Gå til innhold

Fire av ti har blitt mer negative til Tesla

Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (2 minutter siden):

Det er ikke en faktisk reell oppfordring til selvmord, men det er uansett utenfor poenget.

Det var en analogi for å illustrere at vi slettes ikke setter Elon Musk til en høyere standard enn Linus Torvalds. Det virker bare ikke ut som du skjønner alvoret av den retorikken som Elon Musk driver med nå.

Hvordan kan det ikke være en reell oppfordring når det er akkurat det som blir sagt? 

Nå høres du ut som alle som hardt nekter på at Elon tok nazi hilsen..

Edit: som sagt, jeg kommenterte valget fra Windows til Linux. Elon var ikke med i samtalen.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Hvordan kan det ikke være en reell oppfordring når det er akkurat det som blir sagt? 

Jeg har vært aktiv i Linux-miljøet i 15 år, og har vært en del av Free Software bevegelsen, 4chan sine tech forum og har lest en del av Linus Torvalds sine rants.

Jeg kan ikke gi deg et absolutt bevis på at han ikke mente at man faktisk skulle drepe seg selv, men jeg har et solid grunnlag av indisier for å si at det er typisk "RTFM and KYS you fucking pleb" språk for å uttrykke misnøye, som har vært en solid ukultur i "underground" IT-miljøer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært aktiv i Linux-miljøet i 15 år, og har vært en del av Free Software bevegelsen, 4chan sine tech forum og har lest en del av Linus Torvalds sine rants.

Jeg kan ikke gi deg et absolutt bevis på at han ikke mente at man faktisk skulle drepe seg selv, men jeg har et solid grunnlag av indisier for å si at det er typisk "RTFM and KYS you fucking pleb" språk for å uttrykke misnøye, som har vært en solid ukultur i "underground" IT-miljøer.

Ja, det er jo det Tesla fans og Elon også sier det. Hadde ingenting med nazi å gjøre etc. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Da må man nesten bestemme seg for om det ikke var en sieg heil han gjorde eller om han gjorde den ironisk.

På samme måte som en ikke kan vite om hen faktisk mente de burde drepe seg selv/oppfordret til det kan en heller ikke vite hva Elon mente med hilsenen.

Men det en vet er at han tok en tradisjonell nazi hilsen(sannsynligvis både planlagt og bevist) samt at det ble oppfordret til selvdrap(men mulig ikke på "ekte")

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

På samme måte som en ikke kan vite om hen faktisk mente de burde drepe seg selv/oppfordret til det kan en heller ikke vite hva Elon mente med hilsenen.

Igjen så bygger dette på en forutsetning om at Elon Musk bevisst gjorde en sieg heil nazihilsen, men ironisk. Om du velger å flytte premisset dit så er det en hel haug av andre spørsmål, fordi da lurer jeg på hva det er han prøver å ironisk fremstille.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Igjen så bygger dette på en forutsetning om at Elon Musk bevisst gjorde en sieg heil nazihilsen, men ironisk. Om du velger å flytte premisset dit så er det en hel haug av andre spørsmål, fordi da lurer jeg på hva det er han prøver å ironisk fremstille.

Jeg prøver ikke å si at det ikke ble gjort en nazihilsen

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 minutter siden):

Hva er så grunnlaget til å tro at Elon Musk gjorde en sieg heil ironisk uten noen form for symbolikk? Er det typisk Elon Musk å late som om han er nazi?

Har svart på dette i andre tråder, jeg tror det handler om hype som vanlig. Slik Elon har holdt på i alle år og har gjort han til verdens rikeste mann.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Elon Musk sin oppførsel er såpass skremmende at jeg ikke lar meg overbevise at dette er "trolling the libs". Russland har vist oss at man kan gjøre mye jævelskap under "plausible deniability".

Vi snakker om å transformere verdens mektigste nasjon til et fascistregime her, ikke kalle noe for en pedo eller be dem fjerne seg fra genmangfoldet.

Det må du gjerne mene, jeg er ikke der enda

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hva vi mener når det allerede er nynazister som får en moralsk boost av Elon Musk sine handlinger.

Og jeg synes såklart ingenting om det.

Men nå tenker jeg at vi er langt forbi mitt lille innslag om at linux nødvendigvis ikke er ett etisk bedre OS enn Windows basert på det som ble lenket.

Så takk for meg. Kan alt for lite om denne saken til å gi verdifull diskusjon 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 timer siden):

Folk flest handler fra temu, varer produsert av barn og finansiert av terrororganisasjoner osv.

De som snakker hardest om dette her inne er de som har "hatet" Tesla siden de kom. Er bare en ny unnskyldning til å fortsette å snakke skit.

Skal man boikotte alt som har, eller en gang i fortiden har vært assosiert med noe man ikke liker er det til slutt lite man kan kjøpe. Særlig siden det meste inneholder deler fra f.eks. Kina.

Tipper at en del av de som nå plutselig ikke skal assosieres med Tesla, bytter ut med en bil fra Kina, noe som i så fall er passe absurd og hyklersk.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Men nå tenker jeg at vi er langt forbi mitt lille innslag om at linux nødvendigvis ikke er ett etisk bedre OS enn Windows basert på det som ble lenket.

For å styre tilbake til poenget mitt er det et mye mer komplekst emne enn å si "Elon er dust, Linus er dust, derfor er begge deler like ille". Jeg kommer ikke til å stå og kikke passivt på noen som forsøker å teste vannet med sin fascismeidealisering. Å si at dette på noen som helst måte er sammenlignbart med sosialt tilbakestående gutteprat er absurd. Bare det å gi nynazistene en forestilling om at de har støtte fra den amerikanske regjeringen er en så sinnsyk regressjon av den demokratiske liberale rettsstaten at jeg blir kvalm.

Og Microsoft er naturligvis langt fra uten sine svin på skogen, så jo jeg synes fortsatt at Linux er et bedre moralsk valg.

Endret av Gavekort
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 minutter siden):

For å styre tilbake til poenget mitt er det et mye mer komplekst emne enn å si "Elon er dust, Linus er dust, derfor er begge deler like ille". Jeg kommer ikke til å stå og kikke passivt på noen som forsøker å teste vannet med sin fascismeidealisering. Å si at dette på noen som helst måte er sammenlignbart med sosialt tilbakestående gutteprat er absurd.

Og Microsoft er naturligvis langt fra uten sine svin på skogen, så jo jeg synes fortsatt at Linux er et bedre moralsk valg.

Som sagt, Elon var ikke en del av innlegget du siterte. Det var kun ett innlegg som viste at linux har sine ting.

Igjen, jeg stopper her før du må moderere deg selv.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Vokteren said:

Det er riktig.
Det har vært spede forsøk på å boikotte feks varer fra Israel uten at dette har slått til utenfor en snever politisk krets.
Folk flest kommer til å kjøpe Tesla så lenge den kan konkurrere på pris, rekkevidde, kvalitet osv.

I 2015 sjekket RAND effektiviteten av BDS (Boycott, disinvestment, sanctions) opp mot tidligere kampanjer, og anslo at en suksessfull boikott-kampanje kan ramme Israels økonomi med 74 billioner dollar over en ti-årsperiode, et lekket dokument fra Israel foreslår 1,4 billioner dollar per år.

Mcdonalds aksjer sank med 11% i juli 2024, fra Januar, med en reduksjon på 1% av total inntekt.
Og kjøpte tilbake alle 225 franchisene i Israel.

Jeg forsøker ikke dermed med det, å tilbakevise det du sier, kanskje passer dette til det du beskriver som spede forsøk, eller snever politisk krets.

Selv om ikke boikott nødvendigvis er det mest umiddelbare eller effektive tiltaket, er det jo et av svært få verktøy vi har til å markere misnøye, og dersom det blir stor nok oppslutning kan det gi resultater.

At noen andre handler på Temu synes som et ganske billig påskudd for å slippe ansvar og engasjement, men da antar jeg man kanskje ikke så investert i utgangspunktet.
De fleste som kjenner på nok samfunnsansvar til å delta i en boikott, er nok allerede ganske klar over Temus tvilsomme praksis.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Så oppfordring til selvdrap er rasshøl? Tenker det er langt forbi.

Forøvrig var ikke Elon en del av samtalen, det var overgang i fra Windows til Linux. 

Om en absolutt skal velge hellige graler er ikke linux veien å gå. Og slik er det med det meste, en finner grums overalt.

Ta deg en bolle. Linux er gratis..ingen tjener penger på at jeg bruker linux i motsetning til f.eks Windows. Har forøvrig lang erfaring med linux så vet hva jeg går til og har en 4-5 desktop maskiner med Manjaro,Debian osv. og 3 servere allerede i min homelab.

Men jeg har 3 Windows maskiner også. Tenker som så at jeg kan kutte ut Windows helt..ser ikke noe poeng å sende penger til USA registrerte selskaper lenger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
obygda skrev (7 minutter siden):

Ta deg en bolle. Linux er gratis..ingen tjener penger på at jeg bruker linux i motsetning til f.eks Windows. Har forøvrig lang erfaring med linux så vet hva jeg går til og har en 4-5 desktop maskiner med Manjaro,Debian osv. og 3 servere allerede i min homelab.

Men jeg har 3 Windows maskiner også. Tenker som så at jeg kan kutte ut Windows helt..ser ikke noe poeng å sende penger til USA registrerte selskaper lenger. 

Linux er fortsatt en merkevare som er avhengig av brukere. Den nevnte personen er også bosatt i USA så bruk av varen sørger for inntekt til denne personen.

Poenget står uansett, det er stort sett grums der en leter..

Tesla kjører også på Linux.. så på en måte blir det også støtte til Tesla😅

Men gjør som dere vill! Det gjør jeg:)

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Linux er fortsatt en merkevare som er avhengig av brukere. Den nevnte personen er også bosatt i USA så bruk av varen sørger for inntekt til denne personen.

Poenget står uansett, det er stort sett grums der en leter..

Tesla kjører også på Linux.. så på en måte blir det også støtte til Tesla😅

Men gjør som dere vill! Det gjør jeg:)

Ja,vi gjør som vi vil..og jeg synes nok er nok fra denne nazi Elon fyren og Trump galningen..så hvorfor ikke bruke litt forbrukermakt? Betyr sikkert ikke så mye, men jeg vil føle at jeg bidrar det lille jeg kan.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...