det elektriske i huset, via sikringsskapet og ut til bakken utenfor huset: Altså Jorda. (Det er jo derfor det heter Jord)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Offtopic: når vi først snakker om støt. Jeg og noen kamerater koblet i går sammen 40 9V batterier og gjennomførte manndomstest i vennegjengen, ganske merkelig følelse, det kan jeg love dere  :p

 

Mvh,

Haakon

parallel eller i serie?

Hvem hadde vel blitt imponert over ca 9V? (=paralell). Paralell hadde også bare ødelagt/tømt batteriene (grunnet små forskjeller i spenning og dermed kortslutning/utladding uten noe tilkoblet). Dermed må det jo være serie de snakker om.. Og 9*40V er jo 360V og det høres straks litt mer imponerende ut.

 

Men bortsett fra det synes jeg det er nokså meningsløst og teit med slike "manndomsprøver".

Var aldri meningen å "skryte" da det ikke er noe å skryte over, var vel heller en konstatering at det å kjenne strøm gå gjennom kroppen din er en ganske unik opplevelse, eller ubehagelig som mange ville sagt.

 

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...