Gå til innhold

Jording av kabinnet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Når jeg tok handa mi borti kabbinete fikk jeg et litt støt og så leste jeg litt på overklokking.no at det hvar en til som hadde samme problem.Han hadde heller ikke jorda strømkontakt sånn som meg!

 

Så jeg lurer på om kosen man jorde kabbintet og om det er skadeli om det bare er sånn som det er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har heller ikke jorda kontakter på rommet og merker godt små "støt" om jeg legger underarmen (tynn/følsom hud) borti kanten av kabinettet..

 

regner med det ikke er noen big deal.. ;)

 

Forresten, prøv å ta borti PSU mens den er på, skikkelig ekkelt, vet ikke om det er farlig, meneh ;)

 

nb: spør mor eller far før dere gjør det :p

Lenke til kommentar

Alle pcer leveres med jordet støpsel,noe som igjen vil si at de bør jordes.

Er du redd for pcen,bør du jordet stikkontak med overspenningsvern m\innebygget strømfilter (Som meg :thumbs: )

Jordfeil kan beskyttes med en jordfeilbryter.

 

Har du ikke jordet stikkontakt,kan du sefølgelig få det om du kontakter en elektriker.Forhøre deg om pris.

Lenke til kommentar

Jeg fikk også støt før når jeg tok i kabinettet, og da spesielt med underarmen/følsom hud. Jeg oppdaget etterhvert at en 3-pins vifteovergang på 12-volt pluggene skapte overledning. Det er sikert ikke alle som er like kjøtthue som meg, men det skader ikke å skjekke. Jeg hadde også forferdelig ustabil maskin når dette foregikk.

 

mvh

Lenke til kommentar
Alle pcer leveres med jordet støpsel,noe som igjen vil si at de bør jordes.

Er du redd for pcen,bør du jordet stikkontak med overspenningsvern m\innebygget strømfilter (Som meg :thumbs: )

Jordfeil kan beskyttes med en jordfeilbryter.

 

Har du ikke jordet stikkontakt,kan du sefølgelig få det om du kontakter en elektriker.Forhøre deg om pris.

Jepp, helt riktig, jeg kjører overspenningsvern som klarer 4000w =)

Lenke til kommentar

Har aldri hatt problem med pc'en, og jeg har ikke mulighet til å bruke jordet strømuttak på den. Merker ingenting til støt eller ustabilitet på noen måte.

Selvsagt er det en fordel å bruke det dersom du har muligheten, men jeg mener at det ikke er noen stor krise å la være så sant man har en psu av noenlunde kvalitet.

Ikke pokker om jeg hiver ut XX tusen kroner på nye el-installasjoner bare for pc'en ihvertfall. :roll:

Lenke til kommentar

PC'er behøver ikke jordes.

I stue, soverom, gutterom o.l er jo ofte ikke dette mulig heller.

Spenningene man kjenner er ofte tilbakeført fra monitoren (CRT)

Jording er en fordel, og det er tillatt å få montert en jordkontakt

i et rom hvor det ellers er ujordete kontakter.

Denne må være merket: Bare for data.

Jording beskytter ikke mot brann, slik en over her nevner.

Lenke til kommentar

Jordet og ujordet i samme rom er ikke tillatt.Er farlig det!

Gamle forskrifter kunne man det,med en viss avstand fra jordet til ujordet.

Tar jeg ikke helt feil,var det lovlig frem til 1 juli 2003 eller noe.

Men nå er det ikke lovlig lengre,uten det blir gitt særskild dispensajon til det.

Lenke til kommentar
Jordet og ujordet i samme rom er ikke tillatt.Er farlig det!

Gamle forskrifter kunne man det,med en viss avstand fra jordet til ujordet.

Tar jeg ikke helt feil,var det lovlig frem til 1 juli 2003 eller noe.

Men nå er det ikke lovlig lengre,uten det blir gitt særskild dispensajon til det.

Stemmer det.

 

Men bare for å få alle detaljer frem så kan man ved mindre utbygginger sette opp ujorede kontakter hvis det eksisterende i det rommet er ujordet.

 

Dette er grunnen til at det fortsatt selges kontakter uten jording.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...